Падането на "Хинденбург": Поредица от злополучия или терор?

Конспирациите около трагедията с огромния дирижабъл
29 окт 2018 20:30,
47
Падането на "Хинденбург": Поредица от злополучия или терор?
Снимка: theunredacted

Дирижабълът "Хинденбург" - най-големият и лукзосен летателен апарат, строен някога. Създаден е през 1936 година от германската компания "Цепелин". Летателният апарат е най-големият строен някога. Извършил е повече от 30 успешни трансатлантически пътувания.

На 6 май 1937 година "Хинденбург" излита за последен път. Превръща се в една от най-ужасяващите въздушни катастрофи на миналия век и слага край на една революционна за времето си идея – пътуванията с гигантски дирижабли.

Катастрофата е в резултат от поредица от злополучия. Някои конспиратори умело твърдят, че трагедията е резултат от заговор, който е можело да бъде предотвратен.

"Хинденбург" е бил величествен – дълъг 245 метра, с капацитет над 90 пътника. На борда са сервирали първите в света стюардеси. Дирижабълът бил бъдещето на круизите по въздух. Всички мечти и планове, обаче, бързо били разбити заедно с огромния летателен апарат.

Официалната версия

Машината излита на 3 май. След 77 часов полет от Германия, "Хинденбург" достига Ню Йорк, където на наблюдателна площадка на Емпайър Стейт Билдинг го очакват много любопитни граждани. Дирижабълът прави една обиколка над града и се насочва към базата за приземяване. Оттам му е отказано приземяване поради лошото време и дирижабълът кръжи известно време, очаквайки разрешение. Към 7 часа вечерта се получава разрешение за кацане и Хинденбург се снижава до 180 м.

По време на захождането му към пистата за кацане се появява силен страничен вятър и капитанът нарежда да направят остър завой. Заради тази рязка маневра едно от стоманените въжета се скъсва, удря и пробива една от водородните клетки. Започва да изтича водород. От влажността на въздуха и от движението на дирижабъла, той се наелектризирал и когато въжетата са спуснати, от контакта със земята протича електрически разряд към металната рамка.

На борда се возят 97 души – 36 пътници и 61-членен екипаж.

34 секунди. Толкова са били нужни на дирижабъла да се разбие. 34 секунди пътниците са били в пълен ужас. 34 секунди, в които са събрали години живот – спомени, припомнени за последен път. 34 секунди писъци, молитви, сълзи. 34 секунди ужас. За 34 секунди животът си губят 36 души.

Мистериозно, обаче, от всичките 97 души на борда 62-ма от тях успяват да спасят живота си. Останалите нямат този шанс. 22 от членовете на екипажа, 13 пътници и един работник на земята умират.

Катастрофата е заснета на видео. Причината за това е, че на мястото на инцидента има много журналисти и зрители, отишли да посрещнат величествения летателен апарат. Вместо празнична еуфория, обаче, видеата запечатват ужасяващи картини.

Абсолютно точните причини за инцидента не са ясни и до днес. Според някои последствията от инцидента са можели да бъдат намалени. Историци твърдят, че кацането на дирижабълът е било прибързано и екипажът е прескочил някои от процедурите по безопасност.

Моментално е назначено разследване и от американското и от германското правителство. И двете стигат до заключението, че причината е искра статично електричество, която е запалила изтичащия водород.

Международните отношения по това време са били изключително обтегнати. Нацистката партия на Хитлер е на власт в Германия и Втората световна война е на път да избухне. И САЩ и Германия много бързо решават да затворят страницата от катастрофата на "Хинденбург".

Много конспиратори са на мнение, че инцидентът няма нищо общо с изтичането на водород. Днес все още има оцелели свидетели на тежката катастрофа на дирижабъла. Живите членове на екипажа твърдят, че свалянето на "Хинденбург" е саботаж.

Дирижабълът трябвало да бъде въплъщение на нацистката партия. Построяването му било финансирано от самия Хитлер. Фюрерът използвал грандиозната машина, за да отиде на Летните олимпийски игри през 1936 година в Берлин. На опашката си имал свастика.

Някои твърдят, че в Гестапо е постъпил сигнал за евентуална заплаха над "Хинденбург", които лично предупредили компания "Цепелин". На борда на летателната машина се намирали дори служители на разузнаването, които търсили потенциални саботьори.

Според някои дирижабълът бил свален от опоненти на Хитлер, а виновниците за трагедията се намирали на самия борд като част от екипажа или пък под прикритие като обикновен пътник.

Резултатът от катастрофата води до край на една индустрия, доминирана от Нацистка Германия по онова време. Освен това, свалянето на "Хинденбург" остава и една срамна следа върху гордото лице на страната, която се хвали със своя технологичен и инженерен престиж.

Както вече стана ясно, на мястото на инцидента е имало множество журналисти, успели да уловят падането на дирижабъла. На нито един кадър не е уловена искра статично електричество, която да е предизвикала експлозията. Оцелелите членове на екипажа също са скептични, че това е официалната причина за инцидента.

