Бизнесът спешно търси: Строители за 1000 лева

Най-голяма е липсата на заварчици и водачи на машини
22 яну 2018 08:40,
60
Бизнесът спешно търси: Строители за 1000 лева
Снимка: flckr

Строителният бранш търси около 10 000 работници. Най-голяма е липсата на заварчици и водачи на машини, а дефицитът им кара бизнесът да вдига заплатите всяка година. Това съобщи за "Монитор" инж. Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите.

В студените месеци недостигът на хора не се усеща, защото периодът е мъртъв и няма много поръчки. Но за бранша липсата е двойна, от една страна на квалифицираните, а от друга на общите работници, твърди браншовикът.

По думите му в сектора има нулева безработица, но се търсят много специалисти. Дупката ще стане още по-голяма, ако тръгнат и плануваните европейски програми заедно със санирането, където и в момента има много поръчки.

През изминалата година икономическият растеж беше обусловен и от увеличението в строителството. В сектора са заети стотици хиляди души. За първото деветмесечие на 2016 г. по данни на НСИ средно месечно са били заети 175 хил. души, а през същия период на миналата година има увеличение до 255 хил. души. Средната годишна заплата в сектор Строителство е 9289 лв., показват още данните на статистическия ни институт, но те са към края на 2016 г. Година по-късно в строителството средната заплата е над 1000 лв., според представители на бранша. Инженерният персонал получава по няколко хиляди лева заплата, когато е на терен и работи по големи проекти.

"Не може да се мерим с банкерите, но дефицитът ни кара всяка година да вдигаме заплатите", твърди Бойков. Миналата година, по данни на камарата, членовете й са вдигнали заплатата средно с 8 на сто.

Работниците ни заминават в Германия най-често, където има целогодишна програма за строителство за милиарди евро. Икономически най-развитата държава в Европейския съюз има огромен дефицит на кадри, а българските фирми вече са разпознаваеми и работят там.

У нас строителството е много цикличен бизнес с редуване на периоди с много работа, следван от период без никаква. Най-често усилено се работи по строежите в края на европейските периоди т.е. на всеки 7-8 години. Последните две години не бяха силни за бранша, отчитат от Камарата на строителите, което води до невъзможност фирмите да задържат работна ръка и да им плащат високи заплати.

При пътното строителство ситуацията не е по-различна. Има недостиг на кадри, все по-драстично при операторите на пътно-строителни машини - за асфалто полагачи, грейдери, валяци, булдозери и багери. Все повече намаляват подготвените хора и в средния технически кадър - технически ръководители на обектите. А дупката се отваря повече и защото образователната система не произвежда квалифицирани кадри.

"За съжаление се наблюдава и тенденцията от ВИАС да излизат все по-малко кадри, явно не е чак толкова атрактивна професията пътен инженер", коментира ситуацията инж. Стефан Чайков от браншовата организация "Пътища". Затова се обсъждат варианти Камарата и УАСГ да предприемат съвместни мерки, за да се направи по-атрактивна професията - стипендии и стажантски програми.

За да компенсират достатъчната квалификация, фирмите наемат и хора, преминали курсове или сами ги пращат да се образоват допълнително. Също така ги учат на работа на принципа на чиракуването.

"Идва някой по-грамотен млад човек, работи около по-възрастните оператори, минава курс за пътностроителни машини и придобива някаква квалификация", казва още инж. Чайков. А практиката показва, че тези кадри може да разчитат на стартова заплата над 1000 лв.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


60
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
На времето повече заварчици ги обучаваха в строителни войски .
28
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Търсенето на заварчици добри на запад , е същото като на лекарите .. Кой ще ти бачка за 1000лв.
27
0
 
18
 
! Отговори
Неам нерви преди 6 години
До ЗемеделиеИ, кой бухал ще си ипотекира апартамента и ще се хвърли в строителния бизнес срещу "акули"Ти, големи кифли ни направи нас тука..!!
26
1
 
