Тройка по милост, учене наизуст... 40% от учениците ни неграмотни

Експерт: Абитуриенти напускат училище ненаучени да се справят в реалния живот
Обновена: 25 юли 2017 07:32 | 25 юли 2017 07:00,
89
Тройка по милост, учене наизуст... 40% от учениците ни неграмотни
Снимка: Архив, Reuters

Ще ти пиша една тройка, защото не ми се занимава с теб! Мнозина са чували това изречение като ученици. То изразява не само безсилието на учителя, а и на цялата българска образователна система. "Tя създава у учениците изкуственото усещане, че се справят, че всичко е наред. Че е "окей" да не ходиш на училище и да минеш в следващия клас. Че е "окей" нищо да не си научил, но да ти пишат тройка, защото не им се занимава с теб", казва Нели Колева от фондацията "Заедно в час" пред "Дойче веле".

"Бумеранг за държавата ни"

Tя изтъква, че неграмотните ученици не са способни да се справят в реалния живот, където важат други правила. А техният брой не е никак малък. Според международното изследване ПИЗА, около 40% от 15-годишните български ученици са функционално неграмотни, което означава, че те формално могат да четат, но не разбират съдържанието на прочетеното.

"Представете си какво означава това за гражданската култура на тези хора. Става дума за младежи, които някой ден ще бъдат шофьори, ще гласуват на избори, ще подписват договори. Ако българската образователна система не се промени, това ще се върне като бумеранг и трагично ще подкопае държавата ни", коментира образователната експертка.

Конкретният повод за разговора с госпожа Колева са матурите.

"Матурите трябва да са оснoва за разговор. Те трябва да са началото, а не краят. Не трябва всичко да приключва с оценките. Ето, че от матурите изминаха повече от два месеца, но за това време нищо не се случи. Проблемите просто бяха забравени", казва Нели Колева.

Според Министерството на образованието, тази година обобщените резултати от външното оценяване на 4-ти и 7-и клас показват по-малко двойки и повече шестици в сравнение с 2016. С оглед на това, че системата на обучението не се е променила през последната година, резултатите явно се дължат на подобрената ѝ ефективност – смятат в министерството. Образователните експерти от "Заедно в час" обаче се отнасят критично към това заключение.

"Не може да се говори обективно за напредък, защото няма реална база за сравнение на оценките. Прагът за оценка "Среден 3" всяка година е различен, а това не позволява да правим заключения", подчертава  Нели Колева и добавя: "Диагностика има, когато има сравнимост, а тук сравнимост няма". Образователната експертка изтъква, че тройката тази година се е давала при 23% правилни отговори и посочва, че в държавите с добре развити образователни система тройка се пише при поне 40% верни отговори.

Майчиният език на 45% от първокласниците не е българският

От разговора с Нели Колева става още ясно, че матурите не измерват реалната стойност на училищата.
"Има например училища, които не стигат до високите нива на класациите, но все пак полагат големи усилия за подобрение на резултатите. От матурите обаче не стана ясно дали тези училища са се подобрили в сравнение с миналата година", посочва Колева и подчертава, че в страната има много учебни заведения, които работят в трудни условия и в среда, различна от тази в елитните училища.

"Така например има училища, чиито ученици не са ходили на детски градини. Има училища, чиито ученици се отглеждат от баби и дядовци, защото родителите им са в чужбина. Има такива, в които децата не говорят добре български език. Впрочем, майчиният език на 45% от първокласниците в България през последната учебна година не е бил български. Погледнато отвъд оценките от матурите, може би тези училища дори бележат по-големи успехи, отколкото елитните. Само че това не се отбелязва никъде", допълва тя.

Скалата за оценяване на матурите трябва да се фиксира, а не да се променя всяка година, за да има някаква база за сравнение. Освен това трябва да се намери и утвърди система, която да отчита реалната стойност на училищата. Това са част от нещата, които трябва да се променят според Нели Колева и колегите й.

Изключително важно е и напасването към т.нар. умения за успех в 21 век - способността на учениците да прилагат наученото в реалния си живот, критично и творческо мислене, четене с разбиране и т.н. От голяма полза ще бъде и това училищата да споделят добрия си опит.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


