Историческо: Изстреляха сондата, която ще "докосне" Слънцето

"Паркър" ще изследва неговата корона
12 авг 2018 14:30, Петя Славова
Историческо: Изстреляха сондата, която ще "докосне" Слънцето
Снимка: БТА

От космическия център "Кенеди" в Кейп Канаверал, щата Флорида, беше изстреляна с ракетата носител "Делта IV Хеви" сондата на НАСА "Паркър", която ще "докосне" Слънцето и ще изследва неговата корона, предадоха световните агенции.

Хиляди зрители проследиха изстрелването на космическия апарат от Кейп Канаверал. Сред тях беше и 91-годишният астрофизик Юджийн Паркър, на чието име е кръстена сондата. Той е сред пионерите в изучаването на слънчевия вятър, съобщава БТА.

Стартът на сондата беше отложен с един ден. Вчера, минути преди изстрелването й, се появи технически проблем, свързан с налягането на хелия в една от системите.

Сондата "Паркър", на стойност 1,5 милиарда долара, е с размерите на автомобил.Нейната мисия е доста дръзка. Тя ще бъде първият космически апарат, който ще се опита да оцелее в пъклените условия на слънчевата корона. Тя е част от атмосферата на Слънцето, която е 300 пъти по-нагрята от повърхността на звездата.

Сондата ще трябва да премине на 6,2 милиона километра от повърхността на Слънцето и да прекоси 24 пъти неговата корона по време на 7-годишната си мисия.

Четири инструмента на борда на космическия апарат ще се опитат да разкрият отдавнашни загадки и може би да направят изненадващи открития, отбелязва Франс прес.

Сондата "Паркър", която е с размерите на малък автомобил, ще отнесе със себе си 4 инструмента, всеки от които е съставен от няколко апарата, предоставени от учени от различни страни.

Магнитометърът FIELDS ще изследва магнитните и електрическите полета, за да се опита да отговори на въпроса "Какво затопля слънчевата корона", поясни Тиери Дюдок от Френския център за научни изследвания.

Слънчевата корона - най-външната част от слънчевата атмосфера, се простира на милиони километри от светилото, а температурата й надхвърля 1 милион градуса Целзий, докато температурата на повърхността на Слънцето достига "едва" 6000 градуса Целзий. Става въпрос за несъответствие с природните закони, които гласят, че с отдалечаването от източника на топлина температурите спадат. Възможно е екстремните температури да се дължат на влиянието на електромагнитни полета.

Инструментът SWEAP (Solar Wind Electrons Alphas and Protons Investigation) ще има за цел да разкрие загадка, свързана със слънчевия вятър, непрестанния поток йонизирани частици, които се движат със скорост 500 км/сек. Като наблюдават йоните и електроните в слънчевата атмосфера, учените се надяват да определят температурата и плътността на този поток. "Това ще ни помогне да предскажем по-добре кога слънчеви бури ще връхлетят Земята", заяви Джъстин Каспър от Мичиганския университет.

Инструментът ISIS (Integrated Science Investigation of the Sun) ще се концентрира върху тежките йони, най-високоенергийните частици. "Те се движат към Земята с феноменална скорост, близка до тази на светлината - отбеляза Дюдок. - Те могат да достигнат Земята за между 30 и 60 минути. В деня, когато ще искаме да поемем към Марс, ще трябва да можем да предскажем въпросните изригвания на частици, защото те могат да имат смъртоносен ефект."

Камерата WISPR (Wide-Field Imager for Solar Probe Plus), която е с размери на кутия за обувки, ще изследва Слънцето. Астрофизиците се надяват да заснемат изригвания на коронарна маса (изхвърлени с голяма скорост йонизирани частици). Досега камера не е снимала Слънцето от толкова близко разстояние - 6 милиона км при най-близките прелитания, като се има предвид, че разстоянието между Земята и светилото е от порядъка на 150 милиона км.

"Сондата "Паркър" ще осъществи първото посещение на звезда от страна на човечеството - заяви Марк Уайдънблек от Лабораторията за реактивни двигатели в САЩ. - Имаме представа какво ще открием, но най-важните резултати могат да дойдат от съвсем неочаквани наблюдения."

