Тормозът в училище придобива сериозни размери

Психолози ще се борят с агресията в учебните заведения
6 ное 2012 08:24, Петя Славова
126
Тормозът в училище придобива сериозни размери
Снимка: Булфото

В училище задължително трябва да има психолог или педагогически съветник, който да се грижи за преодоляване на агресията сред учениците. Това заяви заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова, пише БТА. Тя обясни, че се предвижда проектозакон, в който тези експерти трябва да се грижат за социалните умения на учениците.

В проекта психологът се разграничава от педагогическия съветник. Все още не е посочено на колко ученици трябва да бъдат назначавани психолог и педагогически съветник, поясни Милена Дамянова. Това изискване ще се уточни в стандарта за регламентиране на дейността на педагогическите специалисти.

Дамянова подчерта, че част от училищните директори не оценяват важността на психолозите в учебните заведения. Те предпочитат да "спестяват" от тях, заради делегираните бюджети на училищата. Така обаче "се спестява от качеството на образованието", а съществен принос за успеха на учениците има общият климат в училището, обясни още заместник-министърът.

Учениците в училища с по-висока дисциплина и с добро администриране постигат по-добри резултати, коментира тя. Затова от миналата година училищата с ниски резултати са поставени "под наблюдение".

Дамянова риторично попита защо има проблем с дисциплината в клас и отговори, че много често учениците не са
мотивирани и една от причините е голямата дистанция, която има понякога между учител и ученик. "Учителят трябва да стои не "пред" и "зад" ученика, а "редом" с него, да бъде негов партньор при създаването на умението "как да се научим да учим".

При пътуването ми наскоро в Испания видях, че там има индивидуален подход, има неформално общуване между учители и ученици, но в същото време дистанцията между тях много добре се спазва, разказа заместник-министър Дамянова. Затова у нас е необходим психологът, защото той знае как може да се мотивира комуникацията и да се предразположат учениците да споделят проблемите си. В много училища у нас ми прави впечатление, че дори учителите не комуникират помежду си, сподели Дамянова. По думите й ефективността на образователните системи е непостижима без квалифицирани и мотивирани учители, без ентусиазирани ученици и разбира се, с подходящи учебни програми.

От миналата учебна година в българските училища се прилага документът, наречен "Механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище", каза Милена Дамянова. И обясни, че той има за цел да помогне на училищата да се справят с явлението "училищен тормоз", като се разграничат понятието "насилие" и "тормоз". Физическото насилие в училище се изразява в "причиняването на телесна повреда, включително в причиняване на болка или страдание, без разстройство на здравето", се посочва в документа, изпратен до всички български училища.

Под психическо насилие се разбират "всички действия, които могат да имат вредно въздействие върху психичното здраве и развитие на детето - като подценяване, подигравателно отношение, заплаха, дискриминация, отхвърляне или други форми на отрицателно отношение, както и неспособността на родителя, настойника и попечителя или на лицето, което полага грижи за детето, да му осигури подходяща подкрепяща среда".

Направени са изследвания в шест столични училища, които показват, че училищният тормоз е в сериозни размери - 27 процента от учениците са споделили, че търпят многократно насилие, а 10 процента - признават, че извършват насилие.

Механизмът за справяне с насилието в училище, като документ се прави за първи път, но той "стъпва" на проекти, които се изпълняват от 2008 г. в училища в София, коментира заместник-министърът. Тя добави, че това са изпробвани практики, които вече са дали положителни резултати. Дамянова каза, че МОМН на принципа на извадката, ще изиска от училищата да представят резултатите от анкети, с които се прави проучване на училищната среда и на училищната атмосфера, както и на рисковете, които съществуват в тях. Всяко училище ще трябва да си направи план за действие - за реакция при кризисни ситуации през учебната година, които да са съобразени с неговите проблеми. Тя добави, че ще се проверява също дали се изпълняват мерки за превенция на насилието, особено в училища, в които е имало такъв проблем.

Проблемът с агресията в училище не е само в България, съществува във всяка държава, но той не може да бъде решен "механично", коментира още заместник-образователният министър.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


126
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
66
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
И психолозите ,ще се борят и бият ,....заразени от подвигът ,на младите в образованието в Бг!
65
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
До до 109Контрол, контрол и съответстващи на нарушенията наказания. Да се вурне оценката за поведение и в по-горен клас да не може да се преминава с оценка <4. Диплома да се издава при оценка не по малка от 5. При ниски оценки да се спират стипендии и помощи за родителите
64
3
 
10
 
! Отговори
до 109 преди 11 години
Така мислят хоа,които няма и грам понятие от това,което се случва в образованието.И 10 бона заплата да ми дават,резултатите,които постигам с тия деца,ще са същите.Що не попитате учителите със стаж от кога запончаха проблемите>ще ви кажат конкретни години.И по социализма един шофьор с 8 клас взимаше повече от един учител.Трактовката,че на училтелите не им се работело,щото им били ниски заплатите,и от тамповсеместната неграмотност,е удобна на тези,от които зависи реформата в образованието.
63
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Контрол,контрол,контрол! И то родителски,а не на непознати хора! И умение да се разговаря с децата,да им се отделя време,да ги разбираш,не само обичаш,да ги уважаваш и подкрепяш,да им помогнеш,когато сгрешат,но не силово. И най-важното: да им даваш добър личен пример! Това е 100 пъти по-ценно отколкото да му купиш маркови маратонки,но такава ценностна система не се гради за три дни.Тя започва от раждането.
62
14
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Учителите, оправдавайки се с ниските си заплати, ходят с нежелание на работа. От там, скуката в часовете и трудния за усвояване материал,водят до насочване интереса на децата в други посоки. Едни се бият, други не учат и т.н.
61
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Да съживим почина на другаря Макаренко! Доказал се е през годините като ефективен.
60
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
ааа, сетих се!! до всяко гаменче - социален асистент! ето как хем ще им се помогне на "дечицата", хем ше се усвоят още едни пари, хем ще намалим безработицата! бинго!
59
4
 
10
 
! Отговори
36610 преди 11 години
Хич не давайте за пример как е в 'перфектната чужбина' ,защото точно в чужди държави има не един случай на дете, избило много съученици точно заради тормоз. Най-малкото гледайте "Class' . Филм по действителен случай. Така че хич не ми разправяйте кой се уведомявал и какво ставало. Защото за да ти гръмнат бушоноте и да избиеш сумати хора (деца), то трбява да си понесъл доста тормоз.
58
5
 
17
 
! Отговори
аз преди 11 години
В училище трябва да има по 2-3 макаренковци да набиват обръчите на полуидитчетата видеотени. А и на дъртие дето се пишат родители също трябва профилактично да им се тегли по един як пердах. Иначе оправия йок.
57
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
до 103все си е тормоз. само че при единия вид не виждаш пораженията. поне не веднага...
56
7
 
7
 
! Отговори
Терминатор преди 11 години
97, що? Ето, аз например - тормозеха ме, пък после ми светна, че с такива гаменчета има и правилен начин да се разбереш и започнах аз да ги тормозя. Всичко си имало чалъм, казват. Знаеш ли къф мир и спокойствие наставаше като набиех някое? Поне 2 месеца никой не смееше да се закача, камо ли да удари някого.
55
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
И едно време се тормозехме, но някак си по джентълменски - ако противника ревне или падне, боя спира. Сега се ритат докато се осакатят.
54
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Агресията почва още от детските ясли - детето ми непрекъснато е изпохапано от другарчетата си и *** свой ред също ги хапе. Никакви приказки не помагат.
53
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Нека се избиват тези недоносчета,гадни!!!
52
2
 
15
 
! Отговори
лупи преди 11 години
Училищата имат огромна нужда от психолози - за децата, и от психиатри за учителите.
51
9
 
8
 
! Отговори
МАЙКА преди 11 години
Когато моите деца "учиха" в държавно училище-положението беше трагично! Ходила съм в час по химия по молба на учетлката,за да може да си прдаде урока. Въпреки,че бяхме 2 възрастни ефекта беше нулев!Децата бяха мрачни,затворени и агресивни /за моите говоря/С огромни усилия ги записах в частни училища и сега ходят с усмивка-учат здраво и се чувстват добре.Не правя реклама,но сега съветвам всичките си приятели да НЕ записват децета си в държавно училище,ако искат да не загубят връзка с тях!
50
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Този проблем съм го изпитал и като родител, и като учител с 35г.практика. Като класен ръководител се стремях децата да ме имат за приятел, така по-лесно споделят неволите си. В чкл се събирахме винаги на седянка, аз в средата, те около мен. Всеки можеше да види в дневника оценки и забележки. Споделяха всичко-проблеми с учители, родители и бандюгите в училище, пласьори на наркотици и прочие негативи. Канех в часа замдир по учебната част и педсъветника. Като дежурени-също. Нямах големи проблеми.
49
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Това с униформите е хубаво, но пак сме си го направили по български - има една фирма с договори с всичките софийски училища, която прави униформите некачествени, но за сметка на това скъпи. Много тъпо! Пак се усвояват едни пари и не се върши работа..
48
1
 
21
 
! Отговори
до 45 преди 11 години
Подкрепям! Точно това е доброто решение - ако родителя го накараш да ходи 6 месеца всяка вечер на училище за родители, тогава много ще се замисли дали да остави разглезеното му гаменче да продължи да се прави на интересно, а той да ходи още 6 месеца на училище и бързичко ще намери начин да го превъзпита.
47
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
А как ще реагира класният ръководител зависи основно от досието на детето агресор - по един начин ако е едно от трите *** в паралелката, но по съвсем друг, ако е сина на господин....