Как се стига до "шринкфлация" – цената същата, грамажът намален

Правят ли компаниите по света повече пари покрай инфлацията?
16 юни 2022 08:47, Елка Василева
75
Как се стига до "шринкфлация" – цената същата, грамажът намален
Снимка: архив, БГНЕС

Да ви е правило впечатление, че в някои заведения салатите, порциите и десертите започват да се смаляват, но цените като цяло се запазват? Или че пакетчетата ядки все по-често не са по 100, а по 90, 85 или 80 грама? А у нас вече отдавна свикнахме, че самунът хляб не е 1 кг, кофичката кисело мляко е от 400 или 450 грама, а когато е 500 получаваме "бонус".

Някои го забелязват, други не, но това явление е факт. Особено във време на висока инфлация. Нарича се "шринкфлация" и изобщо не е ново, а се появява периодически във времена на криза, когато компаниите трябва да се борят с високите цени на суровини, транспорт и труд и естествено прехвърлят тежестта върху потребителите.

Още по темата
Създаден от британската икономистка Пипа Малмгрен, терминът описва ситуация, при която производителите намаляват качеството или количеството на даден продукт, за да запазят цената му, като се надяват, че потребителите ще продължат да го купуват, тъй като са свикнали с него.

А сега навсякъде по света е време на мащабна "шринкфлация", подхранвана от глобалната инфлация, която се оценява на 7 на сто през май, според Асошиейтед прес, която цитира "Стандарт енд Пуърс Глоубъл" (S&P Global).

В САЩ например малката кутийка с кърпички "Клийнекс" (Kleenex) вече съдържа 60 броя, а допреди няколко месеца те са били 65. Плодовите млекца "Чобани флипс" (Chobani Flips) пък са се свили от 150 на 130 грама.

Във Великобритания "Нестле" (Nestle) намали пакетчетата кафе "Азера американо" от 100 на 90 грама, а в Индия популярният сапун "Вим" спадна от 155 на 135 грама.

"Шринкфлацията идва на вълни. В момента сме на гребена заради високата инфлация", казва Едгар Дуорски, адвокат и бивш помощник главен прокурор на щата Масачузетс, който от десетилетия документира примери за "шринкфлация" на сайта "Кънсюмър уърлд" (Consumer World).

По думите му сегашната вълна е започнала още миналата есен, когато той забелязал, че пакетите зърнени храни започнали постепенно да се смаляват. Дуорски посочва стотици примери за намалени количества при запазени цени. Тоалетната хартия "Котонел ултра клийн кеър" например е намаляла от 340 на 312 листа, а кутийката кафе "Фолджърс" е спаднала от 150 на 130 грама, макар и според производителя това количество все така да е достатъчно за 400 чаши.

Според Дуорски "шринкфлацията" е удобен инструмент за производителите, които са сигурни, че потребителите ще забележат повишаването на цените, но повечето няма да обърнат внимание на намалените количества. Фирмите освен това си служат и с друг трик - маркират по-малките пакети с ярки нови етикети, които привличат очите на купувачите.

Точно това направи "Пепси" (Pepsi) с пакетите чипс "Фритос скупс", които не само намаляха от 500 на 450 грама, а и поскъпнаха, но за сметка на това опаковката им стана по-мамеща и привлекателна.

"Пепси" отказва коментар за "Фритос", но признава, че постепенно заменя бутилките "Гаторада" от 950 милилитра с такива от 820 милилитра и същевременно повишава цената. Компанията твърди, че промяната е подготвяна отдавна и няма връзка със сегашната криза.
Някъде фирмите са по-директни и оповестяват промените. В Япония например производителят на снаксове "Калби" (Calbee) обяви през май, че намалява пакетите с 10 на сто и вдига цената им с толкова заради поскъпването на суровините. През януари веригата "Доминос пица" (Domino's Pizza) обяви, че кутийките пилешки крилца се свиват от 10 на 8 броя, но цената се запазва. Подобни примери обаче не са много.

Още по-малко са обратните примери. Когато инфлацията спадне, конкуренцията може да накара производителите да намалят цените или да върнат по-големите пакети. Но според Дуорски, когато количеството на един продукт веднъж намалее, то си остава такова дори и след промяна на ситуацията в положителна посока. "Рядко може да видим някоя опаковка да си върне предишния обем", казва той.

Според Хитендра Чатурведи от бизнес колежа на Аризонския държавен университет без съмнение много компании изпитват проблеми с работната ръка и високите цени на суровините. Но в някои случаи печалбите им растат експоненциално, а това е обезпокоително.

