Техникуми, гимназии... Къде да учат децата? Сервитьори ли искаме?

Всички искат да учат езици и математика, а шлосери и хлебари няма
Обновена: 8 фев 2018 07:02 | 8 фев 2018 07:00,
86
Техникуми, гимназии... Къде да учат децата? Сервитьори ли искаме?
Снимка: flckr

Протестите на родители се превръщат в неразделна част от образователния процес - един вид медийна родителска среща. Но наред с обичайните сюжети от криминалната хроника, с темите за тежките раници и за това дали учителите произнасят сакрално-мазохистичната дума "робство", в последните дни се зароди един конфликт, който заслужава сериозна дискусия. Става дума за опита на МОН да преструктурира приема в средните училища, така че намаляващите количества деца да се пренасочат от претоварените профилирани паралелки към професионалните.

На бунт "срещу образователния геноцид" се вдигна Враца в защита на своето училище "Христо Ботев", не закъсня и Русе с елитното "Баба Тонка". Обществено неспокойствие е обзело и градове като Сливен и Бургас. Министерството повтаря, че всичко ще става постепенно.

От двете страни на барикадата

От едната страна стои желанието на публичните власти да правят образователна политика. Поглеждат от птичи поглед пазара на труда и констатират, че докато едни кадри има в изобилие, други все повече не достигат. Има математици и знаещи немски, но няма шлосери и хлебари.

При възприетата схема "парите следват ученика", която трансформира публичната услуга в нещо като пазарна стока, търсенето се концентрира в елитните училища, които набъбват неконтролируемо, докато по-скромните техникуми изпадат в порочен кръг - по-малко пари, по-малко качество, още по-малко пари, още по-лошо качество.

Какви хора произвежда България?

Звучи страшно, но може да се сбъдне: българите ще стават все по-бедни. Причината се крие в системата за средно образование - тя произвежда твърде много неграмотни деца, които са осъдени да живеят в бедност, пише в свой коментар за "Дойче веле" проф. Ивайло Дичев.

Държавата обаче няма смелостта да каже, че цялата тази система е сбъркана, защото никакъв свободен пазар няма там, където 99% от образованието е държавен монопол. Има едни сакрални идеологически теми, които в България неизменно будят трепет - наред с "робството" сред тях е и пазарът. Само че държавно-монополистичната система на образованието се движи не от конкуренция и борба за качество, а от битка за бройки. А те пък се отпускат според познанства, според политически решения, ако щете дори, можем да ги разглеждаме и като функция от енергията на протестиращи родители.

От другата страна стоят гражданите, които виждат ситуацията от своята частна гледна точка. Готов ли си да обречеш детето си да работи цял живот като шлосер или хлебар? Ами ако поиска да учи нещо друго по-нататък? Дето се казва - от математик хлебар по-лесно се става, докато за обратното ще видиш доста зор. Ясно ли е изобщо при този бурно променящ се свят какво ще е нужно на децата утре и дали хлябът няма да се прави от роботи? Ако питате мен, най-голямата несигурност е в това дали изобщо се планира децата ти да останат тук. Елитните училища определено дават повече шанс за емиграция, особено езиковите профили.

Кратка история на техникума

Самото професионално образование заслужава отделен размисъл. Техникумите бяха създадени по времето на соца заради големи предприятия по места, които междувременно изчезнаха, а държавата така и не се реши да инвестира сериозно в преобразуването им. А да правиш професионално образование за дребен бизнес прилича на абсурдизъм: малкият производител ще назначи трима шлосери, но къде да се дява цяла паралелка? И то година след година. В крайна сметка на шлосерите няма да им остане нищо друго, освен да работят като сервитьори - това ли искаме?

Аргументите, с които родителите контрират министерството, пак са вдъхновени от свещения пазар. Как така ще се пречи на свободния избор? Всяко дете трябва да следва интереса си, всичко друго ни връща към тоталитарната държава. Впрочем, по-старите вероятно помнят, че по времето на Живков тази тема беше също толкова актуална - всички искаха езикови училища, а режимът имаше нужда от работници. Помня, че в един момент бяха въвели едни професионални профили в гимназията, където посредством технологични евфемизми учениците се пренасочваха от чантаджийството към реалния сектор - така например кодираното название на краваря беше "оператор на биологична единица4.

Голямото роене

Добре, свободен избор, само че ако ще е пазар, нека да е рошав - и родителите да бъдат така добри да си плащат за образованието на децата. Кой където иска, колкото, както. Публичното преразпределение на средства предполага политики, а не обслужване на абонаментен принцип. По същия начин беше съсипано висшето образование: отваряха все повече и повече университети, всеки от тях с всевъзможни специалности. Четири пъти повече магистърски програми от бакалавърските, навсякъде масовизация на професори, прием с тройки, борба за всеки студент.

