Германия иска парче от доходоносния космически пазар

Той може да достигне $1 трилион до 40-те години на века
6 май 2019 22:00, Елка Василева
62
Германия иска парче от доходоносния космически пазар
Снимка: архив, Reuters

Изправена пред жестоката конкуренция на Китай, САЩ и дори на малкия Люксембург, Германия бърза да изготви нови закони и да привлече инвестиции, за да си осигури парче от нововъзникващия космически пазар, който би могъл да достигне 1 трилион долара годишно до 40-те години на века.

Усилията Германия да получи по-голяма роля в космоса се се правят на фона на стремежа на европейски, азиатски и американски компании да разчертаят границите в един активно развиващ се сегмент, който обещава договори за всичко - от проучвания до добив на полезни изкопаеми и космически ресурси.

Компаниите вероятно ще имат полза от всяко бъдещо увеличение на разходите в Германия, включително Airbus, който е съсобственик на производителя на европейските космически ракети Ariane, както и компанията от Бремен OHB.

Новият закон ще ограничи финансовите и законовите задължения на частните компании при инциденти в орбита, ще определи стандарти за космически операции и ще предложи стимули за нови проекти, посочи пред Ройтерс германското икономическо министерство.

Томас Ярцомбек, който отговаря за аерокосмическите въпроси към министерството, може да внесе законите в парламента по-късно тази година. Стъпката се прави в момент, когато компаниите и секторните асоциации настояват германските власти да създадат регулаторна рамка за доходоносния нов пазар, за да насърчат частните инвестиции.

Бием тревога, че Германия и Европа изостават в космоса спрямо Китай и САЩ, посочи Ройтерс Дирк Хоке, директорът, отговарящ за отбраната и космоса във френско-германската аерокосмическа група Airbus. "Намираме се в изключително важен момент да гарантираме, че оставаме в челните редици," допълни той.

Германия е двигателят на европейската икономика и четвъртата по големина икономика в света. Страната обаче се нарежда на седмо място по бюджет за космическа дейност през 2018 година с 1,1 милиарда долара, което е малко над половината сума, заделяна от Франция, според предварителните данни на парижката компания за проучвания Euroconsult.

Цифрата, като се изключат вноските по паневропейските програми, е съвсем малка спрямо заделяната от САЩ, които засега са водят по бюджет за тази сфера с близо 40 милиарда долара.

По ирония на съдбата американските космически амбиции могат да предложат спасение.

Хоке каза, че новата лунна програма Gateway, подкрепяна от американската космическа агенция НАСА, е предложила възможност на Германия и други в Европа да се стремят към ключова роля на пазара.

Според мен е изключително важно, че участваме като равноправни партньори и това ни ентусиазира да разработваме и изграждаме технологии за такава станция, каза той.

Програмата предвижда проектирането и разработването на малък космически кораб, който ще кръжи около Луната и ще служи като временен дом на космонавтите и като база за работа на лунната повърхност, а по-късно и за мисии до Марс. НАСА искаше да приключи изграждането на Gateway до 2026 година, но Вашингтон сега се стреми да изпрати отново хора на Луната до 2024 година, което може да ускори графика.

Още преди това Германия се сблъсква с изтичане на мозъци, тъй като компаниите по света търсят начини как да извлекат полезни изкопаеми от астероидите и вода от Луната през следващото десетилетие.

Някои компании вече обмислят да се преместят в Люксембург, който зае водеща позиция в сектора в Европа, като прие закони да ограничаване на задълженията и облекчаване на рестрикциите в добива на полезни изкопаеми. Освен това създаде инвестиционен фонд за проекти на стойност 100 милиона евро (112 милиона долара).

"Това е световен пазар. Имаме си клиенти и ще ги запазим, дори ако трябва да управляваме компанията от друго място," каза Валтер Балхаймер, главен изпълнителен директор на германския стартъп за малки сателити Orbital Systems, чиято централа е в Берлин.