Още по темата: слънцеНАСАсонда
Още от Ако щете - вярвайте
Зодиите, които трудно ще признаят, че обичат

Анонимен преди 5 дни
Абе не знам кво ще докосва ама знам,че лъжат,вече са приготвили компютърните филмчета за стадото,бах тая сонда 2 милиарда,а забравих че стадото плаща а пък дали има сонда това са дреболий.

Анонимен преди 6 дни
Тази сонда вече може да се е разкапала вече, а оФцете ще си чакат докосването...

Анонимен преди 6 дни
Чигуни, докажете че Гагарин е бил в космоса !

3D принтирана водка преди 6 дни
Няма да се плашите другари русофили. Вашият Вожд - джуджето ще пусне ново 3D анимирано клипче за нова ядрена ракета за масово унищожение и вие ще напълните пак старческите памперси от кеф :)

Берлин преди 6 дни
А Солнцеход когда???

Математик преди 6 дни
ъъъ, по мойте изчисления сондата трябва да е в Холивуд вече.

До 69 преди 6 дни
От 6те кацания на Луната ,САЩ донесоха над 300кг. проби.Това ,че си неук ватник,не те оправдава да се гордееш с това.

Анонимен преди 6 дни
Хората изпращат сонда към Слънцето ...!
Руснаците търсят къде е най-евтин Боярищника.
Различни Вселени, Сър.

Анонимен преди 6 дни
Много сте зле товарищи!Хората се докосват,или поне опитват да,до тайните на вселената,
вие сте си същите.Борисов, тоя, оня.Да ви ... у плитките мозъци.

Ха ха ха преди 6 дни
Ако руснаци бяха стъпили и снимали на Луната - щяха да въртят лентите безкрайно и ежедневно,пък напористите каубои много скромни бе - нищо не показват! И що така??

НАСА-МАСА преди 6 дни
Те Луната не докоснаха,та Слънцето ли?

Анонимен преди 6 дни
Пак ни излъгаха. Сондата е руско-севернокорейска.

армениския поп преди 6 дни
туй нещо много го обърнахте на жужи сорос бяла кукумявка война.... дайте малко по-ведро...

Анонимен преди 6 дни
Интересно как изстреляха ракетата без руски двигател. Нали Жужетата санкции шяха да налагат ?

До Да питам

те от Луната донесоха ли някакви проби,лунни камъни,видео-материали - нямам друг спомен освен разветият байряк и стъпката - някой виждал
-------
Разкарай се до природонаучния музей в Ню Йорк и ще видиш камъни от Луната.

Бонобо преди 6 дни
До привет от Германия
Шайссе, ти не си в Германия. Лъжеш! Пишеш глупосtите си тук, защото тук ти трябват жалките сребърници, с които слугите на чичко Цороц ти плащат да гадиш! Има каталози, в които всеки може да види, какво произвеждат руснаците. А това, че у нас се продава само водка и нес-цикория, е груба грешка на нашите търговци.
Какво имаш ти, въобще не ме интересува! Аз имам голяма библиотека с руски книги. Там има какво ли не - и Лонгфелоу, и Омар Хайям, и Греъм Грийн, че и "Под игото".

Дядо Мраз преди 6 дни
Да е както "докоснаха" Луната с 10000-те си мисии "АПОЛО" , така ще го направят и със СЛЪНЦЕТО ! САЩ и НАСА са най-вредните образувания за планетата ни ! Само лъжат , само пропаганда , само хвърлят атомни , водородни и химически бомби из планетата ама се правят на "СПАСИТЕЛИ" ! Нищо от това което са ви учили в училища за "КОСМОСА" , "АНТАРКТИДА" , "ЛУНАТА" и т.н. не е това което е в реалност ИСТИНАТА ! Който има критично мислене , работеща логика и желание за ИСТИНА той ще я намери другите НЕ !

Дервиш Немски,кажи преди 6 дни
Какво видео си гледал за Луната? А хибридната овца Иванова да каже - що пък точно руски Мраз ползваш? Гола вода сте и двамата - хибридни бойци...

До Иванова преди 6 дни
Хладилникът Мраз е българско производство. До към края на 90те се опитваха да произвеждат. Вече ги няма

Анонимен преди 6 дни
Не се учудих от броя на коментарите по космическа тема понеже знам какво ще прочета в тях - платено тролене за или против.