Като по социалистическо време: За нова кола в Европа чакат по 2 години

Вместо да намаляват, сроковете за доставка се увеличават
Обновена: 11 яну 2023 10:47 | 30 ное 2022 07:03, Елка Василева
178
Като по социалистическо време: За нова кола в Европа чакат по 2 години
Снимка: архив, БГНЕС

Времето за доставка на нови автомобили до клиентите в Европа и по-специално в Германия не само не намалява, а напротив, става все по-дълго. Ако купувачът има късмет, срокът за получаване на поръчаната кола е 6 месеца, но подобни случаи вече са рядкост. И една-две години чакане се превръща в норма, като клиентите нямат избор, твърди изданието maz-online.de, цитирано от Automedia.bg.

При това няма никакво значение дали поръчаният автомобилът е електрически или с двигател с вътрешно горене. Модели като Tesla Model Y или Mercedes-Benz EQS пристигат при клиентите с най-малко 5 месеца закъснение. За Ford Explorer времето е поне 22 месеца, а за електрически модели и plug-in хибриди като Fiat 500 Elektric, Honda e и Hyundai Kona Elektric поръчки дори не се приемат.

Какви са причините според експертите?

Първо, почти всички европейски заводи изпитват в някаква степен недостиг на компоненти за производство, така че машините не могат да бъдат завършени физически. Дори има примери, когато някои фабрики спират производството си. Веригите за доставки са нарушени не само поради пандемията от коронавирус или затварянето на пристанища.

Ситуацията е повлияна от продължаващите военни действия на територията на Украйна, като това е втората причина, изтъкната от представителя на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA).

Третият важен момент според директора на Центъра за автомобилен мениджмънт Щефан Брацел е свързан с кризата с чиповете в Тайван, който, както всички знаят, е световната Мека в тази индустрия. „Кризата на полупроводниците не е изчезнала никъде, тя е била и остава актуална. Проблемът с недостига на чипове се изостря от непрекъснато нарастващото търсене на електрически модели“, обяснява специалистът.

Професор Брацел казва, че ситуацията с недостатъчни доставки на компоненти и електронни компоненти ще продължи още известно време. Според него Украйна доскоро е произвеждала огромно количество бордови мрежи (например кабелни снопове). От своя страна доставчиците в Русия изнасят някои артикули от резервни части за автомобилни производители в Европа и Азия от дълго време.

Друга причина за забавянето е, че повечето производители променят производствените си планове и се фокусират предимно върху производството на по-скъпи и богато оборудвани модели, които носят максимална печалба. Това неизбежно означава, че купувачите трябва да чакат все по-дълго и по-дълго за евтини автомобили или определени конфигурации на оборудване.

Какви са правата на клиентите при забавяне на доставката?

Феликс Флосбах, адвокат в потребителския център на NRW, не вижда законен начин за ускоряване на доставката на поръчаните нови автомобили. „При вече сключен договор за покупко-продажба обикновено се договаря необвързваща дата за доставка на автомобила и само в редки случаи с конкретна дата“, казва експертът.

В същото време обикновените потребители все още имат малко пространство за маневриране, смята Феликс Флосбах: „Ако продавачът не е в състояние да достави платената кола в рамките на договорения срок, тя преминава в състояние на забавяне и клиентът може да действа законно след договорения период.”

Има ли полза от оказването на натиск върху продавача?

„Не си мислете, че дилърите не искат да раздават коли - обяснява Кристиан Янечек, специалист по транспортно право, член на Комитета на трудовите асоциации „Транспортно право“ на Германската адвокатска колегия. - Дори клиентите да окажат известен натиск върху продавача, автомобилите не могат да бъдат произведени по-бързо от производителя, такива са днешните пазарни реалности.“

Адвокатите отбелязват, че ако условията за доставка на поръчаните автомобили не са спазени, купувачите трябва поне да знаят правата си. Кристиан Янечек дава следния пример: ако датата на доставка март 2023 г. е посочена в договора за продажба, тогава с търговеца може да се осъществи връзка само 6 седмици след тази дата. Тоест, да напомни за факта на забавяне на доставката през май месец и да напомни на дилъра, че има две седмици, за да достави колата на клиента. Датите на издаване се посочват най-добре с препоръчана поща.