"Германия е изпреварена отдавна, каза той. Но не е прекалено късно, ако са достатъчно смели и приемат ясна политика за Космоса (...) тогава все още ще можем да си вземем парчето от тортата, което би трябвало да имаме като водещ износител," допълни Балхаймер.

Двама други ръководители на малки космически компании казаха пред Ройтерс, че обмислят да напуснат страната.

Базов закон за космоса

Германия обаче не бездейства.

Отговарящият за космическите въпроси в германското икономическо министерство Ярцомбек работи с асоциации от сектора, компании и други експерти, за да бъдат изготвени космическите закони, които планира да внесе в парламента след септември.

"Стремим се към един компактен, основен закон, който е отворен към бъдещето," каза говорителка на Ярцомбек и на министерството на икономиката.
"Националният закон за космоса трябва да бъде съсредоточен преди всичко върху стимули и да даде възможност на германската космическа индустрия да играе по-голяма роля в случващото се в световен мащаб," допълни тя.

Берлин също така настоява ООН да определи стандарти за добива на полезни изкопаеми на Луната, астероидите и другите обекти в космоса.

САЩ приеха през 2015 година закон, който насърчава частните компании да развиват минна дейност отвъд Земята, а също така дава на фирмите си правото да претендират за ресурсите, които един ден биха могли да добиват от небесни тела.

Ярцомбек помогна да бъдат осигурени още 269 милиона евро в планираното финансиране за Европейската космическа агенция (ЕКА) за периода 2020-2023 година. Не се очаква обаче общото германско финансиране за космически проекти, включващо националните програми и програмите на ЕКА, да се повиши през този период. За 2019 година то е намалено до 1,57 милиарда евро.

ЕКА, която има 18 членове, отговаря за сътрудничеството в космическите проучвания, но отделните страни имат свои проучвания и интереси, финансирани извън бюджета на ЕКА.

Матиас Вахтер, аерокосмически експерт към Федерацията на германската индустрия, каза, че напредъкът в космическия сектор е от решаващо значение за бъдещите технологии като безпилотните автомобили.

"Германия изостава", каза той.

Плановете за разходи ще трябва да преодолеят нарастващия бюджетен натиск и икономическото забавяне. Германия отчита икономически растеж вече 10 години, но миналата година се размина на косъм с рецесията.

Високопоставени представители на Deutsche Bank, Munich Re и други компании се срещнаха в Берлин миналия месец, за да потърсят начини за финансиране и осигуряване на нови космически проекти.

Един от проблемите е консервативният подход на Германия в инвестирането и финансирането, когато предприемачите търсят капитал, казва Себастиан Щраубе, главен изпълнителен директор на компанията Interstellar Ventures.

Щраубе прави инвестиционен фонд на стойност 100 милиона евро, който ще финансира проекти. Той работи и с компании като железопътния оператор Deutsche Bahn, за да ги насърчи да подкрепят нови компании, които правят приложения, като се възползват от по-големия достъп до космоса чрез сателити в ниска околоземна орбита.

Битката SpaceX

Марко Фукс, главен изпълнителен директор на OHB, казва, че Германия се нуждае от по-голямо увеличение на националното космическо финансиране, за да покрива разходите за новаторски разработки на фона на все по-голямата конкуренция в света.

Компанията изпълни с Китай търговска мисия, която бе с частно финансиране, за извеждане в орбита около Луната през 2014 година, а тази година работи с Israel Aerospace Industries, за да предложи търговски доставки на товари до повърхността на Луната за ЕКА.

OHB е ключов играч в битката между новата европейска ракета-носител Ariane 6 и Falcon 9 на компанията на Илон Мъск SpaceX за пускането на първия от двата нови шпионски сателита на OHB, наречен Георг, за германската служба за външно разузнаване през 2022 година.

Договорът, който е на стойност десетки милиони долари, привлича политическото внимание, след като SpaceX и Ariane си размениха нападки за достъпа съответно до европейския и американския пазар, което може да е предзнаменование за трансатлантически търговски спор през идните години.

