Плашещ кризисен PR на Boeing: Провалът след катастрофата

Черна седмица за компанията изтри $25 млрд. от капитализацията й
18 мар 2019 21:30,
106
Плашещ кризисен PR на Boeing: Провалът след катастрофата
Снимка: Reuters, архив

Boeing преживя "черна седмица", през която 25 млрд. от капитализацията на американския концерн се изпариха, докато авторитетът на самолетростроителната компания се подкопаваше с всеки следващ ден. Управляването на кризата след трагедията с падналия самолет на Етиопските авиолинии.

"Ужасно" и "плашещо" излиза от устата на повечето експерти и бизнесмени, анкетирани от АФП за начина, по който Boeing управляваше кризата с инцидента със 737 MAX 8 на Етиопските авиолинии. Самолетът се разби на 10 март югоизточно от Адис Абеба, убивайки всичките 157 души на борда. Матю Йема, специалист по кризисна комуникация от компанията Peaks Strategies, коментира справянето на концерна със ситуацията като "Катастрофално", пише БТА.

Това е вторият тежък инцидент за последните пет месеца с модела, влязъл в експлоатация през май 2017 година. През октомври Boeing 737 MAX 8 на индонезийската авиокомпания Lion Air се разби, отнемайки живота на 189 души.

Разследванията продължават, но първите елементи, свързани с Lion Air, повдигнаха въпроса за вероятна засечка на системата за стабилизиране по време на полет, чиято задача е да не допуска рязко снижаване на самолета. Тази система е вече станалата известна "MCAS" (Maneuvering Characteristics Augmentation System - MCAS) за предотвратяване на аеродинамичен срив.

Още по темата

Boeing се ограничи с лаконично комюнике, публикувано след инцидента с Етиопските авиолинии, което се актуализираше веднъж на ден. И то въпреки факта, че Китай спря полетите на 737 MAX още на следващия ден, както впоследствие постъпиха и в Европа.

Зад кулисите самолетостроителната компания се активизира, за да не допусне същото да направят и американските власти.

За това колко деликатна е темата говори и фактът, че главният изпълнителен директор на концерна Денис Мюленбург дори разговаря по телефона с президента на САЩ Доналд Тръмп, за да защити 737 MAX, заявявайки, че машината е надежда.

Американската агенция по авиацията обаче в крайна сметка разпореди "временно" самолетите Boeing 737 MAX 8 и 9 да останат по пистите в САЩ.

"Арогантност"

"Това е американската арогантност", коментира пред АФП източник от самолетостроителния концерн, допълвайки, че "тази арогантност е опасна, защото показва, че работата не е била свършена правилно заради прекомерно доверие".

Експертите, също като източника от Boeing, изразяват неодобрението си от факта, че компанията не е реагирала бързо, а това е кардинална грешка, според тях, в ерата на социалните мрежи и прозрачността.

При такива ситуации "трябва да се предоставя максимален обем информации, посочва Матю Йема.

"Борсата и инвеститорите трябва да знаят дали има нещо, което не е както трябва и дали проблемът ще бъде решен", допълва той, отбелязвайки, че Boeing е трябвало да поеме инициативата временно да остави на земята 737 MAX още в понеделник с риск да си навлече гнева на регулаторните власти.

И макар да признава, че решението за спирането на самолет е от компетенцията на властите, Майкъл Приъм е на мнение, че Boeing най-малкото е трябвало да приложи принципа на "предпазния парашут", за да успокои широката общественост.

"Имаше голямо мълчание и именно то предизвика гнева на хората (...). Живеем в съвременен свят, в който се очаква определено равнище на прозрачност и на отговори много бързо", допълва този експерт по кризисни комуникации в Modern Impact в Минеаполис.

Според Ричард Абулафиа от Teal Group, Boeing е могъл само да изпрати технически персонал на мястото на трагедията и да продължи да анализира какво вероятно не е сработило.

И все пак трябва да отбележим, че съпротивата на американските власти да спрат самолета от движение поражда въпроси за връзките между Boeing и Американската агенция по авиацията.

Комисията по транспорта и ифраструктурата на Камарата на представителите изслуша в четвъртък сутринта ръководители на въздушния регулатор и планира да започне разследване на сертифицирането на 737 MAX, посочи пред АФП източник от Конгреса на САЩ.

Комисията иска освен това да изясни доколко пилотите са познавали системата MCAS и не изключва публични изслушвания.

Вдъхновяващият пример на BP

Освен вероятността семейства на жертвите да предприемат съдебни действия, друга последица от мълчанието на Boeing е, че пътниците вече се питат доколко надеждни са самолетите, на които те се качват, а така тяхното недоверие към самолетите 737 би могло да обхване и други машини на Boeing.

