От МОН дирили сестрите от "Люлин", за да ги върнат в клас

Има родители, които крият децата си, призна зам.-министър
8
От МОН дирили сестрите от "Люлин", за да ги върнат в клас
Снимка: архив, БулФото

Почти 20 хиляди деца са върнати обратно в клас и за първи път е направена проверка кои са децата, които не ходят на училище. Така бяха открити тези 206 000 деца, които всъщност липсват в образователната система, заяви зам.-просветният министър Деница Сачева пред БНР.

Още по темата

Тя допълни, че до момента почти 11 100 екипа в цялата страна са обходили адреси на 189 000 деца, като за 54% от тях има данни, че се намират в чужбина, а 25% не са намерени на посочения настоящ адрес. Според нея очакванията за добри резултати от прилагането на механизма само за няколко месеца се оправдават.

В коментар на случая с момичетата, държани от родителите си в пълна изолация в кв. "Люлин", Сачева отбеляза, че две от тях също са били издирвани от екипите за обхват, но са били класифицирани в групата на 25-те процента деца, които не са намерени на първоначално идентифицираните адреси. По тази причина е трябвало да бъдат подадени за издирване в МВР.

Най-голямата сестра не е била обект на издирване в рамките на механизма, тъй като е навършила 19 години.

При връщането на двете по-малки сестри в училище предстои извършване на задълбочена социална оценка и съвместна работа на представители на образователните институции с психолог, допълни Сачева.

По думите й работата на екипите за обхват е доста трудна, тъй като гражданите не подават точна информация за адресите си в регистрите, съседите невинаги дават вярна информация, а имало и родители, които крият децата си.

"Но това не ни отказва. Напротив, търсим допълнително механизми, с които бихме могли да направим така, че децата да бъдат издирени и съответно вкарани в клас… Усилията на държавата са насочени към това да направим интегрирана информационна система между всички институции – тоест система, в която институциите могат да обменят данни помежду си", обясни Сачева.

Сред предизвикателствата Сачева добави и факта, че за много от издирваните деца няма точен адрес, тъй като те не живеят в места, в които има изградена инфраструктура.

"Има деца, които живеят на места, където изобщо няма улици. Бързам да дам един положителен пример, който показва обратната страна на медала. Например в село Давидково, в Смолянско, бяха открити 11 деца от 4 семейства, които живееха на палатки. Съответно тези деца бяха привлечени обратно в селото. Цялото село се включи с кампания за дарения. В момента тези семейства живеят в крило на болницата, която е закрита в селото и съответно тези деца, които подлежат на задължителен обхват, ходят на училище", разказа тя.

До 30 ноември 2017 г. върнатите в образователната система деца са 17 297, като от тях 1 221 са отпаднали повторно, припомни заместник-министърът на образованието. Според нея причините за напускане на училище от тези ученици са свързани предимно със заминаване в чужбина, преместване в друго населено място и здравни проблеми, но в 18% от случаите родителите изразяват нежелание децата да ходят на училище.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


8
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Образователната ни система е трагична. Децата зубрят всякакви факти и мисленето е на заден план.Също така често срeщано е и учителите по литература да пишат по-ниско оценки на ученици с различно от тяхното мнение. Да не говорим, че учителите по език имат навика да преподават граматика и често санкционират граматичните грешки. Така децата започват да се страхуват да говорят понеже на граматичния тест имат 4. Езика не е математическа формула и този начин на преподаване е грешен.
4
1
 
8
 
! Отговори
до 3 преди 6 години
не им ли даваха по 30 евро месечна стипендия на тези ?
3
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Няма как дете, което не говори въобще български или с минимални познания да се задържи в нормален клас. Редно да има други алтернативи, където детето дори и да е на 15 г. поне да може да говори български и да пише. Гледах в ютюб за децата в ромската махала, те влизат в предучилищна и не разбират какво говори учителката. Тези деца трябва да бъдат задължително част от образователната система още от детската градина. И а в по-големите класове едва сричаха на български та камоли да покрият материала
2
1
 
12
 
! Отговори
дирили-недодирили преди 6 години
А тази некомпетентна кокошчица, която незнайно защо е зам.министър и е време за оставка поради мърлящина и неадекватност
1
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не всички деца, които МОН издирва, за да върне в училище, имат видимо неадекватни родители като тези от случая в "Люлин". Има много такива на необразовани люде, а също и на някои достатъчно съобразителни, които виждат отровната среда, която си пробива път в училищата.