"Ужасите на войната" ни припомня Гоя

Цикълът му от гравюри - за първи път в България
25 окт 2013 13:40, Петя Славова
0

Снимка: Софийска градска художествена галерия

 "Ужасите на войната" може да си припомним от гравюрите на Франциско Гоя, които са подредени в Софийската
  градска художествена галерия. Експозицията носи името "Гоя: Хроникьор на всички войни. "Ужасите на войната" и военна фотография" и може да се види от 29 октомври. Откриването е от 18.00 часа. Нейни организатори са Институт "Сервантес" и Академията за изящни изкуства "Сан Фернандо".

Досега изложбата е гостувала в Токио, Пекин, Ню Делхи, Варшава , Краков и др. В София завършва нейното пътуване по света. Кураторът Хуан Бордес ще бъде в България само в деня на откриването.

За първи път в България се показва цикълът от гравюри "Ужасите на войната", създаден от испанския художник Франсиско де Гоя и Лусиентес /1746-1828/. В изложбата са включени 82 гравюри.

Стремежът е да се допринесе за популяризирането и изследването на тази толкова важна серия отпечатъци. С тази цел отпечатаните работи от цикъла са придружени от фотографии на съвременни фоторепортери, които от 1839 г. досега предприемат същите антивоенни подходи, които гениално, с поразителна изразна мощ подема Гоя.

"Серията гравюри. Ужасите на войната" /1810-1820 г./ са замислени като акт на пацифизъм, чрез който художникът не взиманичия страна, а излага на показ варварството на двете страни в един военен конфликт. Те са породени от Испанската война за независимост /1808-1814/, избухнала като реакция срещу нашествията на френския император Наполеон. Гоя се опитва да излезе отвъд историческите факти.

"Ужасите" могат да се разделят на три части. В първата Гоя илюстрира разкази за реални събития с безспорна достоверност, но в гравюрите той надхвърля конкретните факти, натоварвайки ги с по-общ критически заряд. Във втората част художникът изобразява преживяването на войната по улиците на Мадрид, показвайки ужасите на гладната 1811 г., описвайки войната чрез отражението й върху всекидневния живот на хората. Накрая изработва няколко гравюри в символичен код, които нарича "категорични капризи".

В тях Гоя се фокусира върху политическата обстановка в следвоенния период, критикувайки установяването на абсолютизма и скъсването с идеалите на Конституцията.


0
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари