Всеки втори български ученик: Чете! Но нищо не разбира!?

Страната ни е на последно място в ЕС по този показател
Обновена: 22 окт 2018 09:36 | 22 окт 2018 07:00, Златко Желев
197
Всеки втори български ученик: Чете! Но нищо не разбира!?
Снимка: Reuters

Над 40% от българските ученици до 15 г. не могат да разберат това, което четат, сочи доклад на екрокомисаря по образованието Тибор Наврачич. Това означава, че почти всеки втори ученик не може да осмисли текста.

Страната ни е на последно място в ЕС по този показател, като в доклада се посочва още, че нещата не се подобряват, а напротив – влошават се.

През 2014 г. процентът е 39.4%, през 2017-а той вече скача на 41.5%.

В доклада се проследява изпълнението на шест образователни цели, които страните членки трябва да изпълнят до 2020г. Според една от тях процентът на децата с недостатъчни знания и умения по четене, математика и науки трябва да падне под 15 на сто.

Другите са свързани с ранното отпадане на учениците от образователната система, обхватът на децата в предучилищно обучение и нивото на заетост сред новозавършилите.

При работещите новозавършили имаме чувствително подобрение - от 65.4% на 77.7%. Средно за ЕС процентът е 80 на сто. Важен акцент, който трябва да се изпълни е и висшистите между 30 и 34 г. да стигнат до 40%.

По този показател страната ни има подобрение – от 30.9% през 2014г., то през 2017г. висшистите между 30 и 34 г. са достигнали 32.8% от всички.

"България прилага реформи на всички нива в образованието, то е сред политическите приоритети. Въпреки че мерките все още не успяват да се справят с предизвикателствата има целенасочени усилия за намаляване на ранното детско отпадане от училище", отбелязва еврокомисар Тибор Наврачич, цитиран от "Монитор".

За да докаже твърдението си той дава пример с увеличаването на учителските заплати, въвеждането на дуалното обучение, подобряването на дигиталните умения и подобряването на включващото образование.

Същевременно Наврачич не пропуска да отбележи, че страната ни традиционно инвестира малко в предучилищното и началното си образование. В доклада си той посочва, че това са области, които са ключови за равния старт и за превенцията на неравенствата в доходите.

Еврокомисарят отбелязва още, че родният модел на финансиране бил ревизиран, с цел да се отделят допълнителни ресурси за децата в неравностойно положение в училище.

Освен това отчита подобрение и по отношение на знанията на българските ученици по гражданско образование, което също е в резултат на скорошни мерки на България.

"Предизвикателството да бъдат включени ромските деца в училище обаче остава голямо, а педагогическото съсловие застарявало", констатира той.

В заключение еврокомисарят посочва, че уменията на висшистите и на тези, които завършват професионално образование не са достатъчни, за да отговорят на нуждите на пазара на труда в България.


197
Още от Образование
ВУЗФ инвестира в иновациите с Лаборатория за научно-приложни изследвания
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
190
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Дани
Това, че някой знае даден език, не означава автоматично, че ще осмисля всеки текст, който чете. Дори да е на майчиния му език. Вижте колко коментари има под различни статии, които показват, че смисълът им не е разбран.
189
1
 
0
 
! Отговори
Дани преди 2 седмици
Тези анализи не са коректни. Българчетата учат, и то как! Като гледам какъв стрес по матури, контролни върху целия материал...
Моето дете понякога е ставало в 5.30 сутринта да се готви за контролно. И то в основното у-ще.
Тук говорим за огромен процент българчета от ромски и турски етнос, които не могат да говорят български, как да разбират. Преди дни говорих с една *** с бебе- в къщи слушали само турска телевизия!
И тя изобщо не мисли, че нейното дете ще живее и работи в България.
188
0
 
0
 
! Отговори
Оргазмашинотрон преди 2 седмици
Едва ли учениците четейки от учебниците не разбират и осмислят фейк историята
със присъствието на османофашистките ислямизатори и добрите чичковци заптиетата, "престъпниците" Ботев Левски и всички борци за свобода и независимост.
187
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен
ще ни обяснищ ли каква еразликата между духовитост и чувство за хумор или карай да върви мускули помпаш и си вярваш че ставаш за нещо.Важно е когато караш болен здрав да носи да го наречеш морално. И когато краднеш чужд труд.Речников запас в кома или вродено тъпоумие?
186
0
 
