Мигачите на колите: Защо в Европа са жълти, а в САЩ – червени?

Съображенията за сигурност не успяват да променят американската традиция
26 сеп 2020 14:16, Елка Василева
35
Мигачите на колите: Защо в Европа са жълти, а в САЩ – червени?
Снимка: Automedia.bg

Електрическите сигнали, включително мигачите, се появяват на автомобилите едва в края на 20-те и началото на 30-те години на миналия век. Освен това в САЩ задните мигачи първоначално се вграждат в една ниша с другите светлини и светят в червено, тъй като използват същия филтър като габаритите и стопа, които според правилата тогава трябва да са червени, пише Automedia.bg.

Любопитното е, че именно американците решават в края на 50-те г. да променят цвета на мигача на жълт. През 1960 г. Комитетът за автомобилното осветление към Американската асоциация на автомобилните производители убеждава европейските експерти в предимствата на жълтите мигачи, тъй като по този начин шофьорите значително по-лесно биха ги различили от стоп светлините и габаритите.

В резултат на това през 1967 г. Икономическата комисия за Европа на ООН нарежда на автомобилите, произведени в Европа, предните мигачи да са жълти или бели, а задните - само жълти.

В САЩ предложението придобива малко по-различна форма: отпред са разрешени само жълти мигачи, а отзад - червени или жълти. При тези условия повечето американски производители оставят отзад червените мигачи, най-малкото поради това, че производството на едноцветни корпуси е по-евтино от многоцветни.

Междувременно се оказва, че червените мигачи са по-малко безопасни. Според изследвания жълтите са с 28% по-ефективни за предотвратяване на инциденти, отколкото червените. По-специално автомобилите с жълти мигачи са с 5,3% по-малко вероятно да бъдат ударени отзад, отколкото колите с червени. Но дори съображенията за безопасност не успяват да променят американската традиция.

Допълнителна причина е, че според американските разпоредби осветената зона на стоп-светлината и задния мигач трябва да бъде поне 50 квадратни сантиметра всяка. А това от дизайнерска гледна точка малко затруднява поставянето на множество светлини отзад, особено на малки автомобили.
През 50-те години това изискване все още е оправдано, тъй като пластмасата не е достатъчно здрава и може да бъде повредена от топлината на лампата. Това вече не е заплаха за съвременните пластмаси.

Дали обаче големите светлини намаляват инцидентите? Също не. Още през 1993 г. американската Национална администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) проучва този проблем и не открива доказателства, че зоните с площ над 50 квадратни сантиметра са по-ефективни за предотвратяване на произшествия. И NHTSA взима Соломоново решение. В заключението на администрацията се казва: "Не намираме убедителни причини за запазване на изискването, но не намираме убедителни причини и за неговата отмяна".

По този начин ограничението за размера на осветената зона на стоп-светлината и задния мигач остава. В резултат на това американските производители и до днес инсталират по една голяма лампова секция от всяка страна, в която мигачът се подава от мигането на стоп светлината. Дори и в САЩ обаче има изключения.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


35
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
0
 
6
 
! Отговори
мюлер преди 3 години
До ЩирлицАми като не ги включваме - така ще е . . . . хм. . .
28
1
 
16
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
В България мигачите са невидими.
27
9
 
4
 
! Отговори
Либерален смотльо преди 3 години
е, видяхме поредната поръчкова статия за това колко лоши и прости са американците, и как в европа всичко е цъфнала върба. Педи малко мярнах статия за QAnon как разпростанявали лъжи за Сорос и Хилари Клинтън и разбира се е намесен и Тръмп и лошите десни радикали. Няма как, наближават избори и трябва да се разяснява за лошите американци и белите десни расисти.
26
3
 
4
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 3 години
Моите мигачи са сини,защото се дразня с хората и те ме бият.Ама от КАТ не ми правят проблеми!
25
0
 
22
 
! Отговори
Рецензия преди 3 години
"Мигачите на колите: Защо в Европа са жълти, а в САЩ червени?"===========================================Провокиращо заглавие, но статията така и не дава отговор на въпроса. Нахвърляна информация, ненужни статистики, цифри и години, но отговор на въпроса, визиран в заглавието - така и не се дава.
24
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 18Ние сме прости.Ти си сложен.Така е устроен светът.
23
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 19Така е. И броят на автомобили е по-голям и разстоянията изминавани в САЩ са доста по-големи. Т.е. повече време ти Минава в шофиране, съответно по-вероятно е да катастрофираш.Но все пак 6 пъти повече загинали разлика между САЩ и Германия си е бая. И това при положение, че ограничението в САЩ е 105км/ч , а в Германия няма.
22
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 21Какъв десен волан в САЩ бе льольо?Ти излизал ли си от ваше село?
21
1
 
27
 
! Отговори
Щерю преди 3 години
Светването на червен мигач може да бъде объркващ сигнал към шофиращия в превозното средство отзад, че това е натискане на спирачките. Жълт мигач не се възприема като спирачки, а като указание за завиване или за някакъв проблем.
20
18
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 5, да, веднага се вижда разликата, един буик седя 10 години непродаваем в тукашна автокъща заради десния волан. Отделно че и никой не знае колко е юркан по тамошните дълги пътища.
19
4
 
6
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
До СЛАВА НА ЕС И САЩСвали си евро.Г.ейските очила и ще видиш всичко онова,което споменаваш.
18
1
 
6
 
! Отговори
наблюдаващотдалеч преди 3 години
До Анонимен 9 Редно е да се сравни и броя на автомобили, на глава от населението, когато се съобщава такава статистика.
17
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А защо Слънцето е жълто?Вие сте егати глупаците!!!Държавата наимбецилите.Премиер, жмурналя, пУлитици, всичко е от просст по-просст.
16
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 2 - "по малко безопасни" е нужно в робския свят, с цел оглупяването на обществото до нивото на азербайджано-трките, арабите, латиноса, черняците...
15
8
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
15 продължение ...До Маями направиха детелина за 8-9 месеца, с по няколко платна, магистралата е чистят през ноща, напоследак предойдоха много латиноси и качеството на шофиране падна много но ... въпреки това в таково движение се чувствам много по сигурен от колкото в София. Преди години спрях да питам един полицай къде се намира едно място, а той" добър ден, карайте след мен ще ви заведа" махна ми за довиждане. Култура има, това е .. в БГ е просто дива работа и дупки.
14
4
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
магистралата Маями е с 6 платна във всяка страна (110 км/ч е ограничението), градските улици са с по 2-3 платна (разрешено е до 80км/ч) и няма спрели кой където си иска на платното. 5млн град и всичко е тип топ, асфалтират улица с 3 платна точно за 3 дни. Всичко е от културата на шофьора, не от мигачите. Тук в Маями като видят пешеходец и спират на 20 метра, пускат ги, кимат, махат за довиждане а за деца са толкова внимателни че дори няма инциденти с деца.
13
7
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
миналата година бях в щата Ню Йорк и мога да ви кажа ,че всички улици са изпънати на конец и се кара 100 пъти по-лесно от пропадналата в дупки София
12
4
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Поздрави от САЩ, моите мигачи са жълти. Не знам какви глупости пишете ама мога и снимка да ви пратя, жълти като лимон са, жълти като на китаец физиономията.
11
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 10Щом е в женски род значи е с 2 т.
10
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Ф.С.Б.Всяка кола внесена от САЩ минава технотест преди да се регистрира. Т.е.че отговаря на европейските закони.Е, познавам и тарикатчета, които само за пред технотеста слагат европейски мигачи и след като мине пак връщат американските.