Агресия, побои в школата... Назрял ли е моментът за оценка "Възпитание"

Тя би възнаградила учениците с добро семейно възпитание и успешна социална интеграция
26 сеп 2018 21:45,
39
Агресия, побои в школата... Назрял ли е моментът за оценка "Възпитание"
Снимка: pixabay.com

Българското образование, съобразно потребностите на новото време, навлиза в нов етап от своето развитие. Предпоставките това да се случи далеч не са само в новия образователен закон и многобройните му съпътстващи наредби, в няколкото заложени образователни стратегии и концепции или в шумната заявка, че образованието е приоритет за държавата. То това с приоритета го слушаме всеки път преди избори вече трийсетина години. Безусловен и осъзнат от обществото ни факт е, че доброто образование дава големи шансове за изграждането на силна и просперираща държава, пише в статията "Възпитанието – ценност или тегоба?" председателят на Синдикат "Образование" Юлиян Петров.

Още по темата

В последните години признахме или по-скоро си припомнихме, че доброто образование е плод на много труд и постоянство, постига се с усилия и строга дисциплина. Стигнахме до откровението, че за трийсетината години на преход сме игнорирали значението и ролята на възпитанието и социалното поведение като основи на доброто образование.

В този период с лека ръка изоставихме "старите" правила като порочни и комунистически, но и напълно безотговорно и лекомислено забравихме да въведем нови. И така бавно и системно създадохме новото "демократично" образование, образование на експериментите и липсата на правила. Началото на новото хилядолетие, на новия век наложи необходимостта българското образование да се събуди и то започна да генерира политики и правила, но с голямо лутане и безброй експерименти. 

А възпитанието е основен компонент на образование в световен мащаб за всяко общество.

Възпитанието е процесът, в който възрастните общуват и се грижат за своите деца. Чрез наблюдение, дисциплина, емоционална близост, контрол и изисквания, родителите възпитават децата си и ги подготвят за живота в обществото. Възпитанието започва от първите месеци на детето от родителите, продължава през много етапи на интегрирано въздействие родител-учител в образователните институции, като паралелно с това нарастваща роля има и "уличното" възпитание и общественият живот.

През 1973 Диана Баумринд разпознава 3 основни вида на родителски стилове. Авторитетен, авторитарен и отстъпчив. Показателите, по които родителите са били оценени, са контролът, който те налагат върху децата си; изискванията за по-голяма зрелост и прецизност при извършването на определени задачи, изслушването и разговорите с детето и неговото обгрижване.

При авторитетния стил родителите, поддържащи този похват на възпитание, поставят правила и следят за тяхното спазване. Те, обаче, обясняват и дискутират с децата си смисъла на тези правила, изслушват ги и ги разбират. Авторитетните родители са строги, но справедливи, оказващи по-скоро подкрепа, отколкото наказания. Те изискват от децата си да отстояват позицията си, да са социално отговорни и самостоятелни, давайки им условията и подкрепата, от които те имат нужда, за да го постигнат.

При авторитарния стил родителите установяват правила, които трябва да се спазват на всяка цена. Неизпълнението води до наказания. Те не обясняват и не дискутират методите си и правилата. "Ти трябва да направиш това, защото аз ти казвам!".

При отстъпчивия стил, който е обратното на авторитарния стил, родителите рядко имат изисквания към децата си и рядко ги дисциплинират. Те избягват конфликти и често отстъпват пред капризите на децата си. Не очакват от тях зряло поведение. Отношенията на децата с този вид родители наподобяват по-скоро приятелски, отколкото отношения между родител и дете.

Очевидно, Авторитетният стил е най-успешен и е сочен като правило за родителски стил. Едно изследване на Синдикат "Образование" обаче показа, че вече смело можем да посочим съществуването на още един, четвърти стил – стил, в който става правило да няма правила – за лягане, за участие в домашните задължения, за поемане и носене на отговорност при грешки и деяния, неприемливи с етиката и естетиката. Налице е отказ от активно възпитание в ценности – семейни, обществени, морални, човешки. Отсъствието на възпитание е също възпитание. То възпитава в неглижиране на задълженията, пренебрегване на другите, отлагане и отказ от решаване на проблемите, търсене на виновност винаги в другите, безкритичност към себе си. Възпитанието придобива нова визия: Възпитаваме в липса на възпитание!

За всеобща радост този четвърти стил все още не е правило, а е избрана възможност само от част от родителите.

Дисциплина е процес, който гарантира спазване на определени правила, а липсата на дисциплина превръща правилата във фиктивни. Как е правилно да дисциплинираме децата си, за или против физическото наказание сме? Тези въпроси интересуват учителите, психолозите и родителите еднакво силно. Редица изследвания показват, че физическите наказания (дори съвсем леките шляпвания по бузите) водят единствено до подчинение от страх.

