Класна стая BG: Какви са днешните ученици?

Предизвикателствата пред учителите, ролята на родителите
25 юни 2015 09:00,
56
Класна стая BG: Какви са днешните ученици?
Снимка: архив, Булфото

Децата, които постъпват в българските училища днес са по-различни от тези, които обучавахме преди 10-15 години, разказа пред БТА Кина Котларска, учител по история и френски език с близо 30-годишен стаж.

Тя е автор на учебници и помагала за средното образование, носител на множество национални награди и отличия. Завършила е ВТУ "Св.Св. Кирил и Методий", специализирала е във Франция. В момента е директор на едно от най-големите училища във Велико Търново.

По нейно мнение учениците днес са изключително прагматични деца, които преценяват много точно усилията си. Те не са склонни да влагат повече усилия, отколкото са преценили за необходимо. Това, което може да мотивира днешните ученици е възможността да получат оценка, с която ще влязат в съответен университет или предпочитано училище.

“Съвременните ученици уважават учителския авторитет, но тяхното разбиране не е повлияно от възрастта на учителите. За тях най-авторитетни са учителите, които са добри специалисти по предмета, който преподават и които работят от душа и от сърце“, смята преподавателят.

Днешните деца са много чувствителни на тема справедливост и обичат стабилността

Днешните деца са много чувствителни на тема справедливост, затова ценят учителите, които не ги мерят с "еднакъв аршин". За учениците е важно да знаят, че при такъв учител ще получат оценката, която заслужават, без да бъдат категоризирани априорно, като слаби, средни или отличници. Децата обичат стабилността.Те не се противят на забраните, ако разбират защо те са необходими и ако тези забрани са константа, споделя опита си преподавателят.

"Няма лоши деца, има лоши възрастни", твърди Котларска.

Тя прогнозира, че за учителите сложните ситуации ще стават все повече и все по-трудни, затова според нея е важно в тази професия да влизат сърцати хора, които искат да я упражняват. Според нея две са причините за тази тенденция.

Родителите и учителите не са от двете страни на барикадата, а от едната

Родителите и учителите не са от двете страни на барикадата. Напротив те са от една страна, затова в училища, където родителите и учителите са съмишленици - проблемите се решават. Целта е детето да бъде добре обучено, добре възпитано и да му се дадат условията да развие максимума от своя капацитет, подчерта Котларска.

Липсата на внимание към детето в първите години се отразява зле на неговите резултати в първите класове на училището.

„До шест години в детето вече са заложени моралните ценности, поведенческите стереотипи, които формират матрицата, върху която то ще се развива. Нашата възможност за влияние е не повече от 30 процента“, допълни преподавателят.

На въпрос какво може да направят родителите и учителите за да може следващите генерации да формират общество без агресия и с повече доброта, тя отговори, че за радост, напоследък се наблюдава положителна тенденция.

„Родителите на децата, които сега са на възраст между 5 и 8 години гледат на нещата по-различно отколкото родителите, чийто деца в момента са на 15 години. Тази разлика е положителна“, смята Котларска.

Според нея тази генерация родители е наясно, че не всички материални капризи на децата трябва да бъдат удовлетворени, а е много по-важно детето да бъде емоционално задоволено. Това се случва, когато родителят има повече време да общува и съпреживява с детето. Родителите са загрижени за образованието на децата си и са готови да правят жертви в това отношение, каза тя.

Българските учители и ученици трябва да бъдат поощрявани и подкрепяни

Според преподавателя самите деца влизат в училище с по-ясни категории за доброто и лошото и защо едно им харесва, а друго - не. Все повече родители търсят извънкласни дейности и съдействат те да бъдат разкривани в рамките на училището дори.

Проблемът с агресията сред младите хора е генерален, дори цивилизационен. Той съществува в редица развити и модерни западни общества, каза Котларска.

"Затова е важно да се направят изводи и този път да се поучим не от собствените си грешки, а от пътя изминат от другите държави при решаването им", посочи тя. Котларска е убедена, че за да стане това въпросът трябва да се дебатира, но да се дебатира умно и постоянно.

Тя подчерта, че е важно в медиите освен ужасните или нелицеприятни за обществото случки, да се показват и да се представят и добрите примери. Трябва повече да се говори за успехите и завоюваните престижни места както на отделни ученици, така и на цели училища, отбеляза експертът.

„Българските учители и ученици трябва да бъдат поощрявани и подкрепяни от цялото общество в усилията си да се развиват, а не да бъдат абсолютизирани, като част от негативните новини или клишетата“, смята Кина Котларска.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


56
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До АнонименДа отидат на работа при написалата статията. Тя нали подкрепяше младите учители?!
42
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Достатъчно млади хора и сега искат да започнат работа като учители. Но няма кой да им помогне да стартират.
41
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонименаргумент е и то какъв. Младите вече не се хващат на каква да е работа, особено тези, които си знаят възможностите
40
1
 
2
 
! Отговори
Ралица преди 8 години
До РадостинРадуковРадко, Радкооо, ама вашите идоли са си писали домашните и дори бой са яли когато требе. Стегайте си з....татат, че нема кой да ви даде леб
39
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
И на среда, Станкова, и на среда. А децата прекарват в училище основното си време. В наше училище, за жалост.
38
1
 
