У-лицата: Картина на българка – икона на "Емигрант"-а

Творбата донесе първо място на Ралица Георгиева в конкурс в Италия
Обновена: 28 юни 2016 15:33 | 4 сеп 2015 19:20, Петя Славова
16

Картината, която спечели голямата награда на конкурса. Снимка: Личен архив

И днес Dnes.bg ще ви срещне с интересни личности в рубриката ни У-лицата. Това са хора, правещи любопитни неща. Хора, на които не им пречат политиците и останалите, за да създадат каквото са си наумили. Лица, които ще срещнем в парка, на улицата. С две думи: Лица от улицата

Ралица

Преди седмица едно българско момиче показа свои картини в Рим, Италия. Една от творбите й печели първото място в конкурса за живопис ''IL PENDIO'', който се случва за 47-и път. Картината се казва "Емигрант". Самата Ралица Георгиева споделя тази съдба от доста години. Художничката се интересува от съдбата на жената, която за "да стигне до бъдещето, й се налага да прекоси море от кръв". Самата тя стига до Италия с двама съученици. Работят едно лято като улични артисти. Вторият път се връща във Венеция сама и тогава започват моментите й на големи вътрешни драми, самота и сблъсък с реалността.

Запознава се с италиански отец Padre Dino Fagion, за който е рисувала в местна църква. Той я окуражава да продължи образованието си с рисуване. Така Ралица се озовава в Рим на кандидатстудентските изпити. От тогава живее в този град, споделяйки съдбата на емигранта. Съдба, която става реална за все повече хора, а напоследък е най-актуалната тема и в света.

Израстването

Ралица завършва Художествената гимназия във Варна, след което влакът я отнася към НАТФИЗ, където се занимава с пантомима, а от там пътят я отвява в Рим. Завършва Националната театрална академия Silvio D'Amico – специалност актьорско майсторство. Но все нещо не й дава мира. Има един талант, който продължава да се стаява някъде у нея – рисуването.

Скоро Ралица влиза и в италианската Художествената академия, катедра живопис. През 2013-2014 г. нейният професор я прави свой асистент в Академията. Не са малко и наградите. Печели доста конкурси, сред които през 2010 г. организиран от Laziodisu. Миналата година печели трето място в националния конкурс ''Miraggio ''

За куфара на емигранта

Като повечето артисти, и Ралица е имала различни моменти на вдъхновение. Двигател й е Джани Родари и неговия "Куфар на емигранта" (Тreno del emigrante). Също така Елисавета Багряна със "Сама жена на път". Затова и толкова силно се вълнува от трагедиите, които заливат Европа. Последният случай е бил на млада майка и нейната дъщеря на 4 години, които плавали през морето с гумена лодка. Оцелява единствено детето. Друг случай, който силно й повлиява е на баща на 13-годишно момче с диабет. Човекът разказва как са им обещали едно, а е станало друго. Как са насочили автомат и са го принудили да изхвърли чантата с инсулина в морето. Как детето му е губило съзнание, но докато е било с отворени очи, успокоявало баща си с думите, че иска да умре.

"Всеки ден тук се давят човешки същества. Светът се отнася както винаги се е отнасял. – разказва Ралица - След време чувствителни хора ще пишат сърцераздирателни драми и ще правят филми с тези истории. После ще се печелят милиони. Това е геноцит от страна на света спрямо тези хора. Никой не е станал емигрант от хубаво – това е бягство от смъртта и готовност на всяка цена да стигнеш до благословената земя, онзи оазис, който света в 21-и век е постигнал, но не е готов да сподели. Оказва се, че благословената земя е обитавана от чудовища".

За "Емигрант"

Художничката разказва и за картините си, в които включва именно тези хора, превърнали се в номера за последната година. Творбата й "Емигрант", за която и печели отличието, е жена с ярко изразено лице, на тъмен фон. Главата й е покрита с плат, целият в пайети – от тези, шити на ръка, с много труд, който често остава незабележим – така както труда на жената.

Ралица се заиграва и с лицето на героинята й, която до толкова променя своя телесен цвят, че придава нов нюанс. Ние не виждаме вече нейната кожа, етнос, религия. Тя е една жена с много светлина в очите и много страх, с вкочанен поглед, спрял тежко върху нас. В това наметало се отразява онова море от кръв, а пайетите светят като звезди, които напомнят числа, които нарастват към безкрая, така както се случва и с жертвите. Именно тази жена съхранява  вътрешната си мъка и отразява ужаса навън. Гледа право в очите ни. Превръща се в инструмент за конфронтация с реалността, човек – почуствал терора, неспокойствието, самотата, експлоатацията, дискриминацията. Тя е извън закона. Влачи след себе си смъртта и безкрая като илюзорен призрак, който не предлага сигурност.

