Трагедията се повтаря – преди 50 години Boeing е в същата криза

Четири самолета от един модел падат само за 4 месеца, компанията оцелява
Обновена: 20 мар 2019 21:51 | 20 мар 2019 21:30, Нели Христова
51
Трагедията се повтаря – преди 50 години Boeing е в същата криза
Снимка: CNN

Колкото и клиширано да звучи, всеки трябва да се учи от грешките си. Но не такъв е случаят за компанията Boeing. Нейните нови модели самолети имат един основен общ проблем – продължават да падат.

Ако си мислите, че кризата, в която се намира авиокомпанията в момента е нова за тях, грешите.

Разбиването на 2 самолета от модел 737 MAX 8 блокира 371 машини на летищата по цял свят. Преди повече от 50 години обаче положението е почти същото.

Само за четири месеца, между края на 1965 и началото на 1966 година, четири Boeing-а катастрофират. Всички те са от чисто нов модел за компанията – 727.

Той има три двигателя на опашката, като е първият, който има по-малко от четири. Това го прави по-икономичен от първият комерсиален самолет на Boeing – 707.

727 също така има специална технология на крилата, която забавя самолета по-бързо и му помага да кацне на по-къса писта. Така той може да спира и на летища, които преди са използвани само за витлови самолети.

Но пилотите на четирите обречени полета не били подготвени за това, колко бързо спира машината, благодарение на новите си крила.

Първият трябвало да кацне на летище "О'Хеър“ в Чикаго, но се разбил в езерото Мичиган на километри от крайната му дестинация. Реакцията на медиите е светкавична. Вестниците се появяват със заглавия "Казахме ви да го забраните“.  Три от катастрофите се случват, докато самолетите кацат. Две от трагедиите стават едва през няколко дни.

Но тогава самолетите катастрофират много по-често, отколкото сега. Boeing 727 не е забранен за използване, но хората се страхуват от него. Цели туристически компании отменят резервациите си, ако включват подобна машина.

Разбира се, чувствата на хората са най-несигурното нещо в света. Авиокомпания оцелява благодарение на това. Съвсем скоро никой не помни страха от катастрофите. Гражданите вече не се притесняват да се качат на 727, като той се превръща в най-продавания самолет на своето време. Близо 1 831 такива машини са летели във въздушното пространство.

Тези четири трагедии обаче имат много общо с двете катастрофи на 737. Те  би трябвало да бъдат урок, който Boeing е пренебрегнал. Макар още да не са ясни точните причини за падането на самолета на етиопските авиолинии, започват да се появяват съмнения, че пилотите не са били подготвени да работят с автопилота на 737.

Оказва се, че само ден преди това, етиопският самолет отново рязко е тръгнал с нос към Земята, но пилотът е успял да реагира и е спасил своите пасажери. Множество сведения на други негови колеги също показват, че не веднъж се е случвало, заради специалния си софтуер, машините да се наклоняват напред, а пилотите да ги връщат в правилната посока.

И въпреки че самолетът и на Етиопските авиолинии, и на Lion Air са били управлявани от опитни екипи, с повече от 6000 часа във въздуха, подобно на пилотите от трагедиите преди 50 години, те не са били подготвени за това, което новата технология им предоставя.

А Boeing най-вероятно ще оцелее и след тази криза.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


51
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Така пак на един боинг през 2001ва му се откъсна опашката при опит да се освободи от турболенция. Боинг веднага обясниха как пилотите трябвало да се обучават да не използват рязко стабилизаторът.-Само че въпросният случай не беше с Боинг, а с Еърбъс 300.
16
5
 
17
 
! Отговори
do 19 преди 5 години
Предпоследния абзац - въпросния самолет вече веднъж са го връщали обратно към живота, *** 2рия път не се е получило.С боинг явно работата е като при докторите - докато не напълни едно гробище хора, никъф доктор не е. Тъй им е тръгнало и с 727 и с 737 ...
15
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И Локхийд не е правил лоши самолети. Локхийд Констелейшън е най-добрия витлов самолет, а Локхийд Трайстар беше легенда, когато постъпих в авиацията.
14
12
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тоест знаело се е, че самолета се държи неадекватно, но не са го спряли?-Къде прочете, че самолетът се е държал неадекватно?
13
4
 
15
 
! Отговори
Верно преди 5 години
До Анонимен"Боинг никога не е правил лоши самолети"Само понякога проблемни....
12
2
 
14
 
! Отговори
Факт преди 5 години
До УМЕНФ-16 не са на Боинг,а на Локхийд Мартин.Впрочем Локхийд също са правили граждански самолети,но аварийността е достигнала такива размери,че се прехвърлят изцяло на военна продукция,където нещата са доста по-различни.
11
14
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Боинг никога не е правил лоши самолети.
10
9
 
19
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА ! преди 5 години
Добре, че не се налага да купуваме самолети за гражданската авиация, че нашите родоотстъпници щяха да ни заробят с още милиарди за тези американски кошници.
9
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
50 години геноцид.
8
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Oпитахте ли със стохастични модели, характерни за експанзията на насекоми? Прегледайте фракталното изразяване на близкия хаос.
7
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тоест знаело се е, че самолета се държи неадекватно, но не са го спряли? Нещо глоба от типа каквото спретнаха на VW ще видим ли? Или то щото са САЩци, всички престъпления са им простени?А от това излиза, че ако не го спрат или преработят изцяло, въпрос на време е да се качи поредния екипеж, дето с изненада ще установи, че за разлика от 737-4, въпросния 737-макс8 иска при излитане да се разбие в земята, а те никак не могат да му попречат.
6
4
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Винаги когато самолетът има противопокасно поведение, се обвиняват пилотите, че намали достатъчно опит. Така пак на един боинг през 2001ва му се откъсна опашката при опит да се освободи от турболенция. Боинг веднага обясниха как пилотите трябвало да се обучават да не използват рязко стабилизаторът.Един американски пилот обяснява как за 10 години с един същи Боинг, всеки полет системите покавали различна грешка. За справка Julie Clark в интервю за FlightChops.
5
15
 
7
 
! Отговори
Атакист преди 5 години
Бъдещето е в руските дирижабли. Сигурни са.
4
2
 
3
 
! Отговори
под експерт имах преди 5 години
предвид 'есперта' - анонимния 1
3
3
 
16
 
! Отговори
До 'експерта� преди 5 години
За елероните и задкрилките чувал ли си? това са едни работи зад крилета, които при излитане и кацане се отварят - при излитане създават по-голяма подемна сила а при кацане - съпротивление за намаляване на скоростта. Когато ги въвеждат за пръв път те не са синхронизирани и едните се отваряли по-бързо от други, като създават нестабилност в управлението.
2
4
 
22
 
! Отговори
експерт преди 5 години
До Анонименаеродинамичните спирачки на крилото определено не са за поддържане във въздуха...
1
34
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Боинг ще оцелее, разбира се! Ама руското авиостроене е отдавна 2 м под земята.