Градски транспорт за без пари? А дано, ама надали...

Идеята е примамлива, но нерентабилна, сочи чуждия опит
14 фев 2018 13:00, Бойчо Попов
26
Градски транспорт за без пари? А дано, ама надали...
снимка: Ройтерс

Това е идея, срещу която едва ли някой може да се възпротиви: безплатен обществен транспорт за всички. Кой не би искал да спести пари за автобусни и влакови билети? Подобна мярка има в македонската столица Скопие и град Тетово, но тя важи само до намаляване на замърсяването на въздуха. За разлика от тях в София местните власти решиха да пуснат т. нар. "зелен билет" на цена от 1 лев за цял ден. Той обаче се продава само в дни със силно замърсяване. 

Но сега надеждата за безплатен обществен транспорт получи нов тласък в Германия заради идея на федералното правителство. 

Тя се споменава в писмо до европейския комисар за околната среда Кармену Вела, което е подписано от Барбара Хендрикс и Кристиан Шмит - министрите на Германия на околната среда и транспорта, както и от ръководителя на кабинета на канцлера Петер Алтмайер. Мярката се обсъжда като средство да се намалят пътуванията с лични автомобили, тъй като Германия е заплашена от санкции от Брюксел за това, че не е направила достатъчно, за да редуцират вредните емисии от азотен диоксид.

Но възможно ли е един евентуално безплатен обществен транспорт да накара хората да слязат от колите и да се качат в автобуси и влакове? И как това може да се финансира? Идеята бе изпитана от малкия германски град с население 16 хил. души Темплин в област Бранденбург. Там в края на 90-те години властите се осмелиха да експериментират с въвеждането на безплатен обществен транспорт за всички, припомня германската икономическа телевизия N-TV.

Причината за това е бързото нарастване на автомобилния трафик след големите промени - точно в курорт, който е прочут с природата си. Ето защо през 1998 г. кметството просто намалява цената за ползване на малките градски автобуси до нула. Резултатът е учудващ: броят на пътниците расте бързо, от 41 хил. на 350 хил. за една година. През 2001 г. бе мината психологическата граница от половин милион пътници.

Но точно тогава стана очевидна слабата точка на системата: разходите. Тъй като успоредно с липсата на приходи от билети се увеличиха силно оперативните разходи. В един момент безплатният обществен транспорт просто стана твърде скъп за Темплин и през 2003 г. проектът беше прекратен. 

Въпреки това хората в Темплин не са се сбогували окончателно с идеята. След това гражданите могат да си купят годишен билет, който да им позволи да пътуват неограничено с автобусите от градския транспорт. Той струваше първоначално 29 евро, а днес - 44 евро. Въпреки че броят на пътниците падна, през 2015 г. той все още е пет пъти по-висок, отколкото преди началото на експеримента.

Подобен опит предприема и Хаселт - град в Североизточна Белгия. Там близо 60-те хил. жители можеха от 1997 г. да ползват безплатно градския транспорт. Доста бързо броят на пътниците скочи 13 пъти. Въпреки това и този проект се провали заради финансите. Тъй като хората започнаха да ползват по-малко личните си коли, общината отчете срив на приходите от такси за паркиране.  И в Хаселт проектът бе замразен през 2013 г. Днес ползването на градския транспорт в града е безплатно само за пенсионери, младежи и деца. Американските градове Сиатъл и Портланд също преустановиха проекта си за безплатен градски транспорт – заради високите разходи.

Понастоящем гражданите на естонската столица Талин могат да използват градския транспорт безплатно. Градският трафик намаля значително от началото на проекта през 2013 г. Дали градът ще може да си позволи системата в дългосрочен план все още е под въпрос. В Дюнкерк, Франция, в момента се тества подобна система за безплатен градски транспорт – но само в почивните дни.

И при новата инициатива на федералното правителство все още не е ясно как трябва да се финансира идеята. Може да се предположи, че парите ще дойдат от съществуващи проекти за финансиране, които може да бъдат увеличено. Но градовете вече напомниха на федералното правителство принципа: „Който поръчва, ще плаща". 

 Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


26
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
0
 
3
 
! Отговори
Кики преди 6 години
Нека се поучат от Северна Корея. Градски транспорт - 0,01щатски цент, Метрото - 0,03щатски цента. Частните автомобили са забранени със закон! Там си дишат чист въздух, а другите се тровят...
19
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За мен си е безплатен, возя се гратис от два месеца като братята роми и съм много горд със себе си.
18
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Разликата между замърсяванията в България и в богатите държави в Европа, като Германия са от земята до небето и да прави сравнение, може само някой, който изобщо не знае за какво става въпрос или е манипулатор. В България наднормено замърсяване има единствено с фини прахови частици в студените дни заради изпозлването на твърдо гориво - гуми, въглища, дърва и т.н. В Германия няма замърсяване с ФПЧ, но има замърсяване с азотен диоксид и затова гледат да ограничат транспорта, особено тежкия, който
17
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Сравнили посткомунистическа България с капиталистическа богата Германия.Такива статии са толкова изкуствени, че няма накъде.
16
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
От време на време ползвам градския транспорт в София без трамваите. Ами к'во да кажа - за Метрото си купувам 10 билета за общо 12 лв. и за наземния транспорт също 10 билета за 12 лв. За Метрото съм стриктен, но за тролеи и автобуси рядко дупча билет. В моя случай, тъй като не съм чест ползвател на градския транспорт картите не са ми изгодни.
15
0
 
12
 
! Отговори
До 7 преди 6 години
Че те и сега си се возят аванта и нищо не им казват. Само на българите се вдига скандал...
14
1
 
9
 
! Отговори
Жо преди 6 години
БЕЗПЛАТНО Е САМО сиренцето в капана за мишки. Всичко друго се взима от данъкоплатците.Иначе казано, много неща могат да бъдат безплатни. В чужбина са правени опити за "безплатна" вода- определя се годишна такса се включва в данъка. Спестяват се разходи за водомери, отчетност, инкасатори, фактуриране, счетоводство и т.н. От това, цената на водата пада с 30%.Подобни икономии- % от продажби на билети и карти, заплати за контрольори и т.н. ще свалят разходите, които формерат цената на 1 км превоз.
13
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Искам да видя Крусев да ходи на работа с колело и това може да сляза от колата.
12
0
 
7
 
! Отговори
бай ПЕТКО преди 6 години
Не ги слушайте, кой знае каква тесла ни готвят. Спомнете си приказката за лъжливото овчарче ! Един път стомна за вода, втори път, на третия път - счупена !
11
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
На избори за кмет да се гласува по месторабота(законна),а не по регистрация+притежаването на не по-малко от 1/4 идеална с част от недвижим имот в землището на населеното място.И току виж сме проимали читав кмет
10
0
 
4
 
! Отговори
Някой си. преди 6 години
Няма да изчистите въздуха по тоя начин другарко Фандъкова докато си имате неадекватен заместник по транспорта.С неадекватните му нови мерки/да намали скоростта на 30 км. в час ; да разшири залената зона. ......и тн./ами ако несте минавали през центъра в пиков час скоростта е 10 до15 км. в час.И какво излиза колкото повече държиш автомобилите на място толко повече ще говориш за вдигане цените на /такси и данъци/,ще накарате пунктовете за техниччески прегледи да закупят още някакви уреди и тн.и..
9
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Само за протокола: "годишен билет, който да им позволи да пътуват неограничено с автобусите от градския транспорт. Той струваше първоначално 29 евро, а днес - 44 евро. " 88 лева за година при малко по-късно различен доход.
8
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И сега градския транспорт е безплатен за индиянците от крайните квартали дето горат кабели и пластмаси докато другите плащат 50 лв за карта а контролиорите глобяват баби за по 200 лв със съдействието на полицията демокрация равенствно сами см евиновни сиг
7
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
и сиренцето в капана е безплатно ! сега разкажете - къде е уловката !
6
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Само хора идващи да работят със личните си автомобили в София трябва да имат право през седмицата да шофират на територията на София, останалите ще се возят на разкошния градски транспорт.
5
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз от години съм гратисчия и се радвам на по скъпото билетче защото пестя повече
4
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Как ще накарате на хора дето са на половин туба бензин(като перничани) от София да не идват с автомобилите си?
3
3
 
8
 
! Отговори
кво стаа преди 6 години
Защо са се провалили, ами много просто нямат си кметове като Картофелия и този новия зурльо по транспорта! Не знаят да лъжат и да гепят! Един ден и айде чиба, стига ви толкова гювеч! Сега нови зелени зони, пак кинти ще падат, пак ще има за гепене! Да ЖИВЕЙ!
2
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Да сляза от колата за да се возя в претъпкания и мръсен градски транспорт, а дано ама надали.
1
11
 
4
 
! Отговори
В Метрото без ПАРИ преди 6 години
Пуснете БЕЗ ПАРИ ВСИЧКИ В МЕТРОТО..Изградено е с Ограбени милиарди от народа.НАгли масови убиици цакат милиони дневно с холограмни оръжия маскирани като билети и карти.Ползват нов техника за декодиране и трайно увреждане чрез проследяване на холограмните обемни скенери.Не може да хвърлите опасния билет заради контрольори..