Една мащабна кампания в медиите, която да открои сигурността на самолетите на компанията или да изтъкне подвизите на военните й самолети би могла да бъде първата стъпка за връщане на доверието на широката общественост, коментира Матю Йема, подчертавайки, че Boeing би могъл да заимства рецептите на British Petroleum след петролния разлив през 2010 година в Мексиканския залив.

Това обаче, без съмнение, няма да бъде достатъчно, според източник, близък до самолетостроителя: "Ще бъде необходимо Boeing да работи истински, признавайки вината си, да обяснява, защото злото е сторено".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


106
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
3
 
12
 
! Отговори
АнонимеН преди 5 години
НАПИШЕТЕ В ГООГЛЕТО: КАТАСТРОФА САМОЛЕТ БОЙНГИ ПРЕДИМНО ИЗСКАЧАТ 737 НЯКОЛКО КАТАСТРОФИРАЛИ И ДОСТА С АВАРИЯ!!!737 Е ДЕФЕКТНА ПАРТИДА ВСИЧКИТЕ И РАЗНОВИДНОСТИ!
13
3
 
5
 
! Отговори
АнонимеН преди 5 години
15 Март 2019Самолет "Боинг" 737-800 кацна аварийно в РусияСмлоеат "Биног" 737-800, който е изшввърал в птеък пелот от град Мирни (Яитукя) за Моксва, е ниварпал анарйвио каанце в рикуся град Скикативр (Коми), парведа БНР като се пзвоаова на риксуте мидеи."В ход е пдативреернло рсадзленаве. Според певрредалитната виерся прчиина за аовнайрито канцае е отказ на дваигтлея", звияаха от ртиксуе рнегнаиоли транрптосни влатси, цитниари от РИА
12
0
 
10
 
! Отговори
АнонимеН преди 5 години
24 яну 2019Самолет Boeing 737-300 катастрофира при кацане в Киншаса На 21 януари 2019 г. основното шаси на самолет Boeing 737-300 се подгъна при кацане на писта 24 на летище в Киншаса, Конго. Няма съобщения за ранени и загинали.
11
5
 
11
 
! Отговори
Авиоекспертът преди 5 години
Като авиоинженер, който се е возил в кабината на доста самолети, мога да ви кажа, че Ту-154 и Ту-134 се отнасят към Б737 като стара волга към нов фолксваген примерно. Първите са сдялани с брадвата, грубо, тежко и харчат два пъти повече гориво за превоз на същия брой пътници. Когато Ту-134 излиташе, на половин София се включваха алармите на колите. Когато за първи път чух Б757 да излита, не можах да повярвам на ушите си - жужеше не по-силно от пчела.
10
5
 
5
 
! Отговори
бай х преди 5 години
ВР вече не е ВР,а е собственост на Кастрол.Общо взето след разлива почти фалираха.Тъй,че Боинг ша го изкупи Еърбъс.
9
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма никакви данни , да не говорим за анализ , за подготовката на пилотите , часовете прекарани на тренажор дали са минали тестовете. Само плюем Боинг. Побликувайте поне разговорите на пилотите. Много от нещата ще станат ясни.
8
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Моя скромен опит е 4 полета с Боинг и 10 с Еърбъс. Както четох оня ден в нета, If it's not Airbur, I'd rather take the bus.
7
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
летенето с B737 изобщо не беше приятно, при турболенции махаше с крила като врабче, а целият таван се тресеше-Най-силно маха с крила Ту-154.+/- 1,50 м. в края на крилото.
6
4
 
28
 
! Отговори
Влади преди 5 години
Мда, Еърбъс пак ще пуска спрения А 380. Голям, ама сигурен. Е, един се върна миналата седмица в Нигерия с повреден двигател, но не падна.От спомени, летенето с B737 изобщо не беше приятно, при турболенции махаше с крила като врабче, а целият таван се тресеше. Даже атеистите, търсеха връзка с Бог!
5
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Най яките бяха Ту-134 и 154, но имаха два минуса, горяха 100 на 100 и шумни двигатели. По технически причини рядко са падали. Включительно и над Донбас, когато пилотите са се опитали да го качат на 12 км височина.
4
4
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Еърбъс печели тотото.
3
3
 
48
 
! Отговори
Циник преди 5 години
След американското изнудване "Дизелгейт" целящо да съсипе европейските си конкуренти - не мога да изпитам и капка жалост за която и да е американска компания.Усещам само самодоволно злорадство.Хак им е! ...бих казал....
2
6
 
7
 
! Отговори
V преди 5 години
Май не е само от ай ти специализъм .Може и оптимизациите да направят проблем ,както е ставало и в автосектора .При колите стареенето на пластмасите не е такъв проблем щото е след гаранционен срок .Ама при хвърчилата не е така .Тия нови оптимизации може да създадат проблеми в бъдеще
1
4
 
13
 
! Отговори
Хм преди 5 години
Лош превод...