Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година

Икономиката на България се оказва печеливша от дефицита
21 юни 2021 22:00, Елка Василева
201
Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година
Снимка: архив, БГНЕС

Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5% средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители, цитирани от “24 часа”.

Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година.

Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.

Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.

Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.

В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови до около две години, но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.

Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.

За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България около 10-12% от брутния вътрешен продукт се правят от производителите на авточасти, които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници.

Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.

Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти, направи световен пробив преди година и половина. Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.

От 28 области у нас в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа. На компаниите от този бранш се падат почти половината от обявите за свободни места в момента.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


201
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
106
2
 
7
 
! Отговори
Баджото на маджото преди 2 години
Беше прав др.Тодор Живков за полупроводниците, ама тогава му се смеех ме.
105
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Чаках за Лада с вноска от 1980г. до 1990 г. когато събориха к-очината и вноската ми изгоре. През 1988 г. бях достигнал до възможност да си купя Москвич Алеко, но рекох НО МЪРСИ.. И така соца ме остави без соц. кола. Но не съжалявам....
104
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Авторката е събрала някакъв тюрлю-говеч на седянка в местната кръчма. При соца не се чакаше 6 месеца, а се чакаше с години, и даже тогава можеше да не се доредиш за кола. Да не говорим, че избор на практика нямаше. Останалите дрънканици как сме печелели, даже не искам да ги коментирам.
103
1
 
5
 
! Отговори
до 146 преди 2 години
Ще се върнеш с автомобил ама друг път! Обикалям за нова кола и съм запознат.Навсякъде се чака и то с месеци-вярно е че всяко едно представителство има някоя и друга кола в наличност - някои имат и по 10 но или модела не ти харесва или цвета или комплектовката му.На практика всичко хубаво е обрано - и не могат да го заредят
102
3
 
9
 
! Отговори
Чипове преди 2 години
Такае, с тия ваксини не останаха чипове за други неща :)
101
11
 
6
 
! Отговори
Жена Капиталистка преди 2 години
Много ясно, като жена ще избера мъж със солидни и стабилни доходи със скъпа кола и луксозен дом и да ми плаща всички сметки, разходи и екзотични екскурзии. Също бих искала да само скъпи подаръци и да имам различни автомобили и да си ги сменям като дамски чантички според това в какво настроение съм и с каква рокля шофирам.
100
1
 
17
 
! Отговори
Соц. положение лукс преди 2 години
За масата от обикновени хора една от последните им надежди са автамабилите, за да демонстрират и афишират социално положение в общество където има класи и касти от хор. Хората не могат да бъдат равни и бедните и обикновени имитират и подражават на богатите, за да демонстрират фалшив статус в обещството и захранват комплексарщината и снобизма.
99
3
 
10
 
! Отговори
Реалист преди 2 години
Не всеки човек се нуждае от автомобил. Обаче на хората им се внушава, че имат нужда да бъдат сноби и си е чиста форма снобизъм. Налагат критерии за успешен човек е този който има и кара хубава скъпа кола. Разни пикльовци и пикли още на по 18 години се фръцкат с автомобилчета на маме и на тати с паричките и се правят на тузари и голямата работа, а са кухи *** и безделници ползват колите като моден аксесуар. Някои жени си избират колите според това с коя рокля им утива дизайна на колата и такива
98
2
 
15
 
! Отговори
ЖЕНИТЕ ВИНОВНИ преди 2 години
Жените комплексират мъжете. Няма да излезне на среща или да пусне секс, ако мъжа няма автомобил. Жените мерят нивото и доходите на мъжете като гледат колко скъпи коли имат мъжете и ги подбират за доене и използване. Такива патици са жените !!! Ако разбере и надуше жената, че мъж няма кола то за тя го отрязва и не го счита за мъж. Ей такива просттотии. Жените любовнци пък се борят да получа скъпи подаръци и нови автомобили заради единия *** секс дето предлагат и нищо повече от това.
97
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Едно време колите бяха прости,без чипове,датчици и другите неща около мотора.Гледаше се как работи двигателят.Днес уж са еко,но толкова електроника,че като не пали без компютър с който да разбереш защо не пали си оставаш на пътя.Разправят,че електрическите били по-надеждни с по-малко чаркове,но ще видим.А чакането не е като при соца,тогава се чакаше по 10 и повече години за една Лада.
96
2
 
