Едва 15% от търговските обекти плащат музикални права

CD-тата остават в историята, винилът се възражда
22 мар 2018 09:20, Александър Попов
18
Едва 15% от търговските обекти плащат музикални права
Снимка: ПРОФОН

Приходите, генерирани от публично изпълнение и излъчване, са много важна част от финансовия микс на съвременната звукозаписна индустрия, сподели на среща с медии директорът на отдел "Лицензиране и правни политики" в Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI) Лаури Рехард.

Той беше в България по повод Конференцията за бъдещето на интелектуалната собственост, която се проведе в НДК. По думите му дружествата в България са успяли да обхванат много малка част от пазара на публично изпълнение на музика (хотели, ресторанти, клубове, молове, магазини, фитнес центрове) и от това страдат всички, които творят и инвестират в музика.

По данни на ПРОФОН в България едва 15% от търговските обекти, които ползват музика за озвучаване, плащат към собствениците на музикални права. Това лишава артистите и продуцентите от един от най-важните им приходи.

Рехард опроверга масовото схващане, че плащайки абонамента си към кабелния оператор, собственикът на един хотел покрива автоматично и правата за музиката, излъчвана в пакета от тв програми. Същото правило важи и когато става дума за радио станциите, осигуряващи саундтрака на доброто прекарване на клиентите в спа центрове, ресторанти, кафенета, фризьорски салони и т.н.

Има редица изследвания, които доказват, че правилната селекция на песни и музикални жанрове може да промени поведението на потребителите и да влияе благотворно на бизнеса.

"Музиката създава различен емоционален контекст и кара хората да се чувстват по определен начин, да купуват определени продукти и да прекарват по-дълго време на едно или друго място", обяснява Рехард.

От началото на 2019 г. българските общини ще проверяват търговските обекти за уредени музикални права. След две годишно забавяне и под заплахата от санкция от Европейската комисия в размер на 19 000 евро на ден страната ни окончателно имплементира Европейската директива за колективното управление на права. В съответствие с принципите, заложени в нея, в Закона за авторското право и сродните му права се въведоха осъвременени текстове касаещи функционирането на организациите за колективно управление на права.

Новост в Закона, с която се цели засилване на ефективността на контрола в областта на ползването на музика на публични места, е въведената децентрализация на контролните функции. Освен длъжностните лица от Министерство на културата, общините ще контролират лицензирането на музика в търговските обекти по места. Промяната ще заработи девет месеца след обнародването на закона, което означава, че от началото на следващата година общините реално ще започнат да изпълняват новите си правомощия.

Експертът сподели и кой е един от най-важните казуси на творческите индустриии в дигитална среда. Наричат проблема "разлика в стойността". Той отразява значителното разминаване в приходите, които някои онлайн платформи генерират, и възнагражденията, които изплащат към създателите на музика.

На въпроса "Защо YouTube трябва да плащат за лицензирана музика?", Рехард отговори: "Коректно  и справедливо е всички активни дигитални платформи, без значение дали съдържанието в тях е качено от индивидуални потребители или не, да лицензират предварително правата, които ползват. YouTube се превърнаха в един от най-големите разпространители на музикално съдържание, който отдавна не е просто посредник между потребителите. В момента отговорността им за съдържанието, което разпространяват е минимална, заради определени текстове в европейското законодателство. Това им създава комфорта да качват или да позволяват качването на музика върху платформата им, без предварително да я лицензират, както правят Spotify, Apple Music, Amazon, Deezer и всички други услуги за аудио стрийминг. В момента се борим да променим това и да създадем едни и същи правила за всички и нормална конкурентна среда".

По отношение на тенденциите в музикалната индустрия, Рехард потвърди прогнозите, че физически носители като компактдиска са на път да останат в историята, но пък в същото време растат продажбите на винили.
 


18
Още от Други
За ценители: Емблематични имена на сцената Hills of Bass
Напиши коментар Коментари
17
0
 
1
 
! Отговори
Изгърбич Задвратян преди 4 седмици
нещо не съм чул некой да е вземал един лев от това, че му пазят правата, тва е неква форма на рекет за хоремазите, нищо повече.
16
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
До 909

10 Милиона на Профон, не на МА. Има разлика и не е на Саня, защото си има Общо събрание, което трябва да реши за всяко отделно преразпределение - валидно и за двете дружество. Най-лесно е да кажеш едно име и да сипеш глупости
15
0
 
13
 
! Отговори
Истината преди 4 седмици
Истинските стойностни изпълнители от високо ниво печелят главно от концерти и участия във събития на живо!
Също така използват и популярността си за да участват във реклами, или създават собствени марки продукти или пък пишат книги....