Мисля, че е същото в елитните училища. Просто няма сила, която да спре процеса на роене - да закрие звена, да окрупнява институции (ако слееш две училища, единият директор ще остане без работа, нали така, млади математици?). Никой няма интерес от спиране на този процес, защото интересите на директорите и на родителите съвпадат. Вярно, че в момента бизнесът натиска, но икономическото оживление ще е до време, а образователните стратегии са дългосрочни. Нали помните как се присмивахме преди 10-20 години на инженерните специалности, за които нямало бъдеще? Пък и кой точно бизнес, какви хора го представляват, на базата на какви проучвания и стратегии искат дограмаджии, а не вулканизатори?

Две възможни посоки

Едната възможност е да тръгнем откровено по пазарен път. Да даваме ваучери на семействата, които си плащат данъците, а децата да ги носят където решат. Ако пък бизнесът иска кадри, нека бъде така добър да дава стипендии, да сключва договори и да не ни занимава. Все повече свобода в програмите, стимули за частни училища, може би някакви квоти за социално слаби с помощта на филантропски фондове.

Другата посока би предполагала да се върнем към образователните йерархии, каквито ги знаем от векове и в които хора като мен още вярват. В елитните гимназии би трябвало да се влиза трудно. Ако изведнъж много деца започнат да покриват високия критерий - чудесно. Но в такъв случай трябва да вдигнем критерия още повече и така в тези гимназии да влизат още по-добри деца. Принципът се нарича numerus clausus - ограничена бройка места, за които се борят желаещите. На толкова жители - толкова бройки за елитната математическа гимназия. И колкото повече желаещи има, толкова по-висок да става критерият. Това би означавало, че парите ще следват качеството, а не бройката, че училището - средно или висше - няма да е принудено да се бори за повече бройки, а за нещо съвсем друго.

Противоестествена симбиоза

Чувам веднага възраженията. Пазарна шокова терапия в образованието - невъзможно, никой политик няма да посмее. Оценка на качеството звучи по-добре, ама кой да я прави? Да създадеш йерархия от хаоса върви против третия закон на термодинамиката, нали така, млади физици? Затова, боя се, ще си караме с тази противоестествена симбиоза между държавен монопол и пазар, ще припламват раздразнения, ще се коригират някакви бройки, а после дискусията пак ще се връща към въпроса дали отделяме достатъчно часове за "Под игото", заключава проф. Ивайло Дичев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


86
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
0
 
13
 
! Отговори
П.Петров преди 6 години
Гледах един документален филм за образователната система в Сингапур - "Тихата революция". С леко намаляване на стреса за учениците, образователната им система е супер.Пазарният принцип не е панацея! Образованието трябва да дава и насоки за бъдещото развитие на държавата, бизнеса и обществото, а "бизнесът е късоглед, когато това означава разходи.Инвестираното в по-високо качество на образованието дори в хора, от които не се очаква да станат лекари, инженери, учени не е пилеене на пари!
27
2
 
6
 
! Отговори
е? преди 6 години
Абе и от сервитьор до сервитьор има голяма разлика ! Една сервитьорка прай 100 лева на ден бакшиш и процент плюс заплатата не е зле нали ?
26
0
 
22
 
! Отговори
hhh преди 6 години
А бизнеса с какво помага за обучението на кадри? Колко са фирмите, които работят с училищата, особено в провинцията? Колко от тях взимат ученици или студенти като стажанти? Колко правят спонсорство на училищата, за да подобрят материалната база на учениците? Май 99% чакат готови кадри и после се оплакват, че нямало качествени. Сега най-много мрънкат от туристическия бранш, но колко от тях инвестираха в обучението на хората, които искат да работят при тях? И колко им плащат подобаващо?
25
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
навремето имаше заводи към всеки имаше професионален техникум сега какво да работят освен сервитьор или охрана друга какво можеш до станеш
24
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тук има и верни, и доста грешни неща. Въпроса не е в средното, то не е начало или край на образователната ни система, следователно няма как да се търси в него проблема. Необразовани са, защото основното не е дало необходимото, а не търсят професионални, защото всички среднисти влизат висше, т.е. по-добре някаква подготовка за някакво висше, от колкото професионално направление.
23
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всички искат да учат езици и математика, а шлосери и хлебари няма----то от искане до можене - разлика голяма
22
5
 
35
 
! Отговори
вергил преди 6 години
Прави разлика между софиянци и останалата част от страната.В провинцията 2500 лв ще получиш ,ама за 2-3 месеца.Затова и голямата емиграция е от страната.Имам приятел,който искаше да се прибере от София и да работи в представителството на същата фирма в Пловдив.Само че щели да му плащат двойно по-ниска заплата и без бонуси.Естествено,че отказа.Така че България се дели на две-София и останалата част.
21
3
 
20
 
! Отговори
до 27 преди 6 години
Никъде не съм казал всички. Казах 90%. Аз също съм завършил езикова гимназия и от класа ми 15 човека работят престижни професии по света. 15 сме тук- отново с престижни професии (въпреки че аз работя много по света, пътувам доста). Извинявай, на всяко летище ще познаеш българската "група"- и по поведение, и по облекло, и по манталитет. Тичат да работят черен труд, защото ограмотяването не е за тях. Пак казвам- не всички, но огромна част. Виж статистиките какво работят българите в ЕС- има ги.
20
4
 
