Трагедията се повтаря – преди 50 години Boeing е в същата криза

Четири самолета от един модел падат само за 4 месеца, компанията оцелява
Обновена: 20 мар 2019 21:51 | 20 мар 2019 21:30, Нели Христова
51
Трагедията се повтаря – преди 50 години Boeing е в същата криза
Снимка: CNN

Колкото и клиширано да звучи, всеки трябва да се учи от грешките си. Но не такъв е случаят за компанията Boeing. Нейните нови модели самолети имат един основен общ проблем – продължават да падат.

Ако си мислите, че кризата, в която се намира авиокомпанията в момента е нова за тях, грешите.

Разбиването на 2 самолета от модел 737 MAX 8 блокира 371 машини на летищата по цял свят. Преди повече от 50 години обаче положението е почти същото.

Само за четири месеца, между края на 1965 и началото на 1966 година, четири Boeing-а катастрофират. Всички те са от чисто нов модел за компанията – 727.

Той има три двигателя на опашката, като е първият, който има по-малко от четири. Това го прави по-икономичен от първият комерсиален самолет на Boeing – 707.

727 също така има специална технология на крилата, която забавя самолета по-бързо и му помага да кацне на по-къса писта. Така той може да спира и на летища, които преди са използвани само за витлови самолети.

Но пилотите на четирите обречени полета не били подготвени за това, колко бързо спира машината, благодарение на новите си крила.

Първият трябвало да кацне на летище "О'Хеър“ в Чикаго, но се разбил в езерото Мичиган на километри от крайната му дестинация. Реакцията на медиите е светкавична. Вестниците се появяват със заглавия "Казахме ви да го забраните“.  Три от катастрофите се случват, докато самолетите кацат. Две от трагедиите стават едва през няколко дни.

Но тогава самолетите катастрофират много по-често, отколкото сега. Boeing 727 не е забранен за използване, но хората се страхуват от него. Цели туристически компании отменят резервациите си, ако включват подобна машина.

Разбира се, чувствата на хората са най-несигурното нещо в света. Авиокомпания оцелява благодарение на това. Съвсем скоро никой не помни страха от катастрофите. Гражданите вече не се притесняват да се качат на 727, като той се превръща в най-продавания самолет на своето време. Близо 1 831 такива машини са летели във въздушното пространство.

Тези четири трагедии обаче имат много общо с двете катастрофи на 737. Те  би трябвало да бъдат урок, който Boeing е пренебрегнал. Макар още да не са ясни точните причини за падането на самолета на етиопските авиолинии, започват да се появяват съмнения, че пилотите не са били подготвени да работят с автопилота на 737.

Оказва се, че само ден преди това, етиопският самолет отново рязко е тръгнал с нос към Земята, но пилотът е успял да реагира и е спасил своите пасажери. Множество сведения на други негови колеги също показват, че не веднъж се е случвало, заради специалния си софтуер, машините да се наклоняват напред, а пилотите да ги връщат в правилната посока.

И въпреки че самолетът и на Етиопските авиолинии, и на Lion Air са били управлявани от опитни екипи, с повече от 6000 часа във въздуха, подобно на пилотите от трагедиите преди 50 години, те не са били подготвени за това, което новата технология им предоставя.

А Boeing най-вероятно ще оцелее и след тази криза.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


51
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
1
 
! Отговори
1 преди 5 години
До СССРСамо Ерих Хартман,най-великия боен пилот в историята е свалил 344 руски самолета през ВСВ.Загубите на руснаците са общо над 30000 хиляди самолета.От най-добрите 10 летци, герои на СССР осем летят на Аеро кобра и само двама от тях известно време са летели на Ла5 и то в началото на войната.После минават на американски.А що се отнася до самолетите Антонов,те не са руски а украински,но си падат редовно,както всички съветски самолети.Последния на 14.2.2018 г. на близо до Москва.
36
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
*** безсмилената статия ...
35
0
 
2
 
! Отговори
CNN преди 5 години
Copy / paste statia
34
1
 
1
 
! Отговори
.. преди 5 години
До SSSRВсъщност, бройката загубени самолети през ВСВ на СССР е ПЕТ цифрено число!
33
8
 
3
 
! Отговори
SSSR преди 5 години
в РУСИЯ няма един ПАДНАЛ пътнически самолет Антонов последните 50години,а дори през ВСВ губя не повече от 100 изтребителя
32
9
 
8
 
! Отговори
УМЕН преди 5 години
Говедарите продължават да избиват населението на земята - къде с директни бомбардировки, къде с калпави самолети....
31
0
 
8
 
! Отговори
Мега преди 5 години
Голяма криза, шефът вместо 10 милиона бонус ще вземе 7
30
5
 
6
 
! Отговори
Професор Тюхчеф преди 5 години
за пореден път прави впечатление , как преди 50 години самолетът е почти цял, а сега трудно се вижда парче по-голямо от метър, въпреки че последната катастрофа беше на ниска височина
29
0
 
3
 
! Отговори
Тъпанар преди 5 години
До До 32... Да така е - спор няма! Но както подчертахте, удобството да стигнеш за 2-3-6-8 часа (говорим за един континент) пред това да пътуваш дни, е неизмеримо. Да не говорим за трансконтиненталните полети...
28
1
 
9
 
! Отговори
до 32 преди 5 години
Kолко хора се возят в автомобил и колко в самолет?А ако се сметне катастофите и процент оцелели след тях не знам дали ще е най-сигурният транспорт,но че е в пъти по-бърз няма спор и затова се използва
27
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До бнАми лети на Ту 134 бре!
26
4
 
14
 
! Отговори
Тъпанар преди 5 години
Трагедията е голяма, но като се замисли човек, жертвите при автомобилни катастрофи, за която и да е марка автомобил/ мотор, в световен план, за седмица, са повече от всички самолетни катастрофи за година...
25
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тъй е с индийското гаражно производство, мине се не мине някоя година и парад като тухли. Но за това си има PR на компаниите занимаващи се с конфекция и средностатистическият потребител забравя колко скапани продукти купува. Е за това се нарича масов пазар. Важни са дивидентите да са високи и сигурни.
24
7
 
5
 
! Отговори
бн преди 5 години
и с другите модификации на 737 сума хора ги избиха! и то заради конструктивни недостатуци!!
23
8
 
7
 
! Отговори
Iozeff преди 5 години
До АнонименТехниката е некачествена! Трудно те е да ги разбереш тези неща! 2011г беше последната за совалките!
22
30
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами, когато ги карат американски и европейски пилоти, самолетите не падат. Падат, когато ги карат "висококвалифицирани" бонго-бонговциспо 6 000 летателни часа. Да се чуди човек как не са паднали по-рано. Ами сигурно защото аеропланът е нов, на няколко месеца, а Бонго-Бонго още не се е научил какво да прави с всичките тези копченца.
21
4
 
7
 
! Отговори
Роб на влаЗта преди 5 години
Ужас......зеленчуците са още скъпи .
20
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 28Мииио, тка е баценце...
19
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 26Все тая...
18
8
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От статията излиза, че за вас трагедията, е че бойнг е в криза. А чувствата на хората били най-несигурното нещо на света?! Ако семействата ви тръгнат на почивка и самолетът се разбие сигурно след 2 месеца вече ще сте забравили. Ами да, нали така бойнг ще си *** парите, а пък хората никой не го интересуват очевидно. Там едни хора умрели, но вие вижте, бойнг е в криза, ужас, как ще се измъкне!