Бюрокрация и методи от миналия век... Препъни камъните на школото

Образователната ни система не иска да се адаптира към съвремието
25 сеп 2018 19:15,
25
Бюрокрация и методи от миналия век... Препъни камъните на школото
Снимка: Pixabay

Има недостиг от 4000 учители. С пенсионирането на големите поколения от 50-те и 60-те се очертава още по-голяма дупка, чийто пик, според министър Красимир Велчев, ще е след десетина години. Освен ако дотогава не намалеят в съответната пропорция и децата, така че да спадне и нуждата от училища (казал оптимистът). Да не говорим, че средната възраст на все още работещите учители е вече твърде висока, посочва Ивайло Дичев в коментар за "Дойче веле".

Едва ли този факт ще учуди някого: вече няма сфера, в която да не липсват хора. Няма заварчици, няма медицински сестри, няма студенти. Сериозното увеличение на заплатите вероятно ще привлече хора, но бум май никой не очаква. Впрочем най-интересната констатация в целия този дебат беше, че средното образование е станало далеч по-конкурентно от висшето.

За добри средни училища тече яростна битка, докато университетите приемат куцо и сакато. Заслужава внимателно да се обследва тази тема - аз бих почнал от родителските амбиции, но не ще да са само те. Факт е, че престижните средни училища нямат проблем; липсват учители само там, където няма ресурс да се предложи нещо – в ромските гета и в неплатежоспособни общини.

Ако се вгледаме в структурата на липсващите бройки, ще видим, че основно няма учители по информатика, английски, физика, математика – т.е. все "сериозни" сфери, където младият човек може да намери по-интересна реализация. Литератори, историци, философи – които по-трудно се пласират на трудовия пазар, се хващат със съответно по-голяма охота да даскалуват. Дали това може да се поправи като се накарат ВУЗ-овете да подготвят повече от дефицитните специалности аз не знам. Защото проблемът не е, че ги няма, а че другаде им е по-интересно да работят. Значи трябва професията да стане по-интересна.

Какво отблъсква младите?

Най-тежка е работата в малки населени места, където един 25-годишен човек просто няма какво да прави. Политически трудно е решението за "окрупняване" на училищата, т.е. концентрирането им в по-големи места, защото популистите почват да пищят, че се обезлюдявала страната. Макар че и на учениците вероятно ще им е по-интересно да учат в по-голям град. Скоро писаха за с. Врачеш, където нямало деца, защото родителите предпочитали да запишат децата си в Ботевград, който се намира на смешните 3 километра от селото. Що се отнася до учителите, те спокойно могат да пътуват, ако не искат да се заселват в места без дискотеки и театри. Споменатото Врачеш е на 41 км от София, разстояние, което в Германия или САЩ милиони работещи изминават всеки ден без проблем. Важното е младият учител да не се чувства уловен завинаги в капана на селото, където са го изпратили.

От започнали работа тук-там чувам и за нередни неща. Понеже бюджетът не стигал, един бил уволняван преди ваканцията и преназначаван в началото на учебната година; друга пък трябвало да поеме без пари часовете на директора. Но да оставим отделните случки. Представете си един млад човек, който попада в далечно място с феодални порядки, местни котерии, форми на омерта. Прословутото уважение към учителя, загубата на което окайваме непрестанно, е функция именно на местничеството – дошлият отвън тръгва от най-ниското стъпало и това, разбира се, няма защо да му се харесва. Местните също са подозрителни към самоуверения нов колега.

Годишен план, срочен план, план за часа...

Бюрокрацията в училището е феноменална. За всеки урок трябва да се попълни план предварително и да се получи одобрение. Описваш основните понятия, основните ресурси, които използваш, основните компетентности, които обаче са различни от основните компетенции. Годишен план, срочен план, седмичен план, план за часа... Кариерното развитие, което би трябвало да мотивира учителите, се движи по стълбица, която е по-подходяща за казарма, отколкото за творческа професия. Добавете към това загубата на всякакви средства за налагане на ред и авторитет. Не можеш да изключиш ученика, защото училището е на ръба с бройката; ако му пишеш лоша бележка, най-много да ти зашлеви шамар, той или родителите му. Наистина отношението на медиите към учителите в последните години е доста по-добро - обществото взе да взима тяхната страна в конфликтите. Но усещането за безпомощност не си отива. Дрънкаш някакви неща, те си пипат телефоните и се щипят.

