Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
161
5
 
3
 
! Отговори
Bad Company преди 4 години
До Gugu ShushuПродавам коли от 1994 г. до ден днешен.:) Леко комично е да ми казваш ко е как е:))
160
11
 
3
 
! Отговори
до 165 преди 4 години
Ами тъпите не могат да си представят, че умните могат да изкарват пари и в българия. Аз лично още нямам много стаж, но съм виждал обяви от германска фирма с годишна заплата за програмист с опит 86 000 евро нето на година. Това са 14 000 лв на месец чисто пари, а те толкова не изкарват на година..Който е умен сега си прави парите, който не е - бъхти 1000 лв.
159
2
 
10
 
! Отговори
Мухахахахахахахахаха преди 4 години
До 168 "програмистче"Това че мацките те свалят сега не значи че знаеш как да се възползваш от тези свалки !!! Когато си писал домашните на "тарикатите" докато те свалят мацки....за да не те тормозят ...явно силно си се травмирал
158
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Малеййй, отиде си "голфу";)
157
1
 
5
 
! Отговори
до Горан преди 4 години
Не съм женен, на 23 съм още.
156
2
 
3
 
! Отговори
Горан преди 4 години
До 162: А, женен ли си? Щото, ако беше нямаше да ги пишеш такива, и да ти е толкова широко, около врата :) Щом ти остават 3 бона за харчене и спестяване, то е ясно, че не си :)
155
2
 
15
 
! Отговори
Мен преди 4 години
До до 143Така е, вървежните по наше време дето с гордост сваляха мацките и бяха много отворени да се наливат с бира в голямото междучасие и да носят фалшиви бележки сега реват че нямат 1000лв за дърт таралясник и как ние задръстеняците правим по 7-8к без да работим.
154
1
 
2
 
! Отговори
до 163 преди 4 години
Яд те е, нали :D
153
5
 
9
 
! Отговори
Смешко преди 4 години
До до 143 Пич коди там и си трай! Ти си еднодневка. Като те изхвърлят,заради някой друг дупедавец(китаец паки или индиец), банката ще ти вземе всичко.
152
17
 
26
 
! Отговори
до 143 преди 4 години
Ами стани и ти програмист или друг.Аз съм си "програмистче" и си плащам лизинга на нова кола, по 800 лв. на месец ми излиза и не се занимавам с простотии. Същото и с жилището, вместо да давам 1000 за наем, си го изплащам със същите пари. т.е. за 2000 лв. на месец имам и нова кола и нов апартамент и ми остават още около 3000 за живеене и спестяване. В училище бях "зъбъра" ама сега ела да видиш мацките как ме свалят сами, а тарикатите в училище сега са продавачи и общаци хаха
151
0
 
11
 
! Отговори
Gugu Shushu преди 4 години
До Bad Company Напротив, българина не обича да бъде лъган и много добре прави сметка на парите си. Затова *** такива като Доросиев.Преди да избере кола човек се интересува от марката и модела, взема мерки търси информация. Наш приятел си взе стар Опел Вектра от Италия, от познат автотърговец.Ходихме да го тестваме. Прегледахме го с лаптоп.Колата струваше с 2 хиляди повече от другите коли като нея.Не е това което той иска, но е здрава и е спестил едни 15 хиляди, а му върши същата работа.
150
1
 
18
 
! Отговори
Дзивко преди 4 години
Имат лоша слава търговците, то и клиентите не знам как очакват за 5 бона кола без проблеми, лошото е, че ги гледат за драскотини, а механиката е по важна. Виждал съм немско Ауди на 50 хил. км навъртяни за 6 месеца, просто е заблуда кола висок клас купена за 200 к. евро и да не се кара, та нашия човек да си я купи на 150 к. километри..
149
1
 
39
 
! Отговори
1 преди 4 години
Всички тези търговци са за съд, продават коли с неясна история, блъскани и попиляни от каране на по 200-300 хиляди километра. После започва голямото омагьосване, кърпене, кит обшити волани и прочие. Друго ще е ако търговеца носи отговорност и дава задължителна гаранция за автомобила, но никой не иска защото те знаят какви *** вкарват.
148
1
 
24
 
! Отговори
Горан преди 4 години
Няма значение дали българина обича да бъде лъган, или не... По скоро, всички вече си направиха нормалната аритметика, че за ламарини повече от 5к няма смисъл да се дават! Километрите пък нямат никакво значение! На една кола може да и се вземе душата и за малко, и за доста повечко километри! Ако автокъщите са се набутали със скъпи автомобили втора и трета ръка, проблемът си е техен. Като не следят тенденциите на пазара...
147
1
 
38
 
! Отговори
baysando преди 4 години
Страх ме е да си купя кола от 2015 година, че всички за по на 200 000 км. За сметка на това от 2005 гледам, че всичко е по на 197 000. Това се казва изгодно - хем по-евтино, хем на по-малко километри.-------------------------Крайно време е държавата да регулира малко дейността ба джамбазите. Не може за накриво сложен етикет в магазина КП да глобяват 1000 лева, а за автомобил на 700 000, обявен за 197000 - НИЩО.
146
3
 
28
 
! Отговори
Bad Company преди 4 години
Българина обича да бъде лъган:) Мноооооооого обича!! Умира от кеф да се пазари цял ден в автокъщата и вечерта да разправя припотен на комшията как "извил" ръцете на търговеца и взел за 5 000 лв. кола, която в Германия или Италия струва 5000 евро")) Наивници. Ако колата е на 50-60 хил. км. няма как да е евтина.
145
0
 
25
 
! Отговори
Горан преди 4 години
Проблемът е в пренасищането с автомобили! Как искат да продават, като хич не са рядкост по два-три автомобила на семейство? То не става така... Не е проблема само във високите еко-такси, а точно в пренасищането!
144
0
 
9
 
! Отговори
Мичо преди 4 години
За мен е важно, че сме лоялни и предвидими партньори. Как живеят обикновените хора не ме е еня. Вадите ми думите от контекста.
143
0
 
20
 
! Отговори
Психодиспансер преди 4 години
От моя опит знам, че автокъщите в България са ОПГ.
142
2
 
10
 
! Отговори
Алоджия преди 4 години
На моето АМГ смяната на масло и филтри му излиза 3 хилки ,