OHB и германското правителство се очаква да изберат победителя до края на 2020 година, като Фукс каза, че решението ще се основава на много фактори, включително пусковите дати и наличния бюджет.

"В крайна сметка винаги е въпрос на цена или на политическо решение," каза той.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


62
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
44
0
 
1
 
! Отговори
Велика Франция преди 4 години
Водещата страна в космологията в ЕС е Франция, която е и единствената членка на съюза, притежаваща собствен полигон! Освен това е на трето място по брой на спътници в света! Така че швaбите да пият една студена вода! Ще настигнат водещите космически нации ама на кукoво лято! Космологията не е като да сглобяваш перални и прехвалени коли, които се развалят за месеци! Vive la France!
43
0
 
0
 
! Отговори
V преди 4 години
Ето как ги виждам аз нещата.Тази концепция е остаряла и е за еднократна употреба.Ако искат да използват нея трябва да направят 8 ускорителя на тръбна основа за по лесно и бързо производство.А 4двигателя на водород ,а не на керосин да служат за управление.Налягането в твърдогоривните ускорители ще е огромно,затова те трябва да участват в укрепването на конструкцията .А на земята да се връща другата много по скъпа част.Керосина са водородни съединения.Водород+*** които са много тежки и ненужни
42
1
 
0
 
! Отговори
Факт! преди 4 години
Е как да има колко мъже тоест момчета между 17 и 21 години избиха немчугите две световби войни по окопите.Тея младежи не са имали поколения откъде да дойдат тия учени.Америка е била винаги над 250млн души а Китай са над милярд идват индииците корейците и тн.Европа е умряла някъде към 1918-44
41
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Европа е изостанала много технологично и икономически от САЩ и Китай, за военно да не говорим. В Европа наука няма, само спорадични иновации, нищо общо със ситуацията от преди век. За да експлоатираш ресурси от космически тела, ти трябват много технологии, най-вече разработване на нов тип двигател и въобще космически кораб.
40
0
 
2
 
! Отговори
???? преди 4 години
Продавам 10 декара комари на река дунав както и 300 кубика нищо на марс.
39
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До КрайИ какво точно им дава Русия? :)))))
38
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Фашаги, след ВСВ рашастана и САЩ ви ограбиха ракетните технологии които виждаме днес. Бяхте на колене но за има-няма 50тина години сте пак първи. Оставихте една сбръчкана мър ша да ви изравни със земята и да ви натресе тъмни хрантутници с ***, всите доктори, адвокати, учители и инженери.След години и години извън сцената на космическите технологии, сега чакайте Хасан, Меймед и Амир да ви дръпнат напред.НЕЩАСТНИЦИ!
37
8
 
6
 
! Отговори
Факт! преди 4 години
Германия няма техническият и работният потенциал електричка да направи камо ли ракета.Та те космодрум нямат няма откъде да я изстрелят германия е 300к кв км една плюнка по-малка от Швеция и Норвегия.Немският мит бе създаден от американците за да борят комунизма.Комунизма умря и сега немците отиват на бунището на историята като държавата съсипала Европа демографски.
36
8
 
6
 
! Отговори
Край преди 4 години
За пръв път съм склонен да се съглася с Факта. Германците ако не разберат че само съюз с Русия ги прави независими просто са обречени да останат място са туризъм - добра бира и катедрали.
35
8
 
4
 
! Отговори
Факт! преди 4 години
Е как германия не се е биела с цял свят като е била заграбила половин европа.Полша е била изцяло прусия плюс Украйна и тн.Сега вече ги няма тия територии плюс откраднатите Елзас и Лотарингия пълни с полезни изкопаеми.Сега си е истинската германия без крадени земи и я виждаме къде е една плю.ка!
34
7
 
