Една година работа от кухнята, хола, спалнята - как се промени работното място?

Много компании планират това да продължи и след пандемията
11 мар 2021 18:30, Нели Христова
31
Една година работа от кухнята, хола, спалнята - как се промени работното място?
Снимка: БГНЕС

През март 2020 г. компаниите по цял свят внезапно затвориха офисите си и инструктираха служителите да работят от вкъщи за неопределено време в резултат на пандемията.

В началото мнозина смятаха, че това ще продължи няколко месеца. Но една година по-късно милиони работници все още работят от кухните, холовете и спалните си. Пандемията принуди голям сегмент от световната работна сила да премине през експеримент за отдалечена работа в мащаб, невиждан досега.

Много се промени през последните 12 месеца границата между нашата работата и личният ни живот се разми. Работата на кухненската маса стана често срещана и за родителите жонглирането с виртуалното училище, докато се опитват да спазят работните срокове, се превръща в ежедневно предизвикателство.

Работодателите също са принудени да станат по-пъргави. Те трябваше да смекчат ограниченията за това къде могат да работят служителите, да ги оборудват с нужната технология и да ги подкрепят както професионално, така и лично.

В резултат на това научихме много уроци: срещите не винаги са необходими, работата в стандартна осемчасова смяна може да не е най-добрият график за всички, седенето на бюро не винаги означава, че сте продуктивни и може би, липсваме на колегите си повече, отколкото си мислим.

Сега, когато повече хора се ваксинират и децата се връщат на училище, нещата изглеждат така, сякаш може и да се върнат към "нормалното", но работното място, каквото го познаваме, може да се промени завинаги.

Някои компании планират да продължат да работят на 100% хоумофис след пандемия, докато други - включително компании като Reddit и Microsoft - ще предприемат хибриден подход, предоставяйки на работниците по-голяма гъвкавост за това къде работят. Разбира се, някои компании ще искат всички да се върнат обратно.

Без значение какъв е подходът, работниците и работодателите могат да очакват да срещнат няколко неравности по пътя, докато преминават в следващата фаза на този грандиозен работен експеримент.

"Много компании успешно работиха отдалечено през 2020 г., най-вече защото всички го правеха - нямаше вградено предпочитание за офис служители или стигма срещу отдалечени работници", казва Андрю Хюит, старши анализатор във фирмата за пазарни проучвания Forrester, пред CNN. "Хибридният начин на работа ще направи управлението на тази разлика по-трудно."

Първоначалният шок

Световната здравна организация обяви новата епидемия от коронавирус за пандемия на 11 март 2020 г. За броени дни компании по цял свят затвариха офисите си и мнозина нямаха почти никакво време да подготвят служителите си за това как да вършат работата си изцяло извън офиса.

В бизнес компанията Yelp, IT отделът трябваше бързо да намери близо 3000 лаптопа за работници, предимно за служители от продажбите, когато през март всички трябваше да си останат у дома. "Винаги сме имали резервни лаптопи, но не и 3000", казва главният директор по персонала Каролин Патерсън.

Софтуерната компания за изкуствен интелект Coveo изпразни офисите си в началото на март 2020 г. С над 600 работници по целия свят служителите бяха свикнали да работят в различни часови зони и местоположения. И все пак личното сътрудничество и събирания са важна част от културата на компанията. "Ние бяхме компания, която имаше навика да събира работниците си. Хората летяха по целия свят, за да се събират. Те трябва да си взаимодействат лично", казва изпълнителният директор Луис Тету.

От самото начало компанията се фокусира върху това да гарантира, че работниците са добре оборудвани в домашния си офис, като поема разходите за технологично оборудване и шумопотискащи слушалки, както и предлага субсидии за високоскоростен интернет. А това не излиза евтино.  "Това означаваше, че ще ви дадем най-добрия стол, най-добрия екран ..., който ни струваше седем цифри за една нощ", казва Тету.

Разходите според него си заслужават. "Не можете да създадете страхотна компания, ако хората не се чувстват добре."

Но не само измислянето на логистиката на това как да се работи от вкъщи бе предизвикателство за работодателите и техните работници в началото на пандемията. Имаше и умствени, и емоционални жертви, които работата от дома взе.

"Разбрахме, че нашите служители се допитват до нас за насоки за всичко: пандемията, как са живели, искат да знаят кое е безопасно и кое не е безопасно", казва изпълнителният вицепрезидент на Cisco и главен директор по въпросите на политиката и целта Кацудас. "За нас стана съвсем естествено да имаме срещи, на които присъстваха лекари и специалисти по психично здраве и дискусии относно бизнес стратегията - всички на една и съща среща.“

За да помогнат на служителите си да се справят с промените и несигурността на пандемията, някои компании увеличиха своите предимства, предлагайки неща като безплатни консултации, стипендии за грижи за деца и организиране на офиси и увеличени почивни дни.

Но що се отнася до работната сила след пандемията, отдалечената работа вече няма да се счита за специална привилегия.