След тази награда предлагат на Ралица да направи самостоятелна изложба. В нея тя ще включи 14 от картините си. Творбите ще бъдат подредени в галерия в италианското градче Corato-Bari, което е прочуто с многото си културни събития.

Чуждата преса за картината

Пресата в Италия също обръща внимание на конкурса. В едно от местните издания пише, че 47-ото издание на ''IL PENDIO'' има своя победител, или по-скоро си има победителKA. В текста се проследява коментара от Алберто Рубини, баща на известния актьор и режисьор Серхио Рубини, както й се обяснява, че именно тази картина с жената може да се превърне в икона на емигранта.

"На тъмен фон е изобразена жена без гражданство. На преден план, насинена ръка спира дрехата върху гърдите. Картината говори за страданието на онези, принудени да напуснат родината си, да търсят щастието си на друго място, бягайки от военните конфликти, за които международните новини предават всекидневно".

Преди Италия

Каквото и да е преживяла Ралица, където и по света да живее, в сърцето й остават нейните баба и дядо, към които изпитва чуство на вина. Страда, че ги е изоставила и заради тези дълги години на учене, е изгубила възможността да прекара повече време с тях. А именно те са били хората, на които дължи днешните си ценности, вярата в приказките и в идеята, че всичко е възможно, ако човек е упорит, позитивен.

Все пак тя вярва по някакъв начин, че именно с това, което прави, не ги е изоставила, а се е доближила до тях, и до България. И именно тук Ралица ни казва за онзи стих от Джани Родари: "Не е голям, не е тежък куфара на емигранта... Взех малко от земята, от моето село да не се чувствам сам по пътя. Една дреха, парче хляб, един плод и това е всичко. Но сърцето - не. Не го взех. В куфара не можа да влезе! Твърде много болка имаше за да тръгне отвъд. В морето не иска да отиде..."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


16
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
2
 
2
 
! Отговори
Д. Казанджиева преди 8 години
Ралица е в неравностойно положение с всички на които родителите им плащат образованието и след това използват връзките си за да се реализират децата им. Такива хора за Ралица е нямало. Всички знаем че в България така се случват нещата. Но в чужбина се оценява таланта а не това кой стои зад теб. За това за мен това е изключително голямо постижение и пример за всички българи да постигат нещата сами а не да избират лесната страна на живота, защото това не е истински градивно за личноста.
11
1
 
6
 
! Отговори
Д. Семова преди 8 години
Крайно време беше, да се публикуват статии, за хора, които заслужават това! Аз познавам художничката и авторката на статията! Браво, Рали! Браво, Петя! :)))))
10
2
 
5
 
! Отговори
м.михайлова преди 8 години
Вместо да се гордеем с постиженията на наши сънародници, ние гледаме да ги оплюем...Това е характерна вече българска черта...Ние не можем да се гордеем. Оперирани сме от това за жалост.Познавам авторката и се гордея с нея не само защото я познавам, а защото рискува много, губи много плати скъпа цена... Но си е струвало.Браво Рали!!!
9
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
''IL PENDIO'', който се случва за 47-и път=AK-47
8
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Само не разбрах защо емигрантката е изрусена и защо носи автомат.
7
5
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Тук ни се вменява, че сме ЧУДОВИЩА, че не ги искаме в нашите страни.Драги журналисти и манипулатори , чудовищата са тези които отидоха и им разбиха домовете, а не тези които сега не ги искат в домовете си. Има разлика, нали?
6
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Не знам дали има надежда за нас, щом и от положителната новина ще пишем злобно - българче е спечелило награда, това е важно, иначе всички сигурно сте най-добрите в професията си, че можете така да говорите за другите. Какво постигнахте вие миналата седмица?
5
12
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До кога ще ни занимавате с глупости бе?!
4
2
 
8
 
! Отговори
до 4 преди 8 години
Братчет, що не минеш през личния лекар за направление.
3
8
 
17
 
! Отговори
жури преди 8 години
Бе, може да не е чак толкова талантлива, но творбата е политически коректна.
2
6
 
20
 
! Отговори
madamkrasi преди 8 години
Днес минах през центъра на Атина по работа. Видях ги налягали в жегата мигрантите в едно паркче и в главата ми само снимката от вчера с детето. На врьщане беше дошьл един автобус да ги вземе и те вьрвяха кьм него безмьлвни, един след друг, изтощени,посьрнали с малки деца,а един баща на рьце носеше видимо парализирано дете. Гледката е покьртителна! Като ме погледнаха просто очите им бяха празни. Едно е да говориш,друго да ги видиш и усетиш. Жестока работа!
1
4
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Жестока история. Нито така, нито така. Питата мечтана от много, но малка за всички. Ни да ги оставиш гладни, ни да я поделиш и ти да гладуваш. А виновния зад океана...