А електронните записи са просто реклама която има за цел да повиши популярността на даден музикант. Затова всички големи изпълнители си качват музиката за безплатно слушане онлайн.
14
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Времената се променят бързо и хората трябва да се съобразяват с това и да се интегрират в новите общества, независимо дали са музиканти, художници, политици...т.н. Ще има нови начини да се печелят пари в дигиталната ера. Не само от авторски права.
13
2
 
13
 
! Отговори
909 преди 4 седмици
Защо не споменахте в статията, че 10 милиона на Мюзикаутор, ръководено от Саня Армутлиева, умряха в КТБ, оставена на тлъста лихва. Защо тези пари не са били раздадени на времето на така наречените носители на авторски права? Всичко е направено с цел рекет и незаслужено забогатяване на разни случайни хора.
12
1
 
7
 
! Отговори
;-) преди 4 седмици
Нахалници!!!

Музикантите ако искат пари за записи, ще им платя с пари, ама само със сянката на банкнотите.

За истински пари трябва да се потрудят и да ми попеят на ушенце. Тогава ще им лепна по една двайсетачка на челото.
11
1
 
7
 
! Отговори
Решение преди 4 седмици
Честно казано, ако не пускаха музика, в повечето заведения щеше да е по-приятно. И тогава - хем няма проблем с авторските права, хем клиентите по-малко изтормозени от шума, хем музикантите ще си пеят само по концерти, както си му е редът, и няма да ги слушаме доброЗОРно всеки път, щом отидем да си пием кафето.
10
2
 
6
 
! Отговори
обективен преди 4 седмици
Двете основни мошенически дружества бяха измислени от Георги Илиев /ВИС-2/ за законен рекет над заведенията.Впоследствие грабежа беше узаконен от ББ /СИК/.Сега трупат пари за сметка на собствениците на заведения ,които пари никой не знае как се разпределят.Кой може да каже в едно заведение колко пъти се слушат песните на Том Джонс и Софи Маринова ,примерно.Грабеж!Нагъл герберски грабеж!
9
5
 
12
 
! Отговори
ГНЕВЕН преди 4 седмици
Мюзикаутор и Профон са рекетьорски фирми на Боко Тиквата.Събират пари от наивни потребители ,които пари потъват в бездънните им герберски джобове.Авторите и изпълнителите получават стотинки.Само в КТБ потънаха 5 милиона заради алчността на Армутлиева и компания.90% от песните нямат авторски права , а тези суджукари крадат и крадат.Никога няма да им платя и стотинка на крадливите суджуци.
8
1
 
14
 
! Отговори
Тошко Петков преди 4 седмици
Стига с тези грабежи за авторските права. Вярно е че и авторите трябва да живеят, но да държиш авторски права с десетки години е нечестно и правене на пари на гърба на другите. Няма да коментирам човека на снимката защото ..... ще кажа нещо неетично. На времето авторите на песни са се борили да ги чуят по някое радио, а сега да се плаща. Ами не правете изкуство .......
7
0
 
16
 
! Отговори
ххх преди 4 седмици
От всички тези такси за авторски права ,печелят главно тези агенции за защита на колективни права на агенциите на разни закита ,сани и т.н. паразити .Съмнявам се колко от събраните пари отиват до изпълнителите и често Бг изпълнителите се оплакват от това .Колкото до световните изпълнители ,те си имат достачно източници на печалба от произведенията си и дори продажбата на дискове отдавна не им е водещ източник на приходи ....
6
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Tо ако не беше youtube и подобни, повече от половината изпълнители щяха да ходят гладни и жадни и никой нямаше да знае за тях. Вместо те да си плащат, че ги "дават по телевизията" искат "телевизията" да им плаща... Абе я у лево бе...
5
3
 
13
 
! Отговори
Елемаг преди 4 седмици
Не мога да повярвам,че още има *** ,дето се занимават с така наречените "авторски права " и така нататъка :)Това отдавна е в историята.
4
3
 
14
 
! Отговори
Моряк и половина преди 4 седмици
Отвсякъде гледат да скършат малкия бизнес! Не ги е срам ! Айде и тази година още семейства ще останат без препитание! Да не говорим, че това е поредната предпоставка за корупция!
3
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Една песен няма ли я у тубата качена, значи изпълнителите са много зле и не си заслужава да се слуша.
2
1
 
19
 
! Отговори
Коце кмета преди 4 седмици
Горките, 50-60 милиарда печалба не им се нрави, трябва поне 100 да стигне. Затова собственика на хотела ведно с общинаря да обикалят вечер по стаите на гостите и ако някой си е пуснал музика да се заплатят правата върху нея!
1
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Тия явно не са наред ако нее your tobe щее вибокс ако нее вибокс щее друго ще земем да гледаме мезоканала и ще се чуствам перфектно