Напред! Науката е слънце. Но не и за 32-ро СУ, не искат Борис!

Майка на дете със СОП разказва за дискриминацията
8 юни 2018 14:30,
254
Напред! Науката е слънце. Но не и за 32-ро СУ, не искат Борис!
Снимка: Flickr

Представете си следната ситуация - детето ви е прието в първи клас, в уж "елитно" училище. Но оказва се, училището не иска точно вашето дете - не е удачно да бъде записано там.

Именно с това се сблъсква Надежда "Хера" Данабашева, чиито син Борис трябва да е първокласник наесен.

Детето й е със специални образователни потребности (СОП), и оказва се, училищата не го искат. Тя описва перипетиите си във Facebook, където одисеята й предизвиква вълна от гняв и съпричасност.

Надежда подала документи за приема на Борис в няколко училища. В крайна сметка неговото училище се оказва 32-ро СУ.

"Много добро, централно, какви възпитаници има ехее-е-е му се не знае и Оксфорда на Софията", възмущава се Надежда.

Събрала всички нужни документи и отива да го запише - бърза, защото след първо класиране детето трябва да бъде записано до 24 работни часа. Ни повече, ни по-малко.

И се започва:

Влизам, седят цяла стая жени, приемат документи. Попълвам, подавам, всичко както си му е реда. Стигаме до удостоверение, че е завършил предучилищна група. Понеже Борис не е завършил такава, тъй като по закона за приобщаващото образование е на самостоятелен план и е завършил група за деца със СОП, подавам документите от тази група и заповедта от Инспектората, че Борис има нужда от подпомагане.

Вика се заместник директорката, която ме поглежа все едно искам да измия прозорците на колата ѝ на произволно софийско кръстовище. "Не може" , отсича тя, трябва да има удостоверение за завършена предучилищна. Показвам документи, говоря за наредби, закони...

"Не може" пак отсича тая и се фръцва. Почвам пораженчески да си прибирам документите, една жена ме поглежда със съчувствие и казва: Срокът е до утре в 17 часа, върнахме няколко деца с такова бележки, като вашата и никой не се е върнал.

Надежда прекарва цял следобед в разговори по телефона, разхожда се до Столичния инспекторат по образованието, говори с директорка и преподаватели на детска градина, и получава заветната бележка в 17:33 часа. С компромис, за който е благодарна на всички, влезли в положението й.

И така вчера в 9:30 тя отново отива в 32-ро СУ - уверена, че не може да я изгонят под предлог, че няма документи. Попълва документи, разговаря и с училищния психолог на име Люси, от която е останала с добри впечатления. Надежда отива в кабинета на психолога, а самата Люси е заинтересована от детето.

Тогава телефонът на психоложката звъни - насреща е директорът на училището.

"Люси затваря телефона, и аз даже без да я изчакам питам: "Директорката иска да ме види?" Люси свежда поглед и потвърждава. Казва: "Вие знаете как са нещата". О, да, знам", разказва Надежда.

И така стига до директорския кабинет, своеобразната съдебна зала на 32-ро СУ. Надежда се изправя срещу трима души, сякаш на разпит. Отново, това е процес по записване на дете в първи клас, но дали?

След разпит какво може и какво не може детето, дали е агресивно и как така ще бъде на индивидуален план на обучение (защото нали закона какво му предоставя и те какво искат да му предоставят са две различни неща) следва:

- Защо не му намерите друго училище? Защо при нас?
- Защото никъде не го искат. Само вие го приехте.
- Ама аз също не съм сигурна, че ще го приема!
- Хм, сега точно по кой критерий ще ни дискриминирате?
- Ама те са много деца. Ама то няма да е удачно. Дайте го някъде другаде.
- Значи, уважаеми дами, искате да ми кажете вие трите, че без да сте видели детето ми, не сте му видели очите, какво може, какво знае, какво иска, вие сте готови да го дадем в Помощно училище?!
- (и трите ужасени в един глас) НЕ НЕ НЕ, не сме казали подобно нещо, ама ако може в ДРУГО училище, не в нашето.
- Кажете ми кое е това друго училище, кажете ми къде да го запиша и го местя, на момента.

Насреща й - мълчание!

"Защото, уважаеми педагози, общинари, държавни служители... нашите деца са за ДРУГО училище, да бъдат нечий проблем, на някой друг, не на великото елитно училище, да не им разваляме рахатлъка. Защото трябва да промените, себе си, начина по който преподавате, начина по който третирате всички деца като говеда от едно стадо, начина по който НЕ разрешавате проблеми", възмутена е майката.

В крайна сметка Борис вероятно няма да учи в елитното 32-ро СУ.

"Вие не заслужавате Борис", категорична е майка му, но най-вече: Той не заслужава всичко, което ще му причините, ако го дам в повереното ви учебно заведение.

"Продължаваме търсенето. На другото училище. Там, където Борис ще е у дома. И ще бъде обичан и разбиран. А до тогава, успех на първокласниците и напред, науката казват била слънце", завършва разказа си Надежда.

Надежда заяви пред БНР, че вече не иска да се среща с учителите, с които е разговаряла при подаването на документите.

