Сезонен работник ли е българският учител? Къде са МОН, РУО?

Трима преподаватели от СМГ с историите си пред Dnes.bg
Обновена: 17 юли 2017 15:13 | 17 юли 2017 14:45, Анисия Иванова
77
Сезонен работник ли е българският учител? Къде са МОН, РУО?
Снимка: Dnes.bg

Сезонен работник ли е българският учител? Има ли криза за млади учители в българското  образование и каква е ролята на училищния директор? По данни на Синдикат "Образование" младите преподаватели у нас са под 5%, а от години едно от исканията на синдикалистите е да се въведе мандатност на директорската длъжност.

Неписана практика в родното образование са и временните назначения на учители. Практиката е откакто се въведоха делегираните бюджети - директорите подписват договори от септември до юни, учителят се освобождава за два месеца, след което се назначава или не по преценка на директора отново през септември. По груби сметки се икономисват около 1200 -1500 лв. на човек.

Тези проблеми станаха актуални след последния скандал в българското образование, но този път в центъра е една от най-елитните български гимназии – Софийската математическа гимназия.

Трима преподаватели от СМГ, двама от тях млади учители, попаднали в казуса "сезонен работник", потърсиха Dnes.bg, за да разкажат своите истории.

24-годишният Божидар Георгиев е за втора година учител по БЕЛ, но за първа в СМГ. След като завършва бакалавърската си степен по "Българска филология" в СУ, започва работа като учител, това иска и да работи въпреки условията в образованието.

Една година работи в 109 ОУ в Слатина и в 49 ОУ в Сухата река, в едното е на половин норматив, в другото училище - по заместване на колега, когато той се връща, трябва да освободи мястото.

"За втора година съм преподавател. За да започна в СМГ, миналата година се явих на конкурс и бях избран измежду 40 кандидати", разказва ни Божидар.

"Договорът ми беше срочен - от 7 септември до 30 юни. Коментарът на директора Антони Стоянов, че това е нормална процедура във всяко училище, много ме притеснява", признава младият човек и допълва "преподавателската дейност не е сезонна работа и не е редно да има такива договори".

"Означава, че всички млади учители сме вид процедура, необходима за кратък период от време, когато свършим работа, сме ненужни", коментира Божидар.

Друг мотив за това, че не е подновен договорът, младият учител на получава.

"Личен контакт с директора не съм имал, от медиите чух коментарите, заповедта за прекратяването на трудовия ми договор беше връчена от зам.-директора, въпреки че г-н Стоянов беше в училище, не пожела да се види с мен, а заместникът нямаше аргументи, които да изтъкне", допълва той.

Деца, на които преподава Божидар, и техните родители, започват протести в защита на младия учител, правят подписка, искат среща с директора на СМГ.

"Нищо конкретно не са разбрали, директорът споменал, че имал информация, която не искал да сподели, но ако чуели защо го прави, щели да му ръкопляскат", разказва озадачен Божидар.

Георгиев е преподавал на четири паралелки от петите класове и е класен на немската. "Класът беше страхотен – от 32 деца. Великолепен, сплотен клас, тази година завърши с общ успех 5,90", разказва той и допълва: "Имах планове за следващата година, ако директорът е имал забележки към мен и работата ми, беше редно от човешка и професионална гледна точка да ги сподели".

24-годишна е и Ана Илиева, възпитаник на СМГ до 7 клас, бакалавър от СУ по "Приложна математика". Миналата година е назначена на половин щат в училището, води часове на един от петите класове. Другото място, където работи, е Испанската гимназия.

Въпреки обещанията, че през новата учебна година ще бъде назначена на цял щат в СМГ, ще води и курсове по математика, нищо от това не се случва. В края на юни тя също получава заповед за прекратяване на трудовото си правоотношение, но лична среща с директора или обяснение не получава.

Парадоксът при нея е, че младата математичка е определена да е зам.-ръководител на отбора на СМГ, който в края на юли трябва да пътува за Индия за състезание по математика.

"От началото на юли трябваше да съм в училище всеки ден, за да работя с учениците за подготовката им за Индия.  В края на юни колегите математици ми дадоха папки със задачи, за да готвя децата, но от 1 юли нямам достъп до училището", разказва за нелепата ситуация Ана.

Билетът на Илиева обаче е купен, документите й са подадени в посолството на Индия, но тъй като тя вече не е на работа в СМГ, нейното име е записано като ръководител на друг български отбор, който пътува за състезанието.

След 6 юли Ана Илиева и Божидар Георгиев не са допускани да влязат свободно в училището.

"За да си вземем трудовите книжки, трябваше да подадем писмено заявление защо искаме да влезем, със записване на личните ни данни. Беше много унизително", признава Божидар.

Третият преподавател с временен трудов договор е Надя Владева, учител с 16-годишен стаж, преди СМГ преподава в частно училище "Света София". На 1 септември миналата година е подписан договорът й в СМГ, на 5 юли тази година получава заповед за неговото прекратяване.

