Учители vs. програмите: Децата учат произведения за възрастни!

Сафо не е автор за ученици, Декамерон също не е литература за деца
23 фев 2016 07:08, Василия Пейчева
21
Учители vs. програмите: Децата учат произведения за възрастни!
Снимка: Архив Булфото

Новите учебни програми по литература и история за 6-и и 8-и клас бяха разкритикувани в детайли от учители и университетски преподаватели по време на почти 5-часовото им обществено обсъждане, организирано вчера в столицата от министерството на образованието, пише "Сега".

Още по темата

Експертите на МОН бяха буквално засипани с въпроси относно съдържанието на новите програми, липсата на определени теми и пр. Преди това срещи по темата имаше във Враца и Сливен, предстоят и в други градове.

"Защо деца учат произведения за възрастни? Защо се учат само антични творби, в които учениците не могат да открият своята съдба? Защо в програмите няма автори, които са живи? Правим от децата кухи отличници, които седят и цитатничат", заяви Радина Асенова, учител по литература в 144-то СОУ.

Виолета Петкова от Синдиката на българските учители настоя в програмата по литература за 6-и клас да се включи поне едно произведение на Добри Чинтулов, а не неговите творби да се пеят като песни само по музика, както и да се добави уводен урок за българското Възраждане.

"Учениците в 6-и клас попиват всичко, точно тогава трябва да им се разкаже за Паисий, за да разберат, че той е разбудил съзнанието на българите", коментира тя.

"Къде остана Каравелов, непростимо е да се зачеркне този бележит автор, който ще се изучава само с "Българи от старо време", и то в по-горните класове", посочи още Петкова.

Катя Кънчева от СМГ също призна, че децата помнят само това, което са научили до 6-и клас. Според нея учениците са претоварени със сложни понятия и не бива 12-годишни деца да се затрупват със знания като що е то "инвеститор" или пък "делова покана".

"Колко от вас преподават на шестокласници за политическата система. Дори единадесетокласници не могат да ми отговорят какво е политическа партия", коментира тя.

"Сафо не е автор, който да се дава на учениците и ученичките. Те трябва да се учат на нормална сексуална ориентация. Декамерон също не е литература за деца", изказа се и бивш преподавател от СУ.

Като проблеми бяха откроени още липсата на теми, свързани с граматика и пунктуация, недостатъчното време за писане на текстове, липсата на представен стандарт за оценяване и др.

На обстрел бяха подложени и програмите по история. "Редом до толерантността трябва да се поставят и понятия като "дискриминация", защото и това го е имало по нашите земи между XV-XVII век", коментира Диана Илиева, учител от 56-о училище.


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Детето ми е отличничка, но няма произведение, което да й е интересно. На другите в класа също. Чете ги - и дотам, нищо повече. Аз непрекъснато настоявам да чете и тя го прави, но по никакъв начин не намира прочетеното за вълнуващо. Не разбирам защо примерно не се включи Чудомир - лек хумор, малък текст, лесен за разбиране. Малкият принц не е за пети клас - да, хубава книга, но я разбрах на 30 години, не на 12
16
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До ОЛИГОФРЕНСКО

Правилно, Оли! Я виж ти какъв гений си станал, като не си се подлагал на традиционните, ужасно стари и досадни методи на обучение. На всяка банка трябва да има компютър и свободен достъп до Diablo, Devil may cry, Wii sex, Annabelle, Feng Shui, League of angels, Forge of Empires... Важни, практични и добродетелни неща научават децата от тях. После тичат и се бият с едни криваци из квартала. Ето, каква хубава полза! А те ги учат на "Ти ли си мале, ..."
15
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Госпожо Илиева от 56-то у-ще,

