Брекзит започна да хапе: Няма BG шофьори, няма продукти по рафтовете

Засега Джонсън отдава проблемите на пандемията
13 сеп 2021 16:00, Нели Христова
178
Брекзит започна да хапе: Няма BG шофьори, няма продукти по рафтовете
Снимка: БГНЕС

От единия край на веригата за доставки до другия - производителите на храни в Обединеното кралство преживяха едно лято, изпълнено с неприятности.

"Хладилните складове нямаха достатъчно място, за да задържат нашите култури, така че трябваше да изхвърлим продукцията за няколко седмици", обяснява Иън Браун, заместник -председател на East Scotland Growers (ESG), пред CNN. "Нямахме и достатъчно работници, които да прибират нашите зеленчукови култури, което означава, че те ще изгният."

Докато недостигът на храна е бил често срещан в много страни в хода на пандемията, Браун смята, че един уникален за Обединеното кралство въпрос прави живота още по-болезнен: Брекзит.

Според Браун двата основни етапа на производство - първо, добиването на прясна храна от земята и след това разпределянето й по рафтовете на супермаркетите - получават удар поради липса на работници.

Първа е липсата на шофьори на камиони, които пренасят пресни продукти като карфиол до и от съоръжения за замразяване, означава, че кооперацията на ESG В един момент трябва да изхвърли седмичната продукция на приблизителна цена от 1 милион лири.

Второ - много от сезонните работници, които идват от страни като Румъния и България за няколко месеца, за да прибират зеленчуци, сега са в недостиг.

"Някои не дойдоха, защото разпоредбите за ограничение на COVID-19 правят пътуването твърде трудно. Други пък дойдоха, спечелиха много пари и се прибраха по-рано от планираното", казва Браун. Това означава, че около 10-15% от реколтата му са били изхвърлени, а това му е струвало 200 000 паунда.

Изглежда, че последиците от Брекзит най-накрая се усещат навсякъде във Великобритания. И далеч от слънчевите възвишения, обещани от членовете на правителството на премиера Борис Джонсън, недостигът на европейски работници в тези жизненоважни райони означава финансови загуби за бизнеса и празни рафтове, месеци преди Коледа.

Недостигът на шофьори на камиони е може би големият проблем.

Настоящият недостиг на шофьори се оценява на между 90 000 и 120 000, според говорител на Logistics UK. Въпреки че Брекзит не е изцяло виновен за ситуацията, фактът, че Великобритания вече няма лесен достъп до европейските шофьори, създаде главоболия на индустрията.

Тези хора не могат просто да бъдат заменени от британски работници. Освен факта, че може да им отнеме до девет месеца, за да се квалифицират като шофьори и да им струва до 5000 паунда според Logistics UK, британците нямат голямо желание да заемат тези работни места.

"Имаме застаряваща работна сила във Великобритания и имиджът на условията на труд за шофьорите на камиони - опасни места за паркиране или места за почивка - прави професията непривлекателна за много по-млади хора", обяснява говорител на Logistics UK пред CNN.

Това създава труден избор за компаниите: На кои стоки са дават приоритет? Ако имат само един камион, който напуска склада в този ден, вероятно ще дадат приоритет на бързоразвалящите се продукти, пред тези като бутилирана вода. В дългосрочен план това означава по-малък избор на потребителите и възможност за потребителска паника, каквато се наблюдава през 2020 г., когато Великобритания изчерпи доставките на тоалетна хартия.

За някаква представа за това колко сериозен е проблемът, шефовете на най-големите британски супермаркети описват недостига на храна като безпрецедентен - един каза пред вестник The Times, че са „на по-лошо ниво от всякога, което съм виждал“ - и предупреди, че рафтовете може да са голи по Коледа поради липса на шофьори.

Този недостиг би трябвало да бъде подарък за политическите опоненти на Джонсън, които могат да кажат, че твърденията му, че през 2019 г. има „готова за фурна“ сделка за Брекзит - обещанието, на което той спечели общи избори - са били фалшиви.

Според критиците правителството не успя да се подготви адекватно за неизбежните последици от Брекзит и да смекчи първоначалното му въздействие.

Ръстът на БВП на Обединеното кралство почти спря през юли, според Службата за национална статистика, отчасти поради проблеми с веригата на доставки и недостиг на работници. Икономиката на Великобритания остава с 2,1% по -малка, отколкото преди пандемията, а някои икономисти смятат, че разликата няма да бъде компенсирана до второто тримесечие на следващата година.

По-лошото е, че правителството на Джонсън сега е в странната позиция да откаже да приложи ключова част от сделката, която някога е приветствала като голям успех.

Обединеното кралство трябваше да приложи изцяло механизъм, наречен Протокол за Северна Ирландия, по-късно тази година. Протоколът е съгласуван между Обединеното кралство и ЕС, за да отразява специалния статут на Северна Ирландия - извън ЕС, заедно с останалата част на Обединеното кралство, но споделяща границата с Република Ирландия, държава -членка на ЕС.