20
 
! Отговори
вергил преди 6 години
До до 22Брей.Това,че ти познаваш неграмотни българи в чужбина,не означава,че всички са такива.Аз съм завършил езикова гимназия през 90-е години.И от моя випуск има над 100 човека в чужбина.Всичките работят сравнително престижни длъжности,а има и доста заможни бизнесмени.Не знам някой да мие чинии.Така че примера ти е лъжлив.
19
1
 
12
 
! Отговори
до 23 преди 6 години
Един грамотен човек неграмотно CV няма да напише. Преписвачът е ясен- по CV-то ще го познаеш. Разбира се, на интервюто ще се види, че е преписвач, дори да е "преписал" CV-то. Това, което казах, е, че човек с лошо написано резюме, няма кой да го викне никъде на интервю. Говорим за добри заплати в случая и за интелектуална работа. Виждал съм перфектни резюмета, а човекът не става. Но това е рядкост. Резюмето е началната ти визия, рекламата, това, с което се продаваш на работодателя.
18
3
 
18
 
! Отговори
до заможния преди 6 години
Чичо, вие си мените мнението според в зависимост от ситуацията! Например на работещите в България обяснявате, че са мързеливи и некадърни, затова получават ниски заплати. На емигрантите отвръщате, че са национални предатели и че в България под път и над път се плащат заплати по няколко бона.
17
8
 
23
 
! Отговори
до 22 преди 6 години
Вергиле, тройно и четворно повече, демек 3500+ евро месечно за току що завършил студент няма кой да ти даде НИКЪДЕ по света. В детайли не ми се навлиза, но 1250 евро месечно е добра заплата за току що завършил студент дори за ЕС. С опита идват парите. Казвам го като човек, който е работил по целия свят (даже в момента съм в Канада по проект). А единият милион българи в чужбина са нископлатени излагащи ни прoстaци (90% от тях), заради които в ЕС ни мислят за примaти.
16
8
 
18
 
! Отговори
вергил преди 6 години
До 20Чудно как 1 милион българи като отидат в чужбина и стават съвестни и качествени работници.Тогава в работниците ли е проблемът или в работодателите?Предлагате 2500 лв,ама за същата дейност в чужбина сигурно им предлагат тройно и четворно по -високи заплати.Като искате качество ще си плащате.Маймуни с трици не се ловят.Или поне вече не,щото досега заради безработицата бизнеса беше свикнал да му работят за стотинки.
15
2
 
17
 
! Отговори
до 19 преди 6 години
Ами точно за грамотни говорим в статията. Какви кадри произвежда България. Масово неграмотни. Готови за обслужващ персонал. Не виждам за какви *** говориш. Изтъкват се факти. Един *** би казал, че държавата произвежда най-доброто, а аз казвам точно обратното.
14
12
 
8
 
! Отговори
Продължение на 18 преди 6 години
А както са казали специалистите в областта, едно CV, ако е повече от страница, е съмнително. Има една симпатична компания, която оптимизира CV-та, бяха направили на Зукъмбърг CV в точно 1 страница- спечели овациите на всички. Перфектното резюме. Българите не искат това минимално усилие да положат, именно- да направят едно добро CV, камо ли нещо повече. Сума ти сервитьори реват, че били бедни, а не полагат усилие на един курс да отидат да научат нещо, да тръгнат напред. Хем ми е жал, хем...
13
7
 
14
 
! Отговори
до заможния преди 6 години
Гербаджийските *** веднага налазихте и тази статия! Прав си! Не всички сме грамотни като еднокнижния Винету!
12
9
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
6 месеца търсим 3ма души, завършили университет с познания по алгоритми, бази от данни, някой език за програмиране, аналитично мислене. Предлагаме 2500лв. чисто (не са много, не са малко- за тази позиция са много добре). CV-тата, които разглеждам, имат селфита за заглавни снимки, имат правописни грешки, тотално неграмотно написани са- по 5 страници едно CV- това е смешно... Едно от десет става за нещо... Първото нещо, с което се представяш, е CV-то. То казва ставаш или не с голяма точност.
11
8
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
България произвежда некачествени "кадри". Не може един народ да търси вината все в другите (лошите политици, например), като той сам определя съдбата си. Качествени кадри има, но са едва 5-10% от населението. Всички те взимат високи заплати в международни компании или започват собствен бизнес. Останалите мрънкат, вместо да положат капка труд да се развият. Казвам го като заможен човек, който води интервюта, и има наблюдението, че българинът не може едно CV да напише, а реве за заплати...
10
2
 
19
 
! Отговори
... преди 6 години
Днес.бг срамна професия няма!!!!
9
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Проблема е че няма шлосери и хлебари.Всички са вишисти или некъдърни драскачи Златко