БДЖ отиват на кино

Как да пишем заглавия на текстове, свързани с неволите на релсовия ни транспорт
23 юли 2008 10:49,
33
БДЖ отиват на кино
Карикатура: Стоян Камбуров

Тъкмо се убедихме, че БДЖ наистина горят в работата си, когато последва нов инцидент с влак.

Този път от типа “камъните падат”.

Авариите в железопътния транспорт вече са толкова много, че скоро ще изчерпим филмовите заглавия, чрез които търсим спасение в иронията.

Онзи ден колегите написаха “Пожарен експрес” като препратка към кошмара в “Среднощен експрес” на Алън Паркър, а защо не и към приказката на Робърт Земекис “Полярен експрес”.

Молбата ми е БДЖ да разнообразяват събитията, за да можем в бъдеще надлежно да използваме за заглавия и следните киноленти:

“Влакът беглец”
Филмът на Кончаловски, който се появи у нас с една от първите кинопанорами през 1987/8 година. Подходящо заглавие за открадната и предадена на вторични суровини композиция. Става и за сурнал се по склона влак, да речем в живописния старопланински участък Кръстец – Трявна.

Разбира се, всички сценарии в този текст са без жертви. Пътниците по една или друга причина оцеляват, а машинистите са слезли до РСВ-то за по две кебапчета с лютеница.

На едно по-висшe, термично ниво, заглавието може да се използва и като алюзия за студа в купетата. Но до зимата има още време.

“Влакът трезор”
Този филм с Уесли Снайпс е за метрото в Ню Йорк, но шефовете на БДЖ едва ли ходят на кино, така че може да се използва съвсем спокойно.

Подходящо е за обир на влак, който е пренасял ценни колети или дискове на НОИ с данни за осигуровките на половин България (половин за повече автентичност, би било клише, ако кажем “цяла България”).

Заради високите цени на горивата заглавието става и за източване на композиция с цистерни от Нефтохим.

“Непознати във влака”
Класическото заглавие на Хичкок всъщност описва най-нормалната за един пътник ситуация – да пътува с непознати.

Заглавието е чудесно за по-късен етап в разследването на някоя ЖП злополука, когато мустакат говорител на МВР, БДЖ или която и да е там организация (важното е да е мустакат и да говори трудно и с леко сумтене) обявява загадъчно пред плахите репортерки “Във влака е имало непознати и съмнителни лица”.

“Мъжът от влака”
Копродукцията на четири европейски държави също предлага много загадъчност и поливалентност. Може да се използва както за някой от личния състав на композицията, така и за пътник с неясна роля в драмата – свидетел, спасител, провокатор или злосторник.

“Последният влак”
Руското платно за Втората световна носи в заглавието си оптимизъм. Идеално е за репортаж, описващ последното пътуване на последния влак в България.

Какъв е смисълът българските железници постоянно да изпращат автобуси за извозване на закъсали пътници, когато може изцяло да бъдат заменени от автобусния транспорт?

В цял свят влакът е по-бърз от автобуса, само при нас е обратното. Тогава какъв е смисълът от релсите и напоения с мазут чакъл?

Няма да изброявам всички “влакови” филми, но ще завърша с най-емоционалния за мен.

“Влакът стрела”
Японският филм от детството ми в Стара Загора, който гледахме в кино “Вапцаров”. Сядахме на първия ред на балкона и мачкахме билетчетата от 35 стотинки в изпотените си от напрежение (и задух) ръце.

Между другото, това кино се намира точно до ЖП гарата, възпята от Стефан Вълдобрев, а по-късно бе и временен дом на изгорялата опера.

Заглавието е подходящо за елементарна ирония относно скоростта на нашите тренове, но става и за инцидент, при който влак се е забил в нещо. Нека БДЖ да решат в какво – скала, плевня, вековна мура или кантон (за да няма жертви обаче стрелочничката е на двора и плакне някакъв леген).