4
 
! Отговори
Калина Станкова преди 8 години
Проблемът е от семейното възпитание . Има много културни деца има и много невъзпитани и агресивни . Както ги възпитат родителите . Има много добри и човечни дечица , възпитани на трудолюбие . Всичко е въпрос на личен избор и възпитание .
37
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Който го вълнува само заплатата, няма да постигне нищо повече от това, да си седи на нея. Съжалявам. Заплатите у нас са ниски за всички. Но някои работят.И сега едни учители работят нормално и правят атмосфера в клас, а други ги бива повечко за ... хм... други дейности. Както е било винаги и не само в образованието. За дисциплината в училището отговорност носи училищното ръководство. Налагайте си санкции винаги и на всеки провинил се. Друг начин няма. Няма кой отвън да ви оправи дисциплината.
36
5
 
12
 
! Отговори
45, преди 8 години
45, пишеш пълни глупости. даскалицата, която спуквахме от подигравки навремето, беше една кукла, намахана, с корекомски парцали и куха глава, която не можеше да си усмири класа. Ревеше по коридорите и се държеше като кифла- осмокласничка. Не издържа и си тръгна. Смени я една истинска учителка, също млада, но още първия час стегна сериозно класа и никой не посмя да й се качи на главата. не е до пари, нито до парцали и скъпи коли. Като навсякъде е- до човека и до професионализма му опира.
35
1
 
17
 
! Отговори
До реалист 38 преди 8 години
Кой тук е казал,че нямало лоши деца?Има,както има и лоши учители и лоши родители. Само че е пошло и елементарно да се обобщава, че "всички" или дори "повечето" били такива и онакива.Обобщенията издават само посредствена мисъл у обобщаващия. Нека се оставят по изпити и да повтарят слабите,да се изключват и пращат където им е мястото онези, които не спазват реда.Но нека се гонят нечитавите учители и да се глобяват родителите,които не полагат грижа за децата си. За всички да има справедливост.
34
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 36,Образованието у нас не е част от пазарната икономика, а е държавна политика и монопол. Когато държавата си махне лапите от монопола, ще си говорим за пазарни принципи и действието им. до тогава- каквото за останалите бюджетни ресори, такова и за този. да, ниската заплата не е оправдание за несвършена работа. Когато човек се заема да работи, той знае какви са условията и изискванията. когато не изпълнява последните- прав му път.
33
6
 
11
 
! Отговори
ISTORIK преди 8 години
Ако учителят обича своята наука и учебния предмет, който преподава, а също така обича и учениците си, на които го (учебния предмет) преподава, децата усещат това. В този смисъл, те го атестират вдеки ден и всеки час. И, ако учителят мрази и науката си, и учебния си предмет, и учениците си, и колегите си, децата усещат и това. Ако до обяд учителят мрази себе си, а следобяд - всички останали, а на следващия ден е обратното, децата усещат и това.
32
5
 
11
 
! Отговори
ISTORIK преди 8 години
Учениците имат най-голяма нужда и най-голяма полза от това, срещу тях да стои човек, който е едновременно добър специалист по дадена наука (и учебна дисциплина), добър педагог и добър комуникатор. Вчера обяснявах на учениците си (по психология и логика) колко важно е да умеем да общуваме. Защото преподаването е двустранен процес, диалог, процес на общуване - преди всичко.Ако учителят обича своята наука и учебния предмет, който преподава, а също така обича и учениците си, на които го (учебния предмет) преподава, децата усещат това. В този смисъл, те го атестират вдеки ден и всеки час. И, ак
31
5
 
10
 
! Отговори
реалист преди 8 години
Стига с тези клишета, че няма лоши деца! Има!Затворите са пълни.
30
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Не може да ме критикува човек, който пише "лекарът"!Това не променя същността на проблема.
29
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 34Тук не си прав. При пазарната икономика има търсене и предлагане. Ако искаш образованието да е качествено и да го превърнеш в обществена кауза, трябва да вложиш пари и на тази основа да търсиш качетвена селекция. Просто си обърнал схемата.
28
4
 
3
 
! Отговори
До 29 преди 8 години
Не може да ме критикува човек, който пише "лекарът"!
27
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 32,Заплатите у нас са ниски за всяка професия. Това не е аргумент за несвършена работа.
26
1
 
9
 
! Отговори
. преди 8 години
Ми чудесно, учител 28.Родител съм и заставам твърдо зад решението ви в този случай.Още не мога да осмисля идиотията в V клас да преминават деца,които са си за чисти двойки по предметите. ...Съжалявам всички нещастници, за които децата са *** и които успяха дори в тези малко на брой коментари да насипят такива епитети и обобщения по техен адрес и то така общо.Има всякакви деца.Има всякакви учители. Това, което е нужно,е да се направи цедка и за двата вида участници в образователния процес.
25
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До УчителТи не си "оставил" учениците на поправителен изпит, просто не си ги научил, т.е. дал си негоден продукт. Знам, че е трудно да се осъзнае, знам, че индивидуалните усилия на отделен учител понякога са недостатъчни, но докато не се промени подходът в образованието като цяло, нищо няма да стане. ВВсе едно лекарът да остави пациентите му да умират (не че го правят) защото има и такава опция.
24
1
 
9
 
! Отговори
Учител преди 8 години
Оставих на поправителен изпит доста ученици, но родителите на двама от тях оказват натиск на директора.Той от своя страна оказва натиск върху мен. Аз обаче докато не се премахне оценка Слаб ще оставям на поправителен изпит всеки ученик, който не научава нищо за цялата учебна година.