Българският IV клас чете, а не срича! От 50 страни сме 11-и

Българчетата са по-добре от връстниците си в САЩ, Германия, Дания
6 дек 2017 09:15,
35
Българският IV клас чете, а не срича! От 50 страни сме 11-и
Снимка: Visualhunt

Българските четвъртокласници отново могат да бъдат похвалени за чудесните си образователни резултати - този път по четене. На последното издание на авторитетното международно изследване PIRLS 2016, измерващо уменията за четене на 10-годишните, учениците ни са се класирали на 11-о място от 50 държави, изпреварвайки по този начин връстниците си от САЩ, Франция, Германия, Испания, Дания и т.н.

"Много сме доволни от доброто представяне, още миналата година имахме подобни индикации заради добрите резултати на четвъртокласниците ни по математика от друго изследване (ТIMSS - бел.ред.)", коментира Неда Кристанова от Центъра за оценка в предучилищното и училищното образование към просветното министерство.

Известно е обаче, че проблемите в нашата образователна система започват от пети клас и водят до тотален срив в знанията и уменията на 15-годишните, който се вижда от другото международно изследване – PISA.

България участва за четвърти път в PIRLS - след 2001, 2006 и 2011 г. Изследването е проведено през април 2016 г., като в него са участвали 4281 деца (средна възраст 10.8 г.), 214 начални учители от 153 училища и 4242 родители.

Децата са работили върху два вида текстове, измерващи уменията им да търсят и извличат информация, да интерпретират, анализират и оценяват прочетеното. Единият тип е литературен (художествен) текст, представляващ завършена кратка история с подходяща илюстрация и сюжет с едно или две централни събития, в които участват един/двама главни герои.

Вторият тип текст е информативен (научнопопулярен) и включва природни, географски, биографични или практически материали, подкрепени от диаграми, списъци, таблици, снимки, карти и др.

Учениците са имали 15-20 въпроса за всеки от текстовете, на които е трябвало да отговорят за 40 минути.

Средният резултат на българчетата е 552 точки - доста над средното ниво от 500 т. С това те преодоляват срива си от 2011 г., когато са имали най-слабо представяне (532 т.), и дори повишават с 2 т. най-добрия си досега резултат от 2001 г. (550 т.).

На какво точно се дължат хубавите резултати сега и лошите през 2011, от МОН нямат обяснение.

Лидери по четене са учениците от Русия - 581 т., следвани от тези от Сингапур - 576 т., Хонконг - 569 т., Ирландия - 567 т., и Финландия - 566 т. На 6-о място по четене с равен брой точки (566 т.) са децата от Полша и Северна Ирландия, а на седма позиция - с по 559 т. - тези от Норвегия, Китайски Тайпе и Англия. Осмото място е за Латвия, следвана от Швеция и Унгария.

На дъното с 320 т. е Южна Африка, след което се подреждат Египет (330 т.), Мароко ( 358 т.), Кувейт (393 т.), Оман и др.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


35
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
0
 
2
 
! Отговори
anonimen преди 6 години
хах съдеики по сричането да *** надали горките дечица из ловеч
30
0
 
1
 
! Отговори
anonimen преди 6 години
супер ако е вярно *** попитайте госпожа василева тоя клас дали знаят да четат
29
0
 
5
 
! Отговори
Един българин преди 6 години
До: номер 30Прочетох аз статията, прочетох я!Три пъти я прочетох да не би да не съм разбрал.Е, разбрах. Фейк Нюз. Когато от ГЕРБ ти кажат "Добро утро!" първо се обърни да видиш къде е слънцето!Като ги гледам точно учениците в IV клас колко са зле горките... плаче ми се!!!Сигурно и в Афганистан децата са по-добре от нас в училище...
28
3
 
0
 
! Отговори
Solar Power преди 6 години
До Анонимен"Вие изобщо прочетохте ли статията? В нея става въпрос за добрите постижения на нашите 4-токласници, а вие пак плюете по образователната система и учителите...Вашто *** недоклатено. ей нямате угодия....."Не знам колко сме добри статистиките винаги казват така, но нямаме нито един нобел.Така,че да говорят каквото си искат.... не им вярвам
27
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Цяла Европа и част от Азия са преди нас, пък се радваме, че сме добре.По- добри са резултатите на Русия, Сингапур, Хонконг, Ирландия, Финландия, Полша, Северна Ирландия, Норвегия, Тайпе, Англия, Латвия, Швеция, Унгария.
26
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вие изобщо прочетохте ли статията? В нея става въпрос за добрите постижения на нашите 4-токласници, а вие пак плюете по образователната система и учителите...Вашто *** недоклатено. ей нямате угодия.....
25
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тогава говорете от първи лице, ед. ч., баща.Някои родители отдавна не очакваме училището у нас да проработи въобще. Ка-моли да му "делегираме" наши задължения. То неговите си да вършеше - щеше да е добре. За жалост не ги върши. Там е и проблемът. Какво върши семейството е друга бира. Колкото семейства- толкова модели. но училището има точно регламентирани функции и средства за реализирането им. За жалост то се явява един голям законов нарушител. Начело с шапката си - МОН.
24
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Все сме първи, а сме на дъното нещо не се връзва май излиза ,че сме най-прости.
23
1
 
