Децата на бъдещето - медалистите Деси и Дамян: Математиката изгражда характер!

Мотивацията трябва да е една от най-силните черти на образованието ни
Обновена: 8 сеп 2020 09:08 | 3 сеп 2020 15:55, Анисия Иванова

Снимка: Dnes.bg

Тази година СМГ изпрати пореден силен випуск от 12-класници. Днес ще ви разкажем за двама от тях - Десислава Илиева и Дамян Францов. Двамата са не само отлични математици, а и медалисти по химия и биология от международни олимпиади. Тяхното образование продължава в Англия.

Средният успех, с който завършва този випуск, е "скандално висок” - 5.95, по думите на директора на Антоан Тонев. Тази година са завършили 165 деца, което означава, че всички те са отличници.

"Да, ние изпратихме един много силен випуск, не само математици, а и силни ученици по други предмети – физика, химия, биология. Но всичко тръгва от математиката, а след това те намират своята ниша”, обобщава директорът.  Една от хубавите черти на СМГ е, че децата се мотивират едно от друго. Мотивацията трябва да е една от най-силните черти на образованието ни, допълва Илиана Цветкова, преподавател по математика.

"Мотивация и упоритост определят доколко ще бъдеш успешен. Когато средата е конкурентна, тя изкарва от тебе най-доброто и това е една от най-силните черти на училището. Има силни и добри гимназии, но я няма средната част в образованието, която да даде добра подготовка”, анализира директорът.

Тази година на ДЗИ имаше едно изключително представяне - четири шестици от четири матури, а постижението е на Десислава Илиева от СМГ. За нея гимназията е повече от училище – тя е общност, свобода, подкрепа.

"В началото тук е трудно, защото си свикнал на друго натоварване, по математика има доста домашни”, спомня си тя. "Да, когато си малък, в СМГ е трудно, а като си голям пишеш чуждите домашни”, смее се и намеква за изминалото онлайн обучение.

"После става все по-лесно и по-хубаво – обвързваш се с общността, припознаваш СМГ като твое училище. Когато дойдох да уча в гимназията, не започнах с амбиции, родителите ми не са твърде амбициозни за развитието ми, но тръгнах по състезания. Първите години ходих на школи по математика, ей така – за забавление, да се развивам, за да открия какво ми е интересно. И когато откриеш какво ти е интересно, работиш усилено, ставаш добър и разбираш, че можеш повече и повече…При мен това беше пътят”, разказва тя.

А СМГ ѝ дава много свобода и подкрепа в това, което прави, защото има състезатели по различни предмети и всички учители проявяват разбиране, подкрепят, насърчават.

Гимназията изгради в характера ми постоянство, трудолюбие, всеки ден да имаш математика ти дава търпимост, оценява тя. Според нея без математика няма как да се развиваш в другите науки, езиците, погледа към света, логическото мислене.

След множество състезания, на които се явява, Деси открива, че нейното нещо е биологията и химията. Миналата година се явява на Международната олимпиада и се връща със сребро. На всички състезания отива с нагласа да се забавлява.

"Тези, които бяха там на всяка цена да спечелят медал, бяха единици, те не изграждат приятелства, не се радват на задачите или на състезанието”, спомня си тя.

"Човек сам определя пътя си – къде и как ще отиде. На олимпиадата не чувствах натиск от никого да постигна огромен успех, а се забавлявах и се получи добре”, казва още тя.

И тъй като мечтата ѝ е да продължи с двата предмета, за по-сигурно решава да се яви на четири матури, а резултатът й е – четири пълни шестици.

"Мина българският, математиката беше втора от задължителните – и на нея се явих, после химията. Остана биологията за четвърти пореден ден и малко се замислих, ама си казах: "Айде, вече всички знаят, че съм момичето с четирите матури”. Подготовката за олимпиади е на много по-високо ниво от това, което е нужно за матурите, и не беше трудно да изкарам отличните оценки. Повече работих по български”, признава Десислава.

Тази есен тя заминава за Манчестър, където ще учи биохимия.

Много иска да се върне в България, а опциите ѝ ще са БАН, затова се надява след 5-6 години нещата за "правене на наука" там да са по-добри.

Последната ѝ страст са планините, запалила се по красотите им тази година. "Минах маршрута Ком – Емине. Това лято го прекарах по планините, ходя и на плуване, опитвам се да спортувам, да не е само учене", споделя още тя.

Дамян също е донесъл на страната ни много медали и призови места - участвал е в Международната олимпиада по химия, откъдето има сребро и бронз две поредни години, както и в Международната Менделеевска олимпиада, откъдето се връща с бронзов и три сребърни медала. Освен тях има сребро и злато от Олимпиадата на Мегаполисите в Москва. А на национално ниво гимназистът винаги е в челната тройка.

Неговият път оттук нататък е към Оксфорд, където ще продължи с химия, и също като Деси иска да прави наука.

"Нямам планове какво точно ще работя и дали ще се върна в България”, признава Дамян. У нас все още е трудно да се занимаваш с наука и най-вероятно това ще е причина, да остане зад граница.

По време на карантината освен любимата химия, тренирал. "И тъй като имах време, открих, че ми е забавно да готвя, има общи неща, защото и при химията бъркаш, запалих се да редя и кубчето на Рубик”, изброява той.

Един от ключовете за успеха им е постоянството, признават двамата.

Дамян работи през цялата година, за да "поддържа форма”, а Десислава преди състезание прави равносметка за слабите места в подготовката си и акцентира там. Подготовката ни не е количествена, по-скоро е качествена, допълват медалистите.

България има нужда от млади, образовани учени, които да се върнат тук и да увлекат други след себе си, убеден е  директорът Антоан Тонев.

