Пътища, енергетика - китайска икономическа инвазия в Африка!

Пекин изтласква Франция от бившите й африкански колонии
23 юли 2018 21:19, Анисия Иванова
12
Пътища, енергетика - китайска икономическа инвазия в Африка!
Снимка: БТА

Показателна статистика: от 2010 до 2015 г. китайските кредити за бързо развиващата се икономика на Кот д'Ивоар са нараснали 14 пъти! Нищо чудно, че през май т. г., когато властите в западноафриканската страна обявиха търг за строежа на мост в търговската зона на Абиджан, 10 от общо 18-те участници бяха или китайски компании, или местни фирми, тясно свързани с китайците, пише в обширен материал "Експерт".

По същата причина явно малцина са се изненадали, че договорът за 109 милиарда CFA /сефа/ франка (колективна парична единица на 13 африкански държави, б. пр.) или 191 милиона щатски долара, се падна на "Чайна стейт констръкшън енджиниринг корпорейшън".

През последните години китайският бизнес поглежда с все по-голям интерес към френскоезична Западна Африка. В борбата за големи инфраструктурни проекти френските компании, доминирали в региона, след като Западна Африка провъзгласи независимост, все по-често се огъват пред китайските си конкуренти.

До голяма степен благодарение на китайски кредити регионалната икономика се развива напоследък с много високи темпове. По данни на програмата "Китайско-африканска изследователска инициатива" към вашингтонския университет "Джонс Хопкинс", за пет години (2010-15) китайските заеми за Кот д'Ивоар са скочили с 1400 процента (!) и са стигнали 2,5 милиарда долара, а за Сенегал - с 1268 процента, възлизайки почти на 1,4 милиарда долара.

Все повече китайски компании влизат и в другите бивши френски колонии от Западна Африка - Мали, Нигер и Того. Но все пак, изтъква Блумбърг, най-голям е интересът на китайците към Кот д'Ивоар. Китайският бизнес се насочи към тази страна сравнително скоро, след 2011 г. Закъснението бе следствие от продължителна политическа криза, която кулминира в гражданска война. И днес китайците наваксват пропуснатото. Помагат им местните власти, които акцентират най-вече върху инфраструктурни и енергийни проекти. Те разчитат с тяхна помощ да ускорят развитието на икономиката, чийто обем достига според оценки 40 милиарда долара. Засега Абиджан осъществява своя замисъл с успех - след 2012 г. котдивоарската икономика расте годишно средно с 8 на сто.

Абиджан се възползва от закъснелия интерес на китайците и се поучи от грешките, допуснати от други африкански правителства в контактите с китайския бизнес. Възлагайки изграждането на язовир почти за 600 милиона на китайскката корпорация "Синохайдро", кабинетът на Аласан Уатара постави твърди условия: работен език на строежа трябва да е френският, броят на китайските работници не бива да надхвърля 20 на сто от общия им брой, а строителните материали трябва да са само местно производство.

Проектът бе финансиран 85 на сто от Китайската вносно-износна банка. Въпреки многобройните трудности, главно с битов характер, четирикилометровата стена на язовир Субре бе изградена предсрочно. Тя ще налее нови 275 мегавата в енергийната мрежа на Кот д'Ивоар и ще направи страната основен износител на електроенергия в региона.
Недалеч оттам вече започна да се строи втора, по-малка язовирна стена; предвижда се да последват още най-малко две.

Естествено Франция няма желание да се откаже от Кот д'Ивоар без борба. В момента Париж все още е най-големият търговски партньор на Абиджан. След идването си на власт през 2011 г. Уатара помоли френската компания "Буиг" да построи за 300 милиона мост през лагуната в Абиджан, който допринесе много за модерния облик на града. Минаха години обаче - оттогава китайски фирми подписаха договори за строеж на стадиони, разширяване на пристанището, за изграждане на пречиствателни съоръжения, водни централи, шосе от Абиджан до курорта Гранд Басам, без да говорим за язовирите и споменатия вече нов мост в най-големия град.