3
 
! Отговори
187 преди 2 седмици
До Анонимен

И ти ли си извадил-а късмет да си отглеждаш маймунче вкъщи стрино или чичо? Или самото ти си такова? Съчувствия! Пробвай да го-се поочовечиш. Замислислял-а ли си се що така те е наказал всевишния? И че крушата не пада далеч от дървото? Ах как боли да ти го рекнат право куме та в очи,а?И да си наясно колко са прави...
185
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ами и аз прочетох статията и коментарите и НИЩО не разбрах
184
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
След като до 15 години 40% не разбират какво четат, дали след 15 г. нещо ще разберат. Аз работя в сферата на образованието. Ще ви кажа че подобрение няма да има. Защото учениците се насърчават да не учат. Сега се учи английски и ИТ. Нашите училища не "произвеждат" емигранти с говорим английски. Това е целта "бели роби" , които си мислят че като берат ягоди, или сглобяват автомобили в някоя фабрика са цъфнали, та вързали. Друго не се учи, затова са прости.
183
0
 
6
 
! Отговори
ЛЕЛЕ преди 3 седмици
а какви висшисти предстои да се излюпят....
182
0
 
11
 
! Отговори
Наблюдател преди 3 седмици
40% от българските ученици до 15 г. са от небългарски произход и затова не разбрат какви четат.
181
0
 
10
 
! Отговори
друг преди 3 седмици
хм то всеки втори в парламента не може да чете и срича.Ето ББ какво е прочел??Каже нещо и винаги после някой обяснява какво е искал да каже! Апостолов от ГерБ така сричаше че би му завидял 15-годишен швед-второкласник. Тези от ДПС пък...Българският им е чужд!! От тях гледат младежите.ПОлитиката е единственото работно ясто за което не трябва нито диплома нито образование. Инак Цецо щеше да е все още шофьор с помощното си училище,,
нали децата са продукт на обществото,за съжаление не виждат дост
180
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Корекцията е на нормалната дума май..муна, която в случая не е обида, а вид животно, към коета спада шимпанзето, на което едно друго в 169 пост се опитвало нещо да обясни по вай..мунски.
179
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
169, духовитостта и чувството ти за хумор са в кома.
Щом учиш шимпанзета, ще да си им роднина. Или български учител. Само той има акъл колкото карфица и морал като кламер, че да сравнява *** с дете. Повече би бил прав да сравни себе си с нея.
От училищата и работещите в тях напоследък съвсем нищо те става. Не е случайно, че хората емигрират с децата си И заради нормалното им образование, каквото тук няма.
178
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Всеки втори български ученик може да Чете!
Всеки втори от тях разбира!
И ИЗЛИЗА 25%.
177
3
 
16
 
! Отговори
Дъртия даскал преди 3 седмици
Щото такива са ни учебниците. Писани от хора с биполярно разстройство. То е малко като бизнесмените ни: "българските работници са непродуктивни", пък българския работник като отиде да работи на запад, става супер продуктивен. Толкова по въпроса.
176
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Докато допреди няколко години, по-заможните родители заминаваха за северните страни за да спасят децата си от българското образование, сега имаме нова м.ода всред IT общността. Наема се апартамент или къща в Гърция, почти до границата и се записва детето в гръцко училище. За съжаление нарастването на търсенето вдигна цената на наемите там. А също изисква и 150-220 "шенкане" по магистралата.
175
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ми и аз, който съм доктор на науките понякога се затруднявам. Учителите не могат да помогнат, защото не са учили никога и не разбират материята. Не мисля, че е мястото на комбинаториката в 7-ми клас и на теория на вероятности в 9-ти. Себедоказването на академичната ни общност, сиреч комунистическите докторанти, които останаха на бюджетната хранилка по времето на "промените" се вихри с пълна сила. Сега те пишат учебниците, от които те самите не разбират почти нищо. И 8 часа дневна програма!!!!!
174
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
имало едно време викинги така и българия живеем в един кратак период на нашия свят и света не се върти около българия както и римската империя е паднала така и други неща изчезват няма смисъл да се обвиняваме кой е виновен станалото станало нека направим най доброта в момента за бъдещето и съхранението на останалото Българско
173
0
 
21
 
! Отговори
Б.г образование преди 3 седмици
Завърших гимназия преди 15г. Какво учене, бал да влезеш за едно средно. Деца ревяха за 10 стотни, че не им стигали за желаната специалност. Истерията голяма май пак си продължава. Поне за ,, белите деца".
А най-учените римляни днес имат завършен 7 клас, ама това не значи че могат да четат.
По новия закон до 4-ти клас не се повтаря.
Следват малки матури 4-ти клас, изпити 7, езиков изпит 8, после матури и кандидатстудентски изпити... И за какво накрая? Да емигрираш в чужбина.
172
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Е как ще се подобрят нещата като българите намаляваме, а тъмнозелените ни сънародници се увеличават?
171
13
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
На голям въпрос го направихте. Българинът няма афинитет към четмо и писмо. Не случайно Византия се наложи със сила да му даде писменост. Българинът е силен в устната реч и голите думи.