БДЖ иска да си купи 10 шинобуса – за по-малко натоварените линии

Не е рентабилно по някои линии да се движат мотриси или композиции
10 сеп 2019 09:55,
5
БДЖ иска да си купи 10 шинобуса – за по-малко натоварените линии
Тези мотриси също се нуждаят от ремонт. Снимка: Булфото, архив

БДЖ иска да си купи 10 автобуса на релси - така наречените шинобуси. Те са по-леки мотриси, имат конструкция на автобус и са предпочитани при не до там натоварени трасета, обясни изпълнителният директор на холдинга Никола Василев.

Подобна идея, но за 30 шинобуса за 120 млн. лв., имаше през 2013 г. и тя предизвика вълнения след железничарите. Очакваше се поръчката да бъде обявена до края на годината, а първите автобуси на релси да бъдат доставени през 2014 г.

Тези жп автобуси не са познати на българските пътници, сегашните са нещо като “xибpид” мeждy aвтoбycи и мoтpиcи. Икономични са, леки са, водят се лек жп транспорт, което ги прави и недотам надеждни. По-късно железопътните автобуси са се развили в по-големи размери, с характеристики, подобни на външен вид на лек вагон.

Проектирани са специално за малко използвани железопътни линии. Има ги в Германия, Италия, Франция, Обединеното кралство, Швеция, пише "24часа".

В Германия този тип автомобил върху релси е разработен през 30-те години, за да задоволи нуждата от евтин железопътен автобус. Строен е по стандартни спецификации на германския “Райхсбан”, предшественика на “Дойче бан”, за да отговори на търсенето на рентабилни услуги по леко натоварени железопътни линии.

Редица сериозни произшествия в Германия в края на 70-те години на миналия век, включително с железопътни автобуси, са довели до разработването на по-големи и по-стабилно проектирани дизелови релсови вагони.

В Чехия и Словакия железопътните автобуси се използват по по-слабо натоварените селски линии.

Днес експерти у нас казват, че жп автобусите не са любимите машини на големите жп превозвачи, но се използват от по-малки компании.

Един такъв автобус на релси струва към 1,5 млн. евро и вози 60-80 пътници.

Тези жп автобуси компаниите използват най-вече за градски и крайградски линии, много често е за връзка между град и летище.

Сегашната идея е БДЖ да пусне тези 10 автобуса на релси там, където с влак пътуват малко пътници и се губят сериозни пари, като се разкарват мотриси или локомотив със закачени на него вагони.

Компанията замисля да си поръча 10 и да ги пусне в Северозападна България, около Плевен и Лом, а на юг от Пловдив за Пещера, за Панагюрище, за Асеновград. Сега пътниците по тези линии се транспортират с влакове или с вехтите и раздрънкани мотриси, а в тях, особено в Северозапада, често се возят двама души.

“Да ги обезпечаваш влаковете с локомотив и два вагона, не е рентабилно”, казват експерти в компанията.

Намерението да се вкарат шинобуси се развива паралелно с ремонта на мотрисите “Дезиро” на “Сименс”.

Компанията иска да изтегли старите електрички през Искърското дефиле, които пътуват до Лом, Брусарци, Берковица и да ги замени с шинобуси или с мотриси.

За да е успешно това намерение, обаче трябва да се направят ремонтите на мотрисите “Дезиро”.

Поръчката за ремонта и обслужването на немските мотриси е от 2017 г., новото ръководство реши да я продължи. Тя е за петгодишна поддръжка на 22 дизелови и на 24 електрически мотриси, а прогнозната стойност е 137 млн. лв. без ДДС.

Предстоят преговори с двете компании, които са подали оферти - румънското поделение на френската компания “Алстом” и унгарската дъщерна компания на “Щадлер” - Швейцария.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


5
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
0
 
1
 
! Отговори
до 3*ти преди 4 години
А ти наясно ли си колко струва един нов автобус?Това че сме бедни не означава че хората трябва да си съобразяват цените с най-бедната държава в Европа.- за справка виж цените на хранителните стоки тук и в Германия.
2
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
1,5 милиона за един автобус на релси!? То това не е ли кражба?
1
3
 
8
 
! Отговори
Ф.С.В. преди 4 години
По добре е БДЖ да купи истински автобуси -хахахахахахаха Имаме и НОВИНА- днес влакът Бургас София пристигна без НИКАКВО ЗАКЪСНЕНИЕ И БЕЗ ЗАПАЛЕН ЛОКОМОТИВ!!!