Най-сложната тема тук е промяната в самия начин на учене, към който не иска и не иска да се адаптира нашата образователна система. Огромно е количеството на задължителните неща, които трябва да се покрият, зазубрят и възпроизведат в тестова форма. Наместо да научи децата с удоволствие да четат и анализират, учителят трябва да мине по задължителни произведения, теми, ключови думи. Наместо да развие интерес към устройството на света и законите, които го движат – задачки за алдехиди и кетони. За да Ви скандализирам, ще кажа и че правописът, който у нас все още се води върховен критерий на образованост, днес вече не разграничава грамотни и неграмотни, защото и едните, и другите имат спелчек на компютрите си.

Един млад човек би се чувствал много по-добре, ако го освободят от всичките тези програми и задължителности и му дадат свободата да работи с децата така, както ще им е интересно - пък нека после да проверяват уменията им да се справят с проблеми. Днес всички ние сами търсим информация, когато се хванем да правим нещо. Кога за последен път прочетохте учебник по работа с Paint или Open Office? Наместо да влезе в този дух на времето, нашата система се държи за 20 век и не се пуска – учебници, уроци, домашни. Дете скоро попитало учителката защо трябва да знаят как се прави 10-процентов разтвор от нещо си. Отговорът хвърлил мост към практиката: ами представете си, че слагате кисело зеле. Е, питам, как би направил кисело зеле уважаемият читател - като свали от тавана тетрадката си по химия? Или просто ще погледне в интернет?

Проблемно-ориентирано обучение, а не запълане на часове

Ако трябва да ида по-нататък, струва ми се, че дори специализацията на учителите днес вече започва да изглежда прекомерна. Какво пречи историк да преподава география, географ да говори за биологическото разнообразие, учител по рисуване да ги обучава как се правят видеоклипове? Компетентността в тази професия все повече е в способността да увличаш, да организираш изследователска работа заедно с децата – а не в това да подготвиш едни уроци, които да повтаряш години наред. Добре е да вървим в посоката, която се обсъжда напоследък в Германия – проблемно-ориентирано обучение (а не, за да си попълват часовете онези, които нямат достатъчно, както се случва у нас!). Например дават на дадена група задача да разработят план за сметище на града. Размишляват откъм географията, екологията, химията, може да се появи етически проблем, който да разглеждат от философска гледна точка. В подобни проекти, разбира се, трябва да участват и външни експерти, което е допълнителен плюс.

Обаче? Подобна голяма свобода на учителя рискува да застраши държавно-бюрократичните устои на образованието.  Ще повлече други форми на оценяване, ще подкопае сакралните представи за тестове. Затова и няма да я дочакаме скоро.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
0
 
! Отговори
Ванина преди 5 години
Напълно подкрепям казаното от Вас! В министерството трябва да има експерти - действащи учители от различни райони на страната, които са запознати с проблемите на образованието, а не бюрократи, нямащи никаква връзка с действителността.
20
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Виц един ден един генерал на Сталин отишъл при него и го попитал за бюрокрацията в образованието и Сталин му казал абе с белогвардейци се бих, с нацисти се бих, с куп държави се бих и не ме беше страх но от педагози бюрократи ме е страх.0
19
1
 
6
 
! Отговори
Ника преди 5 години
Има истина в написаното,но тя е частична.Ако ни си работил,подчертавам РАБОТИЛ в поне 3 училища,различни по брой на ученици,по критерии за прием и по местонахождение-не можеш да правиш ГЕНЕРАЛНИ изводи.Кой от Министерството може да се "похвали " с подобен опит?Тогава не може и да се очаква,че ще предложат нещо разумно,работещо при "прекрасните ни"демографски,икономически и т.н.условия.
18
1
 
10
 
! Отговори
10 преди 5 години
Боряна,Борянке,сал ти ли си "експерта"по образователните проблеми?Пледираш за леко и лесно учене,а такова няма откак свят светува.Да,обучението следва да се модернизира,но не бива да се превръща в игра-за това си има детска градина.Съгласен съм,че в МОН работят лаици,начело с министъра,бюрократи назначени само от ГЕРБ,че по команджийство надминаха предишни времена,че сътвориха най-некадърния закон....
17
3
 
12
 
! Отговори
КО НЕ преди 5 години
И какъв е стимула на младите завършили педагогика ? ниска държавна заплата ,нерви ,неуважение и работа в администрация бюрокрация съветска система отпреди над 40 години където пишеш молба вместо заявление...от уважавана професия в близкото минало до дъното благодарение на управлението същото това което за 30 години изгони 2 милиона ...
16
6
 
