Забравената трагедия в Темза: Един потънал кораб и стотици разбити семейства

"Принцеса Алис" потъва през 1878 г. и завлича на дъното 650 души
5 сеп 2018 22:00,
41
Забравената трагедия в Темза: Един потънал кораб и стотици разбити семейства
Снимка: BBC

Потъването на кораба "Принцеса Алис" - забравената трагедия в река Темза.

Плавателният съд поема към дъното на 3 септември 1878 г. и слага край на 650 човешки съдби, обикновени лондончани, които се завръщат от еднодневна екскурзия до Кент – историческо графство в района на Югоизточна Англия.

Днес трагедията е забравена, но тогава е на първите страници по всички вестници.

Сутринта на 3 септември времето изглежда приятно – светло, безоблачно утро. Никой не подозира, че над стотици семейства ще бъде хвърлен черен облак. Всички, които са на път да се качат на борда на "Принцеса Алис", са развълнувани и нямат търпение да се насладят на чистия морски въздух и да посрещнат залеза на плажа.

Постепенно плавателното средство се отделя от пристанището на Лондон и се отправя по поречието на Темза към Шийрнес, в северната част на Кент.

Пътуването не било скъпо – струвало около 2 шилинга, в зависимост от спирката, на която пътниците щели да слязат. Повечето от хората на борда (близо 700 души) висока и средна работническа класа. На връщане голяма част от пътниците били уморени и решили да се оттеглят в каютите си за отдих.

Това предопределило съдбата им

Алфред Меримен е 30-годишен готвач от Източен Лондон, баща на четири деца. Бил помолен в последния момент да работи на борда, но допълнителните пари щели доста добре да се отразят на семейните доходи. Още повече, че това било златна възможност да се измъкне от мръсните улици на британската столица.

Около 19:40 ч. Алфред стоял на палубата близо до салонната врата. Точно докато казвал колко "прекрасно" било пътуването, нещата внезапно поели в друга посока. Мъжът видял огромен кораб за пренос на въглища. "Байуел Касъл" който буквално се врязал в "Принцеса Алис". Туристическия кораб бил разцепен на две.

Паниката била огромна. Жени и деца бягали с крясъци и търсели спасение. Корабът потъвал бързо. Първо започнала да се потапя средната част на кораба, а носа се изправил в почти вертикална позиция. Хората били запратени в отворилата се между двете части на плавателното средство водна бездна. Останалите пътници, които били по каютите си, били в капан.

В капанът на собствената си зла участ

Част от екипажа на "Байуел Касъл" започнали да хвърлят предмети в морето, в опит да спасят хората, които били на път да се удавят. Хвърляли дъски, спасителни жилетки и всичко, за което останалите могат да се сграбчат. За повечето, обаче, смъртта била неизбежна.

Малцина оцелели. Част от преживелите трагедията споделят, че имало удавници, които със всички сили с вкопчвали в останалите, за да се спасят.

После потъвали като камъни

На помощ пристигнали спасителни екипи, които започнали да вадят оцелелите от водата. Спасителната операция, обаче, постепенно се превърнала в събиране на трупове. Само за секунди деца осиротявали, мъже и жени – овдовявали, а цели семейства били буквално заличени.

Няколко дни по-късно някои от телата били изхвърлени на брега. Трагедията била огромна. Ужасяващият шок от случилото се постепенно прераснал в гняв. Пострадалите семейства и местни политици започнали да търсят отговори.

Защо са се сблъскали корабите? Кой е виновен? Надхвърлен ли е бил капацитетът на "Принцеса Алис"? Защо не са спасени повече хора? Вярно ли е, че капитанът бил пиян?

Нямало списък с пътниците на борда. Нямало точна бройка на хората, които избрали да пътуват с "Принцеса Алис". Следователно точният брой на загиналите в морето никога да е ясен.

През следващите два месеца разследващите преглеждали с часове доказателствата, които били в размер на около 5000 страници. На 14 ноември било взето решение. Според разследващите корабът, който пренасял въглища, можело да изключи двигателите си много по-рано.

"Принцеса Алис" можела да спре и да не дава на заден ход. Освен това, на борда имало повече души, отколкото капацитета на плавателното средство позволявал. Спасителната екипировка не била ефективна.

Успоредно разследване на Борда на търговията, обаче, стига до различни изводи, въпреки множеството показания на свидетели и оцелели. От там отказали да се съгласят с твърдението, че и двете плавателни средства имат вина за трагедията. Вместо това, според тях вината била изцяло на "Принцеса Алис", която не спазила правилата за корабоплаване.

Днес все още твърде малко подробности са известни около потъването на плавателното средство.  Мястото на трагедията, отнела живота на близо 650 души, е зловещо тихо, а мълчанието на реката се нарушава единствено от граченето на чайките и тракането на големите машини от бунището.