Съгласно протокола стоките могат да се движат свободно между Северна Ирландия и Републиката, като се избягва необходимостта от твърда граница - съществена мярка за предотвратяване връщането към насилието на Острова. Обединеното кралство се съгласи, че от своя страна ще защити единния пазар на ЕС, като наложи проверки на стоки, влизащи в Северна Ирландия от Великобритания.

Това ефективно би създало морска граница между Северна Ирландия и останалата част на Обединеното кралство, нещо, което би било много неудобно за Джонсън, който обича да се представя като защитник на Съюза. Това би било анатема и за профсъюзите в Белфаст, които тази седмица заплашиха, че ще сринат крехката споделена власт в региона по този въпрос.

Последното нещо, което Джонсън, човекът, който ръководи кампанията за Брекзит през 2016 г., иска да направи, е да позволи на опонентите си да твърдят, че Брекзит не само е откъснал Северна Ирландия от останалата част на Обединеното кралство, но съзнателно е оказал допълнителен натиск както върху финансите, така и върху стабилността в региона.

Това би могло да обясни защо министърът по Брекзит, Дейвид Фрост, заяви в понеделник, че гратисният период, позволяващ стоките да преминават от Великобритания към Северна Ирландия, ще бъде удължен, без фиксирана крайна точка.

Това, естествено, позволи на ЕС да напомни на Великобритания, че сделката за Брекзит, която Джонсън доброволно подписа, е правен договор.

Тези въпроси, макар и важни, далеч не са единствените смущения след Брекзит, които правят твърденията на Джонсън, че "фурната е готова" да изглеждат малко глупави.

Въпреки че властите уверяват, че британския риболов няма да бъде засегнат от трудности при вноса в континентална Европа, уловът се изхвърля обратно във водата, тъй като лодките не могат да акостират и да преработят пресния си продукт навреме, за да бъде продаден.

Законодателите в собствената партия на Джонсън получават телефонни обаждания от избиратели, ядосани, че не са успели да вкарат стоките си в Европа заради Брекзит.

"Те знаят, че в повечето случаи не можем да направим нищо. Уебсайтовете на правителството не са много полезни, а производителите просто не получават нужната им помощ", казва пред CNN един депутат от правителствената ведомост. "Трудно е. Те са ядосани, че хората отменят поръчките и че аз лично не мога да получа френска виза за тях", добавят те.

А според доклад на Ройтерс тази седмица, Великобритания "е на път да загуби статута си на един от 10-те най-големи търговски партньори на Германия тази година за първи път от 1950 г.", като посочи като причина "свързаните с Брекзит търговски бариери".

Всички тези трудности бяха предсказани от множество критици на Джонсън, тъй като индустриалните органи лобираха правителството за алтернативни мерки за смекчаване на щетите. Джонсън многократно бе критикуван от лидерите и противниците на индустрията за това, което те смятат за неговата безразсъдна липса на подготовка за Брекзит.

Въпреки това, последствията от Брекзит не се използват от политическите противници на Джонсън, които вместо това го нападат по вътрешните въпроси. Но защо?

"Проблемът с тези истории е, че те се случват постепенно", казва Роб Форд, професор по политика в университета в Манчестър. "Едно от многото трагични неща в тези истории е, че за да може обществеността наистина да им обърне внимание, трябва да се случи нещо наистина драматично. За съжаление това може да е претоварен шофьор на камион, който се блъска в кола или деца, които се разболяват от недохранване."

До този момент Джонсън може до голяма степен да прехвърли вината за тези проблеми върху пандемията. Форд отбелязва, че това се вписва добре в базата му от избиратели, на много от които им е писнало да слушат, че Брекзит е бедствие, и често са склонни да повярват на други обяснения.

Но Брекзит наистина започва да хапе. Никога не би се случило Великобритания веднага да се разпадне. Но малко по малко много от уверенията, направени през 2016 г. и през годините на преговори, се провалят.

Може би един ден Джонсън ще сметне за политически целесъобразно да въведе по-голямо смекчаване срещу недостатъците на Брекзит. И все пак дори това е проблематично: Признаването, че се нуждаете от контрол на щетите, означава, че има щети за контрол.