Ако крайният срок изтече и автомобилът все още не е наличен, клиентът може да предяви иск за обезщетение или да се откаже от покупката в зависимост от обстоятелствата. „Практиката показва, че купувачите рядко прибягват до отказ от покупка. „Хората най-често молят дилъра да им покаже друга кола, която може да бъде доставена по-рано“, обяснява адвокатът.
 


178
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
143
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Едно време по соц имаше едни мастодонти - ДСО Родопа, ДСО Балкантурист и т.н. Сега големите корпорации станаха тромави вастодонти като соц предприятия. Така са затънали но и за тях ще дойде Перестройката
142
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Просто трябва да разбием големите корпорации като Фолксваген, Стелантис, Рено-Пежо-Ситроен на малки фирми, и като има конкуренция ще има и евтини коли. Същото важи и за Нестле, Кока Кола, Епъл и т.н. трябва да ги разпарчетосаме на по-малки национални фирми и брандове
141
0
 
5
 
! Отговори
До 165 преди 2 месеца
С парите в спестовната ми ДСК книжка си купих два сладоледа през 1992. За повече нямаше.
140
3
 
0
 
! Отговори
От Вселената преди 2 месеца
Мани, мани, гледам порта. Да влизам, или да излизам? Тя разделя света на две. На влизащи и излизащи. На балъци и на умници. Не знам от кои съм? Разделяне на Ума на две? А то не може, става трудно! Тялото се разцепи на две половинки: "Крак, ръка, ляво полукълбо и крак, ръка и дясно полукълбо. Мамата си трака! В боя влязох и с двата крака. Но помощта дойде изненадващо. Той се надигна, направи свещ, избоботи изкрещя: "Кypo се изправи и отдаде чест! Ваща мама леви, десни, тук Аз съм капитан!
139
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
За кола при соца се чакаше дни, най-много два месеца, докато дойде поредната доставка. Така беше за всички коли с изключение на Жигули (Лада), за която се чакаше година-две. Сега се чака две години за всички коли, като има една голяма особеност - произвеждат се на практика само най-скъпите коли и пак се чака две години и за тях. То и преди Ковид-19 се чакаше една-две години, ако искаш някаква характеристика на колата, която дилъра не е поръчал, примерно син цвят на колата.
138
6
 
6
 
! Отговори
до 163 преди 2 месеца
По соца имаше схема, колата се депозира години предварително, за да може като станеш на 18 веднага да я получиш. Не беше толкова зле, колкото го представяте. Има и спестовни книжки, където се заделя пари от момента, в който се родиш и пак, като станеш на 18, пълноправен член на обществото можеш да си ги ползваш. Хората планира живота си с десетки години напред, защото можеше да се планира и всичко беше предвидимо. Сега не се знае кога ще излезеш в отпуск, ако въобще.
137
3
 
6
 
! Отговори
хххххххххх преди 2 месеца
Да дам 100 бона и да чакам година????Да си карат новите скъпи ламарини производителите. Първо лъгаха за чиповете , сега незнам за кво.. само да надуят цените
136
3
 
5
 
! Отговори
по соца преди 2 месеца
се чакаше 10 год за лада , след като си оставил 1500лв депозит, на сегашни пари 15000Тоз отдолу де е чакал 2 седмици е било за ЗАЗ или е от червенотиквениците с привилегии, или е просто платен лъжец
135
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
По социалистическо време чаках две седмици за новата си кола, а сега се чака две години, напредваме.
134
0
 
0
 
! Отговори
До Руски от Варна преди 2 месеца
Не зная от край на РФ си, но си дошъл в един най-зле уредените областни градове в България - Варна. Като цяло ме съмнява, че си от РФ, но няма как са се потвърди или отхвърли тук...
133
6
 
2
 
! Отговори
От Вселената преди 2 месеца
Еххх какви времана бяха. Еххх отиваш на морето, а там пясъка чист, лягаш гол, вълните ти надигат нагоре и смъкват надолу бoздyгана за без пари... поглеждаш встрани, а там се е излегнала гoлyтенка красавица, чакаща с устни готови за целyвка. Тръгваш с бoздyгана напред, тя си отваря чoчapката и се започва борба за нов живот, за да има пролет, лято, есен, зима, Бoздyгана ти изpигва за да има плод и да има кой да работи в бъдеще за комунистите в ТКЗСето.... Еехх ЧалгаКомун, преди чалгата на софрата!
132
4
 