4
 
! Отговори
Инж. Костадинов преди 5 години
Гледайте клипчета от тубата ще станете отличен химик!
15
7
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Повечето от самите учители не са подготвени и не желаят да излязат от миналия век. За тях е лесно да наизустят и изрецитират урока, а после искат същото от децата. Никаква мисъл, само цитати и зубрене на теми и определения.Не съм оптимист за нашето обрадование. Грамотните и мислещите го напускат. Остават само горните.
14
9
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Авторката на статията се е подписала като Боряна Павлова. Нека тази дама да напише от къде измисли тези "блестящи" педагогически теории. Западните държави са цъфнали и вързали. Затова ли не могат да си "произведат" инженери, лекари, компютърни специалисти, даже и шофьори и водопроводчици. Креативните им педагози учат децата колкото да водят обикновено домакинство.
13
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Уважаеми иновативни педагози теоретици. Всяка наука се обособява едва след като се сдобие с предмет и метод на изследване. Всяка наука е стройна система от знания. Науката не е забавление, тя е упорит труд. И щом е труд често е неприятен. От мен да знаете интердисциплинарни учители пенкилери няма. Това е страшна простотия която ще даде и опустошителни резултати при учениците. Ако химията се свежда само до знание за правене на кисело зеле например, то значи да закриваме МОН.
12
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Съветвам авторката на текста, когато има нужда от хирург, да посети местния касапин.Профанизирането на учителя и образованието не ползва никого!
11
1
 
19
 
! Отговори
Ванина преди 5 години
Стига сте преувеличавали бройката на учителите в недостиг. Няма такова нещо. Много от директорите назначават младите учители за срок от 9 месеца и след това ги изпращат на борсата и местата им се обявяват. В областния град, в който живея, за едно място има около 30 кандидати. Такова е положението и в околните села.
10
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кое "съвремие" може да се похвали с успешна образователна система? Това дето ползва компютри, за да нарисува правоъгълен триъгълник с остър ъгъл от 45 градуса, за да измери и установи, че е равнобедрен ? (Случката е от днес). За жалост, следващия път, пак ще го нарисува. Щото като наизусти определението, и редовно се проверява, дали го помни, колкото и немодерно да звучи, някой ден може и да се светне, защо и къде е нужно това. Стига сме мечтали за педагози виртуози.
9
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В едно от предаванията си преди време Джон Оливър критикуваше тестовете американската образователна програма.Показа развитието през годините, и в една таблица някъде от 80-те години за различните страни България беше, доколкото си спомням ,на 11-то, а САЩ някъде към 30-то място. Не е за вярване сега, нали?
8
6
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма икономика и производство в държавата! За това няма и кадри, не може юристи, счетоводители и IT специалисти. Какво произвежда държавата? Нищо! И за това няма образование! Не се сърдете, сами го направих ме това.
7
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пламен
6
20
 
4
 
! Отговори
ШибиРиби преди 5 години
Обичам загорели стари момета даскалици по грознички ако може дето не са виждалиКур година и половина. Да решаваме задачи на черната дъска по долно бельо и като реша задачата да им плющя жартиерите
5
2
 
16
 
! Отговори
птник преди 5 години
Нищо по-различно от щатската система. Бюрокрация и кинтопоток, а даскалите и там са най-бедната прослойкса и никой не иска да става даскал в УСА.
4
5
 
49
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА ! преди 5 години
Едно време нашите учители влизаха в клас, за да ни учат, за да ни образоват, за да ни възпитават, за да направят хора от нас.Днес учителите влизат в час, за да забавляват учениците.Такива са новите изисквания и новите методи на образование.Резултатите ги виждаме всички ....
3
4
 
38
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА ! преди 5 години
Образованието от миналия век в България е мноооого по-качествено от образованието от новия век.Факт !
2
5
 
35
 
! Отговори
антиседераст преди 5 години
От тази статия долових тънко ухание , че учениците май не трябва да учат а да си говорят с учителя. Не стига, че се де р а с ти те когато дойдоха на власт започнаха да съсипват образованието и всички праз 30 години демо *** ция си правиха експерименти за последно го досъсипа Кунева като размести буквите на азбуката , нещо което и през социализма никой не си е позволявал да направи.