"Трябва да има млади хора у нас, качествени, които да дърпат напред, защото науката и образованието са фундамент на всяко общество. Бизнесът и парите отиват там, където има наука", допълва той.

Поредните мигранти, които ще се занимават с реални неща в чужбина. Успех им пожелавам, тук няма да имат същите възможности.

от наблюдение преди 3 години
тия стават най-големите и послушни р0бе, един такъв не развива успешен бизнес, цял живот работят за истинските шефове, дето на техните години не са си губили времето с безсмислени неща! ако не са истинските предприемачи, тия умират от глад и мизерия - директно!!

f преди 3 години
сащ са изцяло нелегални, гугълът краде логиката на търсене от умните глави на бг, за тоталните тъппанари които не могат да мислят, а такива ги има много, крадат цялата държавахоливуд е кървав и нелегалензащо обиждат неггрите с расистките си скандали, при положение че американците са подчовечната раса на май-му-няците и муйняците, а неггрите са слонове и излезли от муйна.

Ямболски цървул преди 3 години
Браво на децата.Ама едно време при "комунизма" бълвахме такива гении всеки ден.

До Ко?Не! 11 преди 3 години
Опитвам се да ви кажа, че фактите имат значение, когато се анализират и прилагат в заобикалящата ни среда за да подпомогнем собственото си и на другите добруване и просперитет. Надявам се, не сте паднали толкова ниско да смятате, че това се дължи на еволюционни причини, защото дори елементарната логика подсказва, че това не е така, тъй като математиката съществува от около 3000 години.

реалнафантазия преди 3 години
Нито съм жена, нито подкрепям феминизма в сегашната му форма. Но представете си, ако жените имаха същите права през вековете и можеха да учат наравно с мъжете, не губим ли по този начин техният потенциал? Нейл деГрас Тайсън беше задал подобен въпрос преди време. :)

До ДаскалУчилищната математика е до механични умения - като почнеш от операции с дроби, през квадратни уравнения, Евклидова геометрия, тригонометрични преобразувания, логаритмични/степенни уравнения. Просто научаваш някаква база от трансформации, алгоритмични стъпки и теореми и решаваш задачи като робот, без да осъзнаваш какво стои зад тези абстракции. Сериозната математика е друго нещо, но тя се отдава на много малко хора и там е много трудно да измислиш нещо ново.

Ларс Донован преди 3 години
ГЕРБ ще доведат България до така бленуваното светло бъдеще и ще ни избавят от демоните на комунизма, все още надвиснали над народа, но вече отдалечаващи се и все по-безсилни.

Простестър преди 3 години
Ако не викат срещу Герб, изобщо не ми ги хвалете !

Средният успех, с който завършва този випуск, е "скандално висок - 5.95, по думите на директора на Антоан Тонев. Тази година са завършили 165 деца, което означава, че всички те са отличници.---------------------------------------------------------------------------Интересен изказ и надуване от страна на директор на елитно учебно заведение. Дано оценките да съответстват на реалността.

реалнафантазия преди 3 години
До 16,Само, че технологичните революции са дали много повече на света, от която и да е революция на масите. Гениите са тези които движат светът напред. :)

Ко? Не! до 12 преди 3 години
Налазваме във води, в които е твърде опасно да цамбуркаме безгрижно. Предвид етническия произход на Еми Ньотер и практичката липса на достоверност за нейните "открития". Но, дори да метнем великодушно с ръка .... и какво от това? За 6 000 години документирана история на човечеството, изтипосваме една, единствена жена на барикадата? Ама, моля Ви !

Имам един въпрос от чисто любопитство - олимпиадите по химия и биология на същия принцип ли са като тези по математика, където голяма част от участниците получават медали?А също така на всяко международно състезание ли нашите медии му казват "олимпиада", за повече престиж и тежест?

Среден успех 5.95?!? Кой е този калпазанин, който е завършил с петица за срока? Децата на бъдещето не са тези от няколкото "елитни" гимназии, които след това ще емигрират, а масовата продукция на МОН, дето трите имена не могат да си напишат без грешка и имат обща култура на чалга ***.

Даскал преди 3 години
Математиката е механична тексто-обработка. Това го е разбрал още Давид Хилберт, и е известно отдавна на математиците. А после един младеж - Курт Гьодел е доказал, че тази текстообработка е изключително ограничена, но това е с което разполагат хората. И как може една механична ограничена тексто-обработка да изгражда такова сложно нещо като човешки характер. Характер при ученика се изгражда с пръчка и дисциплина, а не с тексто-обработка. Боят изгражда, с бой се изгражда характер.

f преди 3 години
Тука някой умен да се изкаже какви са неггрите и защо им викат отделна раса? Доколкото виждам, неггрите имат слонски гени, а слонът е близо до май-муна-та но излязло от май-му-на, има ли американска раса от май-му-ни, в една раса има ли ги всякакви?

Оооставкаа ! преди 3 години
Ако не подкрепят протестите, да не ги допускат до никакви турнири !

"Не съществува фундаментално математическо откритие в историята на човечеството създадено от жена."Еми Ньотер е жена с доста фундаментални математически открития.

Ко? Не! до 9 преди 3 години
Напротив драги съкоментиращ. Факта си е факт. "Пар екселенс" е че не означавал нищо! То е малко като да кажеш, че аксиомата в математиката не означава нищо ?!?! А чисто еволюционно, има сума обяснения защо е така.

Веднага да ги изгоним завинаги от страната. Тука застрашават стабилността на Бойко. Тука трябва да останат само прости полицаи и протестиращи да се млатят с павета. Иначе ще се счупи държавата.