В СМГ Владева води часове по БЕЛ на два шести класа, на 9-тите класове води немски като втори чужд език, а в края на годината е и класен за два месеца на 6 клас.

По думите й към края на учебната годината директорът Антони Стоянов обещал, че на 28 юни ще има среща с учителите, на които им изтичат договорите, за да разберат съдбата си.

"През целия ден бях в училище, но не бях повикана от никого, среща така и не се състоя", разказва тя.

На 29 юни се разпределят нормативите за следваща година. "Зам-директорът каза, че г-н Стоянов е предал да бъдем броени при разпределението на часовете, а на 5 юли ми беше връчена заповедта. Нямам обяснение защо е прекратен договорът ми", удивена е Владева.

"В много училища учителите са принудени да подписват временни договори. Това е порочна практика, много обидно отношение към българския учител и трябва да спре", категорична е тя.

За работата си през годината и тримата са получавали отлични оценки от ръководството, включително и от директора.

На областния кръг на олимпиадата по БЕЛ пет деца от СМГ са с шестици, четири - на техни ученици. Две шестици получават петокласници, на които Божидар Георгиев преподава, другите две са на деца от 6 клас, на които преподава Надя Владева. Ана Илиева също има ученици, класирани за втория кръг на олимпиадата по математика. Три деца от нейния клас участват в състезание в Шумен и едно от тях печели първо място.

Всички пети класове са ощетени от освобождаването на преподавателите, а те водят основни предмети - едните губят математик, другите учител по БЕЛ.

"Притеснителното е, че не се мисли за децата, защото и моите шестокласници за трета поредна година ще са с нов учител в 7 клас", казва Владева.

В подкрепа на тримата учители се вдигнаха родители и деца.

"Бих оправдала нашето освобождаване, ако родителите или децата са недоволни от работата ни, но това не е така. Напротив, те излязоха в наша защита, организираха подписка. Опитваме се чрез различните институции да обърнем внимание на проблема, защото несправедливостта е голяма", разказва Надя Владева.

"В медиите се пускат слухове, че няма млади учители, ние сме такива, даваме душа и сърце да работим с децата и сме го правили цяла година. За мен е обидно, че един млад учител е сравняван с процедура, която била нормална в края на учебната година. После нека се чудят къде са младите учители", допълва коментара й Божидар Георгиев.

И тримата знаят, че няма да останат без работа, но искат да се върнат в СМГ заради децата, заради вече положените основи.

"Тъкмо тръгнахме да изграждаме и спираме, на новото място ще започнем отначало", казва той.

Уволнените преподаватели искат справедливостта да възтържествува и са убедени: "Това не са решения на Софийска математическа гимназия и никой от нас не вини СМГ за ситуацията. СМГ са учителите и учениците, благодарение на тях са постиженията на училището. Ръководството само помага или вреди. Това са решения на ръководството. Последствията трябва да понесе този, чиито решения са неаргументирани".

Dnes.bg потърси за коментар и директора на СМГ Антони Стоянов, но не успя да се свърже с него на мобилния му телефон, разговорът беше отказан. Медията ще продължи да следи случая и реакцията на МОН и РУО по темата "българският учител - сезонен работник".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


77
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
68
0
 
5
 
! Отговори
михаил преди 6 години
Това не е прецедент, а по-скоро ежедневие в българското образование! Скед участие във финални кръг на национално състезание, участия и награди в няколко конкурси и др., процедурата е подобна - използван е бутонът "копи-пейст" в полза на образователната институция. Тази порочна практика се използва повсеместно и без никаква отговорност за последствията! Никой не е длъжен да влиза в обясбнителен тржим, но в крайна сметка плодовете на тези "мъдри" мениджърски решения, са нихиизъм, апатия, от която
67
0
 
16
 
! Отговори
Ванина преди 6 години
Да, тази порочна практика с освобождаването на учители през лятото с цел пестене на пари от бюджета трябва да се спре.Така в училището на дъщеря ми загубиха мотивиран и успешен учител, който през лятото си намери друга работа и есента не се върна.
66
0
 
26
 
! Отговори
тя преди 6 години
Директорите вършат своеволия с младите учители и затова те бягат от професията! Мандатност за директорите , те не са "свещенни крави" та да са до живот и да" колят и бесят"!
65
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До анонимен 64Колко училища има в тая държава ? Нима вярваш, че във всички, навсякъде, се случва абсолютно едно и също ?
64
1
 
20
 
! Отговори
Бивш учител преди 6 години
До анонимен64 Изказваш се неподготвен...На две места по правило работят тези, на които не им стига учителския норматив в едно училище.Ако не си наясно-не ти стигат часовете-плащат ти само процент от заплатата, а допълваш в друго училище, ако си намериш часове, ако те приеме директора, ако.......Но, ако наистина мислиш, че е леко, платено, доходно, привлекателно,стани учител???
63
1
 
