Ученици без учители – тъжното бъдеще на образованието ни

Анализ на Синдикат "Образование" за агресията и ценностите в системата
14 мар 2017 17:30, Анисия Иванова
105
Ученици без учители – тъжното бъдеще на образованието ни
Снимка: МОН

Все повече примери от настоящето доказват, че много български ученици вече нямат уважение не само към учителите си и обществото, те нямат уважение към своите родители. Това заключение прави в свой анализ Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".

Тази липса е градивният елемент на псевдо идеалите, на нея се дължи огромният дефицит от морални ценности, което противопоставя младите хора на утвърдените във времето норми в училището и обществото. На усещането за безнаказаност и недосегаемост се корени и голямата агресия, която всекидневно и повсеместно ни залива.

С горчивина трябва да признаем, че много от учениците излизат от училище не като морално изградени и социално ангажирани граждани на Европа. Наблюдава се отсъствие на присъщата за стария ни континент толерантност, милосърдие и патриотизъм.

Кризата в българското образование е своеобразно продължение на кризата в Европа, но в по-големи мащаби.
Международна анкета, проведена от Европейския синдикален комитет по образование сред 28 страни, показва четири основни дейности, които биха били успешни в борбата с кризата на европейското образование, но и биха подобрили значително неговото качество:

• Организация на професионалното здраве и безопасност в училище - 60% от анкетираните;
• Борба със случаи на агресия и тормоз срещу учители и сред ученици - 57%;
• Подобряване на качеството чрез промяна на бранда и обратна връзка - 55%;
• Разширяване на възможностите за професионално развитие на работещите в образователната система - 51%.

Към тези четири основни дефицити, пречещи на по-доброто качество на образованието, анкетираните в България добавят още четири:

• Недофинансиране на образователната система и прекомерна зависимост на образователната система от начина на разпределение на финансовите средства /парите следват ученика/;
• Понижаване на обществения статус на педагогическия работник, което води до дефицит на духовни ценности, формиращи се в образователните институции;
• Тотално изключване на водещата роля на родителя и семейството от задължението за възпитанието на децата и учениците и липса на санкции към родителите при провал в семейното възпитание;
• Липса на дисциплинарни лостове в работата на учителите, които да се задействат при драстично нарушение на училищните правила от учениците.

Във връзка с казаното дотук е обяснима и логична задаващата се национална криза, свързана с липсата на квалифицирани кадри, които да желаят да работят в образователната система, анализират от Синдиката. Скоро в много класни стаи ще видим тъжната картина на ученици без учители – духовни водачи и будители, творци и вдъхновители. Безспорно това ще доведе и до огромна липса на квалифицирани кадри във всички сфери на живота и във всички браншове.

За това са необходими спешни мерки, които от десетилетия се неглижират – на първо място незабавна промяна в новия образователен закон и прилежащите наредби: за търсене на отговорност от родителите, които не се справят с родителските си задължения. Организиране на неделни училища по холандския модел за родители, които са абдикирали от родителски контрол и задължения;

За предоставяне на дисциплинарни лостове на учителите и директорите, с които да противодействат на агресивните и хиперактивни ученици. При психологическа и физическа агресия между ученици и срещу педагози, училищните власти да налагат задължително адекватни санкции;

Съпричастните и отговорни за обучението и възпитанието на децата и учениците български институции да се активират и да се наместват задължително при всеки сигнал за побой и агресия. Да се налагат санкции от СЕМ на медии, които без доказателства тиражират гледни точки на родители и ученици, защото подобни евтини кампании на някои медии сриват авторитета на цялата образователна система.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


105
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
1
 
3
 
! Отговори
аз преди 7 години
До Anonymous 17------------------------------------Тези ценности,когато се прилагат от десари-варвари така се получава. Върви на 1000 км по на запад да видиш тези ценности в действие,прилагани от истински капиталисти!
16
0
 
11
 
! Отговори
учил основите преди 7 години
До др.Сталинпримери от настоящето доказват, че много български ученици вече нямат уважение не само към учителите си и обществото, те нямат уважение към своите родители.Това означава, че изграждането на новото комунистическо общество у нас е в пълен ход. От Научния комунизъм, изучаван до неотдавна, се знае, че с развитието на комунистическото общество семейството, държавата и правото ще отмират. Това у нас се случва вече. Нали!
15
7
 
4
 
! Отговори
Даскал преди 7 години
На българина все държавата му е виновна. Това не трябва да е така. Държавата е длъжна Единствено на ДЕЦАТА, СИРАЦИТЕ И ПЕНСИОНЕРИТЕ. Затова за образованието трябва да се погрижим всички и да помислим как да го променим. Ако искаме да инвестираме в България, трябва да инвестираме в образованието никъде другаде. Някои индустрии вече се усетиха и създадоха паралелни образователни училища като IT сферата, защото държавта не трябва да пречи на бизнеса а да създаде условия за неговото развитие.
14
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
И разбира се, забравяте един основен момент - заплатата на учителите. Как един млад учител със заплата 500 лева (колкото на чистачка) се предполага, че може да оцелее самостоятелно? Или трябва да го издържат техните, които в някои случаи нямат такава възможност или отива да работи в чужбина, където възнаграждението му позволява да зависи само от себе си. Те и да искат не могат да си позволят да работят в България.
13
6
 