Единственото нещо, което напомня за трагедията, е избеляла и тъжна табела.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
1
 
14
 
! Отговори
GG преди 5 години
И те ни мразят, ама какво ще кажеш за битката при едно такова езеро Дойран?На 19-ти септември генерал Милн събира всичко, което може да носи оръжие. Но и последната атака е удавена в кръв. Това е най-кръвопролитното сражение в цялата Първа световна война, с най-голяма плътност на убитите на километър фронт. В никоя война англичаните не са давали наведнъж толкова много жертви, както при Дойран.
31
6
 
10
 
! Отговори
Astarot преди 5 години
@33Французите са ни мразели доста повече от англичаните. Така и не са ни простили за разбитата от Калоян латинска армия (най-вече при Одрин), където в битката загиват огромна част от техните благородници, които са се включили в кръстоносния поход.Има и интересна история, защо точно в Ньой ни карат да подпишем примирието след ПСВ.
30
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Онея на запад никога няма да ги стигнем!"Това, дето разправяш, че сме правили, е било ТОЧНО заради тези, които казваш, че няма да стигнем никога. Исторически едва ли има нация, която да е мразела българите повече от тях. С известните геополитически последици за нас.
29
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Както в повечето случаи, човешка грешка и неправилно маневриране на единия или и двата кораба. Някой не е спазил правилата за разминаване, каквито са съществували още тогава, приети със съответните закони в корабоплаването. Понастоящем е в сила COLREG- международната конвенция от регулации за избягване на сблъскване на море.
28
5
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Днес имаме национален празник, но *** *** ни заниват с някакви английски драми, за които на никой не му дреме.
27
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Статията е пълен ***.Уж произшествието се е случило по Темза,а после не е станало ясно колко са загиналите в морето.,,Следователно точният брой на загиналите в морето никога да е ясен."Ха ха ха, поредната сълзлива простотия, Ха сега ревнете та не млъквайте.
26
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До GGЧувствата ни са взаимни.И на мен не ми се води дискусия с някой, който се опитва да ми налага забрани върху информацията която получавам.
25
1
 
3
 
! Отговори
GG преди 5 години
Интересно ми е да водя дискусии с хората, ама с теб не става. Путин Тръмп това си знае човека. Приятен ден пич
24
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До GGТи си тоя дето искаш да налагаш забрани и да си налагаш мнението на другите.Прочети си пак мнението изказано за англичаните и пак си помисли дали аз съм тоя дето мрази.Уж хич не те интересува, а спамиш тука темата с писания.
23
10
 
5
 
! Отговори
Иля Репин преди 5 години
Когато англичаните са се разхождали като бели хора с параходи по темза, руснаците, овързани с въжета като впрегатен ***, са влачили кораби по Волга.
22
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До GGАма като не те интересува - не чети бе.Какво правиш тук?Мен ме интересува.Дай щото на задръстеняци като тебе не ги интересувало, да избодем очите на всички.Чети си руските сайтове за Путин. викай ура, бъди щастлив.Аз обещавам, че там няма да дойда и да ти повтарям, че не ме интересува.
21
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До GGАма като не те интересува - не чети бе.Какво правиш тук?Мен ме интересува.Дай щото на задръстеняци като тебе не ги интересувало, да избодем очите на всички.Чети си руските сайтове за Путин. викай ура, бъди щастлив.Аз обещавам, че там няма да дойда и да ти повтарям, че не ме интересува.
20
5
 
19
 
! Отговори
GG преди 5 години
Знаеш ли кога английски журналист ще напише статия за наша трагедия отпреди 100+ години? Стига се мазните на тия западняци. Какво ме интересува за тяхната *** история още повече за английската? Това е държавата, която ни е мразила и мрази най много от всички в Европа. Чърчил е искал да направи от България картофена нива. Не съм я чел и няма да чета нещо подобно. Сигурно си много умен сега като си я прочел?
19
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен23Вземи си оправи познанията.Парният двигател НЕ Е двигател с вътрешно горене.В България няма плавателни реки.Спомни си с какво е дошъл Хр.Ботев. Радецки е екскурзионно корабче и е стигало до България. Е. измислено е от западняци де, не от български овчари.
18
4
 
4
 
! Отговори
антитрол преди 5 години
Няма форум на каквато и да е тема на който да не мирише отвратително на руски екскременти
17
9
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ей го, през 1878 хората са ходили на екскурзии с кораби с двигатели с вътрешно горене, а ние сме скачали по чукарите и сме се трепали с османците! Онея на запад никога няма да ги стигнем!
16
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен14Кажи за курск.И кажи за тогоанския овцевоз.
15
1
 
5
 
! Отговори
ааа преди 5 години
До GGА смисълът от теб?Що трябва да има смисъл?Статия. Информация.Ако искаш чети, ако искаш не.
14
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Надявам се въглищата да са били добре. И както се казва: спокойно моряци, корабът потъва бавно, има вода за всички!
13
14
 
13
 
! Отговори
да преди 5 години
разликата с днес е само в това,че не са обвинили руските служби,а общото - отново всичко е дело на англичани от тоя недъгав остров:-):-):-):-):-) кажи им британци днес и не ги обиждай повече..