Самият капитан на дирижабъла никога не приема теорията за истина. Той отбелязва, че нито една гръмотевична буря, през която летателният апарат е преминал, не е успяла да го свали на земята. Капитан Прус дори станал свидетел на това как "Хинденбург" бил ударен от светкавица, но въпреки това продължил да се движи.

Мистериозният пътник Джоузев Шпех

Целият оцелял екипаж на дирижабъла е бил разпитан. Всеки от тях имал подозрения към един определен пътник – Джоузев Шпех. Според свидетелски показания мъжът се държал странно, не се сливал с останалите. Някои дори го чули да казва, че не обича да пътува по въздух и дори е правил антинацистки коментари.

Според разказите имал и възможност да заложи бомба. Имал две кучета, вързани на каишка близо до зоната със забранен достъп, където се смята, че е започнала самата експлозия. Шпех е забелязан да се навърта наоколо, което било против правилата. За това са му отправяни множество предупреждения по време на пътуването.

Джоузев Шпех бил актобат. Вероятно е успял да се покатери и да постави някакво устройство, което да запали изтичащия водороден газ в един определен момент. Дирижабълът, обаче, закъснявал заради лоши метеорологични условия, което забавило неговото пристигане. Вероятно Шпех е планирал да взриви "Хинденбург" след като пътниците напуснат летателния апарат. Времето, обаче, развалило плановете му.  Според свидетелските разкази именно това е причината Шпех да стане раздразнителен, когато кацането било отменено.

Мъжът бил подробно разпитан, а властите не откриват никаква връзка с подобен план за саботаж на летателната машина. Шпех нямал ясен мотив и доказателствата срещу него били косвени.

Ерих Шпеел – вътрешният човек

Сред изпепелените останки на "Хинденбург" разследващите намират суха батерия. Била достатъчна да захрани светкавица на фотоапарат. Според разследващите това може много удобно да е част от възпламеняващо устройство.

Следата води до Ерих Шпеел от екипажа на дирижабъла. Колегите му на борда знаели, че мъжът обича да се занимава с фотография и бил любител. По думите им той имал достъп до подобни батерии. Свидетели си спомнят, че стотни преди експлозията забелязали ярка светкавица. Инженер на борда дори твърди, че чул щракане от фотоапарат.

Шпеел бил един от малкото, които имали достъп до зоната, където се смята, че се случва взрива. Разследващите се разровили из досието на мъжа и открили и мотив – неговата приятелка в Германия е разпитвана от Гестапо заради антинацистки радикализъм.

Въпреки твърденията, че подобна батерия е била намерена след останките, преки доказателства за това липсват. На мястото на експлозията не са били намерени и никакви други бомбени устройства.

Разследването на трагедията продължило. През 2013 година двама инженери от институт в Тексас решават сами да тръгнат по следите на катастрофата. Двамата изпробвали всички възможни сценарии за падането на "Хинденбург". Прегледали обстойно всички съществуващи записи и попаднали на важни свидетели по случая.

Един от тях бил Марк Хелд, който през 1937 г. бил 8-годишно момче. Мъжът описва, че е забелязал син огън. Това потвърдило подозренията на официалното разследване, че експлозията е възникнала заради искра статично електричество, което било натрупано след сериозната буря.

Въпреки десетките конспиративни теории, оказва се, официалната версия на разследването е успяла да разреши случая. Версията най-добре пасва на откритите доказателства и свидетелските разкази.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
0
 
0
 
! Отговори
firebg преди 5 години
Теория на конспирацията!
35
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Този Шпех е бил някой от шайката на Гошо -тарабата, който има опит от подпалването на Райхстага!Нали в Москва само на това ги учат!
34
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Помним, помним:Ах, цепелина, над нас премина,какъв голям е, о, Боже мой!Какъв голям е, крещи Ирина,как се издигна, о, Боже мой.Без виза, без формалност това е нахалност,премина цепелина над нашта родина.Граф Цепелина от тука минаи си замина, ах, Боже мой!
33
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Индиана Джоунс е виновен, гледайте филма, "Ин. Дж. и последния кръстоносен поход"
32
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Путин виновен?
31
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До V"Do 31 А знаеш ли какво представлява хелия ???"---Знам, но няма да се занимавам с неграмотници като теб, да им обяснявам.*** и виж Периодичната таблица на Менделеев и тогава пиши. Не бъркай атомно ядро с електрони и изотопи с химически елементи. Химията е една каша в главата ти, и не се изказвай неподготвен. :)
30
2
 
8
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
Продължение.Въпросънт е-кой за какво воюва.Дали за територии и за поробване на население, или за защита на дом, семейство и родина. Впочем, сетих се за друго електромеханично чудо на немската техника от онова време-Енигма. И за още много, които ние, днес даже, не сме в състояние да произведем, или копираме без изменение 70-80 години вече?Руснаците също не са за подценяване, но тяхната техника е по-груба, "дурако устойчива", съобразена с тяхните условия, климат, пътища, персонал....
29
1
 
