Строителен бум: Бреме ли са вече престижните обекти на Ердоган?

В негови визитни картички се превърнаха разточителни проекти
Обновена: 10 фев 2019 21:27 | 10 фев 2019 21:17, Веселина Йорданова
85
Строителен бум: Бреме ли са вече престижните обекти на Ердоган?
Терминал от новото летище в Истанбул. Снимка: Ройтерс

Четвъртият по големина висящ мост в света се продава. Тези дни стана известно, че италианската строителна фирма „Astaldi" продава дяловете си в консорциума Otoyol Yatarim ve Isletme, който строи една от отсечките на новата магистрала от Истанбул за Измир, посочва швейцарският „Нойе Цюрихер цайтунг“ (НЦЦ).

Перлата на новия магистрален път е мостът "Осман Гази" над залива при гр. Измит. Съоръжението с дължина 2,5 км съкращава с повече от час пътя от Истанбул на юг, а когато новата магистрала бъде завършена, пътят до Измир ще отнема по-малко от 4 часа, пише "Дойче веле".

Сегашните финансови проблеми на „Astaldi", втората по големина италианска строителна фирма, нямат нищо общо с турската икономическа криза. Но продажбата на нейните дялове в Otoyol е симптоматична за случващото се в турския строителен сектор, защото и петимата турски партньори на италианската компания също продават своите дялове. Не е изключено целият проект на стойност 7 милиарда долара да бъде обявен за продан, е заявил за агенция Блумбърг изпълнителният директор на Nurol Holding Кемал Керахми. Банки вече изчисляват пазарната стойност на обекта, уточнява НЦЦ.

Смяна на собствеността се очертава също и за друг голям проект в Турция - новото международно летище на Истанбул, което беше официално открито още преди да е окончателно завършено: Kolin Construction, една от петте компании в консорциума IGA, иска да продаде своя дял от 20%. А в анадолския промишлен град Коня спря изграждането на голям соларен енергиен парк с капацитет от 1 милион мегавата. Причината: трудности с кредитирането. Изпълнители на обекта са турската компания Kalyon и южнокорейският ѝ партньор Hanwha.

Строителен бум

Турският икономически възход под ръководството на президента Ердоган в последните години се дължеше най-вече на бума в строителния сектор. В негови визитни картички се превърнаха големи и разточителни инфраструктурни проекти, финансирани основно с чужди кредити. Otoyol например дължи общо 5 милиарда долара на  външни кредитори, в т.ч. и на германската Дойче банк.

Драматичното обезценяване на турската лира превърна тези задължения в тежко бреме за турските фирми - особено за онези от тях, които генерират печалбите си в Турция. В последно време щатският долар се разменя за 5,28 турски лири, преди една година курсът все още беше 3,78 лири за долар, а преди три години - 2,95 лири за долар.

Големите инфраструктурни обекти често се раздават по схемата BOT (Build-Operate-Transfer). Ще рече, че фирмите-изпълнителки получават правото да управляват готовия проект за определен срок от време преди да го прехвърлят на държавата. При новото истанбулско летище този срок е 25 години, а за магистралата до Измир - 22 години  и 4 месеца. По този начин, чрез приходите от обекта, инвеститорите покриват направените разходи за неговото изграждане. Сегашната рецесия в Турция обаче намалява значително влошава изгледите за печалби, което е в ущърб на строителните фирми, посочва НЦЦ.

Големи финансови рискове крият въпросните обекти и за държавата, продължава изданието. Тъй като те са много престижни за нея, като напр. новото истанбулско летище, третият мост над Босфора или мостът „Осман-Гази“, държавната власт често прави компромис с икономическата рентабилност на съоръжението. А за да привлече към тях инвеститорите, тя намалява рисковете за тях, като им гарантира минимални приходи - отчасти дори в твърда валута.

Сериозни рискове

При моста „Осман-Гази“ държавата е поела гаранции за трафик от 40 хиляди автомобила на ден срещу такса от 40 долара в една посока. В момента обаче трафикът е наполовина - на ден по моста преминават 20 хиляди коли, които плащат субсидираната от държавата и въпреки това все още твърде висока такса от 103,5 турски лири (около 20 долара). По изчисления на вестник "Birgün", разходите за покриването на тези разлики струват на държавния бюджет годишно по 450 милиона долара. Сумата надхвърля приходите на държавата от всички стопанисвани от нея магистрални пътища и мостове през 2018 година, възлизащи на 1,8 млрд. турски лири (340 млн. долара).