13
 
! Отговори
До Естет преди 2 години
Стига си лъгал.Родителите ми и двамата вишисти получаваха общо 500 лв.Една Лада струваше 7000 лв.Т.е са им трябвали 14 заплати за една кола. Сега ние с жената получаваме 3500 лв общо. И си купих нова кола за 25 бона. Т.е за 7 месечни заплати си купихме кола, която е в пъти по-добра от Ладата.Излиза,че сега е два пъти по-лесно да си купиш нова кола. Да не говорим, че има хора и с 7000 лв семейни доходи на месец.
95
2
 
1
 
! Отговори
No Coment преди 2 години
По другите села не знам как е,но по нашите само ако се излъжеш да стъпиш в дилъра,и гаранция че ще се прибереш с кола,и то чистак-бърсак.Та това където се чакало .......Изобщо няма да те чака никой,хищниците ще те обезкостят само за 15 мин. и ще те моторизират.
94
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
135, нова "каруца" има винаги сега. Е да, трябвало да чакат няколко месеца и веднага мрънкане. Има и трошляци 3-rd hand на момента. Всеки влак си има пътници.Да, без заем при соца (хе-хе), като вноската от 1500 беше само за да се наредиш на дългогодишната опашка, демек "обратен заем".
93
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 123 Сега няма и нова. Внос на трошляци на по 20-30 г. Заглавието е като в соца, но тогава внасяха и купуваха все нови и без заем.
92
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кво ти е явно, бе байно?Имам приятели в Русия и се виждаме всяка година.Чувствам де като мис Тайланд:Всички участнички на мис Вселена много се притесняваха. Само на мис Тайланд и беше през к-рааа.
91
7
 
10
 
! Отговори
Христо Мотористо преди 2 години
Прави ли ви обаче впечатление, че тези, които плюят по соца, живеят най-бедно сега при демокрацията?Живеят в панелки, карат някакви 20 годишни Мерцедеси и БМВ-та, купени за по 3-4 хиляди лева, които в никоя нормална държава няма да минат технически преглед, ядат кренвирши Народни и пият бира от PVC бутилки, но иначе се скъсват да се хвалят колко са добре, докато живеят като скотове!2021 година сме, Бай Тошо не ви е виновен за нищо! Ама е по-лесно да седим и да се оплакваме!
90
1
 
9
 
! Отговори
Естет преди 2 години
***, от мен един съвет - не мрази нищо и никого, защото така убиваш душата си и вредиш на себе си! Явно е, че мразиш Русия, ама бъди сигурен, че на никой руснак не му пука какво мислиш. Тогава?! Защо го правиш?!Москвичът не беше лош автомобил за времето си, що полякини и чехкини съм изтръшкал в Приморско и по къмпингите на задната му седалка. А като започнах бизнес след 1989, качвах по 16 касетки в него, отново не ме предаде.Как да плюя по нещо, което ми е било вярно?
89
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
На който не му трябва кола, да ходи в Германия.Там е пълно с велосипедисти. Стотици велосипеди оставени пред гарите, за да си хванат влака. Виждал и съм такива - барабар с колелото - в трамвая.От зор естествено, не от любов към спорта.Пък Бг била най-лошата.Ай де-де.
88
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
116, явно не си стъпвал в други държави, не говоря за Европа, а за Азия, Африка и Южна Америка примерно.Ако сведем темата само до коли - евтини били при соца. Напротив, най-скъпите тогава - плащаш 1500 лв "Тошови" пари, чакаш нааам колко си години (без лихви) и получаваш чисто нов Фиат 124 (Жигула) за 6100-7000, ако доживееш.Даа, не ми изнася, успех със соца.
87
6
 
6
 
! Отговори
Естет преди 2 години
Сега нали има нови коли...защо купувате *** от Горубляне и Дупница?!През соц-а наистина нямаше голям избор, но се чакаше само за Лада. Москвич взехме след записване и месец и половина чакане. Не знам защо всички се бутаха да купуват Лади и да чакат с години като абдали, при положение, че на Москвича можеше да натовариш много повече, а и в завоите е доста по-стабилен от Ладата.За годините си беше добър автомобил и всеки можеше да си го позволи.За разлика от новите автомобили сега...