13
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
До VИ за полимерите не си прав.Първия полимер, бакелитът, е известен още по време на Първата Световна . И не подценявай немските химици, осигурили достатъчно гориво, получено по химичен път-синтетичен бензин от въглища.Не подценявай и немските оръжйни специалисти, разработили са първи ФАУ1 и 2, действащи, другите са копирали после и устройство и принцип.Първия реактивен самолет също е немски, да не говорим, че и летящи чинии са се опитали да проектират и произведат.Въпросът е кой за какво воюва
28
0
 
7
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
До V Грешкта е моя, имах предвид 76 мм.А ако имаш Уикипедията за меродавна-препоръчвам ти да почетеш и истинска литература.Нали знаеш, кой пише Уикипедия? А за дългите оръдия,съветвам те да почетеш малко мемоари от войната в Африка, как са ги използували по случайност едни 88 мм зенитки за стрелба по танкове, и как те пробивали като консервени кутии английските танкове, на завидно дълги дистанции, точно, като снайпер, и какво произлязло после от този опит.И не подценявай немската и друтага техн
27
10
 
3
 
! Отговори
V преди 5 години
Do 31 А знаеш ли какво представлява хелия ??? Това са два атома водород в една молекула.Който е произвеждал водород е можел и хелии да си произведе ;) ИСТИНАТА Е ЧЕ НЕ ИМ Е СТИГАЛ АКЪЛА. По късно им идва ,ама вече е късно. А знаете ли че това нещо има поне 10 балона а не един ;) А знаете ли от какво са ги правили ? По онова време не са били познати полимерите и петролните щуротии ???
26
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До МащабниковИмаше един английски дирижабъл, супрмодерен, имаше формата на дуупе. Безславно свърши. Вятърът им разказва играта на тези глупави фърчила.
25
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Заглавието е смехотворно. Нито е "злополучия" (!?) нито е терор.Дирижабълът е трябвало да бъде напълнен с хелий (He) - инертен газ.Германия, не е произвеждала хелий, трябвало е да се внесе. Но САЩ са били наложили ембарго на износа на хелий, затова "Цепелин" ползват водород, който, обаче е лесно запалим и взривоопасен. Другото го знаете.
24
0
 
4
 
! Отговори
V преди 5 години
Уикипедия - Т 34 модел 1940 оръдие 76,2 .Аз не съм чувал за Т 34 със 72 мм оръдие .То май и през първата световна не се използва такъв калибър. От къде е инфото?
23
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Вместо празнична еуфория, обаче, видеата запечатват ужасяващи картини."---Чудех се, какво е това "видеата". После се сетих, че авторката-новаторка може би иска да каже "видео" в мн. число и членувано, и съответно става: видео > видеА > видеАТА. (как ви звучи?) :) :)Ама по-после се сетих, че е 1936-та и тогава още не е имало "видеа"...
22
0
 
6
 
! Отговори
... преди 5 години
Стигнах до средата на статията, когато се сетих, че вероятно е написана от Джесика! Скролнах надолу за да видя прав ли съм и се отказах да дочитам!
21
0
 
7
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
До 26.Въпреки че съм привърженик на съветската военна техника, мога да кажа-не си прав.В началото на войната Т34 също е със сравнително късо 72 мм оръдие, чак после го оборудват с дълго 85мм с дулен спирач.Всички са се учили в движение.Немците до педи това не са имали нужда да правят дълги оръдия-нямало е по какво да стрелят с танковете си, а ако е имало-полковата артилерия се е справяла, не танковете.Дългото оръдие е заради по-дебелата броня, и за да поразява на по-далече.
20
11
 
4
 
! Отговори
V преди 5 години
Това нещо е паднало поради конструктивната германска немощ ;) Англичаните ги свалят с един трасиращ куршум не много голяма калибър ;)На това нещо ако му източат всичкия водород ще се срине под натиска на собствената си тежест.Германците започват войната с късите оръдия на панцер 4 .Срещу 24 тонния т34 с дългото оръдия .Вишистите от Круп тотално се усират .Германците се учат от руснаците как да правят оръдия с дълга цев като пленяват руски такива
19
0
 
9
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
Путин е виновен!
18
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Ах Цепелина, оттука мина, Какъв голям е, О боже мой!"Неколцина като мен помнят тази песен.На младите може да им звучи като порно текст.
17
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Може и Шпех да е бил.Некъв малоyмен партизанин.Тоя който е застрелял Джон Ленън просто е искал да бъде известен.Имаше и някакъв американец тоя пък искал да си прави атомен реактор в задния двор.В резултат на което на половината му съседи окапала косата а другите хванали рак.Но не и той.15 години по късно отново го заловили и арестували -тоя път се опитвал да си купи ядрено гориво на черно от агент под прикритие на ФБР...Пред съда заявил че иска да пуска ток на всички безплатно.Комунист-либераст.