Стъпка напред към предотвратяване на смущения в Космоса и на Земята

Прогнозират слънчеви изригвания - виновни за спътници и наземни генератори
Обновена: 8 фев 2018 16:36 | 8 фев 2018 16:35,
Стъпка напред към предотвратяване на смущения в Космоса и на Земята
Снимка: Bulfoto, архив

Нова крачка към прогнозиране на слънчевите изригвания са направили френски учени. Така могат да се продотвратят смущения във функционирането на спътници и наземни електрически генератори, както и в GPS системите и комуникациите, причинени от слънчевите аномалии, предаде Франс прес.

По думите им, тези изригвания са в резултат на "битка между магнитна корда и клетка, съставена от магнитни полета". В слънчевата атмосфера се наблюдават различни видове бури. Тези феномени са предизвикани от внезапна реконфигурация на магнитното поле на Слънцето.

Характеризират се с интензивно освобождаване на енергия под формата на емисии лъчи и различни частици, а в някои случаи с изхвърляне на огромен плазмен мехур, който може да причини големи вреди, ако достигне Земята.

През 2014 г. учени под ръководството на Тар Амари от Френския център за научни изследвания установиха, че точно преди слънчеви изригвания се образува нещо като магнитна корда в слънчевата атмосфера. Енергията на кордата се увеличава с постепенната й поява от недрата на Слънцето.

Според учените, както педава БТА, въпросната магнитна корда е в основата на слънчевите изригвания. В рамките на настоящото изследване същият екип е направил поредно откритие - кордата еволюира в многослойна магнитна клетка, като води битка, за да се освободи от тази своеобразна "майчина" закрила.

"В някои случаи клетката надделява и е разрушена само частично, въпреки нападенията на кордата - поясни Амари. - В други случаи кордата надделява и разрушава клетката, изхвърляйки навън плазмения мехур. Така един-единствен феномен може да обясни всички слънчеви изригвания."

Изследването е базирано върху данни за слънчево изригване на 24 октомври 2014 г., наблюдавано от слънчевата обсерватория SDO (Solar Dynamics Observatory) на НАСА. Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър