Срив в образованието: След 8 г. без 39 000 учители

Такева: Бюджетът да финансира програми за преквалификация!
16 окт 2018 15:30, Анисия Иванова
233
Срив в образованието: След 8 г. без 39 000 учители
Архив: Булфото

След 8 години в системата ще липсват 39 000 учители, а само след 2 години - 10 000 учители. Това каза председателят на Синдиката на българските учители Янка Такиева на дискусия, посветена на кадрово обезпечаване на българското образование.

"Недостигът на учители е изключително голям, затова една от основните политики е кадровото обезпечаване на системата. Преди година и половина Дирекция "Квалификации" направи едно проучване, което показва, че след 8 години в българската образователна система ще липсват 39 000 учители, а в Европа ще липсват 6 млн. учители. Това изследване показа, че още от следващата година ще имаме изключително голям дефицит на учители по природоматематически дисциплини", обясни тя и допълни, в различните региони проблемът с кадровото обезпечаване е различен.

Ще се работи и по проект, с който всяка година да се обучават по 600 учители, които да получават педагогическа способност, включително и ресурсни учители.

"В системата ни има 22 600 деца със специфични образователни потребности и за тях не достигат ресурсни учители. В България има 4000 ресурсни учители, но тук влизат и педагогическите съветници и психолозите, които не са учители. Около 1460 са ресурсните учители", уточни тя.

Такева е убедена, че програмата трябва да бъде целево финансирана от републиканския бюджет, за да може след 10 години да няма такава "голяма дупка от специалисти", нужни за образованието.

Тези специалисти ще бъдат обучавани от 3 университета в България, а обучението ще бъде в рамките на 1 година.

"Убедена съм, че колегите, които имат висше образование магистър, било по инженерство, било по икономика, за 1 година ще могат да усвоят методиката на преподаване по дисциплината, по която ще преподават", каза още председателят на СБУ.


233
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
215
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Я обясни! ::::

няма обяснение - има само намерение!
214
0
 
8
 
! Отговори
ВИКИ преди 1 месец
Моделът училище точно копира модела държава.
213
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До oт тв - то сега

Скоро си отиват.
212
1
 
9
 
! Отговори
oт тв - то сега преди 1 месец
80% от директорите са от герб. ЗАТОВА И РЕЗУЛТАТИТЕ СА ТАКИВА.
211
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
800 закрити училища. Дали бройката на учителите е проблем?
210
0
 
10
 
! Отговори
еей преди 1 месец
Како, яко се на гушка хте.
209
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А В КРИМ Е СТРАШНО.
208
0
 
12
 
! Отговори
мизъри преди 1 месец
Електронни дневници .....?
Бели дъски ....?
А ЗАЩО В МНОГО УЧИЛИЩА ПРЕПОДАВАТЕЛЯТ САМ КУПУВА МАРКЕРИТЕ?

АМИ 5 МАРКЕРА НА СЕДМИЦА - КАКВО?
207
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 203

Кола за 60 000 евро НЕ Е СРЕДЕН КЛАС. Масово колите са до 22000 евро. Не си мисли, че като в България вскяо второ е яхнало БМВ на 20 години, БМВ е масова кола из европа.
И хората с двуетажни къщи в столиците винаги са малко. Ама виж, учители, дето им се налага, да работят като бармани след училище, само и само да платят наема на едностайния апартамент, в Европа няма много. В България ... ем пич всеки втори е с екстра работа.
206
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А, то мон е месторабота, а не институция.
205
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Интересно ми е какво ще измислят за обучение при липсата на лекари. Вместо да оправят заплатите и да сложат ред, за да работят учителите като учители...Все тая, то ромите не ходят на училище. След 10 години болшинството деца ще са такива.
204
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
МОН прави този срив в образованието вече 30 години-УМИШЛЕНО.
203
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
МОН прави този срив в образованието вече 30 години-УМИШЛЕНО.
202
0
 
7
 
! Отговори
УАУ преди 1 месец
До Анонимен

10 000 х 1,71 = 17 100 ЛЕВЧЕТА НА МЕСЕЦ?!

А ТУК ТОВА СЕ ПОЛУЧВА ЗА 2 ГОДИНИ!
201
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен
(ПРЕДХОДНИЯ)
В ШВЕЙЦАРИЯ!
ЕДИН УЧИТЕЛ- 10 ХИЛЯДИ ФРАНКА НА МЕСЕЦ.
СМЯТАЙ!
200
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"Ето, това е къщата или колата на даскал Иванов"

Човек, ти в кой свят живееш? Че къде в Европа учител в днешно време може да си позволи нова кола над средния клас (разбирай над 60 хил.евро) и двуетажна къща (примерно към 300 хил.евро ако е в София)?

Я пий още едно кафе за събуждане, брат!
199
0
 
14
 
! Отговори
Директор преди 1 месец
Да се опитаме да си представим какви кандидати ще заявят желание за това безплатно обучение - с изключително нисък успех, които не са били приети в престижни университети. И как, поради липса на такива кадри в системата /по природоматематичедки науки/, ще бъдат " пробутвани" да завършат. Представете си какви " специалисти" ще се влеят в образованието - неграмотни ***! И те ще трябва да обучават децата ни!
198
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Бивш учител

ТОЧНО .... "директор, тоест-едноличен феодал в училището" .
ТОЙ КОЛИ, ТОЙ БЕСИ.
197
1
 
24
 
! Отговори
Бивш учител преди 1 месец
А за недостига на учители-когато стане така, че да можете да покажете една двуетажна къща, или една чисто нова кола, над средния сегмент , и да кажете "Ето, това е къщата или колата на даскал Иванов" , изкарана с честен труд, в училище, без частни уроци и без даскала да е бил директор, тоест-едноличен феодал в училището, тогава ще има наплив за учители.С 500-600 лева чиста заплата и преобладаващо ромско включване в класовете, трябва да си луд или много закъсал, за да станеш учител сега.
196
0
 
6
 
! Отговори
Бивш учител преди 1 месец
До Американ Ами, именно защото не можем да я изгоним, не я избираме ние, а някаква върхушка в профсъюзните среди и управляващите, защото тя явно е удобна на много хора, именно за това реших да поема по втория път, за който ти говориш, и вече от много години съм бивш учител. Съжалявам за загубените от мен 15 години в системата, единственото удовлетворение е, че съм дал професия на много хора, и все още ме познават и поздравяват при среща, а не се обръщат на другата страна.