Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
241
0
 
3
 
! Отговори
Някой преди 4 години
Това е скраб нов внос за хиляди левове измама хора не купувайте
240
2
 
5
 
! Отговори
Гост преди 4 години
Нормално да зацикли.Хората като тръгнат да купуват и виждат какви кочини се предлагат и разбират как ги лъжат.Аз имам кола на 217000км.2008г.няма как да я дам за 4000лв ,а на пазара има нов внос уж на 130000км за тези пари.Сами си правете изводите колко са читави.
239
1
 
5
 
! Отговори
Истината преди 4 години
Новите автомобили са като напудрени мадами, а именно много капризни.Искат с 4 пъти повече средства за поддръжката, от тази на кола преди 2004 година. Няма значение марката и до голяма степен няма смисъл да от немското трио, при положение,че дори вечните втори Опел и Форд, предлагат модели с екстрите на Мерцедес.
238
3
 
5
 
! Отговори
Шарани в изобилие преди 4 години
Една трошка на 500 000 км премине ли в ръцете на *** разбойника веднага става на 180 000 км. Никога няма да купя возило от Бг-то.Човек трябва да е леко луд за да купи трошка от Иван,Драган или Митко.
237
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В последните 10 години съм живял на 5 различни места в София и навсякъде автомобилите бяха по-малко от половината от броя на апартаментите. Не знам защо някои твърдят, че всеки има по две коли, а някои и по три.
236
1
 
3
 
! Отговори
еееь преди 4 години
Край на сивата икономика!
235
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
У нас половината домакинства имат лека кола, което означава около 250-260 лични леки коли на 1000 човека население,. В западна Европа са около 500-600 на 1000.
234
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не сте прави че колите малко на глава от населението. На пръв поглед е така само. Никой не отчита факта че по брой движищи се каруци сме цяла Западна Европа не може да се мери с нас. Отделно нямаме и инфраструктура за тези коли, пък ако станат повече съвсем ще се задръстим.
233
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хах стига бе кои ще си позволи кола нова никои явно затова ли на моите пречат от завист по пладнешко отношение не съм виждал но за всяко нещо си има решение времето връща с лихвите на тем подобни а дотогава пречете другаде но ако се окажа прав че предната седмица същия цирк се разигра с друг тоя другия му пожелавам успех любимеца на системата влязъл с подкуп и подкупа го варди що ли за подкупни има в тоя град вас питам желая ви приятен ден в Ловеч
232
2
 
11
 
! Отговори
комитата преди 4 години
Отново само статистика -в БГ политиците н е приемат закони в този сектор и само вдигат данъците -защото карат служебни коли и си вършат бизнеса също с тях-
231
1
 
14
 
! Отговори
Ангел преди 4 години
С тея ГО ,винетки ,Еко такси ,камери за превишена скорост , глоби ,катастрофи как няма да има спад.Ей вижте при велосипедите през последните 2 години има с по 20-25% на година увеличение на продажбите
230
2
 
26
 
! Отговори
Мелничаря Кунц преди 4 години
В цял свят има сериозни тв предавания за мита около купуването на нова кола. Обезценката е жестока. По добре 2, 3 годишна проверена и сертифицирана. По нашите автокъщи повечето коли са бараки с превъртяни км, удряни и т.н. Отворете мобилето.....има ли коля, която да не е НЕРАЗЛИЧИМА ОТ НОВА, УНИКАТ, СЕРВИЗНА КНИЖКА,Реални километри и т.н. Как пък няма една кола на 300 х.км бе хахах, при положение , че в Европа се кара по 30х.км на година че и нагоре.
229
2
 
10
 
! Отговори
Мелничаря Кунц преди 4 години
В цял свят има сериозни тв предавания за мита около купуването на нова кола. Обезценката е жестока. По добре 2, 3 годишна проверена и сертифицирана. По нашите автокъщи повечето коли са бараки с превъртяни км, удряни и т.н. Отворете мобилето.....има ли коля, която да не е НЕРАЗЛИЧИМА ОТ НОВА, УНИКАТ, СЕРВИЗНА КНИЖКА,Реални километри и т.н. Как пък няма една кола на 300 х.км бе хахах, при положение , че в Европа се кара по 30х.км на година че и нагоре.
228
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
То хора няма бе, какви коли ... под 6 млн и всичките които изчезнаха са млади.
227
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В БГ всяко семейство има таралясник а някои семейства и по 2, а и по 3. През 2004 когато се нанесох в блока на паркинга от пред имаше не повече от 10 коли, включително моята. Днес ако се забавиш малко след 8 - 9 ч. вечерта и няма къде да се паркира. Повечето коли са таралясници на по 15 - 20 г., е и по стари. Рядко има по нови на по 3 до 5 г. или по нови. Проблема е не само в доходите на хората но и в начина на мислене. Но повечето хора не могат да си позволят нови коли, даже и на лизинг.
226
2
 
19
 
! Отговори
дреме ми на мен преди 4 години
Е как няма да замре бизнеса, всеки накупи по 2-3 коли, ясно беше че след няколко години бум на продажбите и бързото забогатяване на вносителите на коли - втора употреба (голяма част от които между другото са пълни ***) дойде време и малко да затихне. Какво се оплаквате - не може вечно да лапате лесни пари, най-вече за наша сметка. Ако ми се наложи пак, ще отида до Германия да си купя автомобил, но няма да си взема от измислените ни търгаши.
225
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Те джамбазите ще фалират,ама какво ще кара 80% от българите.То това е и мисията на управшяващите ,да обеднеем още повече.Това с джамбазите е само камуфлаж.Ще ги търсим тия дръгели с превъртени километражи.
224
13
 
18
 
! Отговори
Дзъ преди 4 години
Ами ще са задръстени автокъщите като набълбукаха пазара с дизел. На 10 коли 1 е бензин. Хората все пак искат и да излизат в чужбина с колите си, а не да ги оставят на околовръсното на градовете. Бензин внасяйте и ще ви потръгне
223
3
 
46
 
! Отговори
КЕФ преди 4 години
Дано фалират по-бързо измамниците автоджамбази, превъртащи километражи,лъжещи и мамещи..... Естествен подбор... Дано изчезнете по-бързо.... :)))))
222
2
 
26
 
! Отговори
анонимен преди 4 години
Каквито сме бедни ще си караме трошките до живот!