Синдикалисти: 97% от учителите се оплакват от бумащината

Българският учител бързо прегаря, а трудът му не се заплаща
25 окт 2017 12:32, Анисия Иванова
17
Синдикалисти: 97% от учителите се оплакват от бумащината
Снимка: МОН

97,6% от учителите смятат, че административното натоварване върху тях е станало по-голямо и само 1.5%  усещат облекчаване. Това показва изследване сред учителското съсловие за обема бумащина, направено от Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".

Това проучване доказва катализирането на процеси, които променят мисията и визията на учителската професия и увеличават липсата на интерес към работата на педагога, допълват от Синдиката.

Друго изследване на СО "Подкрепа" и КНСБ установи и един типично български феномен – претоварване на педагогическите специалисти с всякакъв род дейности, които достигат до 60 часа седмично натоварване при изпълнение на всичките задължения по длъжностна характеристика и извън нея. Този порок на образователната система генерира два много видими процеса:

Първият е бързото прегаряне на българския учител и загубата на ефективност в дейността му в последните пет – десет години от своята 35+ години учителска кариера.

Вторият процес, който набира скорост с увеличаване на бумащината, е превръщането на българския учител в кредитор на образователната система. Това се получава поради несъвършенството на съответните наредби в системата, които мерят месечното и годишно натоварване от пряката преподавателска заетост (работата на учителя с ученици в учебен час – напр. 21 часа седмична норма за учител в начален етап или 648 часа годишна норма за учител по математика).

Освен тези часове учителят има задължения, които му отнемат многократно повече време за дейности, за които не се дължи трудово възнаграждение.

И ако нормата на учител в Полша е 1300 часа с всички включени задължения, които съответно се заплащат, то българският учител "дарява“ на образователната система и българското общество безвъзмезден труд, който е половината и повече от свършената от него работа, смятат от Синдикат "Образование".

Синдикалистите настояват час по-скоро в рамките на националния социален диалог да се формира политика на компенсаторни механизми към професията учител, да се мери коректно реалното работно време на учителя и да се заплати, съобразно изработеното, до 60 часа седмично.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


17
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
4
 
15
 
! Отговори
анонимен преди 6 години
Не само бумащината е много! Дежурен учител означава, че всичките междучасия 5 или 6, стоиш в коридора, хапваш на крак, а ако имаш и 5, 6 часа, става приказка! След обяд може да имаш и консултации, които са задължителни! Ако училището не е отоплено, пипваш разни плексити и редовни настинки!
15
20
 
4
 
! Отговори
риторично преди 6 години
Стига ни занимавахте с учителите!Оправяйте си нещата със синдикати и МОН, без да ни ангажирате с вашите недомислици. Вече стана досадно! Всеки ден по 3-4 статии за учителите, учениците, раниците, храната в детските градини, ВУЗ, доценти, асистенти... Никой не пише за работата на другите хора. Сякаш само учителите са онеправдани, на другите всичко им е наред.
14
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До НикиАко наистина мислиш това, а не просто се заяждаш, то ти нямаш и най-малка представа от естеството и работата на учителите.
13
23
 
5
 
! Отговори
Ники преди 6 години
Прегаря, прегаря... По 4-5 месеца в годината почиват...
12
2
 
29
 
! Отговори
123 преди 6 години
80% от бумащината, която се води в училища е излишна и никому необходима, само пълни архивите
11
0
 
13
 
! Отговори
DK преди 6 години
ЗАМ министрите са били малко и натоварени така че ще получават 5 пъти повече от един учител -така каза мендата сутринта
10
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И на лекар като отидеш 5 минути преглед, 5 минути писане на болнични, рецептурни книжки и т.н.
9
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Административното натоварване е цялостен наложен модел на държавна уредба и учителите съвсем не са единствените, които носят последствията от него. Подобно е положението и при много други професии, включително и при полицаите, при които буквално е отнело основните им функции - защита на обществото и населението. Много е особена разликата между призвание и полза за обществото и служба за оцеляване и изкарване на доход.
8
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Na karolev dezata u4iha v 4asno u4ilische sega sa v london a toi po tv dava akali sa vs i sa bolni4ni milionerite mutri i sem im sa supet v bg da mu muslim nie 569 lv minim.saplati i roditeli s 156 lv na m goranov jivee li s tilkova zz boiko jivejat li s tolkova seamota e deto glasuvame sa vas sa da miserni4im a via Debeleete i ne vi puka sa tapia bg narod
7
23
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами при положение, че 2/3 от даскалите са над 50, а има и много над пенсионна възраст, то е нормално да се оплакват. Та те не могат да работят с компютър и са свикнали да пишат в разни халваджийски тефтери, както е било преди 30-40години.
6
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
V 4asnite u4ilischta na milionetute mutri i mutresi dezata minavat lesno vse savsrschvat a posle v london i dr plateni universt. Hranat gi ka4estveno sobstvenizi na 4ast. U4ilischta sa ok milioneti sa no dezata nischto ne u4at ama savarschvat ujas e
5
4
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Децата са невъзпитани, нямат уважение към учителите.
4
29
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
То пък едни учители, половината са неграмотни, другата поовина със купени дипломи.
3
8
 
26
 
! Отговори
Всезнайко преди 6 години
А добър ден!Не знам как търпят тези учители. Работят много, а получават унизително малко.
2
0
 
36
 
! Отговори
ехо преди 6 години
До АнонименПроблемът е, че тези стратегии се пишат от хора, които не са стъпвали в училище...
1
3
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ми така ще е!То трети мандат полуграмотни даскалици пишат стратегиите в образованието...