Китайците изместват французите и от други сфери. Например частната китайска телекомуникационна фирма "Стар таймс" стартира преди две години платен тв канал, сложил край на дългогодишния монопол на френския "Канал плюс", поделение на "Виванди". За да конкурира "Стар таймс", "Канал плюс" бе принуден да свали цената на декодерите с една трета. През последните година-две китайски бизнесмени иззеха от ливанските производството на подови плочки и откриха десетки магазини в цялата страна.

Горе-долу същата картина виждаме и в Сенегал, чиято икономика се разрасна миналата година със 7,2 процента. Китайската "Овърсийз констръкшън груп" изгражда индустриален парк в покрайнините на Дакар. "Чайна рейлуей констръкшън" ремонтира и модернизира жп линии. Сред другите китайски проекти ще посочим строежа на нова сграда за сенегалското външно министерство и основния ремонт на стар язовир в южната част от страната.
Миналата събота в Дакар пристигна за пръв път на посещение китайският президент Си Цзинпин. Визитата бе свързана с откриване на музей на черната цивилизация. Също като в случая с язовира Субре, идеята за изграждане на такъв музей датира още от 60-те, но се осъществи едва след половин столетие, щом дойдоха пари от Китай.

Идването на китайския лидер, отпътувал вече за Руанда и Южна Африка, очевидно ще превърне Сенегал в опасен конкурент за Кот д'Ивоар сред китайските бизнесмени. От 25 до 27 юли в Йоханесбург предстои юбилейна, десета поред среща на върха на БРИКС. На връщане Си Цзинпин ще се отбие и на остров Мавриций.

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


12
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
1
 
1
 
! Отговори
здравейте преди 5 години
Никой не се оплаква като има Американски инвестиции. Каква е разликата ? Дали ще бъдат Араби, Американци, Китайци все чужди господар.
11
1
 
4
 
! Отговори
Ddd преди 5 години
Сега китайците да започнат да приемат емигрантите от африка, а не Европа да ги храни.
10
2
 
10
 
! Отговори
Бая Витоний преди 5 години
До КикиКакво си се затревожил за инвестициите в България. Онзи от пожарната на няколко пъти гони китайците. Иска си комисионните
9
1
 
8
 
! Отговори
Американецът преди 5 години
Руши, китаецйт строи - go figure
8
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Астана е новият Дубай.
7
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ще се усетят африканците, ама да не е късно. Те впрочем в някои по юг държави, вече се усещат за какво става дума с тези китайци. Но гледам и в България милеят за Китайски инвестиции, че малко ли ви бяха от Европа и пак си останахте последната смръдлива ***.
6
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Европейците пак ще отиват в Африка да работят. Англичаните ще са първите, след като им падне фалшивата икономика.
5
1
 
9
 
! Отговори
Кики преди 5 години
Милярди са! А колко са инвестирали в Бг?
4
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много шум за нищо. С малките букви пише: "еди колко си милиона", най-много стотици милиони. В цяла Африка да са инвестирали общо 2-3 милиарда.Голямата работа!Май и китайците наливат повече въглища в свирката, отколкото в котела!
3
3
 
25
 
! Отговори
Идеалист преди 5 години
Хората дойдоха 500 души на крака в София. Бойко приказва прзни приказки и отиде да се моли за чакалнята на Еврото на пиадурниците и джендърите от Брюксел. За трети път в новата си история не си избрахме подходящи съюзници.
2
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В тази връзка никога няма да забравя видеото, в което един китаец си говори с африканец. Африканецът се жалва от колониализма. Китаецът му казва: "Европейците са построили тук толкова много инфраструктура. За такава в Китай по оново време не сме си и мечтали! След като са си тръгнали всичко това тъне в разруха и не го ползвате. А ние трябваше да си го построим сами години по-късно с много усилия".
1
4
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А кога ще инвестират у нас ? На куково лято. Явно и в Западна Африка са създали по-добри условия за инвестиции.