89
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
64
1
 
3
 
! Отговори
пак до Демократ /59/ преди 6 години
В по-малките градчета дори и през 70-те години на 20-и век сред най-възрастните преподаватели е имало такива, които са били само със средно педагогическо образование. Преди Девети септ. е имало средни училища /гимназии/, специализирани в подготовка на учители.В по-непрестижните техникуми дори и в големите градове имаше трагично малограмотни ученици, бъдещи готвачки, сервитьорки, шивачки, обущари и тем подобни.Така че, зависи кои училища имаш предвид.
63
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До ДемократИ аз съм демократ, но помня, че към края на соца в училище учехме здраво, за да имаме високи оценки, иначе ще видиш университет през крив макарон, ако си от онези, които кандидатстват на общо основание.Вярно е и това, което също се е коментирало тук - във всяка паралелка имаше по няколко толерирани "правоимащи" и това дразнеше, но и амбицираше останалите.Повечето преподаватели бяха на високо ниво. Говоря за големите градове. В по-малките градчета, дори и през 70-те години ........
62
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Някой си оправдава заплатата с неверни изследвания. Българските деца са умни, любознателни и начетени! Общата им култура е по-висока от тази на учителите. Знаят от къде да търсят информация и се самообразоват съвсем целенасочено, за да са конкурентни. Хайде щом знаете за майчиния език на 45% от децата, кажете каква е успеваемостта на другите 55%? Най-малко журналистите имат право да говорят за неграмотност. Няма статия, написана без груби грешки, само заглавията да четете ще разберете.
61
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това е в основата на пазарната икономика - прости консуматори. Движещата сила идва от парите, които са някакви хартийки даващи ти някакво илюзорно щастие. В различните държави те контролират по различен начин. В едни може да правиш каквото си искаш, но нямаш условия, а в други има всичко, но системата е направена за определени хора да имат определен достъп. И понякога системите са превзети от хора, чиято единствена цел е оцеляването им в системата, което води до нейното ***.
60
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Майчиният език на 45% от първокласниците не е българският"Което значи че 45% в Бг са вече НЕбългари.Една мнооого добра новина.А като включим и тези от провинцията които говорят на език който само те си разбираи става една..............па'и сЪ.
59
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Завърших ТУ Варна има 4 математики 1.Поготвителна 2. В.математика 1 и 2 по 7кредита, 3.Матлаб. В Германия подготвителната и матлаб не ги броят за математика.. С 14 кредита по математика не искат да ме вземат в Нито Един германски университет за магистър навсякъде искат между 22 и 30 кредита..
58
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И през комунизма техническите университети бяха гола вода.. С три елементарни математики ставаш инженер.. Ако е било толкова добро образованието защо през комунизма преди да станеш аспирант в технически университет одиш да си доучваш математика.. имало е център по приложна математика вижда се , че всички стари професори са минали от там.. ТУ Варна в момента е с 14кредита математика , а ТУ Дармщтат е 30-32 кредита по математика за електротехника..
57
2
 
8
 
! Отговори
аз преди 6 години
Родени са в България, живеят в България, майчиният език е БЪЛГАРСКИ, официалният език в Република България е БЪЛГАРСКИ!!!!!
56
1
 
9
 
! Отговори
... преди 6 години
Както се видя в някои наши "елитни" университети, на бял лист 4-ки пишат! Та какво остава за обикновените училища! Ама нормално е това! На някои не му трябват умни глави! Трябват му потребители! Такива дето да могат поне да ровят в кофите за *** или малко повече и да вадят по някой лев или малко повече и толкоз! Е естествено на всеки 1к-10к си требе и един дето да поназнайва това онова и така! Израства потребителска класа, и за това си има отговорни!
55
1
 
9
 
! Отговори
Ценьо преди 6 години
Я образованието го разбирам така - пиши на детето добра оценка иначе ке ти чупим чутурата.
54
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Само математиката , физиката и език за програмиране и спорт решават лош материал ли си .. То всички ще се окажете лош материал ..Човечеството трябва да отдели лошия материал в гета .. да умират от глад и болести..
53
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До ДемократТоя па, образователната система при Бай Тошо беше най-добрата в света..
52
2
 
4
 
! Отговори
Енгелс преди 6 години
Ето до къде ни доведе капитализма!
51
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До ДемократЗащо говориш глупост, не че не знам защо, ама аз съм на 45 и много добре знам как се учеше и по колко неща трябваше да се прочетат за да ти пишат 6.Не ставай смешен, защото тези, които са учили тогава, все още сме измрели, та да ви сочат лъжите, не друго.Аз имам учебниците от техникума, който завърших, но въпросният техникум вече не съществува.Вие , демократите решихте, че няма нужда от него.Разбираш ли иронията ?D За да взема диплома, писах дипломна работа, къде го има тава сега
50
1
 
8
 
! Отговори
до демократ преди 6 години
По-добре се гръмни. Доста слаб опит за ***-ване.
49
20
 
2
 
! Отговори
Демократ преди 6 години
По времето на комунизма при комунистическия диктатор Тодор Живков през руската окупация на България 95% от учениците бяха неграмотни, но активните борци от Политбюро криеха това от народа защото при комунизма нямаше демокрация и свобода на словото.
48
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Образованието е умишлено разбито. Неговата цел е Повече неграмотни и не можещи да разсъждават хора, които да се съгласяват с това, което им се каже или покаже за вярно. Т.е. да се създаде и то вече се създаде поколение на хора, които да са лесно управляеми и да работят за малко пари, каквото им се даде. През 2007 г. ученици в 9-ти клас не можаха да кажат азбуката, за писане и граматика да не говорим, а за логически връзки - такова животно няма!
47
4
 
8
 
! Отговори
Разбирач преди 6 години
Абе хората не могат да мислят бе само копират и помнят-зубрят..Дайте в 6-клас малко Логика - ама не философска , а математическа .. И не информатика - офис пакет , а език за програмиране..В Учебната програма логиката е обединена с една лъженаука психология и предмета в 9-ти клас се казва Психология и Логика.
46
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Защо учениците са неграмотни? Заради родителите си. Гастарбайтерът обяснява на детето си да избяга от тази държава и колко е прекрасно да се живее в Европа с 1500 евро на месец, нищо, че не стигат нито за къща, нито за почивки или нов автомобил. Малкото запомня и става като татко си- зидар в Мюнхен или Лондон. Това произвеждаме. Интелигентните хора са едно 15-20% от населението у нас и техните деца имат адекватна ценностна система и знаят, че трябва да учат. Това е положението. Ганьовка работа.
45
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Представете си какво означава това за гражданската култура на тези хора."Защо да си представяме нещо, с което живеем ежедневно?И това не се отнася само до "младежите". Пълно е с хора от всякакви възрасти - тотално неграмотни - и функционално, и реално. С немислещи и откровено ***. Фурда.Такива дипломи не следва да имат. Образователната система е виновна, много виновна пред народа, че е оставила подобни хора със самочувствието, че са наред и че могат, че заслужават. Огромна грешка.