Може ли БДЖ да влезе в релси или ще фалира?

Изпълнителният директор на ходлинга пред Bloomberg TV Bulgaria
17 май 2018 21:12, Екип на Bloomberg
17
Може ли БДЖ да влезе в релси или ще фалира?
Снимка: Pixabay

Трудно е да се извади една компания от фалит, независимо дали е частна или държавна. Това каза Владимир Владимиров, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ", в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

"Световната практика показва, че по-малко от 30% от фирмите, които изпадат в състояние на фалит или близко до фалит, биват извадени и продължават да функционират".

Много трудно е да бъде извадена от фалит и една държавна компания, подчерта събеседникът. "Хората смятат, че след като една компания е държавна, тя не може да фалира, но на практика не е точно така".

На въпроса какво го е провокирало от кариера в частния сектор да продължи професионалния си път в БДЖ гостът каза, че това е станало съвсем случайно: "Тогавашният министър просто ме помоли да разгледам предприятията, които се намират в министерството на транспорта и да преценя къде мога да му помогна. Аз разгледах и избрах БДЖ, тъй като предпочетох да тръся предизвикателството, въпреки че не очаквах предизвикателството да бъде толкова голямо. По-късно разбрах с какво точно се сблъсквам".

Възможно ли е БДЖ да фалира?

Имаше такава опасност, но тази опасност е преодоляна в резултат на реформите, които предприехме като ръководство от началото на 2010 година, каза гостът.

Кои са най-големите пречки, които стоят на пътя на възстановяването на компанията?

"Когато мениджърите се занимават с т.нар. turn around мениджмънт, те трябва да знаят как функционира системата като цяло. Това е един дълъг и труден процес, защото е очевидно, че мениджърите, които са управлявали компанията до този момент не са имали разбирането какво трябва да бъде направено. А мениджърите, които идват, нямат видимостта за цялата система, за да могат веднага да приложат всички мерки, които са необходими. Системата не е достатъчно прозрачна във всяка една такава фирма, която се намира на ръба на банкрута. На нас ни трябваше да извървим един процес на учене. Всяка година въвеждахме нови мерки".

"Ако имахме видимост и бяха преодолени инерционните процеси, включително и като отношение на институциите, реформата можеше да приключи за две-три години, а тя се проточва вече седем", категоричен бе събеседникът.

"Вече сме изчерпали потенциала да откриваме нови мерки. Всичко, което трябва да се приложи, е ясно. Въпросът е то да бъде практически приложено. Ние сме преминали процеса на изучаване".

Преодолими ли са инерционните процеси в БДЖ? Какви мерки са предприети, за да се намалят задължанията на БДЖ? Как и къде са прилагани мерките за намаляване на задължения, преструктуриране, оптимизиране и какъв е ефектът? Колко са задълженията, които все още не са погасени от БДЖ и как се постига стопяване на дългове от такъв мащаб? Кога ще трябва да се намеси държавата с финансова подкрепа и кога? Ще успее ли БДЖ да върне доверието на клиентите? Може ли БДЖ да излезе на печалба? 

Вижте повече на Bloomberg TV Bulgaria


17
Още от
Напиши коментар Коментари
14
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
вижте какъв идиом "БДЖ да влезе в релски". Знаете ли че когато е създадено БДЖ, всички са ни се чудели, че няма друга държава в ЕВРОПА която да има такаав голяма железопътна мрежа. Знаете ли че през войните сме представлявали голям интерес за всички инменно заради БДЖ. Знаете ли български специалисти пробиват път там, където немски специалисит не посмяват - само с едно муле. А днес умишлено я съсипват железницата, заради магистралите на Бойко
13
0
 
4
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 2 месеца
Това са подробности, важното е да сме стабилни и предвидими като партньори в ЕС и Нато, двигател за подобряване отношенията Турция-Европа, и за интегрирането на Западните Балкаи. А и още не е питал Баце началниците, какво да прави с БДЖ-то, ще му дойде и на него времето, както едно по едно идва за всичко. На края последния от милионерите, които са останали в тази територия, да спре новите китайски реактори, да не стане някоя беля, и да се спасява някъде.
12
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Индия и Китай предлагаха техни влакове.
11
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До шматка

Лyда ли си ...
С 2-3 вагона пътуват бързите влакове. Тези с 15 пътника пътуват с 1 вагон или с мотрисен влак. Скоро и София - Пловдив ще е с 2 вагона ...

Тарифата за 50км пътнически влак е 3 лв, за бърз 4,10 лв втора класа
10
2
 
3
 
! Отговори
anansar преди 2 месеца
Миналата седмица пътувах до Пловдив. Беше кошмар!
17 души не успяха да си купят билет от Подуене- въвеждали нова система, издаването на билет отнема много време, а работеше само една каса. Натрупа се огромна опашка, много хора "изгоряха".
Влакът, пътуващ до Свиленград, и обиращ пътници от Пловдив, Пазарджик, Димитровград и други големи градове се състоеше от три вагона. Единият беше резервиран за футболисти. Другите два бяха претъпкани кат консерви копърка.
9
3
 
1
 
! Отговори
Гост преди 2 месеца
До Старият машинист

уахааа не думай.... трудно е да си железничар акъл трябва.... сигурно най-трудното нещо което ти се е налагало да правиш е да внимаваш да не те блъсне кола на близкия светофар до ЖП-то.
8
0
 
2
 
! Отговори
шматка преди 2 месеца
До 7

Вагон-ресторанти може да няма но машините са огън работа
7
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Относно пътническите превози БДЖ предлага прекрасно ретро изживяване - в повечето вагонен състав няма разлика между 1985 г. и 2018 г. и човек може да се пренесе назад във времето, само че без удобствата като вагон-ресторант от тогава и малко по-бавно.
6
1
 
17
 
! Отговори
Старият машинист преди 2 месеца
ОСВЕН ПАРИ, трябват и истински железничари. Имаше железничари, израстнали край ЖП линиите, на които бащите и дядовците бяха железничари. В последните години, заради
орязване на щатове и бяха съкратени безброй служители. А професионалист не се става от днес за утре.
Само с пари не става, трябва и акъл.
5
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Шест години начело на БДЖ и резултат - слаб! Още нямат нормална модерна електронна система за купуване на билети. Касиерките - още с DOS. В кой век живеем? Този за какви реформи говори?
4
1
 
9
 
! Отговори
шматка преди 2 месеца
1 Нов подвижен състав
2 Закриване на нерентабилни маршрути.Не може цял влак с 2-3 вагона за 15 пътника
3 Държавата да реши това социален транспорт ли ще бъде или не.Ако ще е социален бюджета да доплаща разликата в цената.50км за 2,20лв няма как да стане.
3
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ей от таквиз прости неуки калинки,ше фалира цялата държава...
Впрочем положението е вече необратимо...!
2
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ковачки, чрез неговото "ТБД - Товарни превози" блокира ремонт на локомотивите на БДЖ - Пътнически превози!

ТБД досега купува локомотиви от БДЖ, дава ги да ги ремонтират и модернизират в чужбина и след това вози с тях товари от мините на Ковачки .... с превозни бригади под наем от БДЖ ...

Та същите, които не могат сами да си ремонтират локомотивите, които купуват от БДЖ искаха да получат договор да ремонтират локомотивите на БДЖ

После защо били факли ..
1
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Закривай! И болници, и образование, и съд, и армия, и полиция. Само от гета и роби има нужда.
Ама инъче останалото ни е супер