Амстердам може да рухне под собствената си тежест, започва реконструкция

Огромният проект за 2 млрд. евро ще продължи най-малко 20 години
Обновена: 9 юни 2021 07:10 | 9 юни 2021 07:06, Екип на Investor.bg
57
Амстердам може да рухне под собствената си тежест, започва реконструкция
Снимка: Jasper Juinen/Bloomberg

Било дъждовна априлска вечер, когато Марлиес Пинкстербьоер, дизайнер на бижута от Амстердам, се стъписала от силен грохот. „Все едно се беше отчупило парче от сграда. Истинска лудост“, разказва тя пред „Ню Йорк Таймс“.

Било твърде тъмно, за да види какво се е случило, но когато разтворила завесите на следващата сутрин, видяла, че улицата от другата страна на канала е отцепена. Появила се голяма дупка, а стар уличен стълб до нея паднал.Ако беше станало през деня, „някой като нищо щеше да падне вътре“, казва Пинкстербьоер.

Тогава започнала да се тревожи за къщата до канала от 17-и век, в която живее. „Дали някой ден и тя ще рухне“, пита се тя донякъде на шега, застанала до един от старите зидове, които опасват каналите в квартала ѝ Грьоенбургвал – един от най-старите в Амстердам.

Опасността определено не е преувеличена. Амстердам с красивите му канали, по протежението на които са наредени живописни сгради от 17-и и 18-и век, бавно се руши, пише Investor.bg.

Дупки се появяват по малките му улички, а близо половината от 1700-те му моста са разнебитени и се нуждаят от ремонт, така че трамваите често трябва да преминават по тях с много бавна скорост. Тече огромен проект за заздравяването на каналните стени, заради който градът е заприличал на гигантска строителна площадка.

Основният проблем е състоянието на стените. Около 200 км от тях са толкова порутени, че има опасност да рухнат в каналите, потенциално повличайки сгради и хора със себе си.

Подобно на голяма част от Нидерландия Амстердам се намира под морското равнище. Изграден върху мочурище и силно разширен през 17-и век, градът се простира върху милиони трупи, които служат за основи. Кралският дворец например е изграден върху 13 659 трупи. Буквално всичко в центъра на Амстердам се крепи на тях.

Може би изненадващо трупите все още са в относително добро състояние, но са създадени за различна епоха.

„По онова време те са създадени, за да издържат тежестта на коне и каляски, а не на 40-тонни камиони с цимент и друга тежка техника“, казва Егберт де Вриес, член на градския съвет, отговарящ за огромния проект по възстановяването на града. Тъй като модерният живот променя града, много къщи са укрепени с цимент и бетон, но подпорите на улиците и каналните стени са пропуснати.

Много от дървените трупи са се изместили, пропукали или паднали под натиска, водейки до хлътването или пропукването на мостовете и стените покрай каналите. След това водата нахлува в пукнатините, като причинява образуването на дупки.

Към това се прибавя целият трафик, който преминава през каналите от 17-и век, покрай които няколко века по-рано Рембранд е ходил до работилницата си, а Спиноза е обсъждал религията. Преди пандемията каналите гъмжаха с туристически корабчета, които правеха остри завои, рушащи още повече основите.

Нещо трябвало да се направи и то скоро. „Ако продължавахме така, това щеше да ни отведе направо до катастрофа“, казва Де Вриес.

Реконструкцията ще отнеме най-малко 20 години и ще струва 2 млрд. евро, а може би и повече, изчисляват експерти. „Цифрите са големи и работата трябва да се върши в много оживени, гъсто населени райони. Хората живеят и работят тук, а обичайно имаме и много туристи“, казва Де Вриес.

В центъра на града в момента се ремонтират 15 моста. Някои са затворени, включително Булебак, който е изключително важна част от инфраструктурата на града.

Инженери опитват да предотвратят рухването на каналните стени, с които е свързан мостът, като в същото време предпазят мрежата от електрически и интернет кабели, телефонни линии и други услуги, които използват моста.

Но мнозина виждат предимно негативите от работата. По протежението на най-красивите канали в града се режат исторически дървета, за да се намали натискът върху каналните стени. Стоманени ламарини заздравяват стените, за които се смята, че има непосредствена заплаха от рухване. Водолази и техници с управлявани от разстояние подводни камери търсят най-тежките пукнатини.

„Общината можеше да се заеме с тази работа по-рано“, казва фотографът Кадир ван Лохуйцен, който живее в едно от 2500-те жилища-лодки в Амстердам. „Вместо това харчат всичките си пари за новата линия на метрото“, допълва той. Линията, която ще свързва северната и южната част на града, е дълга около 11 км и струва над 3 млрд. евро, а за изграждането ѝ бяха необходими 15 години.

Ван Лохуйцен и още 24-ма собственици на лодки в района му са били уведомени неотдавна, че трябва да се преместят временно от местата, където лодките им стоят на котва от десетилетия, за да бъдат поправени каналните стени.

