Учени откриха как коронавирусът стига до нервната система

COVID-19 използва белтъка невропилин-1
8 юни 2020 22:18, Нели Христова
Учени откриха как коронавирусът стига до нервната система
Снимка: БГНЕС

Европейски молекулярни биолози установиха, че новият коронавирус прониква в клетките на нервната система, използвайки белтъка невропилин-1, съобщава БТА, като цитира ТАСС.

Агенцията се позовава на проучване, публикувано в електронната библиотека bioRxiv за публикуване на резултати от изследвания, на които предстои верификация:

"Получихме първите доказателства , че новият коронавирус може да проникне в мозъка не само чрез рецептора ACE2, но и чрез невропилин-1. Този белтък се изработва от всички нервни клетки на обонятелния епител и по всяка вероятност служи за главна врата за проникване в нервната система", пишат изследователите.

Екипът на проф. Микаел Симонс от Мюнхенския технологичен институт в сътрудничество с френски колеги разгледал обстойно какви видове клетъчни рецептори могат да взаимодействат с коронавируса.

Подобни свойства се оказало че притежават два белтъка - невропилин-1 и невропилин-2. Те се срещат в големи количества на повърхността на някои видове нервни клетки, в това число и в обонятелните рецептори на носа.

Биолозите направили своеобразни "отливки" на коронавируса, съдържащи в себе си светещи молекули и с тях заразили клетъчни култури, изработващи невропилин-1, но без да произвеждат белтъка ACE2, който беше идентифицират като главния "проводник" на SARS-CoV-2 в организма.

Опитите доказали, че вирусът действително прониквал в клетките, използвайки невропилина.

Учените успели да преустановят това проникване, като блокирали работата на въпросния белтък, използвайки синтетични антитела.

Еха новете са 83 ще ги кажат след 6-7 часа

Щирлиц преди 3 години
Въпросните учени да почерпят от "челния опит" на НОЩ,вместо да си губят времето.

Фашистки и-фашисти преди 3 години