От Регионалния инспекторат по образование и от Министерството на образованието са се свързали с майката: "Заместник-министърът лично се ангажира да помогне с каквото може. Институциите определено проявиха загриженост“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


254
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
202
3
 
10
 
! Отговори
обективно преди 5 години
Учителките са искали да предупредят майката ,че на Детето няма да му е добре в тяхното у-ще - как ще се катерят 4 етажа всеки ден ? как ще се чувства все последен по всичко ,докато другите са отличници ,ходят по олимпиади ?
201
6
 
6
 
! Отговори
Читател преди 5 години
До АнализаторЖивотът има странно чувство за хумор! Ще се окаже, че може да имате такова дете или внуче и ще видите всичките красоти в България!В другите страни не само че не пречат, а и помагат на семействата. А ние искаме да изолираме, да отсраним, да идат на село, абе - да не ги виждаме!
200
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това дете ще бъде подлагано на подигравки от останалите деца.Защото децата са такива-нямат изградени критерии за съчувствие.Много по-добре е да бъде записано в специално училище.
199
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не знам дали Борисов ще се разплаче заради поредния случай на дерибейство но аз се разплаках,няма управия с чиновническата бездушност и това си е!
198
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
След като училището не може да предложи подходящите условия и персонал, не виждам защо се прави на голям проблем. Вероятно друго училище ще е идеално за това. Трябва ли 500 други деца да се съобразяват с 1?
197
0
 
2
 
! Отговори
Стамат преди 5 години
ОбразУвателната система трябва да бъде унищожена, както и всички други "системи" - здравна, съдебна...
196
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Заместник - министърът ще помогне ,с "КАКВОТО МОЖЕ..." ще пуска пари в касичката на детето ли???Ало, Българско образование , какво става с теб ..имали пилот в самолета??
195
5
 
3
 
! Отговори
ПроСоТо преди 5 години
До Ами...Вероятно сте прав господине/госпожо...Обаче глей ся:-СЕКОЙ Божи ден научаваме за агресивно поведение на лица /ученици/,навлезли в пубертета-Побоища,унижения,дори убийства!...Тия сичките ИЗСТЪПЛЕНИЯ на пубери с Аутизъм ли са ?..Та толкова плашиш с ЕВЕНТУАЛНАТА агресивност на .."неелитните"?Агресивността е ЗАЛОЖЕНА в човека!!!!!...И знаеш ли?-За куриоз колкото е по-здрав физически даден индивид,колкова е по-агресивен..
194
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дали дете със СОП може да учи в обикновено училище, трябва да го решават експертите, а не тук във форума. В случая явно може и има дискриминация към това дете.
193
5
 
16
 
! Отговори
ПроСоТо преди 5 години
абе,некой наясно ли е какво ще рече "Елитно училище за...ПЪРВОЛАЦИ"?..За "елитни университети" съм чувал,но за "елитни забавчници" или "елитни първолачестници" не бех чувал..."Видяла жабата че коват вола и тя вдигнала краката"?......Ега ти СЕЛСКИЯ СНОБИЗЪМ,обхванал "ОСЕМДЕСЕТТЕ ПРОЦЕНТА"!..."Щом си със "СОП",не си за нас-"елитните"....Не е за вярване колко се ОПРОСТАЧИ "елита"!!!!!
192
2
 
14
 
! Отговори
Ами... преди 5 години
Аутизмът на по-малките деца може да бъде дори симпатичен в някакъв смисъл, но с течение на времето много се променя и в пубертета направо става опасен. Казвам го от опит.
191
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Може би омбудсманът трябва да вземе отношение.
190
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Цяла държава със СОП.
189
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Учител съм в Турция, прочетох статията и не мога да повярвам, че в този век в европейска България може да се дискусира подобна тема. При нас тези проблеми са решени преди от 15-20 години, а най обидното е отношението на учителите.
188
8
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За този случай.Трябват оставки и то започвайки от министъра и завършвайки с тази директорка и другите две от триото. Трябва и обвинение и съд и присъда за дискриминация. Останалото са празни приказки.
187
2
 
6
 
! Отговори
До 196 преди 5 години
Не е зле ние, българите, да имаме повече самокритичност. Никога не сме виновни за нищо, а проблемите си идват един след друг.
186
4
 
4
 
! Отговори
До 190 преди 5 години
В България простотията не е повече в сравнение с другите държави. Само сред едни, които плюят по България е по-често срещана. България е от цивилизовани държави, както е било винаги. Опитът на други държави е трудно да бъде приложен по понятни причини - тук съвкупността от условия е доста по-различна и прилагането на чуждия опит без необходимите условия за него, почти винаги води до лоши резултати.
185
13
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Знам, че е малко встрани от темата, но държа да го кажа: комунизмът опростачи нацията, българите, живяли в изолатор, няма как да са достатъчно грамотни за достиженията на западния, цивилизован свят. Сега берем плодовете на простотията си. Не знаем как да се отнасяме едни с други по един нормален начин. За цивилизоваността на една държава особено много се съди по това как се отнася с хората в неравностойно положение.
184
1
 
4
 
! Отговори
Пак до 187 преди 5 години
Предполагам, че Вашият случай не е такъв. Във всяко училище, почти във всеки випуск възникват неприязнени отношения между някой учител и някой ученик. Някои учители в такава ситуация се възползва от по-силната си позиция и дава неприемливи класификации. Предполагам, че и с Вашето дете се е случило това.По-долу дадох пример с болната съседка, която е изкарвала все високи оценки, защото предполагам, чене само тя е такава. Всеки отделен случай е специфичен и е редно специалисти да се занимават.
183
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Спомням си за "великото" 4 училище в Дружба 1, където подлагаха децата на нерегламентирани изпити. Когато моята съседка поиска информация защо нейното дете не е прието - отговор нямаше. После се оказа, че дори нямат достатъчно учители.