"Вече няма да ни питат: "Предлагате ли работа от дома?" Ще ни питат предлагаме ли достатъчно организационна подкрепа, за да могат служителите да бъдат толкова успешени, колкото хората, които работят в офиса?", обяснява Хюит.

Той очаква около 60% от компаниите да предложат хибриден модел на работа, докато 30% от компаниите ще се върнат в офиса, а 10% ще работят изцяло от дома.

Сега идва трудната част

Въпреки предизвикателствата, Хюит казва, че изминалата година е била лесна в сравнение с бъдещата. "Всички сме правили едно и също, всички са имали равен достъп до информация и промоции", каза Хюит. "Ще стане по-трудно през 2021 г., когато работим хибридно."

Неравенството между отдалечените служители и работещите в офиса може да се превърне в проблем сред хибридната работна сила. Хората в офиса получават повече време за срещи с шефа, което може да доведе до по-добри взаимоотношения, увеличен достъп до информация и по-добри задачи.

"Имаше стигма преди пандемията, че работниците, които се трудят от дома, са по-малко продуктивни и съсредоточени в кариерата", казва Хюит.

В миналото компаниите се бориха с разрешаването на работа от дома. През 2013 г. Мариса Майер, тогавашен главен изпълнителен директор на Yahoo, предизвика спорове, когато сложи край на опцията за работа от дома на компанията, като посочи необходимостта от по-добра комуникация и сътрудничество между персонала. През 2017 г. IBM освободи някои от отдалечените си служители.

Обучението на мениджъри за това как да работят еднакво както с работещите от дома, така и с тези в офиса в срещи и взимането на решения как те общуват, е критична стъпка при изравняването на работната сила. В Yelp по-голямата част от служителите са работили в офисите на компанията преди пандемията. Сега компанията дава възможност на повечето служители да продължат да работят отдалечено или да идват в офиса няколко дни в седмицата.

Работниците, които са в райони със значително по-висока или по-ниска цена на труда, могат да видят коригирането на заплащането си.

Компанията създаде тристепенна система за справяне с промени в компенсациите за работници, които се местят: "Ако се премествате от място от първо ниво на място от трето ниво, заплатата ви ще бъде намалена, но все пак искаме да бъдем конкурентни", каза Патерсън

Coveo също така планира да даде на служителите гъвкавост да избират къде да работят, но не планира да налага всички да бъдат на 100% отдалечени. "Това е много дехуманизиращо", казва Тету за компаниите, които искат служителите им да работят напълно от домовете си и да се премахнат офисите си. "Мисля, че Slack и Zoom са страхотни, но няма еквивалент на това хората да се събират и да се насърчама обща култура."

Той очаква с нетърпение деня, в който може да събере екипа си безопасно. "Ще похарчим стотици хиляди долари за самолетни билети, за да съберем всички. Няма съмнение. Има огромни печалби и ползи по отношение на сближаването."

Тъй като нещата започват да се нормализират и услуги като детски заведения се отварят редовно, работодателите вероятно ще станат по-строги с изискванията си за отдалечена работа, според Хюит. Това може да означава да се изисква от служителя да намери кой да се грижи за децата му по време на работа или да се стандартизира часова зона, в която всички работят. "Другото нещо, което може да се пормени е  "работата навсякъде", казва Хюит. "Това може да стане сложно."

Ако даден служител се премести в район, в който компанията все още няма служители или офис, това може да доведе до административни и данъчни тежести за работодателя. Преместването може също да засегне данъчните сметки на работниците, ако те работят в една държава, но живеят в друга.

Свиващият се офис

Компаниите вероятно ще се нуждаят и от по-малко офис площи, тъй като повече служители започват да работят отдалечено.

Tetu очаква неговата компания да използва около 70% от квадратурата, която е използвала преди пандемията.

За да отговорят на нуждите на хибридната работна среда, офис дизайните вероятно също ще изглеждат по различен начин. Не всеки работник ще се нуждае от определено бюро. Пространствата за сътрудничество вероятно ще се превърнат в по-голям приоритет, така че в офиса да се случва по-фокусирана работа в екип, докато индивидуалната работа ще се извършва у дома.

Според Хюит някои компании планират да използват решения за гореща маса, които позволяват на работниците да резервират бюро, когато са в офиса. В интервю за подкаста Coronavirus: Fact vs. Fiction на CNN той казва, че някои от клиентите на Forrester се стремят да намалят 30% до 50% от общото си офис пространство.

Според Патерсън Yelp също обмисля да намали офис пространството си. Офис площите на Yelp могат да бъдат преработени, за да включват по-малко бюра и да се съсредоточат повече върху сътрудничеството.

Дори и повече хора да се ваксинират, експертите предупреждават, че ще отнеме време, за да се върне всяко чувство за нормалност на работното място.

"Тук ще има дълга опашка, няма съмнение за това", казна Тету. "Това има психологическо въздействие, което е трайно. Животът е доста разклатен и това има множество последици."

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


31
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
1
3
 
11
 
! Отговори
селтак преди 3 години
Много съм доволен от жена ми ,защото е учителка ,и докато преподава от дома , такива манджи и други работи ми върти ,та чак свят ми се завива !!