29
 
! Отговори
В Австриа преди 6 години
В Австрия се изкарва по 15 чисто ако си добър... Жена ми отдавна не работи, а се грижи за децата. Дестките надбавки са по 190 евро. Предостатачно за храна и дрехи. Хайде сас здраве!
25
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
2008г. работих в Кипър пекар на хляб и банички , най-големия газар който познавах бе заварчик , работеше на 5 дни в седмицата и на 8 часа работен ден за много пари.. Събота неделя пиеше и тъковаше украинки платени ***.
24
0
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Алоууу в Англия кви 1000 лева, в Англия дават след данъци 130 - 150 паунда за квалифицирани и 80 - 90 за общаци, та кой балък ще бачка за 1000 лева, хахахахаха
23
2
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Политиката на СДС беше да учат децата за бармани , сервитьорки и готвачи , сега това е резултат.. По 1500 евро е заплатата за заварчици съвсем на наблизо , дори във фалирала Гърция и Кипър .. и търсенето е голямо..
22
22
 
2
 
! Отговори
послепак преди 6 години
някой да ми казва как работел за 400,500 или 800 лв,ама оплюхте оня като ви каза,че такива заплати няма,няма разбира се и то повече от 10 г.българските заплати са толкова надути,че е въпрос на време да се спука тоя балон,за нулева работа ти плащат над 10 бона(не говорим за това,на колко те осигуряват,а колко реално получаваш),горките работодатели,да затварят и навсякъде в Европа ще намерят евтина раб.ръка за по 1000?,няма нужда да плащат на търтеите 10 пъти повече
21
27
 
9
 
! Отговори
Земеделие преди 6 години
Що не си направите фирми,не си ипотекирате апартаментите и не давате по 3000 лв стартови заплати на общаците!!!!
20
2
 
34
 
! Отговори
В Германия преди 6 години
В Германия минималната заплата в строителството е 11,75 евро на час, работи се и в събота. Проста сметк: 25 дни по 8 часа по 11,75 евро прави 2350 евро на месец. Мога да пожелая успех на българските работодатели с предложените от тях 1000 лв на месец.
19
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAAH!!!!! Elata de me varnete ot Avstria:))))))))))
18
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За 508?.Е кой ще се навие?Те в чужбина изкарват 5 пъти повече.
17
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Хехе отдавна в строителството взимат много по-големи заплати от 1000 лв. Това си е много тежка работа и трудно ще намерите балъци за малко пари.
16
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
цяло лято "ремонтираха" съседната улица. Бригада от 10 човека с надник по 25 лв. на ден. Работеха 2 часа сутрин и 2 следобед - останалото време спяха на сянка. Бригадирът им (които се оказа от ромски произход) беше младо момче но единствен си разбираше от работата. Говорих няколко пъти с него и като стана дума за надниците вика: бихме предпочели да дадем на 3ма кадърни по 100 лв. на ден вместо на тези 10мата по 25, но просто няма хора които да си вършат работата кадърно.
15
1
 
28
 
! Отговори
The Big Щепсел преди 6 години
И ... колко вдигат заплатите на година, че в 2018 година - 21-ви век давате 500 евро!?бизнесмени-клоуни
14
1
 
29
 
! Отговори
Швед преди 6 години
Кадри за достоен труд има! Няма кадри за утрепани заплати!
13
1
 
24
 
! Отговори
1000 лева преди 6 години
.. за работа от сутрин до вечер, в студ и пек... тежък физически труд без да подгънеш крак... "нЕма а ви дам а ме снимате пред обекта за толко, кАмо ли а ви бачкам..
12
1
 
26
 
! Отговори
sante_dog преди 6 години
"За съжаление се наблюдава и тенденцията от ВИАС да излизат все по-малко кадри, явно не е чак толкова атрактивна професията пътен инженер" - заплати брат. За да е атрактивна една професия трябват ЗАПЛАТИ. Отделно да се работи 5 дена в седмица за да има служителя време за семейство. А сега се работи минимум 6 дена в седмица за същите пари. Много хора от УАСГ се преквалифицираха по време на кризата затова и сега нямате кадри. Защото си ги изгонихте...
11
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
питах тука момчетата, дето санират блока отсреща - предимно *** - по 50 лв на ден им дават, като се работи от утрин до вечер, всеки ден (освен по празниците).. не са лоши парите, но условията на труд не са добри - примерно има само 1 химическа тоалетна за всички...
10
2
 
24
 
! Отговори
Хах преди 6 години
Строителите отдавна избягаха в чужбина. Повечето които са отдавна там си имат вече собствени фирми и вече са работодатели на второто поколение емигранти.