Той дава за пример "Монделийз интернешънъл" (Mondelez International), които през пролетта понесоха сериозни критики за намаляването на размера на популярния шоколад "Кедбъри", без да намалят цената му. Печалбата на фирмата през 2021 г. се покачи с 21 на сто, но през първата четвърт на настоящата все пак спадна с 15 процента.

В същото това време печалбата на "Пепси" нарасна с 11 на сто през 2021 г. и със 128 на сто през първото тримесечие на 2022 г. "Не казвам, че става дума за печалбарство, но силно мирише на такова", посочва Чатурведи. "Дали пък те не използват проблемите с доставките и предлагането, за да направят повече пари?"

Без съмнение "шринкфлацията" има и такава цел. Затова четете внимателно етикетите. И най-вече колко точно съдържат пакетите и бутилките.
/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
65
0
 
1
 
! Отговори
паралелепипед преди 1 година
Е, аре ся! Като че ли не си спомняте малограмажните порции, малограмажните кюфтаци, мало"грамажното" кааве и прочее простотии в България.
64
1
 
1
 
! Отговори
Николов преди 1 година
Какво виждам когато пазарувам, хората се презапасяват и после изхвърлят, явно окото на българина е още гладно, жадно, малко му е, после парите не му стигат. Когато стартираха така наречената пандемия, пред мен пазаруват стекове олио, аз си взимам 1 бутилка. Сякаш виждам роботи хора без да мислят обикалят и харчат, все пак на илюминатите им трябват точно такива Роботи-подчинение.
63
0
 
1
 
! Отговори
Николов преди 1 година
Това се забелязва и по други неща, кафето за България 220 грама, в Италия 250 грама, дори цената е много по ниска. Сякаш в България живеят мазохисти, хора без самочувствие за такива.
62
0
 
1
 
! Отговори
Чудомир преди 1 година
Кавото и да кажете каквото и да напишете народа е консуматор!Ето в центъра на Бургас 10лв.малката ракия,3 лв айрянът и 15 лв сафрида 100 гр. ама народ народ няма де едно яице да пуснеш и едно свободно място да седнеш!Авера по голям чорбаджия от мене с цех и така нататъче бивш гербаджия 300 лв оставя сметка/а аз търговец за 50 лв. ме боли/ и ми дума аз братче не обичам да давам пари та ако може като ходиш в Турция да ми донесеш от еди къде си такъв мотор та да не плащам за разходи!Ех чуден свят!
61
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пак за Армагедон си мечтаете! Аз не съм видял ударна инфлация освен в кварталните бакалии чийто бизнес модел е "аз познавам Васко значи му продавам щото го мързи да ходи надалече". В големите вериги с ясна структура и голям оборот не виждам съществен проблем, има известна инфлация, но тя се компенсира с промоционални оферти. В ресторанти и кръчми също не е Армагедон, всичко продължава да е пълно. Вие къде точно живеете и какво правите та гладувате?!?!?
60
0
 
2
 
! Отговори
хм преди 1 година
Дори да иамте фин.възможности, ограничете малко покупките.Едно средно богато семейство,изхвърля поне 20% от храната,която купува у дома. Дори само това да планирате, пак без да ви пострада потреблението, ще намалите значително търсенето. 1-2 месеца слабо търсене,значи пълни складове със стока,която се разваля.Веднага почват промоциите и цените падат. Няма как цените да не скочат заради ток и петрол, но у нас инфлацията е двойна, заради спекулата.Спекулативната част от инфлацията трябда да падне.
59
0
 
1
 
! Отговори
хм преди 1 година
Хора, в Япония знаете ли защо, дори и днес инфлацията е много ниска, едва 2,3%? Защото хората, въпреки, че имат много пари, не са склонни да харчат, ако им вдигат цената. Не става въпрос за възможности, те ги имат, а за принципи. Там ако се вдигне чувствително цената на даден продукт, търсенето му намалява драстично. Затова птоизводители и търговци до последно стискат и не вдигат цените. При нас се иска само за 1-2 месеца хората да се ограничат от покупки и ще видите какво ще стане. Ама няма
58
3
 
4
 
! Отговори
до тук ... преди 1 година
До Стар магазинерСлед този коментар - който не е запонат да види какъв е бил "просперитетът" по СОЦа и как "всички" са живели хубаво :)
57
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
То бива мързел ама чак пък да те мързи да отвориш речника да видиш как се превежда.... Досадни неграмотни журналисти.
56
5
 