5
 
! Отговори
Край преди 4 години
Държава без ядрено оръжие е несуверенна държава. Питайте дебеличкия оризар от Сев. Корея. щото Кадафи и Саддам няма как да ги питате.Сега пък искали космоса - ракета tdi няма.
33
9
 
3
 
! Отговори
Факт! преди 4 години
А бе наеш ли колко ме *** за фон Браун.Първата ракета с течно гориво е на американеца Готард и фон Браун я краде от него цялата Фау2 програма е открадната от американците.Та ние сме 2019 и всички ракети на Европа се правят от французите кви германци къв фон Браун българопитеците живеят в 1934-та пълни откачалки затова и от тая територия нищо не става.
32
10
 
4
 
! Отговори
Край преди 4 години
Да разбирам ли че гледате немски телевизори или имате немски смартфони и компютри!?!Европа вече не е бизнесцентъра на света. И това е защото Германия не е това което беше. Преди 70г. този народ се биеше с цел свят и го побеждаваше а сега си тъне в сито охолство. мерцедес отива при нокия. Ел. колите няма да се правят тук.Ако Аскера реши да си напои камилите в Дунав при Виена - Бундесфера не може да го спре. Това са реалностите драги ми смехурковци.
31
11
 
6
 
! Отговори
Факт! преди 4 години
И как тия губещи ще имат ядрено оръжие да не гояорим че са с психични отклонения и на два пъти запалиха Европа какво ядрено оръжие ти луд ли си.Загубиха и двете войни ядрено оръжие.Те да се радват че изобщо имат държава.
30
12
 
6
 
! Отговори
Край преди 4 години
Германия "ИСКА". И кой я бръсне тази държава. Тя не е суверенна. Окупирана е от САЩ и не и е разрешено да има армия, да има ядрено оръжие. Високите технологии са и забранени. Политическата и система е направена от Съюзниците така че вече никога да няма лидер а чиновници меркели. Света се промени - до 20г. мерцедес бмв и ауди ще са ретро автомобили. Германия не може да произведе телевизор, климатик, смарфон, самолет.Ако немците не се разберат с руснаците ще останат място за туризъм.
29
8
 
6
 
! Отговори
не може да бъде! преди 4 години
На Германия сега ще и бъде доста трудно да се намеси в този пазар.Винаги съм се питал,защо му е трябвало на Хитлер да напада СССР.Той може да е бил луд звяр,но по негово време германците са бил много по-напред от САЩ в техниката,да не говорим за СССР.Заради поражението Германия е загубила такива хора като Вернер и Магнус фон Брун,Хелмут Грьотруп,Клаус Ридел,Валтер Тил,Ханс Камлер,В.Дорнбергер и много други.Без фон Браун САЩ никога нямаше да стигнат до луната-даже сега имат проблем с двигателите!
28
4
 
13
 
! Отговори
Калеко Алеко преди 4 години
Германия е достатъчно напреднала технологично и икономически, за да вземе парче от каквото си поиска, а и едни други космически нации още щурмуват Космоса с прототипите на Фау 2, така че е крайно време някой да им покаже и нещо по-ново ... !!!
27
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Е сга вече с новопристигналите инжинери, атомни физизи, доктори , химици лаборанти Гермсния ще скочи в кодмоса ама ше ребва и джамия да направат у космипеския корсб , че те се молвт постовнно.
26
5
 
6
 
! Отговори
опетков преди 4 години
До Факт! Глупостта, която си издрънкал, говори за нивото на интелекта ти. Космическите технологии и на САЩ и на СССР са създадени от пленени или отвлечени немски инженери след ВСВ. Около 5000 са работили с гения Вернер фон Браун, а незнайни десетки хиляди инженери и техници в концлагерите на Сталин, за да се фукат и двете държави с космическите си достижения. Американците поне официално признават техните заслуги.
25
5
 
6
 
! Отговори
ESA преди 4 години
WV търси полигон на бълканите за новата дизелова летяща чиния, щото много пуши при излитане.