15
 
! Отговори
Фалшива новина преди 6 години
Става въпрос за деца с развите на средното, дори много над средното.Идете в малките населени места и го проведете това изследване там.Ще има доста сълзи.
22
4
 
5
 
! Отговори
ЯЯ преди 6 години
Нали като порастната пак заминават за чужбина.Голям прас............
21
5
 
6
 
! Отговори
баща преди 6 години
До 21,Опазил ме Господ ! Не съм учител. Тази професия за съжаление е ултрафеминизирана и за още по-голямо съжаление повечето учителки са с вид и манталитет на хостеси в чалга-клуб. В училище детето прекарва време с връсници и това не мога да му го осигуря в къщи. Що се отнася до знанията има книги, интернет пък и аз и майка му винаги сме насреща за разговори и отговори на въпроси, които го вълнуват.
20
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Учителите ни са посредствени хора. Голяма част от тях вредят на децата, повече от колкото им помагат. За това отговорността за правилното възпитание и изграждане на личност у детето остават родителите. Но като се замисля, то и голяма част от родителите са посредствени. Така че остава държавата да се заеме и да въведе изцяло нова методология на преподаване. Но държавата, това са Боко, Цеца, КУPнелия, Волен и т.н. Честно да ви кажа тази задача си е за Нобелова награда.
19
1
 
8
 
! Отговори
21, преди 6 години
Не ви знам кои сте "Вие", но е ясно, че сте учител и пишете като такъв.Като ще си учиш детето сам - моля, вече пуснаха свободно домашно обучение. Възползвай се!Училището има две функции - да обучава и да възпитава. И в закона ви го пише. И в отменения го имаше. Само дето на учителите не им се работи. А то повечето толкова си и могат. Като ги гледам с какви оценки влизат да учат и как завършват, то друго няма и какво да се очаква.
18
5
 
16
 
! Отговори
баща преди 6 години
Ние родителите обичаме да си делегираме задълженията. На баби и дядовци, на даскалици, даже се оплакваме, че сина не станал мъж, щото нямало казарма. От училището искам единствено да създава нормална среда и сигурност. Пък каквото трябва да знае, аз ще го науча. Навремето мен в училище ме учеха, че българския слон е малкия брат на съветския слон.Благодарение на родителите ми и една каруца книги не усвоих този урок.
17
3
 
6
 
! Отговори
Козар преди 6 години
Образованието е най-важно в момента за България, не почнем ли да произвеждаме качествени кадри до 6-7години , които да бъдат мотивирани да останат в БГ и да изправят икономиката на крака ще загинем като нация до 30 години. За тази цел трябват качествени учители , а за тях високи заплати... ама да видим дали ще и зпълнят обещаното в парламента..
16
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 17Преди време четох, че PR-ката на Тиквата публикувала текст на Джубран Халил на стената на премиера))))А злите езици твърдят, че е прочел само Винету.
15
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Чете, ама не разбира смисъла на прочетеното... Образователната ни система създава ботове, хора-флашки, които наизустяват, но не схващат съдържанието...
14
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Детето ми е на 6 години. На родителска среща в ОДЗ, "педагожките" се оплакаха, че децата били различни и си позволявали да проявяват характер ?!? От малки се опитват да ги направят стадо. На пук на цялата образоветелна система, моето дете няма да израстне с манталитет на обслужващ персонал !
13
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Другото важоно нещо е да РАЗБИРАТ какво четат, пък било и със сричане...Иначе и папагалите могат да говорят, но разбират ли какво казват и ЗАЩО го казват?
12
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За ПИСА знаем, но това проучване не е ясно кой го организира и кои деца участват в него, а това е много важно. Българинът е факир по заобикаляне на правилата. На олимпиади пращаше професионални спортисти. Няма да се учудя, ако тук се иска проверка на средно ниво, а се пратят деца - само отличници. Статията е отново много зле - липсва съществена информация за самото проучване, организирането и провеждането му.