2
 
! Отговори
До Стар магазинер преди 1 година
Ето това му е най-голямата болка на Българина, след 89-та, че не може вече да лъже по начина, по който го е правил, а него почват да го лъжат. Голяма хвалба, че си лъгал обикновените граждани и си крил стоката. Сигурно си станал милионер...В същото време обаче, Българина се възмущава, че политиците крадяли и лъжели. Е какви политици да излязат от лъжлив и крадлив народ? Малко ни е явно и сигурно си го заслужаваме.
55
1
 
0
 
! Отговори
Обективен преди 1 година
Аз съм с нормална фигура и си купувам фланелка XXXL - е не можах да я облека . Явно и от платовете икономисват.
54
0
 
1
 
! Отговори
шел преди 1 година
Извинете, един въпрос!-ДаКак Ви се отразява нарастващите цени на горивата? Инфлацията...-А, не знам... мен не ме касае.. Аз винаги си зареждам за 50 лв!
53
0
 
13
 
! Отговори
пияница мистик преди 1 година
Най-първо шринкфлацията започна, малко след демокрацията с киселото мляко. Винаги е било 0,500 грама, но някак си загадъчно стана на о,400. После навлезе ЛИДЛ и eвa майката на пейзажа с оферти за младо телешко от само 6 лева, а на опаковката пише, че е 400 грама. И то вече всичко останало е така. Някой да е виждал сирене в опаковка по килограм? Всичко е по 800 грама вече
52
1
 
7
 
! Отговори
GD преди 1 година
До 41 Най-глупавия народПлащаме си за шоуто което депутатите ежедневно ни предлагат . Но и то не е качествено- толкова си могат.
51
3
 
3
 
! Отговори
аналитик преди 1 година
Държавата ни се управлява от покуртителни старчески *** или наеркоманизираните им ко-***-лета с IQ по ниско от това на фекалниводи. Не всички нива са назначени тезинеграмотници.За разлика от нормалните държави в които имат специалисти навсякъде реагиращи адекватно лато в Израел,Лондон,САЩ и тн където почти не се усеща тежесттта на кризата и инфлацията е ограничена до едни смешни 8% то тук тези ур-уди в пенсионо предсмъртна възраст о..сират всичко до което се докоснат .Мордор.
50
1
 
13
 
! Отговори
Митакос преди 1 година
На мен ми е най-забавно как хората продължавата да купуват т. нар. "бяло българско саламурено сирене". В тази субстанция има най-малко 70% вода без следа от истинско мляко. Добавени са трансглутамин ензими, които пречат на храносмилането, но за сметка на това сиренето става механично по-зраво (изглежда твърдо) и поема повече вода. Разбира се, буците никога не се отцеждат и пресоват. Разбира се това е просто сравенително безвредна измама, но хидрогениранитe мазнини и палмово масло не са.
49
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
до 33 - А кога при социализма хората са ядели храна със вкус на джапанка .
48
3
 
18
 
! Отговори
Ужас преди 1 година
За мен брутален пример, не толкова важен, но показателен е новата глупост на Нестле - сладоледите Нули. 62гр!!! И това масово се продава по 3.70лв по магазините. Опаковката + клечката са не повече от 10ст. Да, има съхранение във фризер със скъп ток, разходи за доставки, заплати и т.н. Но 3.70 за 62гр... Преди години сладолед Бос беше 85-100гр. Грамажа е намалял с над 30%, а цената е x2-x3. Та така...
47
3
 
6
 
! Отговори
До Анонимен 48 преди 1 година
Не са виновни прокуратурата или спящите регулатори. Виновни са потребителите с тяхната липса на отговорно и адекватно поведение, които продължават да купуват, въпреки че производителите откровено им се подиграват.
46
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
30 - А СИГУРЕН ЛИ СИ ЧЕ ВЪВ ТУРЦИЯ ИМА ИНФЛАЦИЯ. И,,ДИ ДО ТАМ ИЗ ПАЗАРИТЕ. ВСЕКИ ПЕТЪК СЪМ ТАМ. НЕ МОГАТ ТЪРГОВЦИТЕ ДА ИЗКУПЯТ КОЛИЧЕСТВОТО СТОКА КОЕТО СЕ ПРОИЗВЕЖДА.ПЪЛНЯТ СЕ БУСОВЕТЕ И ВСЕ ИМА.