Връщането на самолети и пилоти, стоели дълго на земята, може да е опасно

Експерти призовават за повече проверки
Обновена: 16 дек 2020 21:26 | 16 дек 2020 21:07, Нели Христова
29
Връщането на самолети и пилоти, стоели дълго на земята, може да е опасно
Снимка: БГНЕС

Пандемията приземи за дълго част от самолетите на някои авиокомпании. Но с появата на ваксината се връща и надеждата, че секторът ще се възстанови напълно, а всички машини отново ще полетят в небето. Но експертите предупреждават, че това може да крие опасност. Те апелират авиокомпаниите да полагат допълнителни грижи при повторно активиране на самолети, оставени на склад за дълго време, докато трае пандемията.

Пилотната ръжда, грешки в поддръжката и дори вероятни гнезда на насекоми биха могли да представляват потенциална опасност за повторно влизане на самолет, престоял на земята прекалено дълго време, в експлоатация.

В резултат на дългия застой се  наблюдава скок в броя на съобщените проблеми, когато самолетите са се върнали обратно в експлоатация.

"Всеки самолет ще има специфичен набор от инструкции за поддръжка, но никога досега не е правено в такъв мащаб", каза Грег Валдрон, управляващ редактор на авиационното списание FlightGlobal.

Заедно с регулаторите и застрахователите изразиха загриженост. "Имаме хора, които се връщат на работа, но са доста "ръждясали", което е голям проблем", казва Гари Моран, ръководител на азиатската авиация в застрахователния брокер Aon.

Един от най-тревожните проблеми е увеличаването на броя на лошо изпълнените подходи за кацане.

Броят на така наречените "нестабилизирани подходи" рязко се е увеличил тази година, според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). А те могат да доведат до твърди кацания, превишаване на пистата или дори катастрофи. През май самолет на Pakistan International Airlines се разби след нестабилизиран подход, убивайки 97 души, докато 18 загинаха при катастрофа на Air India Express при кацане през август, също след нестабилизиран подход.

Експертите казват, че може да се наложи пилотите да бъдат по-предпазливи от обикновено, когато се връщат отново на служба.

"Летенето със самолет може да бъде доста техническо. Ако не сте го правили от известно време, със сигурност не се случва естествено, като карането на колело", казва Валдрон. Той обаче е на мнение, че авиокомпаниите са наясно с проблема и в много случаи са резервирали допълнително време за своите пилоти в симулаторите.

Самолетите, които са на склад, обикновено се подлагат на рутинна поддръжка, за да са сигурни компаниите, че са готови да се върнат в експлоатация, когато ситуацията се подобри. Производителите също дават много подробни инструкции за това как да съхраняват самолетите. Но все още има съобщени проблеми.

Например Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) заяви, че е имало скок в броя на съобщенията за ненадеждни показания на въздушната скорост и надморска височина по време на първия полет, след като самолетът е напуснал склада.

В някои случаи трябва да се прекрати излитането или самолетът да се върне обратно на летището, ако вече е излетял.

В много предишни случаи проблеми с отчитането на въздушната скорост се дължат на насекоми или ларви в тръбите на питота на самолета, които са ключови компоненти, използвани за измерване на въздушната скорост.

Тези проблеми са добре известни в авиационната индустрия и а според Уолдрон постоянните проверки ще направят пътуването с авиокомпании още по-безопасно.

Разбира се, ще има и някои проблеми, тъй като самолетите се съхраняват на земята по-дълго от преди, а в някои случаи самолетите в съхранение са нови модели, което означава, че потенциалните проблеми не са толкова добре документирани.
 


29
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
0
 
0
 
! Отговори
pit преди 1 месец
До V може почти да кацне сам самото кацане задължително го прави пилота иначе самолета воден електронно както е известно каца като полската делегация на сигурно руско военно летище
22
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Пише се тръба на Пито, а не тръбите на питота. Пито е инженерът изобретил този уред.
21
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
То толкова много копчета се забравят като не летят пилотите.Па като почнат да падат и паадат и пааадат и пааадат...
20
1
 
3
 
! Отговори
Az преди 1 месец
Затова си ходим пеш, бе!
19
1
 
5
 
! Отговори
Пилоти преди 1 месец
Pakistan Airlines, Air India... Извинете, ама това са все пак самолети, а не рикши! Все едно да качиш нашите привилегировани съграждани на самолет вместо каруца...