И като се има предвид, че голяма част от политическото наследство на Джонсън ще бъде определено чрез водене на кампанията за "освобождаване" на Великобритания от Брюксел, колкото по-дълго може да избягва критиките не само за Брекзит като концепция, но и за избраното от него прилагане на мерките, толкова по-малко вероятно е най-голямото му постижение да се преврне в воденичен камък около врата си.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


178
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
115
10
 
17
 
! Отговори
така ли стана? :) преди 2 години
Нелинце, от къде ги събираш тези "новини" бе мила? Понеже живея в Англия и не виждам празни рафтове, а пък и съм шофьор за да знам по-добре от теб мила! Много ли е важно да пускате измислици? М/у другото паунда стана 2.30 лв. и ще върви още нагоре. А беше 2.12 лв.
114
0
 
22
 
! Отговори
Ужасно преди 2 години
На последния мач на Манчестър Юнайтед,половината стадион бяха мазни пришълци от Ориента.През цялото време се молиха на Алла да даде сили на Роналдо.
113
0
 
13
 
! Отговори
Joko преди 2 години
На игилизите не им оставанищо друго освен да целунат за благодарност гювечът на Джонсън !С пожелание за светл бъдеще !
112
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Няма кой да работи в пакистански Лондостан!Само бозави алкохолици и лихузи с тюрбани.
111
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Чакат ни като топъл хляб!Нали сме подлогата на Европа!Докъде стигна само България!
110
7
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Англичаните просто не са живели в БГ,за да видят какво е немотия-нито работа,нито пари.Хич да не се оплакват.За техния стандарт на живот българинът само може да мечтае.
109
2
 
9
 
! Отговори
Пешо преди 2 години
Ей *** отивай да духаш на твоите нратямангалите и не ни мисли нас българите
108
0
 
50
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ама нали имат сириици, афганци, индиици, пакистанци, африканци и подобни. Пак ли ние ще им работим докато всички само седят и събират помощи? Хайде у лево.
107
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До ние сме малък-Ти със сигурност!!!
106
9
 
6
 
! Отговори
Джони Уокър преди 2 години
До ъъъ Още нещо интересно... Според Census,агенцията която прави преброяването на населението в UK Като се започне от 2001г. когато българите са били 5 350 та се мине през 2018г. когато са били 103 хил, то получилите статут за постоянно пребиваване 318 хиляди по данни от юни 2021 са си направо "отлив" на българи. Че те направо са се свършили... Впрочем,данните са официални и всеки може да ги види на сайта на правителството..Да, има и хора които са си тръгнали.Обичайното текучество на "туристи".
105
7
 
8
 
! Отговори
Джони Уокър преди 2 години
До ъъъ Гледайки картинката,биха казал-интересно е да видя че имало и празен магазин някъде в Англия.Залязваща Англия, казваш... Българите я напускали... Специално за тебе влязох в държавния сайт да погледна подробности за Брексит.Любопитни неща видях.До 30 юни когато беше крайния срок статут за постоянно пребиваване са получили 318 ХИЛЯДИ българи... милион поляци... милион румънци... 545 хил. италианци...230 хил французи...353 хил испанци... общо 6 МИЛ. неангличани. Който иска е останал...
104
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Решението за Брекзит беше взето именно от тези, които сега най-много ще плачат (иначе казано обслужващата британска класа, необразованите, мързеливите, футболните хулигани, псевдо националистите).
103
2
 
12
 
! Отговори
ъъъ преди 2 години
До Джони Уокър - хубаво е да знаем, че има поне един магазин, който не е празен. И това е постижение на залязващата Англия (не Обединеното кралство, защото в най-близко бъдеще ще е точно само Англия).
102
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тези проблеми започнаха преди половин година още, ама днеса сега се сетиха да пишат. Добре, че не го написаха на нова година. Англичаните се доказаха като много глупава нация и сега ще си носят последствията.
101
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Голям кеф да им гледам сеира. И на Турчина БОРИС падението. Заформя се нов турски сериал
100
19
 
13
 
! Отговори
Джони Уокър преди 2 години
Това е третата статия която ми попада с апокалиптични картини на празни магазини в Англия... през декември... юни... и сега.... Няма дори да се опитвам да ви убеждавам че истината е друга. Аз съм тук в Англия и виждам със собствените си очи. Няма никаква разлика в магазините преди Берксит, по време на пандемията и сега ... Всичко си има.Вчера пазарувах... и миналата седмица... и по-миналата.От нищо не съм се лишавал. Дори съм напълнял 3-4 кг. Ама то е от бирата дето пия цяло лято.
99
1
 
9
 
! Отговори
12345 преди 2 години
Muslitata s chalmite da im karat kamionite.Nay smradlivata darzhava.
98
2
 
5
 
! Отговори
До Анонимен 101 преди 2 години
Доктори по реология на вискозни субстанции - наблюдавали са слягащото се лаайно на лешоядите с години.
97
7
 
23
 
! Отговори
Бай Ганьо преди 2 години
Трябва да си мозъчно осакатял за да стоиш в тази клоачка на нейно величество пакитата афротата и ислямомалоумите. Хак да им е и празните рафтове и къщите които са накупили наши неграмотковци и ваксините и това ,че след нова година ще им вземат децата .Вангя като им викаше да се връщат преди 2020 смешно им беше.Скоро няма да има връщане и за ваксинираните малоумета.Те си мислят ,че хато са хаксинирани ще линкат напред назад.
96
1
 
13
 
! Отговори
Джо преди 2 години
Ха ха, борката, фураж и Сие да се качват по камионите!!!

Спонсорирани публикации