Когато обаче страхът намалее и силите се изравнят, децата често престават да спазват родителските и учителските правила. Често физическите наказания пораждат агресия у децата и те отвръщат на връстниците си с физическа агресия. Физическите наказания или домашното насилие имат пряка връзка с проявите на агресия и насилие в училище. Като алтернатива на физическото наказание е общуването, отделеното време за разговори да обясняваме на децата действията си и да ги насърчаваме да спазват правилата. Децата, възпитавани по този начин, показват много по-добра социална компетентност.

С болка трябва да признаем, че в българските образователни институции няма правила, които да са инструментариум за гарантирано спазване на приетите норми в закони, наредби, училищни правилници и т.н.

Синдикат "Образование" направи международно изследване и установи, че в много образователни системи, освен националните и училищни законови норми, съществува и договор между образователната институция и конкретния родител. Великобритания е една от страните, където в частни и държавни училища родителя е задължен да подпише договор, с който да се задължи неговото дете и той самият да спазва училищните и държавни правила. И като задължителна част от всеки договор – санкции при неговото неизпълнение. Например – финансова санкция в размер на 5 000 паунда при неосигуряването на детето или ученика в образователната институция.

В България договорите между родител и образователна институция са задължителна практика в частните учебни заведения. За първи път с новия КТД тези споразумения вече са и препоръчителни за държавните и общинските училища, но това не означава, че бързо и безпроблемно ще станат реалност. Все още родители, общество и законотворци не са узрели за такъв договор, който гарантира права и задължения на двете страни – обучавания и обучителя, ученика/семейството/ и учителя. И колкото по-бързо в България узреем за този договор, толкова по-бързо училището ще започне да формира граждани, а не маса от индивидуалисти!

Оценката за постигнатите резултати поведението на ученика в резултат на доброто семейно възпитание и неговото интегриране и социализация в училищния колектив в дух на толерантност, зачитане на чуждото мнение, търпимост и уважение, е тема табу в последните години от новата ни образователна история. Не така е по света.

В Словакия учениците имат оценки за поведението, респ. възпитанието. Законът е постановил, че, ако не си изключително агресивен (побой, палежи в училище), получаваш най-високата оценка/В Българските образователни институции няма и ден без сбивания/. Оценката има значение при формиране на успеха.

В Румъния също има оценка за възпитание, която се влияе от поведението в училище и отсъствията. Тази оценка е в диапазона от 1 до 10. За всеки 10 отсъствия се губи една точка от тази оценка (-1). Разбира се, оценката за възпитание влияе при формиране на бала. Във Финландия преди години е имало оценка за поведението, но вече е премахната, защото не е имала апликация. Семейното възпитание в тази страна е на ниво, при което не се установява неспазване на училищни правилници.

В България все още си спомняме оценката за поведение, която влияеше стимулиращо, но и оценяваше способността на учениците да бъдат в колектив и спазват принципите на общността. Споменът за оценяването на поведението кореспондираше най-вече с представата за наказание, но беше важен и безспорен фундамент за успехите и рейтинга на образователната система.

Назрял е вече моментът да въведем оценка "Възпитание" в образователната система за българските ученици. Оценка, която да стимулира и възнагради учениците с добро семейно възпитание и успешна социална интеграция. Оценка, която ще демонстрира важността от формирането на ценности в училище и ще бъде стимул за тези ученици, за които възпитанието е дефицит. Защото толерантността, зачитането и уважението към другия, към различията, споделянето на чуждото мнение се градят от родители и учители именно в детска и училищна възраст.

А липсата на тези важни и духовни добродетели, наличието на многобройните примери на дефицит в съвременното общество на човешко и гражданско съзнание и поведение, са доказателство за сериозни пропуски и неефективност в образователната ни система.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
0
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
преди 20 години в едно средно училище в голям град момчетата искаха да станатбодигардове, т.е. пазачи или още мутри, ето какъв е стремежа в мутродържа-вата ни.
35
0
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не смятам, че оценката за възпитание ще промени нещо. Трабълмейкърите изобщо не се интересуват от нея. Нито ги боли, нито им е неудобно. Докато не започне реално санкциониране,вкл. с изгонване от час и писане на неизвинено, изключване от училище за по-сериозни провинения и 5 неизвинени, а при изключен ученик - глоба за родителите и спиране на социалните помощи, докато не започнат да повтарят клас още след първи за неусвоен материал, докато връзките не спрат да са фактор, нищо няма да се промени.
34
0
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Докато *** и връзкарите в училищата се толерират от директорите ще продължава да е така. Директорите ги интересува колко пари ще влезнат в касата на училището всеки месец и въобще не ги интересува за насилието в училищата. ПРОВЕРЕНО!!!!!!
33
3
 
