Агия Напа ще трие имиджа на "българския Слънчев бряг"

Кипърският курорт обяви война на пияните англичани
19
Агия Напа ще трие имиджа на "българския Слънчев бряг"
Снимка: Reuters

Агия Напа е "бисер" в наниза от курорти по кипърското крайбрежие на Средиземно море. Малкото градче в югоизточната част на острова всъщност е най-големият туристически център на острова и един от най-популярните - с местно население от 2700 души то и многобройните хотели в района му посрещнаха през миналата година над 700 000 гости, а реализираните 5 млн. нощувки представляват приблизително 30% от всички нощувки в Кипър. До 2030 г. Агия Напа трябва да се превърне в най-космополитния курорт в Средиземноморието и в една от трите най-добри туристически дестинации в Европа, сочи визията за бъдещето му според Националната стратегия за развитие на туризма в Кипър.

Пред амбициозната програма на Агия Напа има обаче сериозна спънка – известният курорт трябва да подобри... репутацията си. Като първа стъпка през март кметът Янис Карусос и общинският съвет изпратиха предупредително писмо до туроператори, туристически агенции и медии във Великобритания. С него те съобщиха официално, че в курорта вече са нежелани британските младежи, идващи основно за забавления в неспиращия му нощен живот, обилно поливайки ги с алкохол, и нарушаващи обществения ред. "Войната" на местната власт срещу този "нискокачествен" туризъм, който придава твърде негативен имидж на Агия Напа, обещава да бъде една от "интригите" на започналото лято 2018 в Кипър.

Увеличаването на броя на туристите и приходите от тях, модернизиране и повишаване на качеството на предлагания от Кипър туристическия продукт, използване на новите възможности, предлагани от технологиите, и решаване на нововъзникващи проблеми със споделената икономика и платформи като Airbnb са сред основните предизвикателства, пред които е изправена през този сезон туристическата индустрия на Кипър, обобщиха в навечерието на неговото откриване представители на правителството, бизнеса в бранша, работодатели и синдикати.

От рекорд – на рекорд

Активният летен туристически сезон в Кипър официално обхваща месеците от 1 април до 31 октомври, но през тази година той започна по-рано. Още през март десетки хотели – много повече отколкото през миналата година, отвориха врати и приеха първите си гости от Европа заради хубавото време на острова и празничните дни около католическия Великден.

Предстоящите 7 месеца "слънце и море", както е известен традиционният кипърски туристически продукт, ще покажат дали 2018-а ще бъде поредната година на възход за кипърския туризъм, каквито всъщност са и оптимистичните прогнози. Очаква се броят на пристигналите туристи да премине психологическата бариера от 4 млн. души /при население от около 850 000 души/, което ще е нов рекорд.

След тежката финансова и икономическа криза от 2013 г. вече три години /2015 - 2017 г./ най-важният отрасъл на страната процъфтява. Миналата година бе обявена за най-успешната в историята на кипърския туризъм, след като островът посрещна рекордните 3,62 млн. туристи, което е увеличение с близо 15% спрямо предишната година. Приходите от туризма пък достигнаха 2,64 млрд. евро – почти 12% повече в сравнение с 2016 г., което представлява повече от 14% от БВП на страната.

"За последните три години броят на туристическите пристигания в Кипър се е увеличил с 50%, което е удивителен ръст", обобщава бурното развитие на туристическата индустрия Ангелос Лоизу, председател на Съвета на директорите на Кипърската организация по туризъм /КОТ/. С този резултат страната се нарежда и сред "най-туристическите" в света, оценени по съотношение на броя на гостите спрямо местното население. В Кипър този показател е около 4,3 туристи на глава от населението при средна стойност за Европа от 1,7, уточнява още Лоизу.

Средиземноморието е водещ играч на световния туристически пазар и Кипър като дестинация, част от него, изпреварва доста конкурентни страни в региона, Европа и света. През 2017 г., по данни на Световната туристическа организация, броят на туристите в глобален мащаб се увеличава със 7%, Европа регистрира растеж от 8%, при това особено заради приноса на Средиземноморието, а Кипър постига ръст от 15%. През 2018 г. се очаква възходящият тренд да продължи и пристигащите на Острова на Афродита туристи да се увеличат с 10%.

В същото време се разширяват възможностите на кипърската туристическа индустрия, което ще помогне да се „прескочи” летвата от 4 млн. туристи. През март продължи изграждането на 13 нови хотели, които ще влязат в действие през предстоящия сезон, а 60 други се обновяват и модернизират, за да могат да приемат повече туристи, сочат обявените през миналия месец данни на КОТ. Около 12 000–15 000 нови легла ще бъдат предложени на избралите острова за своето отпускарско лято, с което общият капацитет на базата през този летен сезон ще надмине 100 000 легла. Това увеличение е важно за отрасъла, защото в пиковите месеци през миналата година заетостта в хотелите стигна 100%, отчитат от КОТ.

"Над 500  млн. евро са инвестирани през последните 4-5 години в развитието на нашата хотелиерска индустрия, което изигра ролята на катализатор за удължаването на туристическия сезон и през неактивните зимни месеци и разшипяване на туризма като цяло", коментира още шефът на КОТ Андреас Лоизу. За инвестиции за ремонтни дейности, обогатяване и модернизиране на туристическия продукт предприемачите са се възползвали от правителствените схеми за финансиране и стимули, както и от грантовата програма на КОТ в размер на 16 млн. евро.

Все по-голям е и интересът на чуждестранни инвеститори, които виждат големия потенциал на острова в туристическия сектор. Като пример за добри инвестиции от КОТ определят вложените руски капитали в бившия хотел Le Meridien в Лимасол, разширяващото се китайско присъствие в Пафос, ливанските интереси в Ларнака.

Защо курортът придоби славата на "българския Слънчев бряг" и какви работници се търсят - четете в Investor.bg тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


19
Още по темата: кипърАгия Напа
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.