8
 
! Отговори
Бивш учител преди 7 години
Спокойно.Има изход. Казва се Бел -Ланкастерска метода, или известна у нас като Взаимоучителна метода. Така англичаните на времето са ограмотили що-годе Индия на времето.Така през 19 век са ограмотявали и у нас. Колко му е-един учител ограмотява 200-300 ученика така. За какво са ни повече, а и за какво е нужен въобще учителя? Само бреме за държавата, в ерата на Гугъл и Уикипедия.....Нали? На тази държава учени хора не и трябват, не разбрахте ли? Трябва им неук послушен електорат.
12
0
 
45
 
! Отговори
Даскал преди 7 години
Завърших преди 3 години. Опитвах се, наистина опитах да стана учител за без пари, но не става. Това което трябва да се направи е много просто. Първо Заплата стартова 1500 лева (адекватна на труда, който полагам в училище с децата и вкъщи за подготовка на уроците). Второ. Електронни дневници и създаване на административна длъжност в училищата, която да ги попълва, а не да занимават учителите с бюрократични глупости. Трето. Мандатност на директора за 4 години избиран от другите учители не от МОН.
11
2
 
34
 
! Отговори
Ами... преди 7 години
Училища - без учители. Болници - без лекари. Армия - без войници. Администрация - без кадри. Бизнес - без работници. Индустрия - без инженери. Полиция - без полицаи. Пожарна - без пожарникари. Само депутати, мутри, ман*гали и тук там някой ислямист бежанец. Усещате на къде вървят нещата нали? Който остава на тази жалка територийка тежко и горко му...
10
6
 
3
 
! Отговори
До 7 Мнение преди 7 години
Май не знаеш, че това е било дълги години модел на образованието и в България - в една стая са деца от всякакви класове и по-големите ученици са обучавали по-малките. Един от вариантите е т.нар. Взаимно училище. Първото Взаимно училище е открито от Неофит Рилски в Габрово на 2 януари 1835 г. по инициатива на Васил Априлов.
9
2
 
2
 
! Отговори
св. Матушка Матрона преди 7 години
До А Н Т Иостават ти още десетина статии копи-паст за деня
8
8
 
6
 
! Отговори
др.Сталин преди 7 години
Бъдещето е на СССР и нов вид комунизъм иначе *** на Ердоган ще ни завладеят.
7
6
 
24
 
! Отговори
А Н Т И преди 7 години
Преподобна Стойна: България ще опустее откъм народ. Младите ще забегнат, старите ще измрат България ще удари дъното!
6
1
 
9
 
! Отговори
Мнение преди 7 години
Дядо ми беше от с.Сарашкин Донска област и ми е разправял че кото ученик в горните класове е преподавал на по малките.Това е било непосредствено преди ВОСР. Дали няма да ни постигне и нас същата участ? Нали сме братя.
5
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
вместо поддържане на прогимназии за десет деца на село и където няма учители - да провеждат уроците и тестовете в нета както в Аляска, изпити в края на срока
4
7
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Това е резултатът от управлението на ченгесарската банда диви колибаpи, завзели властта с преврат и помощта на пияните варвари,през 44 година. Още тогава, избиват физически интелигенцията на страната, учители,предприемачи,банкери,инженери. Това продължава и в момента, като почнеш от филиите с мас на оня неандерталец, а лошото е че списъкът е много дълъг и обхваща сто процента от "нащи" дскомунисти и изгерберастелите им издънки.
3
3
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Спокойно, то и ученици няма да има скоро. Ще трябват само неколцина училтели за курсове по ограмотяване на неграмотни роми, така че е достатъчна бройката.
2
1
 
33
 
! Отговори
Кирил Софийски преди 7 години
То това не е само бъдещето а и настоящето!Но то за какво са и даскали на ромска България ?!
1
2
 
62
 
! Отговори
Бивш учител преди 7 години
Вместо да пишете сълзливи статии, защо не публикувате как вървят учителските заплати?От млад учител, без стаж, до приближен на директорката, в пенсионна възраст, и с половин норматив лекторски? Защо не кажете, какви ги вършат в училищата назначените след "справедлив" конкурс феодали, пожизнени директори?Защо не разкажете за ефектите от делегирания бюджет? Та в София начинаеща операторка в кол център взима два пъти повече, от една учителка, при едно и също образование.Учители ли?