Учени за първи път уловиха звезда в процес на поглъщане на планета

Какво ще се случи със Земята, когато Слънцето се превърне в червен гигант
4 май 2023 21:32, Елка Василева
Учени за първи път уловиха звезда в процес на поглъщане на планета
Снимка: архив, БГНЕС

Учени за първи път уловиха звезда в процес на пълно поглъщане на планета.

Астрономи са наблюдавали как газов гигант с размерите на Юпитер или по-голям е погълнат от звездата си.

Тя е увеличавала размерите си в продължение на векове и накрая е станала толкова голяма, че е погълнала близка планета.

Мрачна представа за това какво ще се случи със Земята, когато Слънцето се превърне в червен гигант и изяде четирите вътрешни планети.

"Ако е някаква утеха, това ще се случи след около пет милиарда години", казва съавторът на изследването Морган Маклауд от Центъра по астрофизика "Харвард-Смитсониън" в САЩ.

Това галактическо пиршество се е случило преди 10 000 - 15 000 години близо до съзвездието Орел, когато звездата е била на около десет милиарда години.

Преди също е имало признаци, че други звезди са поглъщали планети, но според изследването, публикувано в списание "Нейчър", сега за първи път е наблюдаван самият процес.

Изследователят Кишалей Дъ от Масачузетския технологичен институт забелязва експлозия от светлина през 2020 г., докато преглежда кадри от небето, направени от обсерваторията "Паломар" на Калифорнийския технологичен институт.

Необходими са допълнителни наблюдения и обработка на данните, за да се разплете загадката.

Като се има предвид, че животът на звездата продължава милиарди години, самото поглъщане е доста бързо - случило се е на практика с един замах, обяснява Манси Каслиуал от Калифорнийския технологичен институт, който е участвал в изследването.

Откритията са "много правдоподобни", е мнението на Карол Хасуел, астрофизик от британския "Оупън юнивърсити", която обаче не е участвала в изследването. През 2010 г. тя ръководи екип, който използва телескопа "Хъбъл", за да идентифицира звездата WASP-12b в процес на изяждане на нейната планета.

"Това е различно поглъщане. Тази звезда е погълнала цяла планета на един дъх", казва Хасуел в имейл до Асошиейтед прес. "За разлика от нея, WASP-12b и другите горещи юпитери, които сме изследвали преди, деликатно са похапвали".

Т.нар. "горещи юпитери" са планетите газови-гиганти, които са отделени от своите звезди на много малки разстояния.

Сега, когато знаят какво да търсят, изследователите ще бъдат нащрек за още космически поглъщания. Специалистите предполагат, че хиляди планети около други звезди ще бъдат сполетени от подобна съдба, дори и и нашата Слънчева система.

"Всичко, което виждаме около себе си, всичко, което сме построили, ще изчезне за миг", казва Кишалeй Дъ.
(БТА, Теодора Славянова)

noFreeman преди 11 месеца
хахаха голяма анимация..

Колко безинтересно. Полза от тези изследвания може да има само когато тръгнем между звездите. В голямата си част на този етап заключенията и резултатите са грешни. Парите изхарчени за подобни пиршества в космоса може да се насочат към по полезни начинания. Здравеопазване например...

Бай Чеп преди 11 месеца
"Рънътъ праи бурбътъ.

Vasil Angelov преди 11 месеца
Ще питаме някое друго въпросче! Как се пренасочва официална лична международна комуникация към адрес , където лицето за която е предназначена го няма. И после не били подслушвали, това е най-малкото дето правят.

Някой преди 11 месеца
Те си го казват - след 5 милиарда години. Който е мераклия, да види всичко това, нека да чака.

Човеците са неразумни нишожества и ще бъдат заличени.

Богато въображение, като стъпилите на луната!

Фен на Киро Брейка преди 11 месеца
Нии сми практици и на научни теории ни вярвами. Око да види, ръкъ да пипни.

Копейко проста преди 11 месеца
До ТРЯБВАТерминът " скорост на светлината" познат ли ти е?Или очакваш да видиш миновенно всичко във вселената?Начсно ли си , че голяма част от звездите на небето вече не съществуват, но все още излъчена от тях светлина пътува към нас и я виждаме?

Бонго Бонго преди 11 месеца
Ха ха ха ха той и кокарджата тъй със служебните правителства иска да глътне митниците, наркотиците...гллъъъът )))))))))

Ядрен вампир Z преди 11 месеца
Нищо не се вижда

Прозтаг преди 11 месеца
Да и приседне дано!

Приятни сънища!

За къде я уловиха?

ТРЯБВА преди 11 месеца
Хората трябва да се научат как да разпознават Фалшиви Новини .Няма как Учените да наблюдават с векове , нещо в Космоса , не е имало техника . Хора , пазете се от лоши мисли . Новината е от САЩ .

В. преди 11 месеца
Да допълня. Приличаше на Джулия Робъртс, ама по хубава!

bl преди 11 месеца
Ако и нашето слънце се засили да поглъща земята значи е време да се запасим с Пътеводителя на галактическия стопаджия. Вероятно и цените на хавлииените кърпи ще скочат.

bl преди 11 месеца
May the 4th be with us!

Ще отиде където си иска!

Панова преди 11 месеца
Земята е произлязла от Слънцето, и при Слънцето ще отиде (един ден).