Дано не сте учител по история. Само между XV-XVII век ли е имало ДИСКРИМИНАЦИЯ ПО НАШИТЕ ЗЕМИ? А преди ХV, а след ХVII век вече не го е имало "това" по нашите земи? Гяyp е уважително название, а Копривщица, Перущица, Батак, това са само символи за особени привилегии на местното население. Срам!
14
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Е, как защо "Декамерон" и Сафо? Ми нали една от евро-демократичните ценности е признаването и заобичването на "различните". Ми я да си намерим някой сериен убиец, по-разлимно от това няма, и да си го обичаме, и да си го признаваме. Колко му е, признаваме "съжителството", защо не и извpтeняка...
13
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да сложат модерна литература
12
3
 
5
 
! Отговори
до 15 хъммм преди 2 години
Това е евроатлантически трансик....
11
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
От всичките глупости, които се учат в гимназията по литература Декамерон ми беше най-интересен. И какво значи не е за деца? Учи се в гимназията, а на 16-17 години вече не си малко дете.
10
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
дано само не ги уат както ние едно време ... "С това поетът е искал да каже..."
9
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
9 - Патриотизъм, ама трябва и малко широк мироглед, нали? Да има баланс между двете неща.
8
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Трябва да има разнообразие - до 12-ти клас Ботев и Вазов толкова втръсват, че ги намразваш.

Не може да се дъвче едно и също.
7
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Защо децата учат глупости по литература зависи от продали се политици с еврогей наклонности. Един Гео Милев е преведен на десетки езици , но за наще деца е неудобен защото е с пролетарски разбирания. Неудобни са и Вапцаров и Пеньо Пенев, които са класици . Да не говорим за Смирненски. Те за това децата излизат неграмотни защото учат автори , които с нищо не могат да ги научат на патриотизъм.
6
3
 
19
 
! Отговори
Shark преди 2 години
Ами то и Малкия принц и Алиса в страната на чудесата са неразбираеми за деца. Че то даже и някои възрастни не ги разбират! Аз бих пробвал с министърката най-напред!
5
5
 
16
 
! Отговори
Дядо Петър преди 2 години
Да учат, наред с Патиланците, и ВИНЕТУ.
И може да стигнат и до Дондуков 1.
4
2
 
17
 
! Отговори
Криско преди 2 години
Предлагам Криско и Гери никол да ги изместят. И без това ценностите на новото време го изискват. А кунева да стане главнокомандващ ВВС. Даже може и тестов полет с МиГ-29 да извърши.
3
13
 
27
 
! Отговори
ФХ преди 2 години
Наистина е така. Например Талев ми беше много скучен като ученичка, а след като завърших го четох с удоволствие. Това за българските автори, а за чуждите да не говорим. Ние учихме Тартюф, Илиада и Одисея, произведения и на Шекспир, които са абсолютно неразбираеми за тази възраст.
2
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кунева, случай какво ти говорят учителите, а не разни НПО-та и пишман експерти на чужда хранилка!
1
5
 
23
 
! Отговори
ОЛИГОФРЕНСКО преди 2 години
ЗАЩО ДЕЦАТА ОТ ДИГИТАЛНИЯ И РОБОТИЗИРАЩ СЕ СВЯТ УЧАТ ИСТОРИИ, КОИТО СА ИМ ТОТАЛНО ЧУЖДИ И НЕПОНЯТНИ?!? НЕ Е ЛИ ПО ЛЕСНО И РАЗБИРАЕМО ЗА ТЯХ ДА ЗАПОЧНАТ С ПОЗНАТИЯ ИМ СВЯТ И ОТНОШЕНИЯ И ДА ЗАДЪЛБАВАТ С ВРЕМЕТО В ИСТОРИИ ОТ ОТМИНАЛИ ВРЕМЕНА, НО С НЕПРЕХОДНИ ОТНОШЕНИЯ??? ТОТАЛНО ОТВРАЩАВАТЕ ДЕЦАТА С ПОЗНАТИТЕ ВИ ЗАКОСТЕНЕЛИ ПОДХОДИ КЪМ УЧЕНЕТО! А ТО Е ПОЗНАНИЕ, ИНТЕРЕС КЪМ СВЕТА И ЧОВЕШКИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ, НЕ КУХО И БЕЗЛИЧНО ЗУБРЕНЕ ЗА КИРЛИВА ОЦЕНКА