36
 
! Отговори
Проф.доктор Лектър преди 5 години
Здравейте Българи, омръзна ми да ви правя ПСИХОАНАЛИЗА на прогнилото , пропаднало, невъзпитано и без всякаква изградена ЦЕННОСТНА СИСТЕМА ОБЩЕСТВО! Винаги сте били такива, с малки изключения! Децата ви попиват мутренското поведение и лошо мислене от родителите си! Държавата не може да Ви възпита и учителите! Обществото е Проекция на самите Вас! "Лош матриал"-както е казал един ваш политик-Тодор Живков! СориииВаш професор доктор Лектър-Виенски Институт
32
5
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колкото и да се прикрива този въпрос, истината е една - когато вашето дете прекрачи прага на училището, за неговата безопасност отговаря директорът на учебното заведение. Ако детето е малтретирано, изобщо не говорете с директора, няма смисъл, налице е следствие от неговата несвършена работа. Подайте жалба в полицията и после иск в съда. Не стойте безучастни, не оставяйте персонала на заведението да прикриват или омаловажават подобни случки.
31
1
 
61
 
! Отговори
Waffen SS преди 5 години
Много ми е занимателно ,когато чета,че има ученици с по 120часа и повече неизвинени отсъствия и продължават,когато им е "кеф" да посещават училище и даже да завършват съответния "клас" без никакви затруднения.Завършил съм като средно образование една от елитните столични гимназии,имаше ученици,чиито бащи бяха я генерали,я зам.министри.Странното беше че когато отрочето направеше някаква беля,бащата не идваше да иска обяснение от учителките,а хвърляше един старомоден пердах на отрочето
30
1
 
44
 
! Отговори
Waffen SS преди 5 години
"школата"",нещо много лумпенско звучи и това е едно насилствено извадено название от словестния нафталин ,характерен за новия правоговор.Чудя се защо беше премахната оценката за "Поведение",която я имаше в бележниците на учениците по време на "тъмния и застоен" социализъм.Предполагам,за да може правилно да се усвояват делегираните бюджети и така да продължи генерирането на недоучки
29
4
 
45
 
! Отговори
Алекс2 преди 5 години
Ненавиждам ко-мунетата но не мога да не отчета следният факт.В центъра на село дето сега има 5 пенсионера на кръст се руши някогашно училище голямо като гимназия .Е кой обществен строй е бил по добър ? При бай Тошо или сега...
28
0
 
61
 
! Отговори
Ха Ха Ха преди 5 години
Докато има приобщаващо образование и делегирани бюджети нищо няма да се промени.
27
0
 
64
 
! Отговори
Ким Чен Ун преди 5 години
Ама то по времето на лошият социализъм имаше оценки за поведение .И ако с нещо нарушим правилата в бележника се вписваше оценката за поведение ,на другият ден с родителя в училище и после в къщи имаше и лабут за подобряване на поведението . Да не говорим че и учителите с право ни рендосваха и никой не е водил бащите си да се разправят с учителите .
26
0
 
69
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Новият световен либерален елит не се нуждае от мислещо, нравствено и високо интелектуално подрастващо младо поколение, а от лесно контролируема биомаса с неопределен пол!
25
7
 
36
 
! Отговори
ВЪПРОС преди 5 години
Този Стандарт го имаше по времето на Соца - Поведение .Явно тези са Комунисти и Мъчат Децата .
24
1
 
37
 
! Отговори
Изгърбич Задвратян преди 5 години
леличко, откак училищата станаха "школа", всичко вече е загубено. вроде е същото, ама непонятно що се опитвате да го направите удачно. ако изобщо ме разбра.
23
0
 
51
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Малко сте закъснели - 30-тина години. Оценка Възпитание ли? И за колко стотин неизвинени отстъствия ще е отлична?
22
2
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аз също съм ЗА КАМЕРИТЕ! И учителите спокойни че няма да дават обясненя заради лъжливи обвинения както и учениците ще бъдат пазени от лоши учители и съученици!
21
0
 
41
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Школата, школата" , виж уточнете за ШЗО-то ли става въпрос, или за друга школа.
20
5
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Възпитанието дами и господа не е по силите на много учители. За да възпитаваш не е достатъчно да си ментор, а трябва да си пример. Провел съм изследване с няколко стотин учители по въпроса разбират ли същността и методите на възпитателното въздействие. Резултатите се оказаха трагични. И то бе преди доста години. Сега от време на време правя сондажи относно компетентност по проблема сред младите учители и положението е още по-трагично. Място няма спирам коментара.
19
7
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Решението е просто, слага се чип не всеки и ако поведението му е извън нормата чипа задейства програм която предизвиква болки и конвулсии, а и с чипа може да се наблювава от централен терминал кой какво прави и всичко да се контролира.
18
0
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 18Но за да ги видиш и да нямат възможност да дават "умни" оправдания първо трябва да са записани на камера! За това съм на 100% съгласен с 17сто мнение!
17
2
 
64
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
При соца имаше "Морал и право" или "Етика" учеше се осноси на законите, морала, на етиката и на социалистическата и иторически какво е било при развитието на човешката цивилизация. Ама сега е демокрация, дай им да се друсат, пред училищата свободно се продава дрога, момичетат почват полов живот още на 11-12 години, идолите им разни шантави западни певици и певци, не че на запад няма и добри, но нашите избират най-шантавите за родмата чалга да не говорим, ама за всичко били виновни комунистите