0
 
! Отговори
От Вселената преди 2 месеца
Сядам в Москвич и на морето отивам да си опaлям на слънчев бряг шкeмбeто. А там с вълни от исток, Сталин надyл бузи по морето изпраща информация чрез вълните да галят на комсомолките дyyyпeтo.... Еххх какви прекрасни комсомолски времена бяха. В космоса Гагарин летеше и Москвич в българия донесе. Чакаш, чакаш и тя идва седнала в москвича и вика: Ето това е колата москвич, работи и на следващата петилетка ще ти дам, ще ти дам да ми погалиш дyyyпeтo, седнала до тeбе като караш Москвето!
131
6
 
6
 
! Отговори
Татул преди 2 месеца
Имах щастието да поживея малко и по времето на соца. И то като напълно осъзнал се човек. Така, че имам база за сравнение от тогава до сега. И установявам, че въпреки повечето материални придобивки, които имат хората сега, не живеят по добре и по щастливо. Но това е нормално. Има цели доктрини за контрол и влияние на масите. И нашето спокойно и щастливо съжителство на планетата не е записано там.
130
5
 
5
 
! Отговори
От Вселената преди 2 месеца
Аз чакам, чакам всеки ден на опашка за КАПАЧКИ ЗА БУРКАНИ за да си направя в къщи компоти, кисели чушки, кисели домати и кисело зеле за шкембето на шефа, кат ми дойде на гости... Еххх какви прекрасни времена бяха...Чакаш, чакаш за КАПАЧКИ, а тя седнала на бурдюра те бара за буздугана скрит в панталона на портофела.... Еххх какви баращи времена бяха.... Отиваш на работа, а там комунистката те бара за пистулката... Еххх то работа ли беше? Ехххх Пълно с Чаровници!
129
2
 
4
 
! Отговори
Митко Щурия преди 2 месеца
Аз чаках 10 години докато събера от нормални заплати 60 хил за джипа,който карам сега,и сигурно ми предстои да давам още толкова за каско,данъци,гориво и поддръжка
128
3
 
0
 
! Отговори
От Вселената преди 2 месеца
Попопупупюйууу, попопупупюйууу.... Аз чакам, чакам вече час и свиря тоз сигнал, от песничка която бях ти пял. Ти може би не си у вас, не знаеш че съм тук, а може би си някъде със друг? Аз вече свърших моя дълг, войнишкия живот и дълго пазих снимката ти скрита в моя джоб. А може би забравила си нашият сигнал, от песничка , която бях ти пял. Лалалалалааа, лааааалааааа, лааааалаааа
127
2
 
5
 
! Отговори
Руски от Варна преди 2 месеца
Русия е карикатура и пародия на държава и държавност! Не съм го гледал по филмите и телевизията. Изпитах го на собствен гръб!
126
4
 
1
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 2 месеца
Преди 5 години мой приятел му се наложи да чака 2 години за кола от популярна марка, защото я искаше синя на цвят. Преди 1989 година се чакаше малко за кола - до първата доставка, в която обикновено имаше 3 цвята коли, като който знаеше за това беше първи в Мототехника, за да си избере цвета, Тогава за Жигули са чакаше повече, както е и за някои модели западни автомобили от доста години. Доставките ба коли бяха няколко пъти в годината.
125
6
 
5
 
! Отговори
Реалист преди 2 месеца
Хайде, хайде и аз съм си купувал кола преди 1989 година. Чакаше се до първа доставка, което може да е от 1 ден до 2-3 месеца. Само за Лада се чакаше малко повече. Аз моята кола я купих 12 дни след като си направих вноската за кола от 1500 лева. После с кредит от ДСК с лихва 2% си купуваш колата. При средна заплата от 274,33 лева през 1989, 252,08 лева през 1988, 234,33 лева през 1987 и т.н., за 3 до 5 години изплащаш колата без особени ограничения - вноската е между 50 и 90 лева на месец.
124
5
 
9
 
! Отговори
Абе... преди 2 месеца
...не е баш като при соца, дивотиите на комунизма нямат аналог, затуй сме сега на това дередже. При соца даваш 1500 капаро без лихва, тава бяха 10 заплати. Освен това чакаш за първа кола, друга нямаш. Тия на Запад имат поне по две коли и поръчват друга за да си обновят парка. Депозит също не дават, тъй че финансово не са ощетени. С тарикатлъците на СИВ никой не може да се мери.

Спонсорирани публикации