Накрая трябва да признаем и чувството за самоирония на БДЖ. Ето какво пише на техния сайт в раздела за атракционни пътувания:

“За атракционни, юбилейни или туристически пътувания БДЖ ЕАД предлагат различни варианти за композиране на ретро-влак...

Луксозният влак “Корона експрес” се състои от вагони, произведени специално за цар Борис III, царица Йоана и принц Кирил през 1938 г. в Германия...

Запазено е автентичното обзавеждане от преди Втората световна война. Със съвършените си динамично-ходови качества влакът осигурява максимален комфорт при пътуване...”

Да, сигурен съм, че немският влак от 1938-а е по-комфортен от много не-немски влакове, произведени далеч по-късно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


33
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
*** ве агроном ... Стара Загора - Center of the Universe !!!
12
0
 
0
 
! Отговори
Stanimir преди 15 години
Много си прав!
11
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
9, направо ми се набиваш в ушите как "мьекаш" по заралийски... ИскЪш льи идно заралийско йичицье?
10
0
 
0
 
! Отговори
Незнайко преди 15 години
влаковете само за превоз на метериали трябва да станат. Поне в БГ. Виж в Англия хората ги ползват за градски транспорт и то доста успешно. Имам лични впечатления, ама първо града ни не е толкова голям, второ то тази институция започва да звучи като Български Д.пета на Жар.Както казват някой - въпреки, че някой пивовари претендират, че произвеждат бира, то все повече хора смятат, че те правят бутилки :))))Така и БДЖ - претендират, че превозват, а всъщност въглища правят. ;)
9
0
 
0
 
! Отговори
... преди 15 години
БГ овце, ами за да продължават да ви се радват дречните и мизерни душички с такива пишман-статийки от заралийски и подобни "мьекащи" ***, то отново гласувайте за червено-турско-мунчовската тройна коалиция!!!abe *** koi govori meko v stz e glupak ti sa burkash sas sofia i plovdiv ti ako glasuvash za turcite az ne i pove4eto "заралий"
8
0
 
0
 
! Отговори
Пътник преди 15 години
Много жилав народ сме - ясно е! То гърмяха складове с бомби, горяха влакове, управляват ни криминални престъпници и пак още не сме изчезнали! Скоро и това ще стане...
7
0
 
0
 
! Отговори
klodia преди 15 години
Пътувам си във влак след първият пожар влизам във вагон и си сядам ... Билета ми е за втора класа ... след половин час идва кондукторката и обявява, че съм си седнала неправилно в първа класа... Направо не повярвах на ушите си ... Каква готина кочинка е пред очите ми и какво ми казват ... Влака е претъпкан до неузнаваемост ... Пътуващите се блъскат в коридорите на втора класа, а аз трябва да се преместя там... Хехе ... Доплатих си билета за първа класа, , макар че ми се стори доста неуместно и си продължих да пътувам до гарата, на която слизам ...Ето ви още една част от сценарии за БГ БДЖ .... Можете да продължите :)))
6
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
БДЖ отдавна е в такова състояние. Просто сега трябва да се убеди обществеността, че е в неин интерес компанията да се продаде без пари на някой наш човек....
5
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
БГ овце, ами за да продължават да ви се радват дречните и мизерни душички с такива пишман-статийки от заралийски и подобни "мьекащи" ***, то отново гласувайте за червено-турско-мунчовската тройна коалиция!!!
4
0
 
0
 
! Отговори
zaa преди 15 години
kakvo i kamanite li sa vinovni 4e padat.................
3
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
нещо с Ориент Експрес :-)
2
0
 
0
 
! Отговори
dimitri преди 15 години
всичко е с идея да се приватизира и БДЖ....ама това не е бъзик щото имаше жертви....и ако е нагласено трябва да има наказани ....но бързо потулиха нещата значи работата е ясна
1
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Готина статия...дано да не дава господ, че едва ли ще епо щастливия сценарий!