Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ

Всичко тръгва с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2 през 70-те години
2 май 2020 10:36, Елка Василева
157
Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ
Снимка: Automedia.bg

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.

Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изскачаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си, пише Automedia.bg. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век германският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.

По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.

Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра.

Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още по темата: двигателЖигулиСССРКГБ
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
145
0
 
0
 
! Отговори
Дмитрий преди 3 месеца
Добрый день! Меня зовут Дмитрий и я представляю интересы Телдери https://telderi.ru/ru - это одна из самых крупных площадок в РФ по купле-продаже интернет-бизнеса. Количество нашей аудитории свыше 280 тыс. человек, а всего через биржу было успешно продано более 128 тыс. активов. Подскажите, пожалуйста, насколько интересно для вас рассмотреть возможность продажи вашего проекта?
144
0
 
0
 
! Отговори
Анастасия преди 9 месеца
Наша команда готова предложить вам профессиональные услуги по созданию и поддержке веб-сайтов любой сложности. Мы предоставляем удаленные услуги не только на территории России, но и за ее пределами. Наша команда включает опытных маркетологов и программистов, которые знают, как увеличить посещаемость вашего сайта и привлечь новых клиентов. Мы готовы предоставить вам качественную работу по разумной цене. Если вам нужны надежные и компетентные специалисты для разработки и поддержки вашего веб-сайта, обращайтесь к нам - мы рады помочь! https://proitandmarketing.ru/ work***proitandma
143
11
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Пълни глупости. Ладата е става само за скраб, направо от завода. По-недодялан *** света не е виждал.
142
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Волгите на КГБ, т.нар. "догонялки"... По спомен, даже са били автоматици.
141
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
140,В допълнение - въпросната беше Лада 2015, 1300 кубика.
140
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Не само ти си имал ваз 2105, че да лъжеш като последния рилмлянин.Този пък. И за какво да те лъжа, нещо пари ли ще спечеля?
139
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Това не са били най бързите коли в Русия по времето. Волгите на КГБ са били с двигател 170кс - колкото голва 1ца на дедо ми ;)
138
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
140кс? бухахахахаха на баба ми уокъра е сповече ве! :)))
137
0
 
3
 
! Отговори
някой си преди 3 години
До всички пишеш ти по темата - позаитересувайте се от Стасис Брундза и за неговите Лади и тогава пишете.
136
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ВАЗ-2101 и ВАЗ-2105 имат различни модификации по мощност и обем на двигателя, така че е възможно 2105 да има модификации с различна максимална скорост.
135
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 133 Ваз 2101 до Ваз 2103 бяха до 160. Ваз 2105 вече беше 180лм/ч на скоростомер. Не само ти си имал ваз 2105, че да лъжеш като последния рилмлянин.
134
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Стар СофиянецТи прочети какво си си написал: че разликата била с оглед на търсенето и предлагането, пък по-ниските цени били за да си купят хората с долари. Само че вече установихме, че хората МАСОВО не са имали въобще достъп до това решение, с което теорията ти увисва: това въобще НЕ МОЖЕ ДА Е ПРИЧИНАТА. А ако вземем предвид и втората част от изказването ти (че било резултат на търсене и предлагане) съвем отиде .. у ряката. Такова нещо в СоциализЪма НЯМАШЕ.
133
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 133Ваз 2105 се произведе първата 1979-та и километражът й беше 180 лм/ ч, ***!
132
2
 
8
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 3 години
Прочети пак, но този път и разбери прочетеното! Никъде не твърдят, че от Кореком масово са се купували автомобили. Не знам как ти хрумна, че доларите са си ги купували на черно?! Имаше много работещи в чужбина, които се връщаха в България с голяма сума в долари. Имаше много шофьори в СОМАТ, които на няколко години събираха долари за кола от Кореком. Лично познавах хора и от едните и от другите.
131
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Стар СофиянецПрочетох го преди да ти отговоря. Ще ти го повторя пак: в България никога не е имало масово купуване на автомобили от Кореком. Всъщност, купуването на автомобили от Кореком масово щеше да вкара доста хора в затвора, тъй като търгуването с валута беше незаконно, а на всеки гражданин се полагаха по 120 долара заедно с международния паспорт, тъй че българските граждани и да искаха не можеха да си купят кола с парите с които разполагаха по волята на държавата.
130
3
 
5
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 3 години
Я пак прочети какво съм написал!Търсене и предлагане и по-високи цени за Мототехника.За Кореком по-ниски цени, за да си дадат хората доларите в Кореком, вместо да си купят колата с левове от Мототехника.
129
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ладата ми беше 2105 и километража беше до 160. Гледал съм го 4 години, дето се вика. Беше някаква експортна версия колата, може и заради това да е. Но че беше до 160, ти гарантирам.
128
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Стар СофиянецВ България никога не е имало масово купуване на автомобили от Кореком, а като се има предвид, че цените на автомобилите идваха от едно и също място, каквито разлики в цените е имало със сигурност не са били определяни от никакви пазарни принципи. Който твърди обратното не е наясно с това как функционираше социалистическата икономика.:)
127
9
 
2
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 3 години
Преди 1989 колите в Мототехника се продаваха в пъти по-скъпо от същите коли в Кореком. Целта беше вместо левове държавата да получи долари и разбира се имаше търсене и предлагане. Голямото търсене при недостатъчно предлагане води до по-високи цени в Мототехника.
126
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Стар Софиянец"Разумното е да се ползва медианната нетна заплата"Не, защото "остатъка" от заплатата отива за да функционира държавата и услугите на нормални принципи, а не като придатък на дотирана от "Големия брат" икономика.;)

Спонсорирани публикации