Блокадата на Суецкия канал в цифри, колко струва инцидентът?

Безброй фирми са засегнати
29 мар 2021 11:25, Нели Христова
48
Блокадата на Суецкия канал в цифри, колко струва инцидентът?
Снимка: БГНЕС

Шест дни продължиха опитите да бъде освободен контейнеровозът "Евър Гивън", блокирал Суецкия канал.

Въпреки че ситуацията предизвика много шеги в социалните медии, тя е източник на много притеснения и разочарования за световната корабоплавателна индустрия.

Безброй бизнеси със стоки на кораба или други кораби, заседнали в опашката в канала, са на тръни.

Ето как изглежда ситуацията в числа:

Числата са големи

"Евър Гивън" е дълъг 400 метра и тежи 200 000 тона с максимален капацитет от 20 000 контейнера. В момента превозва 18 300 контейнера.

Корабът се управлява от тайванската транспортна компания Evergreen Marine и е един от най-големите  контейнеровози в света.

Той е заседнал в Суецкия канал от вторник, след като се е заклещил напречно на водния път. Отначало се смяташе, че това се дължи на порив на вятъра, чиято скорост по това време е 40 възела, но SCA заяви пред журналисти, че това не е единствената причина корабът да остане там. Ще бъде необходимо разследване, за да се установи дали са възникнали технически или човешки грешки, добави органът.

Има около 369 кораба, заседнали в опашката, чакащи да преминат през канала от 193 км от двете страни на блокадата.

Междувременно в Twitter има над 145 200 споменавания на  #SuezBLOCKED и най-малко 133 000 споделяния, според анализ в реално време от платформата за наблюдение на марката BrandMentions.

Колко струва блокадата?

Около 12% от световната търговия, около един милион барела петрол и около 8% втечнен природен газ преминават през канала всеки ден. Ежедневно печалбите от Суецкия канал е между 14 и 15 млн. долара.

Преди пандемията търговията, преминаваща през Суецкия канал, е допринасяла за 2% от БВП на Египет, според Moody's. Отделно, данните от списъка за корабоплаване Lloyd's List показват, че заседналият кораб задържа около 9,6 млрд. долара търговия по водния път всеки ден. Това се равнява на 400 милиона долара и 3,3 милиона тона товар на час, или 6,7 милиона долара на минута.

Разглеждайки по-общата картина, германският застраховател Allianz заяви в петък, че блокирането може да струва на глобална търговия между 6 и 10 млрд. долара седмично и да намали годишния ръст на търговията с 0,2 до 0,4 процентни пункта.

А корабният брокер Braemar ACM каза пред Wall Street Journal, че разходите за наемане на някои кораби за доставка на товари от и до Азия и Близкия изток са скочили с 47% тази седмица до 2,2 милиона долара.

Някои кораби се пренасочват, за да се избегне Суецкия канал. Това добавя около осем дни към общите им пътувания.

Безброй бизнеси са засегнати

Блокирането на Суецкия канал не засяга само световната корабоплавателна индустрия или египетската икономика - засегнати са и безброй фирми, от местни доставчици на транспорт до търговци на дребно, супермаркети и производители.

Истинските щети и разходи е трудно да бъдат оценени, докато корабът не бъде освободен и търговията не бъде възобновена.

Британски фирми заявиха в петък пред BBC че все още очакват да разберат кога е вероятно стоките да пристигнат. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


48
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари

Спонсорирани публикации