Големите компании разполагат с тренажори, на които пилотите могат да поддържат формата си. Пакистанските авиолинии най-много да разполага с... Две кила лютиво къри :D
18
3
 
2
 
! Отговори
V преди 1 месец
Аз съм бил само в военната авиация.Не знам как е направено в гражданската.При военните имаше една система съветска РСБН радио система за близка навигация при която самолета може да кацне буквално сам. Тоест самолетите не е проблем сами да подхождат към полусата.Не е чудо невиждано .Въпрос на механизация на процеса. Пилота може само да наблюдава процеса без да участва и да се включи ако нещо не е наред. Незнам защо не е направено и не знам как е в гражданската авиация .Преди ползваха част от с за
17
3
 
3
 
! Отговори
дедо преди 1 месец
КОйто се вози да му мисли.
16
2
 
11
 
! Отговори
ега ти преди 1 месец
Тръбите на питота са като тръбите на матката на Нели Христова след застой ще се наложи продухване.
15
2
 
5
 
! Отговори
ТОНИТА!! преди 1 месец
ТОНИТААА!!!!!
14
0
 
10
 
! Отговори
У преди 1 месец
По Н. Географик имаше случай на дълго приземен самолет, купен и после катастрофирал. Разследването показа, че е стоял без някакви чохли на сензорите за относително движение спрямо въздуха и пилотите са нямали информация с каква отн. скорост се движат, а само с каква по GPS. В тръбичките се заселили някакъв вид оси. Пълен малшанс за хората и новия собственик.
Ние имаме един Опел и беше го яла ***-цялото парно бе в лешници и орехи. Добре, че не се запали!!
13
2
 
7
 
! Отговори
Болярин преди 1 месец
Не мърдам от тук в близките 7 дена. Мен не ме засяга. За една седмица ще свикнат. Лигавя се- ами трябва малко практика в симулаторите. За самолетите обаче наистина е проблем - да застояват, както е при жените и колите
12
5
 
0
 
! Отговори
V преди 1 месец
Ами да механизират процеса. Аз не знам как е в гражданската авиация .Имат ли радиомаяци ,радиокмпаси .Те сега с джипиеси ли са ? Може да се направи много за подхода и той да е лесен за пилота. Защо не е направено
11
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
'' апокалипсис ли настъпва? Айде стига! ''
................





ами именно нещо такова, само че социален, а не природен апокалипсис ...

просто се отнемат свободата и правата на хората в либералните държави и всичко става един глобален Китай, където имаш право само да работиш за малко пари и нищо друго

Нямаш право да пътуваш, нямаш право да идеш на ресторант или театър, или каквото и да е подобно ... от работа в къщи и пак на работа, ако си късметлия, ако не - кофите за ***
10
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Някои хора тепърва ще разберат че летенето не е абсолютна даденост, гарантирана и зачислена. Както летиш в хармония, най- окончателно те приземяват. Във всеки един смисъл.
9
5
 
13
 
! Отговори
АнонимеН преди 1 месец
ПОДРАНИЛИ СТЕ С ТАЯ СТАТИЯ!!!

НАЙ-РАНО ДОГОДИНА ПО-СЪЩОТО ВРЕМЕ Я ПУСНЕТЕ!!!

--------------------

НИЩО НЯМА ДА СЕ ОПРАВИ ПРЕЗ 2021-ВА ГОДИНА ПО ОТНОШЕНИЕ НА СВЕТОВНИТЕ КАРАНТИНИ!!!

---------

2022-РА НАЙ-РАНО АКО ИЗОБЩО ВАКСИНИТЕ ИМАТ И 1% УСПЕВАЕМОСТ СРЕЩУ 33 000 НОВИ ЩАМА НА КОРОНА ВИРУС 2119
8
5
 
4
 
! Отговори
Патриот преди 1 месец
Край призимени сме за вечено !
7
3
 
15
 
! Отговори
Чочо преди 1 месец
Стабилизирайте пияните и надрусани сотаджии на летището. Грозна и окаяна гледка за пътуващите!
6
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Пилотите колкото по-бързо се преквалифицират, по-малко ще ги боли.
Ерата на цивилизацията, каквато беше, приключи.
5
5
 
26
 
! Отговори
Не преди 1 месец
Не спряхте да стресирате и тормозите хората, с каквото ви хрумне атакувате психиката и емоциите им, апокалипсис ли настъпва? Айде стига!
4
16
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Еми ще пътуват по-малко клошарите (да клошари защото в интернет има стотици хиляди снимки на хора които очевидно са клошари и се возят на нискотарифен полет от някъде до някъде) та ще се возят по-малко клошарите ще се друсат повечко при кацане и така. София -Виена струва по-малко отколкото от Хаджи Димитър до люлин с такси.Е къф да е самолета ако не ръждясъл?