Де Вриес признава, че през идните години Амстердам ще изглежда различно от обичайния си вид на пощенските картички. Но е категоричен, че туристите трябва да продължат да го посещават. „Приканваме всички да дойдат и да видят какво правим. Искаме посетителите да разберат, че такъв великолепен град се нуждае от поддръжка“, казва той.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


57
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
0
 
0
 
! Отговори
bar преди 2 години
Да им пратим Мая Манолова - ЩЕ ГИ ОПРАВИ!
26
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако искат да Падне ще им пратим Радев и БСП Нинова гарантирано Събаряне
25
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Батуми и Братислава за 10 години от пост соц градове са заприличали на малки версии на Дубай.
24
4
 
4
 
! Отговори
az преди 2 години
Да, 15 години и 3 милиарда. Обаче се строи в мочурище. Няма здрава земя, като на бат' ти Бойко. Ако бойко трябва да строи в мочурища, сигурно щеше да открадне 300 милиарда!
23
5
 
3
 
! Отговори
Д-р Исня преди 2 години
И аз да повторя - 11 киллометра гхи строят 15 години. Нашите 40 за 10 години са (цитирам техническо лице от кухнята): "Ако нещата зависеха от мен, никога нямаше да си сложа подписа. Метрото върви на магия. Как още няма сериозен инцидент, не знам."
22
0
 
8
 
! Отговори
прехвалена Холандия преди 2 години
И да кажа за Братислава - личи си соца на доста места, но вече имат и много модерни високи сгради, доста интересни мостове и променада и парка на Дунав. Световно известни архитекти направиха сгради там.За Прага и Будапеща няма да говоря, те са си много по-красиви от Амстердам според мен и повечето им сгради са си измазани, не с грозните голи тухли. Едно е няколко сгради такива, ама всичките почти да са голи тухли като в Англия и Холандия е доста потискащо, особено на фона на мрачното време.
21
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Изграден върху мочурище"Ами кофти късмет, че са си избрали такава земя. При повишаване на морското равнище дори с 1 метър почти цяла Холандия ще потъне. Поживях малко там и наистина си е доста облачно, щом ме диагностицираха с липса на витамин Д. Въпрос на вкус е, но не харесах архитектурата им тип голи неизмазани тухли. Много повече ми допадна Унгария, Чехия и Словакия.
20
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ами нека БСП Разбере - 11 километра метро, струват 3милиарда евро и се строи за 15 години! В София за последните 10 години са построени 40 километра метро ОТ Бойко Борисов
19
2
 
15
 
! Отговори
... преди 2 години
Хе хе! Проблема на, вече Нидерландия, е че до 2050г Нивото на всетовния океан го дават да се вдигне с до 30-50см. Е това ще им е доста по-голям проблем от рушащите се в Амстердам сгради!
18
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Амстердам може да е западнал, но Холандия е вторият земеделски производител в света след сащ, въпреки малката си територия! Със средна печалба от 1500 евро на декар, сравнено с българските 50 евро, както се казва-срещу тях да тичаме не моем ги стигнем!
17
4
 
1
 
! Отговори
Taню преди 2 години
Ее... Да бяхте поживяли малко там, барем, че да се изсипете...Има много дух в тоя град (или имаше), много хора с авангардно мислене.Сега се пренаселва от юпита, влогъри, копирайтъри и сякаква инхалираща напаст, начело с туристите, разбира се. Това за метрото е вярно, още повече че дублира част от вече съществуваща линия
16
6
 
14
 
! Отговори
gogo преди 2 години
Средностатистическият човек цял живот живее с фалшиви, неверни представи почерпени от стари времена или от други също така посредствени люде живеещи в миналото. В неговите представи Лондон е мъглив, щото така е било по времето на Джером Джером или Чърчил, а Амстердам се дрогира и богатството му се дължи на колониалният период отпреди векове.Нищо общо с действителността.Ако изобщо Нидерландия е богата държава, това няма нищо общо със колониализма а със съвсем други фактори
15
3
 
4
 
! Отговори
Словянин преди 2 години
Дано.
14
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кво ми дреме за Амстердам, я вижте че цяла България е в руини!
13
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Драги анти-колониалисти, ако имаше връзка сегашното богатство с колониите, то по тази логика Турция-като наследник на Османската империя, Португалия, Испания, че и Австрия и т.н. трябваше да са най-богатите държави
12
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Холандия и Белгия възникват като испански колонии .И ако Англия не беше разбила великата испанска армада с много по малки бързи и маневрени кораби Холандия и Белгия още щяха да са испански колонии .Голям скъп и с много оръдия не винаги означава по добър.
11
8
 
17
 
! Отговори
реалист преди 2 години
Обречен град, в обречена, потъваща държава.Геоложки, морално и икономически...
10
6
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Имаме на идея колко са богати от ограбването на колониите. Дотогава всички се изнасяха към Америка за да не умрат от глад. И да яко работят, ама гастарбайтерите,те холандците повече от банкнота не вдигат. Та да на ясно сме колко са богати за чужда сметка.
9
4
 
7
 
! Отговори
До СС Лацио преди 2 години
То пък защото България не е претопена...
8
0
 
5
 
! Отговори
Лекар преди 2 години
4, *** не ги и мислим, за това ни БХ

Спонсорирани публикации