Дълговата криза в сегашна Турция се дължи основно на крайно тежкото финансово положение на фирмите. Държавният бюджет, който има дефицит от 30%, все още е стабилен, но наблюдателите смятат, че високите гаранции, поети от държавата, са много сериозен фактор, който може да разклати финансите на страната. А комбинацията от девалвация на турската валута и срив на вътрешното търсене, с които се характеризира сегашната икономическа криза в страната, увеличава значително този риск, посочва в заключение НЦЦ.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


85
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Трите прасенца се забавляват, радват се.Изведнъж в къщичката им влиза лошият Вълк. Всички замръзват... Салам Алейкум! казва Вълкът.И прасенцата въздъхват облекчено...
14
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Турците не минаваг по този мост. Скъпо е. Минават си по старият път, ако и да губят така 1 час. Просто им е по-евтино.
13
6
 
8
 
! Отговори
от бореца преди 5 години
Това се дължи на 1 болен мозък, подкрепен от 40 милиона болни мозъци!
12
6
 
12
 
! Отговори
Оппа преди 5 години
Абе решихме всички проблеми в България и тръгнахме да коментираме комшиите около нас.Ние сме голяма работа:))
11
14
 
23
 
! Отговори
Osman преди 5 години
Кучетата си лаят, керванът си върви. Освен мост, има и тунел. За отрицателно време най-голямото летище в света е факт. Немците от 2006 строят Бранденбург и сега отложиха откриването за 2020. Срещу Турция пробваха всякак. Натиск, преврат, сега икономическа война. Щатите са решили да богатеят не с труд, а с рекет, заплахи и пр.
10
9
 
40
 
! Отговори
Един от народа преди 5 години
Народа в Турция е работлив и единен.Това единство спасява Турция над 1000 години.Аз в България не виждам единство м/у народа а само зависти и злоба.За туй сме най-бедната страна в ЕС.
9
12
 
30
 
! Отговори
Реалист преди 5 години
Ние ПЪК боксуваме от 681 година и не сме мръднали един метър напред.Скоростната кутия на България блокира на задна скорост.На бас че турците ще се оправят но ние никога.
8
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Явно яко са заложили на туризма , но като намалеят туристите става бреме това.Сигурно затова в България не залагат на туризма дългосрочно, само късометражни вложения взимай колко се може повече сега и за бъдещето не мисли-политиката на българския туризъм може и да се разглежда като разумна алтернатива.
7
4
 
23
 
! Отговори
Мда преди 5 години
До ШахинКараФахише"Дано ЦРУ,МОСАД,ФЕТО,ПКК и всички борци за свобода и демокрация да сложат край на диктатурата на Ердоган!"Тия дето ги изреди са такива "борци за демокрация",че в тяхната компания Ердоган изглежда направо симпатичен....
6
8
 
37
 
! Отговори
Ха-ха преди 5 години
Дойче веле оправи лучената криза в Турция,па подхвана строителната!То и аз мразя Турция(по 500 причини),ама не си позволявам да говоря откровени глупости за нея.Имат много недостатъци,НО икономиката им е работеща и се развива бързо,населението е младо и вече доста образовано(за региона).Сигурно се поизхвърлиха за доста неща,ама ще се оправят,имат бъдеще.
5
21
 
12
 
! Отговори
Kebab efendi преди 5 години
Виж, за баклава и кадаиф са номер 1, ама това мостове, летища - айде нема нужда.
4
16
 
22
 
! Отговори
Карадениз преди 5 години
Турция не е толкова могъща за такива строежи. Разчита се на финансиране предимно от САЩ и Германия и дотам.
3
7
 
22
 
! Отговори
V преди 5 години
,,Бреме ли са вече престижните обекти на Ердоган?,, А на Бойко ??? залите кой ги поддържа ??? После пак ще кажат че няма пари . Ми как да има .Докато герб е на власт двойно по малки доходи за населението от Румъния .Това е горчивата истина.
2
14
 
22
 
! Отговори
Искендер преди 5 години
Разберете, такива грандиозни проекти не са по силите дори на Турция, нито като финансиране, нито като поддръжка след това.
1
9
 
29
 
! Отговори
А бе преди 5 години
Вече се опитаха бързо да подчинят Турция,но не им се получи,сега може би ще опитат с война на изтощение.Най-вероятно също няма да стане,само ще тласнат Турция към Китай и ще я отдалечат от Запада.Което вече не е фатално като преди-и другаде кипи икономически живот,даже ръстът му е двойно по-голям от западния.