23
 
! Отговори
Нито ден преди 6 години
Приемат ме на работа в училище и ми казват да отида за пръв път на 15 септември. Много неподходящо, трябва поне няколко дена по-рано да се приготви човек за учебната година. Отивам на 15-ти и около 9 часа ми дават да подпиша трудов договор, че започвам от ... 16-ти. Подписвам и си тръгвам. Следобеда ми звънят по телефона къде съм и защо съм си тръгнала, като има толкова много работа. Има, казвам, ама на 15-ти не съм на работа. Така е и в края на годината, приключвай документи нощем и си върви.
62
25
 
5
 
! Отговори
анонимен преди 6 години
Уж все нямало учители,че било ниско заплащането,а пък с връзки си намирате работа.Кого лъжете,не знам.Щом можете на две места да работите,значи не сте се много озорили,и не трябва да ви вдигат заплатите.
61
4
 
10
 
! Отговори
men преди 6 години
а като ви гледат и се грижат за малките ви мауглита извън работно време вие ли ще им плащате заплатата? телефони по всяко време, нерви, възпитание и т.н. кой ще плаща? важно е *** да псува и да храни шото му се сторило че на някого му плащат а па той не виси да прави нищо по цел ден. давай *** ти заради зависта и омразата си на този хал. всеки самичък, всеки срещу всички други и особено по слабите и бедните. затова и ще умреш в мизерия ***, защото си абсолютен ***.
60
3
 
6
 
! Отговори
до 58 от Теди преди 6 години
Много си злобн/а. Надявам се в сегашната си работа да нямаш досег до деца .
59
0
 
29
 
! Отговори
Николай преди 6 години
Директорите трябва да имат мандат, а не вършат или не добре своята работа цял живот да са директори. А само да знаете как се назначават. Особено на конкурса миналото лято- направо ужас от връзки и предварително решени назначения. Но всичко тръгва от МОН и РУО. Наглост и безочие- нагласени конкурси.
58
1
 
27
 
! Отговори
Бивш учител преди 6 години
Поддържам напълно изказването на 11, за директорите! В бившето ми училище, директор, кмет и икономическа полиция, навързани като свински черва в роднинско-приятелско партийно и не знам още какви обръчи, направиха така, че едно от най-старите училища, в центъра на града, днес е затворено, и пустее. А през асфалта на двора му, в пукнатините, вече растат буквално дръвчета.За ТМТТ Монтана става дума, а директора, виновен за това, след 7-8 дела е осъден условно, някои прекратени за давност 5 год.
57
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Учител съм, от 24 юни до 5 септември съм във вакнция, от 1 юли имам 6,8 процента увеличение на заплатата т.дале............. ама в Турция
56
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Теди до 48Като те резнат и тебе, друга песен ще пееш.
55
2
 
27
 
! Отговори
Ха Ха Ха преди 6 години
Така е-директорите са феодали, учителите-крепостни селяни, а учениците-свободни граждани.
54
2
 
34
 
! Отговори
Бивш учител преди 6 години
Сърдете се на Даниел Вълчев, това е в резултат на неговата реформа в образованието, на делегираните бюджети и на принципа "Парите следват ученика". Масовите уволнения през лятото, с цел икономия на пари, са наистина нещо обичайно.Както станаха и обичайни Феодалите-Директори, назначени не защото са кадърни, а защото са "Полит коректни" , към датата на назначаването им.Съжалявам, че загубих 15 години от живота си в тая измислена , уж демократична система, а в същност-евтина имитация на училище.
53
8
 
3
 
! Отговори
Теди до 48 преди 6 години
Очевидно нищо ...щом не отговорихте . Тогава не виждам на какво отгоре са нападките . Дребна душишка ...поредната ....
52
3
 
10
 
! Отговори
Bayazit преди 6 години
Abe hora ,mahayte se ot tazi teritoriya,az go napravih predi 21 godini,Taka i ne razbrahte ,4e ni6to ne stava tazi teritoriya
51
3
 
22
 
! Отговори
Джон Рамбо преди 6 години
Г-н меринджеят Антони Стораро е неприятно създание с качества на дребен гризач, който мисли само за собственият си джоб. За качества като учител по математика няма какво да се коментира - никакви извънкласни дейности, никога не е водил състезатели и няма никакви постижения като учител по състезателна математика. Директор стана защото този тип мазняри са много удобни на някои хора.
50
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Има нужда от закриване на училища и университети и съкращения на директори и професори. По-нископлатените нива на работници трябва да получат увеличение. Най-трагичен е примерът на физичните факултети и класове които останаха без ученици и студенти след закриване на АЕЦ, заводите и БАН и сега стърчат само сградите и учителие емигрират.
49
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Едно време какви млади даскалки имахме....