В "Голямата ябълка": Бум на велосипеди срещу вредните газове

Ню Йорк бележи най-бързия растеж в използването на колелата в САЩ
31
В "Голямата ябълка": Бум на велосипеди срещу вредните газове
Снимка: flickr

Увеличаване на велосипедните алеи, раздаване на безплатни каски и организиране на безплатни уроци: Ню Йорк прави огромни крачки в насърчаването на колоезденето и срещу вредните газове. При все това част от велосипедистите все още се притесняват да карат в най-големите задръствания, пише Катрин Триомф от Франс прес.

От години 8,5-милионният град, който има най-скъпата мрежа за обществен транспорт в САЩ, следи бума на колоезденето в европейските столици.

През 2013 година тогавашният кмет милиардерът Майкъл Блумбърг даде начало на програмата за споделени велосипеди Citi Bike и оттогава Ню Йорк бележи най-бързия растеж в използването на колелата в САЩ.

Градът измина дълъг път в процеса на насърчаване на по-масовото използване на велосипеди, каза Рич Конрой, който ръководи образователното подразделение на организацията с нестопанска цел Bike New York, която насърчава безопасното каране на велосипеди.

Хората разбират, че не можем да растем като град, изграждайки повече улици и увеличавайки броя на колите, обясни Конрой.

Голяма част от усилията трябва да са насочени към приспособяване на растящия град по такъв начин, че да бъде икономически и екологично устойчив, превръщайки го в по-привлекателно място за по-младата работна сила.
Според нюйоркския транспортен отдел 778 000 жители на града или 12 % от възрастното население са карали колело редовно през 2017 година, докато преди пет години броят им е бил 250 000.

Citi Bike отразява този растеж - годишните абонати на програмата са нараснали стабилно, достигайки 245 000 за едногодишен период, приключващ през септември, спрямо 200 000 година по-рано. През последните пет години транспортният отдел на града разшири уличната велосипедна мрежа с близо 480 километра.

Около 86 000 нюйоркчани - 2,5% от населението - сега използват колело, за да отидат на работа или училище.

Един от тях е 29-годишният Сое Ти Ха, който изминава 19 километра дневно между Манхатън и апартамента си в Бруклин. Всичките ми приятели го правят, видял съм всички велосипедни алеи. Казах си, ако те могат и аз мога, коментира нюйоркчанинът от Бирма, който работи в областта на маркетинговата психология.

"Това промени живота ми," каза той. "Сега искам да обиколя света с колело!" допълни Сое Ти Ха.

5000 ранени, 18 смъртни случая на година

Колкото и да са ентусиазирани колоездачите, колкото и все по-запуснатото и ненадеждно метро да насърчава хората да въртят педалите, велосипедистите се притесняват за безопасността си.

Карането на колело в някои части на Манхатън не е за страхливци. Осемнадесет велосипедисти загинаха, а близо 5000 са ранени през 2016 година. Мостовете, тунелите, булевардите са претъпкани с автобуси, камиони, високо проходими автомобили и . . . дупки.

Карам колело цял живот, никога не съм имала кола, но много се боя по улиците на Ню Йорк, казва 53-годишната Илейн Ричмън, която работи в здравеопазването. Всеки мой познат, който кара колело, е имал инцидент. Плашещо е, отбелязва тя.

Когато бяха убити 8 велосипедисти при нападение с камион на 31 октомври, извършено от симпатизант на Ислямска държава, при моста Трибека, това напомни за други фатални инциденти на същата велоалея край река Хъдсън, която е лесно достъпна за коли от пътя.

Дискусиите, свързани с електрическите велосипеди

За да преодолее страха си, Ричмън се е записала на безплатни уроци към Bike New York, през които са преминали 17 000 души миналата година. Подкрепяната от града организация дава уроци по безопасно каране на колело - звънете със звънеца си, спазвайте светофара или дори подвиквайте, за да предупредите шофьорите и пешеходците за присъствието си.

Само че в страна, в която хората се mридвижваj основно с автомобили, Конрой казва, че шофьорите трябва да бъдат по-добре обучени. Има още една спънка: електрическите велосипеди в Ню Йорк са незаконни.

Макар да е изненадващо за град, който се възприема като лидер в прогреса, мнозина се страхуват от опасността, която биха създали разносвачи, ползващи електрически велосипеди, а тези хора изобилстват в града, в който да приготвиш вечерята често означава да звъннеш, за да ти доставят храна.

Градът спря легализирането на електрически колелата, каза Морган Ломел от асоциацията "Хора за колелата", която ръководи и кампания в подкрепа на електровелосипедите.

Глобите за каращи електрически велосипеди освен това е добър източник на приходи за полицията - 500 долара или конфискация на возилото. Това са рискове, поемани от разносвачите, които често са пристигнали неотдавна имигранти с ниски заплати.

С разгорещяване на дискусията Ломел се надява кметът Бил де Блазио да изпълни поетите ангажименти за колелата и в крайна сметка да промени решението си.

Глобяването на всички каращи електрически велосипеди няма да накара електроколелата да изчезнат, особено в сектор, в който продажбите на електрически велосипеди растат с над 80% годишно, каза тя. (БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


31
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
13
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Над 90% от тези велосипедисти в Ню Йорк просто нямат пари да си купят кола, а често и градският транспорт е непосилно скъп за тях. Много често идват от държави, в които велосипедите са основен транспорт, а колите са малко. Останалите обикновено са хаховци на тема здравословен начин на живот, И нека Ню Йорк да не го сравнявате с София. Ню Йорк е 8,5 милиона с туристите един бог знае колко, а колите са стотина пъти повече отколкото в София.
6
2
 
6
 
! Отговори
1 преди 6 години
Браво за идеята с велосипедите. Дано сами не се заблуждават, че така намаляват замърсяването на околната среда :)
5
5
 
8
 
! Отговори
Българина преди 6 години
Най голямото постижение на капитализма е че откри колелото, а аз си мислех че социализма е изостанал. Понеже не може да измисли как да си изчисти собствените *** и замърсяване решава че каменната ера е бъдещето... Скоро ще го постигнат, реалния капитализъм, наред са джапянките и припаските като по екологични и полово неангажираши
4
5
 
12
 
! Отговори
загр0бването на века преди 6 години
да, карайте колело на тоя въздух, още повече ще се надишате и края ви ще е по-близо!!
3
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А в София, над петдесет процента от колите движещи се денем, са на държавни кияци. Щурат се като гламави, но закичили байрак, да не би някой случайно да не разбере, че са на хранилката.
2
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ако трафика е нормален и шофьорите не се опитват, да се избият, теренът е равен и не е под 0 градуса, стига да си с добри дрехи, колелото е супер транспорт, защото в натоварен град, може да излезе, почти същото, колкото с градския. Разлиакта е, че градския е не винаги изгоден. За разлика от автомобила, гори само калории, все има къде да се паркира, и ако го откраднат, няма да получиш инфарт.Разбира се, автомобилите имат много примущества. Зависи, какво му трабва на човек.
1
4
 
14
 
! Отговори
Българският лъв преди 6 години
Не дърпайта за опашката българският лъв. А сте посегнали наавтомобила на Бай *** Балкански а е ревнал със страшна сила. Не може да крате Българо да оди 5 минути. Ами баровците, какви баровци ако не могат да паркират насред тротоара да ги види мало и голямо, че карат скъпо возило. Храната може и да не я бива, видата и тя, но ракията и мързелът на *** са неприкосновени.